4.14-skvadronen

MELDING NR 4 — 2014 (fredag 28. mars 2014)

Dagdt lgp med «katastrofearet»

14 —/
12 -
10 -
g - m 2013
6 - m 2014
4 -
2 -
0 . .
Klager Fellelser

Etter arets farste tre maneder har Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet 13 klager med
pastatt brudd p& Veer Varsom-plakatens punkt 4.14 om retten til samtidig imgtegaelse. Atte
av disse har endt med fellelse (7 rene fellelser og én kritikk). Det er identiske tall med samme
tidspunkt i fjor. Det ser altsa sa langt ikke ut som vi skal fa noen kraftig forbedring fra fjoraret,
som jo ble et rekordar, med 33 fellelser etter 4.14. | det siste mgtet behandlet PFU fire
klager etter 4.14. To av dem endte med fellelse.



Disse er felt sa langt i ar:

Telemarksavisa
Brgnngysunds Avis
@Dsthavet
Namdalsavisa
Stavanger Aftenblad
TV2

Bodg Nu

Hordaland

Manedens fellelser

Bodg.nu gjorde nesten alt riktig, men klarte ved et uhell & fa med bare halvparten av den
samtidige imgtegaelsen fra Bodg i Vinden — i forbindelse med en omfattende og kritisk
omtale av et sakalt omdgmmeprosjekt for Bodg kommune. Dermed ble det brudd pa ett
punkt i forhold til 4.14.

Hordaland ble felt pa ett punkt i forhold til 4.14, fordi man unnlot & konfrontere klageren — en
hotelldirektar — med at motparten i en konfliktsak hadde sammenlignet et ansettelsesforhold
ved hotellet som «menneskehandel».

Bodg.nu - fikk med seg halve imgtegaelsen

Pressens faglige utvalqg uttaler:

Klagen gjelder en omfattende artikkel i Bodg Nu om omdgmmeprosjektet Bodg i Vinden og
prosjektets kampanje Extreme City Makeover Bodg. Klager er prosjektledelsen ved
styreleder. Han mener Bodg Nu har opptradt i strid med en rekke punkter i Vaer Varsom-
plakaten. Det dreier seg dels om utilstrekkelig mulighet til samtidig imgtegaelse, manglende
kontroll av fakta og pastander uten dekning. Det anfares fra klager at det ikke er grunnlag for
pastander om svindel, juks og bedrag. Klagen er svaert detaljert, med en omfattende
dokumentasjon med sikte pa a avvise pastandene i den ni sider lange artikkelen. Klagen
omfatter ogsa en lederartikkel samme dag. Artikkelen ble ogsa publisert pa Bodg Nus
nettside, og klagen gjelder ogsa denne publiseringen.

Bodg Nu avviser at avisen har opptradt i strid med god presseskikk. | tilsvarsrunden
imategar ansvarlig redaktgr de anfgrte pastandene. Han mener det er dekning for & hevde at
Bodg i Vinden bevisst har forsgkt a lure politikere, media og andre til & tro at kampanjen har
veert mer vellykket enn den i realiteten har veert. Redaktgren viser til pressens
samfunnsoppdrag og hevder at det er en viktig oppgave for avisen a bruke ressurser pa slik
journalistikk. Bodg Nu tar sjglkritikk pa noen fa klagepunkter, men ber samtidig Pressens
Faglige Utvalg se pa helheten.



Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis sla fast at det er imponerende hvordan en liten
redaksjon har gatt lgs pa et omfattende materiale. Utvalget er enig med Bodg Nus redakter i
at det tilhgrer samfunnsoppdraget a sette et kritisk sgkelys pa temaer som dette. Utvalget
ma imidlertid se bade pa helheten og detaljene i sin vurdering.

Klager og redaksjon er uenige om det klager mener er faktafeil. Utvalget mener imidlertid at
verken fremstillingen av den kommunale tilknytningen til Bodg i Vinden eller redaktgrens
tidligere engasjement representerer brudd pa Vaer Varsom-plakaten. Heller ikke pastanden
om hvem som publiserte pressemeldingen/nyhetartikkelen og pastanden i artikkelen om
nettrafikken, representerer presseetiske brudd, slik PFU ser det.

Klagen gjelder bade en stgrre nyhetsreportasje og en lederkommentar om samme forhold.
Utvalget vil pa generelt grunnlag understreke at det i leder- og kommentarartikler ma vaere
stor takhgyde for redaktgrens meninger og standpunkter. Den paklagede lederartikkelen er
etter utvalgets mening innenfor presseetikkens grenser.

Nar det gjelder den omfattende nyhetsartikkelen, kan utvalget forsta klagers anfarsler om at
Bodg i Vinden er framstilt i en sveert negativ sammenheng, med sterke kritiske pastander av
faktisk art. Innenfor presseetikken er det da avgjegrende, i slike sammenhenger, at den
angrepne blir seg forelagt anklagene, og far mulighet til & svare pa dem, jfr, pkt 4.14 i Veer
Varsom-plakaten. Klager har ogsa anfgrt brudd pa plakatens punkt 4.4. Der heter det at titler
og ingresser skal ha dekning i stoffet. Utvalget finner at titler og ingresser har dekning i det
journalistiske materialet.

Utvalget konstaterer videre at partene har ulik framstilling av omstendighetene rundt klagers
mulighet til samtidig imgtegaelse. Sett pa bakgrunn av at Bodg Nus journalistikk tar
utgangspunkt i BIVs egen presentasjon, altsa materiale BIV allerede var godt kjent med,
finner utvalget at den muligheten klager fikk til samtidig imgtegaelse var tilstrekkelig.

Klager har videre anfart at imgtegaelsen er plassert i en egen artikkel. Utvalget mener at
imategaelsen er tydelig framstilt, og at Bodg Nu valgte en akseptabel Igsning.

| nettutgaven ble bare deler av intervjuet med BIVs ledelse, den samtidige imgtegaelsen,
publisert. At dette eventuelt var et arbeidsuhell, fritar ikke redaksjonen fra ansvaret for & gi
BIV en tilfredsstillende mulighet til & forsvare seg mot de sterke pastandene, ogsa pa denne
redaksjonelle plattformen. Det vises her til Veer Varsom-plakatens punkt 4.14, der det blant
annet heter: «De som utsettes for sterke beskyldninger skal sa vidt mulig ha adgang til
samtidig imgtegaelse av faktiske opplysninger.»

Pa dette punkt har Boda Nu brutt god presseskikk.

(PEU-sak 2013-291)

Ikke fullstendig fra Hordaland

Pressens faglige utvalg uttaler:

Klagen gjelder et oppslag i Hordaland om at en mann som arbeidet som kokk pa [NN hotell]
er siktet for drapsforsgk pa hotelldirekteren. Direktaren og hans samboer forteller om
hendelsen. P4 samme dobbeltside bringes et intervju med siktedes advokat, som viser til at


http://www.pfu.no/case.php?id=2855

bakgrunnen for hendelsen er en arbeidskonflikt der kokken jobbet ulovlig ved hotellet.
Advokaten siteres pa at dette grenser til menneskehandel. Hotelldirektaren og samboeren
hans avviser i en underartikkel at det skal ha vaert noen konflikt, og sier for gvrig at de ikke vil
kommentere detaljer i saken.

Klager er [NN hotell], som via advokat klager pa det som anses som brudd pa premissene
for intervjuet (punkt 3.3). Klager hevder & ha blitt forespeilet et positivt intervju, og skriver at
uttalelser fra siktedes advokat ikke ble lagt frem for samtidig imategaelse (punkt 4.14). Det
vises videre til at bilder og sitater er brukt i en annen sammenheng enn den opprinnelige, og
dermed i strid med kravene til aktsom bildebruk og saklighet og omtanke (punkt 4.1, 4.10 og
4.12). Slik klager ser det, er bruken av ordet «<menneskehandel» ogsa i strid med kravet til
varsom begrepsbruk (punkt 4.3).

Hordaland avviser uklarhet om premissene, og viser til at journalisten informerte om
kontakten med siktedes advokat, og til spgrsmalene som ble stilt - og dels besvart -
angaende siktede og arbeidsforholdet under intervjuet. Det vises ogsa til at klager fikk
sitatsjekk pa den ene underartikkelen, uten & reagere pa noe i denne. Avisen skriver at
presentasjonen bygger pa redaksjonelle valg, men papeker at bilder og sitater er brukt i sin
opprinnelige sammenheng. Slik avisen ser det, har klager fatt tilstrekkelig anledning til
samtidig imgtegaelse, og bruken av ordet menneskehandel ma ifglge avisen aksepteres som
del av et sitat fra siktedes advokat.

Pressens Faglige Utvalg mener den omtalte hendelsen hadde stor samfunnsinteresse, og at
Hordaland derfor matte ha anledning til & dekke den. Utvalget merker seg at partene har ulik
fremstilling nar det gjelder premissene som ble avtalt dem imellom. Selv om avisen kunne
gjort det klarere for klager at hotellets forhold til siktede ogsa ville veere et omfattende tema i
dekningen, slar utvalget fast at klager har fatt flere spgrsmal knyttet til pastander fra siktedes
advokat. Disse er ogsa delvis besvart, og svarene er gjengitt i avisen.

Som tidligere vil utvalget vise til mediers rett til selv a redigere sine publiseringer. At deler av
intervjuet med klagerne er brukt i en undersak kan, etter utvalgets mening, ikke innebaere
noe brudd pa Veer Varsom-plakatens krav til & vektlegge saklighet og omtanke i innhold og
presentasjon (punkt 4.1). Gitt den todelte vinklingen avisen valgte, forstar utvalget at klager
finner koblingen mellom tekst og bilde ubehagelig, men ettersom bildene fremstar i sin
opprinnelige sammenheng - som del av intervjuet med klager - mener utvalget at ogsa
bildebruken er i trdd med de presseetiske krav.

Nar det gjelder bruken av begrepet «menneskehandel», mener utvalget ogsa dette ma
kunne aksepteres som del av et sitat fra en av partene i en konflikt. Utvalget finner det
imidlertid ikke godtgjort at klagerne har blitt konfrontert med denne sterke beskyldningen,
som ogsa er fremhevet i tittelen, og mener dermed avisen har opptradt i strid med Veer
Varsom-plakatens punkt 4.14 om retten til samtidig imgtegaelse. Utvalget vil minne om at
retten gjelder hver enkelt sterke beskyldning.

Pa dette punkt har Hordaland brutt god presseskikk.

(PEU-sak 2014-015)



http://www.pfu.no/case.php?id=2861
http://www.pfu.no/case.php?id=2861

Har du tips, eksempler eller forslag?

NR-sekretariatet vil gjerne formidle eksempler pa hvordan redaksjoner arbeider med a
forebygge etiske brudd, og saerlig nar det gjelder 4.14, men ogsa andre eksempler som tar
sikte pa a kvalitetssikre kildearbeidet. Brudd pa punkt 3.2 om manglende kildebredde eller
kildekritikk var det punkt i Veer Varsom-plakaten som i fjor var grunnlag for flest fellelser etter
4.14. Sveert ofte er brudd pa det ene av disse, ogsa et brudd pa den andre. Send tips,
eksempler eller forslag til post@nored.no

NORSK 'l .

REDAKT@RFORENING

Generalsekretaer Arne Jensen 9077 87 47 arne.jensen@nored.no
Ass. generalsekretaer Reidun K. Nybg 91105511 rkn@nored.no
Sekretaer Monica Andersen 22405051 monica.andersen@nored.no

www.nored.no TIf 22 40 50 50 - faks 22 40 50 55 - post@nored.no - Radhusgaten 17, postboks 624, Sentrum 0106, Oslo


mailto:post@nored.no
mailto:arne.jensen@nored.no
mailto:rkn@nored.no
mailto:monica.andersen@nored.no
http://www.nored.no/
mailto:post@nored.no

