
 4.14-skvadronen  
 

MELDING NR 6 – 2013 (Torsdag 31.oktober 2013) 

 
Mot ny rekord i antall 4.14-fellelser 
Antallet behandlede 4.14-klager så langt i år oppe i 42. Av disse har 25 endt med fellelse 
eller kritikk, og det går dermed mot rekordår i antall fellelser. Ser vi på samme periode i 
2012, så var antallet behandlede saker 40. Av disse hadde 22 resultert i fellelse eller kritikk. 
Rekordåret så langt er 2011 – da avga PFU 26 uttalelser med fellelser etter punkt 4.14. 

 
Siste PFU: Fem 4.14-klager – fire fellelser 
Nordlys, Fjell-Ljom, Sandefjords Blad og Transportmagasinet ble felt, mens nettstedet 
ilaks.no gikk fri i de til sammen fem klagesakene med 4.14-spørsmål som Pressens Faglige 
Utvalg hadde til behandling i sitt møte denne uken.  
 
 

Nordlys: Strid om eldreflytting 
 
Pressens faglige utvalg uttaler:  

Klagen gjelder flere oppslag i Nordlys om at et felt med eldreboliger skal rives, og at de eldre 
dermed må flytte. Et eldre par er intervjuet i flere av reportasjene, og det står blant annet at 
de tvinges til å flytte seks mil, ut av byen. Dette blir siden korrigert og fulgt opp, og ansvarlig 
byråd avviser i senere dekning at noen skal flyttes ut av byen mot sin vilje.  

Klager er ansvarlig byråd i Tromsø kommune. Han viser til at avisen har gjentatt feilen om at 
beboerne skal tvinges til å flytte ut av byen, selv etter at han flere ganger har påpekt at dette 
er feil - overfor avisen, og i avisens spalter. Han reagerer på manglende anledning til 
samtidig imøtegåelse, eventuelt tilsvar.  

Nordlys avviser at den samtidige imøtegåelsesretten var utløst i den første påklagede 
videoreportasjen, og viser til at klager fikk slippe til med kommentarer påfølgende dag. 
Avisen vedgår at det samtidig ble publisert konstaterende titler og formuleringer som den 
ikke hadde tilstrekkelig belegg for, men viser til at dette er beklaget i ettertid. Det vises også 
til at avisen har strukket seg langt for å komme klager i møte, med tanke på en minnelig 
løsning.   

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis berømme redaksjonen for forsøket på å oppnå en 
minnelig løsning i saken. Men utvalget vil samtidig påpeke at det alltid vil være klager som 
avgjør om den foreslåtte løsning anses tilstrekkelig.  



Når det gjelder den påklagede videoreportasjen, mener utvalget Nordlys her med fordel 
kunne brakt klagers kommentarer samtidig, men mener dette ikke kan sies å være påkrevd, 
all den tid det ikke ble brakt konstaterende opplysninger. Det vises her til redaksjoners rett til 
å velge vinkling, og utvalget merker seg også at redaksjonen etter hvert tok inn en kort 
kommentar fra byråden under tittelen. Slik utvalget ser det, burde klager derimot fått imøtegå 
omtalen av det foreløpige tilbudet til beboerne i artikkelen på papir. Utvalget vil som tidligere 
minne om at den samtidige imøtegåelsen (punkt 4.14) også er viktig for å hindre at faktiske 
feil kommer på trykk.  

Utvalget mener også, i likhet med både klager og innklaget, at tittelen som konstaterte 
tvangsflytting seks mil for det omtalte paret, gikk for langt. Det vises til Vær Varsom-
plakatens punkt 4.4, der det blant annet heter: «Sørg for at overskrifter (...) ikke går lenger 
enn det er dekning for i stoffet.»  

Utvalget merker seg videre at Nordlys har forsøkt å rette og beklage sine feil, noe som er i 
tråd med Vær Varsom-plakatens punkt 4.13. Her heter det imidlertid: «Feilaktige 
opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.» Ettersom klager gjorde avisen 
oppmerksom på sine innvendinger umiddelbart etter den første publiseringen, og deretter i 
løpende kontakt med redaksjonen, kan ikke utvalget se at en beklagelse drøyt to måneder 
senere skulle veie opp for det opprinnelige overtrampet. 

Nordlys har brutt god presseskikk. 

(PFU-sak 2013-200) 

 
Fjell-Ljom: Kommunen fikk ikke imøtegå 
 
Pressens Faglige Utvalg uttaler:  

Klagen gjelder en nyhetsartikkel i Fjell-Ljom om en hytteeier som er misfornøyd med 
kommunens langdryge og kostbare håndtering av hans hytteprosjekt. Hytteeieren mener 
kommunen ikke trenger en «eneveldig kulturminnediktator», og han frykter også at de med 
kontakter og kontanter, i motsetning til de uten nettverk og penger, får gjøre som de vil.  

Klager er teknisk etat i Røros kommune, som reagerer på at de ikke har fått uttale seg i 
artikkelen. De mener byggesaken dermed fremstår ensidig, og at avisen har hengt ut Røros 
kommune ved kulturminneforvalter. 

Avisen avviser at artikkelen inneholder sterke beskyldninger som utløser retten til samtidig 
imøtegåelse. Den viser til at rådmannen ikke var tilgjengelig for kommentar, men at 
kommunen har fått god anledning til tilsvar i etterkant. Avisen anser den påklagede artikkelen 
som del av en kritikk i en løpende meningsutveksling, og ikke som noe personangrep. 

Pressens Faglige Utvalg mener Fjell-Ljom var i sin fulle rett til å sette et kritisk søkelys på 
kommunens informasjonsarbeid i byggesaker, og å bringe eksempler som belyser dette.  

Videre vil utvalget påpeke at parter i en løpende meningsutveksling må tåle krasse 
meningsytringer, og en kommunal etat eller en kommunalt ansatt som forvalter betydelig 
makt i et lokalsamfunn må tåle særlig mye, hva angår faglig kritikk. Utvalget fastslår at klager 
fikk svært god anledning til tilsvar, og at dette kom på trykk så snart som mulig. 

Når det er sagt, mener utvalget den påklagede artikkelen også inneholder sterke påstander 
som kommunen burde fått anledning til samtidig å imøtegå, jfr. Vær Varsom-plakatens punkt 
4.14. Det vises her både til saksfremstillingen, som gjennomgående setter kommunen i et 



dårlig lys, og særlig til påstanden om forskjellsbehandling. Til tross for at det her tas et visst 
forbehold, mener utvalget påstanden fremstår som sterk og faktisk.  

Utvalget merker seg at avisen i arbeidet med en lignende artikkel hadde fått beskjed om å 
kontakte rådmannen for kommentarer, og at vedkommende denne gangen ikke var 
tilgjengelig. Slik utvalget ser det burde avisen imidlertid på ny søkt å innhente imøtegåelse. 

Fjell-Ljom har brutt god presseskikk.     

(PFU-sak 2013-170) 

 

Imøtegåelsesrett til tross for anonymitet  
Pressens faglige utvalg uttaler:  

Klagen gjelder en artikkel i Sandefjords Blad (nett og papir) der kommuneadvokaten i 
Sandefjord uttaler at han ser det som en fordel om et varslet søksmål mot kommunen fra en 
søskenflokk, blir en realitet. Søksmålet dreier seg om kommunens håndtering av søsknenes 
barnevernsak. Kommuneadvokaten sier saken er skjevt fremstilt i media, og viser til konkret 
informasjon i saken om at barna ikke ønsket å tas ut av hjemmet. 

Klagerne er søsknene, som viser til at avisen gjengir taushetsbelagt informasjon fra 
kommuneadvokaten, til tross for at de ikke har opphevet taushetsplikten. Klagerne mener 
avisen har brutt Vær Varsom-plakatens krav til saklighet og omtanke (4.1). Videre reagerer 
de over manglende anledning til samtidig imøtegåelse og tilsvar til saken (4.14, 4.15). 
Klagerne viser til at deres onkel tok kontakt med avisen da den påklagede nettartikkelen ble 
publisert, og et møte ble avtalt mellom ham og redaksjonsledelsen påfølgende dag. Da 
onkelen så artikkelen på trykk i papiravisen, trakk han seg fra møtet.   

Sandefjords Blad avviser klagen, og viser til at artikkelen var basert på aktuell medieomtale i 
NRK. Avisen vedgår at den ikke kontaktet klagerne forut for publisering, men mener den ikke 
hadde mulighet til å få kontakt med familien, etter at onkelen avbrøt kontakten dem i mellom. 
Heller ikke klagernes advokat ønsket da å kommentere saken. Det vises ellers til at avisen 
anser kommunen som den angrepne part i dekningen, og til at ingen av klagerne har 
kontaktet avisen i ettertid for tilsvar.  

Pressens Faglige Utvalg vil, som tidligere, påpeke at det ikke er utvalgets oppgave å ta 
stilling til publiseringens juridiske sider; det er de presseetiske aspektene ved saken utvalget 
skal vurdere (jf. sak 085/08). At opplysninger er taushetsbelagte i én instans, betyr ikke 
nødvendigvis at det medfører et brudd på god presseskikk å publisere disse. Det er innholdet 
i opplysningene, og hvordan de blir brukt som er avgjørende for utvalget.  

Slik utvalget ser det, måtte avisen ha anledning til å bringe kommuneadvokatens utsagn om 
hvorfor han ser det som en fordel med rettssak. Utvalget mener imidlertid avisen måtte forstå 
at dette er en betent sak, og at den detaljerte gjengivelsen av hva klagerne som barn skal ha 
sagt om sin situasjon, trolig ville oppleves som en belastning for dem. Gjengivelsen var, etter 
utvalgets mening, unødig og lite omtenksom. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, 
der det heter: «Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.» 

Videre mener utvalget at artikkelen bringer sterke, faktiske beskyldninger fra 
kommuneadvokaten mot klagerne. Dermed skulle avisen kontaktet klagerne eller deres 
advokat før publisering for å tilby samtidig imøtegåelse, slik det kreves i Vær Varsom-
plakatens punkt 4.14.  



Sandefjords Blad har brutt god presseskikk.   

(PFU-sak 2013-236) 

 

Transportmagasinet burde bremset 
Pressens faglige utvalg uttaler:  

Klagen gjelder en artikkel i TransportMagasinet (papir og nett) som retter et kritisk søkelys  
mot det som omtales som dårlig bremsetilspasning mellom bil og henger. Det anføres i 
artikkelen at dette er et problem myndighetene ikke vil innrømme, og at det er personer 
sentralt plassert hos myndighetene som stopper mulighetene for å modernisere 
bremsetestene. Det spekuleres i om det er økonomiske årsaker som ligger bak at man ikke 
vil innføre de nye testmetodene. 

Klager er Statens vegvesen Vegdirektoratet. Det vises til at Vegdirektoratet er det eneste 
myndighetsorganet som godkjenner bremsetester i Norge, og klager reagerer på at 
TransportMagasinet ikke har gitt noen i direktoratet anledning til å imøtegå kritikken. Det er 
ifølge klager et begrenset fagmiljø i Vegdirektoratet som har jobbet med vurdering av 
bremsetesten, og anklagene treffer derfor de ansatte særlig hardt.  

TransportMagasinet avviser klagen og mener beskyldingene ikke er av en slik art at den 
samtidige imøtegåelsesretten er utløst. Det vises til at det kritiske søkelyset først og fremst er 
rettet mot kjøretøyprodusentene. Når det gjelder de påklagede uttalelsene, skriver magasinet 
at disse ikke er rettet mot navngitte personer, men mot statlige institusjoner. Magasinet viser 
også til at hadde Statens vegvesen tatt kontakt og bedt om å få komme med et tilsvar, så 
hadde de selvsagt fått mulighet til det.  

Pressens Faglige Utvalg mener TransportMagasinet var i sin fulle rett til å sette et kritisk 
søkelys på bremsetilpasning og bremsetester og myndighetenes håndtering av dette. 
Utvalget konstaterer at heller ikke klager er uenig i dette. Uenigheten gjelder imidlertid retten 
til samtidig imøtegåelse, jmf. Vær Varsom-plakatens punkt 4.14: «De som utsettes for sterke 
beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske 
opplysninger.» 

Utvalget har tidligere, på prinsipielt grunnlag, slått fast at det ikke kan trekkes et skille mellom 
institusjoner/organisasjoner på den ene siden og navngitte enkeltpersoner på den andre når 
det gjelder retten til samtidig å kunne imøtegå sterke beskyldninger. Det betyr at Statens 
vegvesen Vegdirektoratet var den rette instans og utvalget mener også at anklagene som 
fremkom var alvorlige og at TransportMagasinet ikke skulle latt disse stå uimotsagt. Selv om 
utvalget er enig med innklagede i at Statens vegvesen kunne tatt kontakt med 
TransportMagasinet straks de var kjent med kritikken, og fått et tilsvar på trykk, må det 
likevel konstateres brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.14. 

TransportMagasinet har brutt god presseskikk. 

(PFU-sak 2013-168) 

 
 
 



Har du tips, eksempler eller forslag? 
NR-sekretariatet vil gjerne formidle eksempler på hvordan redaksjoner arbeider med å 
forebygge etiske brudd, og særlig når det gjelder 4.14, men også andre eksempler som tar 
sikte på å kvalitetssikre kildearbeidet. Brudd på punkt 3.2 om manglende kildebredde eller 
kildekritikk er det punkt i Vær Varsom-plakaten som hittil i år er grunnlag for flest fellelser 
etter 4.14. Svært ofte er brudd på det ene av disse, også et brudd på den andre. Send tips, 
eksempler eller forslag til post@nored.no 
 
 

 

Generalsekretær Arne Jensen  90 77 87 47  arne.jensen@nored.no 

Ass. generalsekretær Reidun K. Nybø  91 10 55 11  rkn@nored.no  

Sekretær Monica Andersen  22 40 50 51  monica.andersen@nored.no 

 

 

www.nored.no Tlf 22 40 50 50 - faks 22 40 50 55 - post@nored.no - Rådhusgaten 17, postboks 624, Sentrum 0106, Oslo  

 

mailto:post@nored.no�
mailto:arne.jensen@nored.no�
mailto:rkn@nored.no�
mailto:monica.andersen@nored.no�
http://www.nored.no/�
mailto:post@nored.no�

