
 4.14-skvadronen  
 

MELDING NR 6 – 2014 (torsdag 26. juni 2014) 

 
Halvårsrapport: Klart færre fellelser 
 
 

 
 
 
For andre gang på rad avviklet PFU denne uken et møte uten at det ble avgitt 
fellende uttalelser med henvisning til brudd på punkt 4.14. I løpet av de seks første 
møtene i 2014 har PFU dermed avsagt åtte fellende uttalelser (hvorav to kritikk) med 
henvisning til punktet om samtidig imøtegåelse. Det er hele ni færre fellelser enn 
etter de fem første møtene i fjor. Antallet fellelser er dermed halvvert, sammenlignet 
med samme tidsrom i fjor. To klager på brudd på 4.14 ble behandlet i PFUs møte 
tirsdag, en mot fritanke.no og en mot TV2. Begge endte imidlertid med at 
redaksjonene gikk fri. 
 

0 
5 

10 
15 
20 
25 
30 
35 

Klager Fellelser 

2013 
2014 



Blogger fikk ikke medhold 
 
Klagen gjelder en artikkel på Fritanke.no som refererer de harde beskyldningene som 
er blitt rettet mot Human-Etisk Forbund og flere norske skeptikere etter at forbundet 
lanserte kampanjen «Ingen liker å bli lurt». Fritanke-artikkelen er en sitatsak basert 
på en mer omfattende artikkel i tidsskriftet Humanist. I artikkelen blir en navngitt 
person omtalt som «Norges verste nettmobber». 
 
Klager er den omtalte påståtte nettmobberen. Han reagerer på at han i artikkelen 
betegnes som «Norges verste nettmobber» og som en av de mest aktive kritikerne. 
Han avviser at han i det hele tatt er en mobber. Slik klager ser det, publiserer 
Fritanke forvrengte påstander. Han mener artikkelen er ærekrenkende og skader 
hans omdømme. Klager påpeker at han ikke har vært aktiv i nettdebatter på nesten 
ett år. Han klager også på at han ikke er blitt kontaktet før publisering, og mener han 
skulle fått imøtegå beskyldingene.  
  
Fritanke.no mener det er ubestridt at klager har skrevet og deltatt i de aktivitetene 
som beskrives, og at dokumentasjonen på debattstilen hans er ubestridt. Når det 
gjelder beskrivelsen av klager som «Norges verste nettmobber» anfører de at 
betegnelsen er satt i anførselstegn, i en hyperlenke til en NRK-sak og -intervju som 
opprinnelig hadde denne tittelen. I dette intervjuet innrømmer klager at han mobber 
på nettet, påpeker Fritanke, som mener å ha gitt nøkterne beskrivelser av klagers 
aktiviteter i ulike nettfora. Det vises ellers til omtale av hans debattstil både i 
Dagbladet, BT og Nordlys. 
  
Pressens Faglige Utvalg mener Fritanke.no er i sin fulle rett til å rette 
oppmerksomheten mot debattklimaet på nettet. Dette er av samfunnsmessig 
betydning og en viktig del av pressens rolle. Det tilligger mediene å ettergå personer 
som uttrykker sterke og kontroversielle meninger, også når det skjer under den brede 
offentlighetens radar. Klagers outrerte debattstil i diverse nettfora, og det faktum at 
en rettslig kjennelse påla ham å fjerne sjikanøst innhold fra nettet, gjør at han etter 
utvalgets mening må akseptere et sterkt kritisk søkelys. 
  
Selv om den innklagede artikkelen i hovedsak er basert på opplysninger fra en bredt 
anlagt artikkel i tidsskriftet Humanist, vil utvalget understreke at Fritanke.no har et 
selvstendig ansvar for å undersøke at opplysningene som videreformidles, er 
korrekte. Prinsippet om kildekritikk og kontroll av opplysninger, slik dette er nedfelt i 
Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, gjelder også materiale hentet fra andre medier. 
Slik utvalget ser det, har Fritanke.no relevante og åpne kilder, og omtalen synes godt 
dokumentert overfor leserne.  
 
Artikkelen refererer til vel kjente karakteristikker av klageren, både fra tidligere artikler 
som det lenkes til og fra rettsvesenet. Gitt klagers svært profilerte rolle som 
nettdebattant – i en sak som nettopp omhandler denne tematikken – mener utvalget 
derfor at denne type referanse til en karakteristikk ikke utsløser en samtidig 
imøtegåelse (jfr. Vær Varsom-plakatens punkt 4.14).  
 
Fritanke.no har ikke brutt god presseskikk. 
 



TV2-klager fikk mulighet til å svare for seg 
 
Klagen gjelder et innslag i TV 2 hjelper deg der redaksjonen testet kvaliteten hos 
firmaer som reparerer datautstyr. Testen ble utført ved at fem identiske PC’er med de 
samme feilene ble innlevert hos fem ulike firmaer. Klager er ett av firmaene ved 
daglig leder. Det klages over uklare premisser, manglende mulighet til samtidig 
imøtegåelse, manglende omtanke og manglende faktakontroll. 
 
TV 2 avviser klagen på alle punkter. Det anføres at innslaget er sannferdig, balansert 
og innenfor god presseskikk. TV 2 viser også til at man sa seg villig til å bringe en 
beklagelse, av ren sympati, fordi man hadde omtalt klageren som løgner, men at 
dette ikke lot seg gjøre fordi klager også hadde reist krav om økonomisk vederlag. 
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil understreke at TV-programmer som TV 2 hjelper deg 
befinner seg i kjernen av det journalistiske oppdraget. Som det ligger i programmets 
tittel er hensikten å stille seg på forbrukernes sted. Slik utvalget ser det, er det 
påklagede innslaget et eksempel på dette. 
 
Utvalget kan forstå at innslaget har vært en stor belastning både for firmaet som 
sådan og for daglig leder. Det registreres at redaksjonen har forsøkt å komme klager 
i møte med en beklagelse knyttet til påstander om løgn og bedrag, uten samtidig å 
sparke bein under sin egen dokumentasjon. Det konstateres at dette ikke lot seg 
gjøre på grunn av krav TV 2 ikke kunne akseptere. 
 
Et sentralt punkt i klagen er premissene som ble lagt da PC’en ble levert inn til det 
klagende firmaet. Utvalget registrerer at også fire andre selskaper fikk tilsvarende 
oppdrag og utvalgets flertall mener TV 2 i tilstrekkelig grad har dokumentert at 
oppdraget ble tilfredsstillende formidlet til firmaet. Flertallet legger også til grunn at 
TV 2 på overbevisende måte har dokumentert at det arbeidet som ble gjennomført på 
PC’en – og som er utgangspunktet for klagen – fortjente redaksjonell omtale. 
Utvalget mener videre at det fremkommer tydelig i programmet hva firmaet tok seg 
betalt for.     
 
Utvalget kan heller ikke se at TV 2 har opptrådt i strid med plakatens punkt 4.14, 
retten til samtidig imøtegåelse. TV 2 avtalte intervju med klageren i god tid, og 
vedkommende fikk mulighet til å svare på kritikken i programmet mot hans firma. I 
tillegg inkluderte redaksjonen en ekstra forklarende kommentar via programleder i 
studio.  
 
 
TV 2 har ikke brutt god presseskikk.    
 

 
 



Fortsatt kun åtte redaksjoner felt i år 
De redaksjonene som så langt i år er felt for brudd på 4.14 er disse:  

• Telemarksavisa (kritikk) 
• Brønnøysunds Avis 
• Østhavet 
• Namdalsavisa 
• Stavanger Aftenblad 
• TV2 
• Bodø NU 
• Avisa Hordaland 
• Offisersbladet (kritikk) 

 
Ingen grunn til å slappe av 
4.14-skvadronen oppfordrer redaksjonene til å jobbe med kravet om samtidig 
imøtegåelse internt. Vi minner om de ti viktigste huskereglene: 
 
1. Samtidig imøtegåelse gjelder faktiske opplysninger 
2. Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for de fullstendige beskyldningene 
3. Redaksjonen må anstrenge seg for å få den angrepne i tale 
4. Den angrepne må få rimelig tid til å svare 
5. Samtidig imøtegåelsesrett gjelder også bedrifter, offentlig etater og organisasjoner 
6. Det er den angrepne selv som har imøtegåelsesrett, ikke overordnede eller andre 
7. Anonymisering opphever sjelden imøtegåelsesretten 
8. Pass på: Uttalelser fra misfornøyde kunder, forsmådde ektefeller, oppsagte osv. 
9. Imøtegåelsesretten gjelder i prinsippet alle journalistiske sjangre 
10. Redaksjonen bør dokumentere forsøkene å få den angrepne i tale 
 
 

Har du tips, eksempler eller forslag? 
NR-sekretariatet vil gjerne formidle eksempler på hvordan redaksjoner arbeider med å 
forebygge etiske brudd, og særlig når det gjelder 4.14, men også andre eksempler som tar 
sikte på å kvalitetssikre kildearbeidet. Brudd på punkt 3.2 om manglende kildebredde eller 
kildekritikk var det punkt i Vær Varsom-plakaten som i fjor var grunnlag for flest fellelser etter 
4.14. Svært ofte er brudd på det ene av disse, også et brudd på den andre. Send tips, 
eksempler eller forslag til post@nored.no 
 

 

Generalsekretær Arne Jensen  90 77 87 47  arne.jensen@nored.no 

Ass. generalsekretær Reidun K. Nybø  91 10 55 11  rkn@nored.no  
Sekretær Monica Andersen  22 40 50 51  monica.andersen@nored.no 

 

 
www.nored.no Tlf 22 40 50 50 - faks 22 40 50 55 - post@nored.no - Rådhusgaten 17, postboks 624, Sentrum 0106, Oslo  

mailto:post@nored.no�
mailto:arne.jensen@nored.no�
mailto:rkn@nored.no�
mailto:monica.andersen@nored.no�
http://www.nored.no/�
mailto:post@nored.no�


 


