PAGE  
5

Norsk Redaktørforening

Nils E. Øy

2011-04-20
Redaksjonell polemisk hale; redaksjonell uskikk siden 1946

Allerede i 1946 tok Pressens Faglige Utvalg avstand fra praksis med at redaksjoner utstyrer innlegg med polemisk ”hale”. Det skjedde i en prinsipp​uttalelse i forbindelse med at praksis med slike haler var i ferd med å festne seg i pressen, forteller Hans Andreas Ihlebæk i sin bok ”Lov og etikk i journalistikk” (1977). Advarsel mot slike haler i selve Vær Varsom-plakaten kom først ved revisjonen av plakaten i 1975. I dagens versjon av plakaten står dette i pkt 4.15, annen setning: ”Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk.”
 

Bakgrunn i 1946

Det var Nord-Trøndelag avdeling av Norsk Presseforbund i sitt møte 25. august 1946 som indirekte førte til bannlysingen av den polemiske hale. Nord-trønderne ønsket å forby anonyme angrep på navngitte personer og institusjoner, og ville at Presse​forbundet skulle arbeide for dette gjennom ”presselovgivningen”. Om man da bokstavelig talt mente lovgivning er uklart, men i Norsk Presseforbund hadde man sans for realiteten - om ikke ved lov. Da forslaget ble referert i hovedstyret tok formannen, redaktør Toralv Kandahl i Aftenposten, opp en annen utvekst i pressen; nemlig ”den såkalte hale, det tillegg som redak​sjonen ofte knytter direkte til et innlegg som redaksjonen er uenig i og derfor prøver å ta livet av med en gang. En slik tilføyelse — hale — bør bare være tillatt når det gjelder faktiske opplysninger”, sa formannen. ”Den bør ikke brukes til polemikk.”

Prinsipputtalelse fra DFU

”Det faglige utvalg”, som på den tid bestod av Olav Røgeberg (1885-1959), Olav Larssen (1894-1981) og Arne Falk (1886-1973), fikk begge spørsmålene til uttalelse. Dets ut​talelse var enstemmig: 

Angrep på personer eller institusjoner bør skrives under navn. Redaksjonene bør overfor sine innsendere innskjerpe at dette er god presseskikk som en ønsker å følge. Erfaring viser imidlertid at det i enkelte tilfelle kan være berettiget å gjøre unntak fra regelen. Det kan f. eks. være underordnede funksjonærer i en bedrift eller en statsadministrasjon som har begrunnet kritikk å fremføre, men som kan ventes å bli utsatt for trakas​serier hvis forfatteren blir kjent. Når et anonymt angrep offentliggjøres, er det imidlertid enda større grunn for redaksjonene til nøye å undersøke saksforholdet før artikkelen offentliggjøres.

Utvalget tar bestemt avstand fra tanken om at det blir tatt noe initiativ til en presselov som skal inneholde instrukser om hvordan avisene skal redigeres.

Det faglige utvalg er enig i redaktør Kandahls be​merkninger om ”halen”  —  redaksjonens umiddelbare polemikk mot en innsenders svar på angrep. Et slikt fortløpende svar bør bare inneholde faktiske opplys​ninger, og det bør ha samme typografiske utstyr som artikkelen det er svar på. Derimot bør det naturligvis være adgang for redaksjonen til - på annen plass i avisen - å gi et svar på en innsendt artikkel i den form redak​sjonen finner høvelig.
En forhistorie fra 1935

Det betenkelige ved at redaksjonen føyer til polemiske haler til leserinnlegg er likevel eldre enn dette. I 1935 kom Aftenposten opp i en tvist med Norsk Kiropraktor-Forening, som startet med at journalist Sivert Aarflot skrev en kronikk i to deler (ca 600 linjer) i avisens morgenutgaver 16. og 17. oktober 1935 under tittelen ”Kvaksalveri og overtro”. Kiropraktorene reagerte på kronikken og sendte et lengre tilsvar som Aftenpostens redaktør, Johs. Nesse, ikke ville ta inn i sin helhet. Foreningen viste da til straffeloven §430 om tilsvarsrett, som den gang ga anledning til å betale for det som oversteg 50 linjer i tilsvaret. Den 28. oktober fikk foreningen på trykk en artikkel som kjeller på side 2 i aftenutgaven, med samme tittel som kronikken, på omkring 300 linjer. Aftenposten krevde kroner 1.023,40 som betaling for de linjene som oversteg 50. Dette ble betalt av foreningen, men verre var det for dem at på side 6 i samme avis hadde Sivert Aarflot et tilsvar til deres innlegg – en hale. Foreningen gikk da til søksmål og krevde pengene tilbake, ettersom Aarflots svar i samme avis ikke var avtalt eller varslet, subsidiært krevde de prisavslag eller erstatning etter rettens skjønn. Den 10. mai 1937 avsa Oslo byrett en frifinnende dom for Aftenposten. I korthet gikk den ut på at saksøkeren – med den tilspissede situasjon som var oppstått mellom avisen og foreningen – måtte være forberedt på at avisen ville innta en imøtegåelse i samme nummer. Retten viste også til at foreningen hadde betalt annonsebeløpet på forhånd og dermed akseptert prisen.
Mens saken sto for retten arbeidet et utvalg i Norsk Presseforbund med retningslinjer for pressens praktisering av straffelovens §430, og her ble det foreslått at polemiske haler ikke burde brukes og at redaksjonens imøtegåelser burde utstå til neste utgave, bortsett fra tilfeller der det var bedt om svar på spørsmål eller det var behov for rettelser av feil. Dette ble imidlertid nedstemt i styremøte i Norsk Presseforbund høsten 1936, men altså tatt opp igjen i prinsipputtalelsen fra DFU i 1946, som nevnt ovenfor. Der tok man avstand fra den fortløpende hale, men aksepterte et svar annet sted i samme utgave. Slik praksis har vært akseptert like opp til vår tid.
Fakta-hale kan være akseptabelt.

Hans Andreas Ihlebæk var mangeårig generalsekretær i Norsk Presseforbund og sekretær for Pressens Faglige Utvalg. Han regnes som ”far” til den moderne selvjustis i norske medier. I sin bok om presseetikk
, skriver han slik om redaksjonelle haler, sidene 152-153:

Enkelte vil kanskje hevde at det må være likegyldig hvor den redaksjonelle kommentaren plasseres, og at det må være en fordel for leserne å kunne lese redak​sjonens kommentar i samme åndedrett som selve innlegget. Når Utvalget likevel ikke har villet godta denne fremgangsmåten, er det fordi en ikke finner det forenlig med god presseskikk at redaksjonen umid​delbart ”av1iver” en innsenders synspunkter. Leserne bør gis en sjanse til selv å vurdere den saklige hold​barheten i innlegget uavhengig av hva redaksjonen selv måtte mene. Men det er grunn til å merke seg gjelde polemiske ”haler”.  Åpenbart feilaktige opplysninger eller klare misforståelser må redaksjonen ha adgang til å korrigere i direkte tilknytning til innlegget.

ANDRE KOMMENTARER TIL INNLEGG

I samme stilling som redaksjonelle, polemiske ”haler” står kommentarer som redaksjonen innhenter utenfra til innlegg som den har gitt plass for. Også slike kommentarer bør stå løsrevet fra selve innlegget.

Telemark Arbeiderblad tok inn et innlegg fra to Høyre-representanter i Kragerø angående budsjett​behandlingen og skatteinngangen i kommunen. (Sak 4/73.) Innlegget, sorn var en imøtegåelse av uttalelser som kommunens rådmann tidligere hadde kommet med, var av innsenderne utstyrt med følgende overskrift: ”Svikt i skatteinngangen i Kragerø 1972.”  Avi​sen forela innlegget for ordføreren i Kragerø, som polemiserte mot innsendernes opplysninger og syns​punkter. Ordførerens kommentar ble hengt direkte på innlegget fra de to Høyre-representantene og alt samlet under en overskrift: ”Høyre i Kragerø ville så gjerne —  men torde ikke.” Utvalget kom til at den håndtering TA hadde gitt innlegget klart var i strid med god presseskikk. Ut​valget mente at innlegget og ordførerens uttalelser burde ha vært brakt under to forskjellige overskrifter, slik at de for leserne sto atskilt som to innlegg i de​batten. TA ble videre kritisert for å ha brukt ord​forerens uttalelser som utgangspunkt for en polemisk overskrift over innlegget fra de to innsenderne.
«Vi svarer i morgendagens avis».

Gunnar Gran, som overtok stillingen som generalsekretær etter Ihlebæk, behandler sin forgjengers kommentarer til haler i sin bok ”Vær Varsom”
 fra 1995, og forteller at PFU senere ikke var fornøyd med at redaksjonen svarer ”på annen plass i avisen”:

I senere år har PFU nok helt mer til den oppfatning at de redaksjonelle tilsvar ikke skulle stå i samme utgave. Men det er gjort unntak for periodiske publikasjoner hvor det kan være nødvendig å bringe den redaksjonelle kommentar med en gang for å få sammenheng i debatten. Et annet viktig unntak dreier seg om spørsmål til redaksjonen som stilles i tilsvaret - da må det være anledning til å svare i form av en hale. Når det gjelder rettelser av åpenbare feil og misforståelser, er det grunn til å passe på at «rettelsene» ikke gis en polemisk form som uthuler innsenderens rett til tilsvar, eller bent ut «avliver» tilsvaret. Men faktiske rettelser kan være på sin plass for at ikke leserne skal få et helt feilaktig inntrykk av saken.

Men redaksjonen bør hver gang avveie spørsmålet om replikken til tilsvaret kan vente. Noen aviser følger den praksis at de under innlegget skriver «Vi svarer i morgendagens avis».
Gran viser spesielt i sin bok til at det er hale til ”tilsvar” det dreier seg om, ”ikke for eksempel generelle debattinnlegg”. Det er uklart om han dermed mener at det ikke er dårlig presseskikk å sette haler på vanlige innlegg. PFU mener det neppe slik, å dømme etter utvalgets uttalelser. Jeg antar at det er tilfeldig at man bruker ordet ”tilsvar” i stedet for ”innlegg” i nyere utgaver av plakaten. Den opprinnelige tekst i 1975-utgaven var ”Utstyr ikke innlegg med redaksjonell, polemisk replikk.”

Ved revisjonen i 1986 var det foreslått at det skulle stå ”innlegg eller tilsvar”. Jeg har ikke funnet noe i forarbeidene som tyder på at dette - eller den endelige ordlyd med bare ”tilsvar” - skulle innebære noe annet enn før.

Unngå «hale»

Amanuensis i journalistikk ved Høyskolen i Volda, Svein Brurås, skriver slik om halene
:

Stadig vekk faller avisene for fristelsen til å overse Vær varsom-plakatens formulering: ”Utstyr ikke slike tilsvar med redaksjonell, polemisk replikk.”

Ofte er det når avisen selv blir utsatt for kritikk at redaksjonen finner det for godt å svare umiddelbart etter det kritiske innlegget, gjerne med svaret trykket i halvfete skrifttyper. Men dette er dårlig presseskikk -  fordi det da ikke blir debatt på like vilkår. Redaksjonen tilriver seg et overtak i debatten dersom den umiddelbart skal kunne ta livet av kritikken, mens motparten gjerne må  vente i flere dager før den igjen får komme til orde. Pressens Faglige Utvalg har konsekvent slått ned på slike redaksjonelle polemiske ”haler”. Har avisen noe å tilføye til et tilsvar, bør den av respekt for motparten vente til neste dag med å trykke sitt svar.

33 klager - 26 ”fellelser”

Pressens Faglige Utvalg har ikke lenger så hyppige klager på bruk av polemiske haler, men etter årstusenskiftet er antallet faktisk økt. Det siste to ti-årene har jeg funnet i alt 33 klagesaker i PFU-arkivet. Utvalget har altså hatt liten sans for de polemiske haler, og en klage på dette har vært omtrent jevngodt med fellende uttalelse om brudd. I 23 av de 33 sakene fra de siste 20 år er det blitt fellende uttalelser med ”brudd på god presseskikk”, og i ytterligere tre av tilfellene brukte utvalget ”kritikkverdig”, som er en noe mildere ”dom”.
 Det vil si at bare omkring 20 prosent av klagene får ikke medhold. 
I en av sakene der det ikke ble fellelse, er tidstypisk: Klagen
 var rettet mot et debattforum på Internett. PFU fant at innvendingene mot redaksjonell polemisk hale faller bort i et medium der fortløpende debatt er teknologisk mulig, slik at debatten kan føres på noenlunde like vilkår mellom alle parter. Synspunktet om like vilkår er gjentatt i en klagesak mot Vårt Land
, gjengitt nedenfor.
PFU-uttalelsene til alle sakene er gjengitt nedenfor, sortert etter alder, med de nyeste 
uttalelser først.

===========================================================

Sak 2010-052

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis understreke at det er en sentral oppgave for pressen å ta stilling til stridsspørsmål i samfunnet. Akershus Amtstidende var derfor på trygg presseetisk grunn da avisen på lederplass mente at ordføreren burde vurdere sin stilling. Slik utvalget ser det, måtte det også være akseptabelt om avisen krevde ordførerens avgang, slik klageren mener å ha forstått avisens lederartikler. Utvalget har gjentatte ganger uttalt at såkalt kampanjejournalistikk må være akseptabelt, men at det i pressetikken stilles krav til at også motstridende synspunkter blir synliggjort. I den sammenheng mener utvalget at avisen med fordel kunne brakt opplysninger fra kommunens tidligere plan- og bygningssjef på et tidligere tidspunkt og en tydeligere måte, og også publisert disse i papiravisen, ikke bare i nettutgaven. 

Slik utvalget ser det, kan det ikke være tvil om at det var en viss slagside i Amtas omtale av «ordførersaken på Nesodden», men utvalget kan vanskelig se at dekningen som sådan var i strid med normene for god presseskikk. Det noteres at ordføreren selv har fått anledning til å kommentere saken, og at avisen har publisert leserbrev til hans støtte. Etter utvalgets mening er det på lederplass at Amta har tatt stilling i saken, ved å mene at ordføreren bør vurdere om han skal trekke seg fra ordførervervet. Det må en avis kunne gjøre. 

En av lederartiklene inneholdt imidlertid et angrep på klagerens leserinnlegg på samme side samme dag. Utvalget har tidligere hatt kritiske bemerkninger til slik samtidig kommentar. Her viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: «Tilsvar og debattinnlegg skal ikke utstyres med redaksjonell polemisk replikk.» Etter utvalgets mening var lederartikkelen nettopp en slik polemisk replikk, i strid med overnevnte punkt. Avisen skulle med andre ord ventet med sitt svar til neste dag. 

På dette punkt har Akershus Amtstidende brutt god presseskikk. 

Oslo, 31. august 2010
Hilde Haugsgjerd, 
Marit Rein, John Olav Egeland, Øyvind Brigg,
Camilla Serck-Hanssen, Henrik Syse, Eva Sannum
Sak 2008-195

Pressens Faglige Utvalg konstaterer at innsideartikkelen, basert på intervju med klageren, entydig er å betrakte som en positiv og informativ redegjørelse for de marinaplaner han akter å realisere. Klageren gis samtidig anledning til å kommentere så vel heldige som mindre heldige prosjekter han tidligere har hatt befatning med.

Videre registrerer utvalget riktigheten av at det er klageren selv som bringer karakteristikken «fiaskogründer» på bane, under henvisning til at en nettavis tidligere har gitt ham denne benevnelsen. At Finansavisen velger å gjøre klagerens spørsmål om betegnelsens berettigelse til et tittelpoeng, kan utvalget vanskelig se som et presseetisk overtramp.

Når det gjelder avisens beregningsmetode for å komme fram til summen på én milliard kroner for båtplassene, kan det eksakte samlede beløp muligens diskuteres, ut fra de enkeltopplysninger klageren gir i intervjuet. På den annen side har partene åpenbart forskjellig syn på om det er byggekostnad eller salgspris pr. båtplass som vil tegne det riktigste bildet av marinaprosjektenes økonomiske omfang. Imidlertid kan utvalget uansett ikke se at avisen presseetisk har opptrådt klanderverdig ved å ha lagt antatte salgspriser til grunn for sitt totalanslag.

I sammenheng med førstesidebruken av milliardberegningen vil utvalget likevel generelt vise til Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, som blant annet tilsier at titler ikke skal gå lenger enn det er dekning for i stoffet. Slik utvalget ser det, kunne avisen i innsideartikkelen med fordel ha redegjort for beregningsgrunnlaget, slik at det for leserne med tydelighet framsto hvor milliardsummen skrev seg fra.

Utvalget mener avisen med fordel også kunne ha vist større storsinn i behandlingen av klagerens etterfølgende leserinnlegg, selv om han ikke hadde et berettiget krav på å få innlegget uavkortet på trykk. Utvalget setter også spørsmålstegn ved nødvendigheten av å utstyre klagerens innlegg med en redaksjonell «hale», men kommer likevel til at «halen» ikke 
framstår som åpenbart polemisk. Dermed kan den heller ikke sies å bryte med Vær Varsom-plakatens punkt 4.15.

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Finansavisen ikke har brutt god presseskikk.

Oslo, 25. november 2008
Odd Isungset,
Hilde Haugsgjerd, Halldis Nergård, John Olav Egeland,
Ingeborg Moræus Hanssen, Camilla Serck-Hanssen, Henrik Syse
Sak 2008-108
Pressens Faglige Utvalg vil på generelt grunnlag vise til at utvalget gjentatte ganger har understreket at redaksjoner bør vise stor imøtekommenhet i forhold til å publisere tilsvar. Dette innebærer også at det vanskelig kan brukes juridisk argumentasjon, inkludert henvisning til eventuelle rettsavgjørelser, når man vil avvise tilsvar på presseetisk grunnlag. I prinsippet er presseetikken strengere enn jussen på dette området. 

I det foreliggende tilfellet mener Kapital at det har foregått en løpende meningsutveksling, mens klageren mener hans tilsvar var en direkte imøtegåelse av påstander i bladets lederartikkel, blant annet om løgn. Utvalget er kjent med at Kapitals redaktør og klageren over lengre tid har utvekslet relativt tydelige synspunkter på hverandres yrkesutøvelse. Men utvalget kan vanskelig se at lederartikkelens påstander, blant annet om at klageren lyver, kan inngå i en slik løpende meningsutveksling. Utvalget mener derfor at artikkelen utløste en rett til tilsvar. 

Det vises her til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter:
«De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling. Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form.»

Utvalget kan vanskelig se at innlegget hadde omfang, innhold eller form som skulle kunne begrunne en avvisning. Endelig mener utvalget at Kapitals lederartikkel også må kunne anses å være en polemisk redaksjonell replikk til to innlegg klageren hadde på trykk lenger bak i samme utgave. Det vises her til siste setning i punkt 4.15, der det heter: « Tilsvar og debattinnlegg skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk.» 

Kapital her brutt god presseskikk. 

Oslo, 28. oktober 2008
Odd Isungset,
Hilde Haugsgjerd, Marit Rein, John Olav Egeland,
Ingeborg Moræus Hanssen, Eva Sannum, Camilla Serck-Hanssen
Sak 2007-093

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:
Klagen gjelder en bredt anlagt reportasje i Kapital om en navngitt nordmann som sammen med sin kone driver selskaper som selger boligeiendommer i Thailand. Ekteparet klager via advokat over bladets formidling av uriktige påstander fra delvis anonyme kilder, uten i tilstrekkelig grad å ha undersøkt sannhetsgehalten. Ifølge klageren ble han på forhånd heller ikke forelagt alle kritiske utsagn. Det utløsende for klagen er imidlertid at Kapital i etterkant redigerte bort store deler av et motinnlegg som ble publisert i bladet, og dessuten utstyrte innlegget med en redaksjonell «hale».

Kapital avviser klagen på alle punkter, og viser til at alle bladets kilder – uavhengig av hverandre - har uttalt seg kritisk om klagerens virksomhet. Bruken av anonyme kilder forklares med at flere fryktet alvorlige represalier. Bladet hevder ellers at klageren på forhånd i utstrakt grad ble gitt mulighet til å gå i rette med alle sentrale påstander. Forkortelsen av klagerens motinnlegg forsvares ut fra dets opprinnelig injurierende innhold, og bladet tilbakeviser at den nødvendige redaksjonelle «halen» skulle ha et polemisk innhold.

Pressens Faglige Utvalg mener Kapital var i sin fulle rett til å sette et kritisk søkelys på klagerens virksomhet på det thailandske eiendomsmarkedet, herunder selskapenes forhold til norske kjøpere. Her viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 1.4, der det blant annet heter: «Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold.»

Utvalget konstaterer at klageren i rikt monn kommer samtidig til orde i reportasjen og gis anledning til å kommentere det meste av kritikken som framkommer. Særlig gjelder dette de spørsmål som knyttes til lovligheten av virksomheten, og som redaksjonen klart synliggjør berettigelsen av gjennom gjengitte uttalelser fra Kredittilsynet. I det påklagede tilfellet anser utvalget for øvrig at sakens realiteter gjør den delvise bruken av anonyme kilder forklarlig og forsvarlig.

Når det gjeldet bladets behandling av klagerens etterfølgende motinnlegg, mener utvalget at det lå innenfor den redaksjonelle redigeringsretten å fjerne de deler av innlegget som det ville være pressetisk uakseptabelt å publisere. Selv om det i tråd med Vær Varsom-plakatens punkt 4.15 må manes til tilbakeholdenhet med bruk av redaksjonelle «haler» til tilsvar og leserinnlegg, kan ikke utvalget i dette tilfellet se at det skulle dreie seg om en replikk av uakseptabel karakter. 

Kapital har ikke brutt god presseskikk.

Oslo, 20. november 2007
Odd Isungset,
Hilde Haugsgjerd, Sigrun Slapgard, John Olav Egeland,
Ingeborg Moræus Hanssen, Camilla Serck-Hanssen, Henrik Syse
Sak  2007-054

Pressens Faglige Utvalg har i utgangspunktet forståelse for at klageren stiller spørsmål ved at Tidsskriftet i sine lederartikler ikke samtidig gjorde leserne oppmerksom på at legene som ble forsvart, hadde nær tilknytning til redaksjonen. På den annen side må utvalget vektlegge bladets spesielle medisinsk-faglige formål, og at de omtalte legene ikke kan betraktes som redaksjonelle medarbeidere i tradisjonell forstand. Utvalget mener uansett at man med fordel kunne ha oppgitt legenes tilknytning til tidsskriftet. 

Utvalget vil understreke redaksjoners rett til å bestemme hva som skal publiseres, såfremt det ikke foreligger åpenbar tilsvarsrett i henhold til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15. I det påklagede tilfellet kan det etter utvalgets mening reises tvil om klageren på hvert enkelt stadium av striden omkring hans bok, kunne gjøre formelt krav på tilsvarsrett. Etter utvalgets mening måtte det uansett være opp til redaksjonen å sette sluttstrek for debatten, ut fra en selvstendig vurdering av hvorvidt klagerens aller siste innlegg inneholdt nye momenter.

Derimot finner utvalget grunn til å sette søkelys på Tidsskriftets forskjellsbehandling av klagerens innlegg, ved at øvrige debattanter konsekvent fikk sine motinnlegg publisert samtidig med hans. Slik utvalget i lignende tilfeller har uttalt, må slike valg betraktes som en presseetisk uakseptabel utnyttelse av redaksjoners maktposisjon.

På dette punkt har Tidsskrift for Den norske lægeforening opptrådt kritikkverdig. 

Oslo, 19. juni 2007
Hilde Haugsgjerd, 
Sigrun Slapgard, Marit Rein
Ingeborg Moræus Hanssen, Trygve Wyller, Henrik Syse
Sak 2005-174
Pressens Faglige Utvalg viser generelt til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter at tilsvar ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. Etter utvalgets mening går Kapital på ett punkt i "halen" langt i retning av det polemiske, men utvalget finner likevel at faktainnholdet gjør den redaksjonelle tilføyelsen presseetisk akseptabel. For øvrig har utvalget tidligere uttalt at det i en sammenheng som denne ikke kan stilles samme strenge krav til periodiske publikasjoner som til dagspresse. 

Når det gjelder utelatelsen av klagerens ønskede tilleggskommentar i den opprinnelige reportasjen, konstaterer utvalget at partene har ulike oppfatninger av hva klageren var bedt om å kommentere. Selv om bladet med rette viser til sin redigeringsrett, anser utvalget imidlertid at redaksjonen med fordel kunne ha strukket seg lengre for å i møtekomme klagerens ønske om en tilføyelse. Dette sett på bakgrunn av det for klageren svært negative hovedbudskap reportasjen hadde. 

På den annen side legger utvalget til grunn at Kapital i etterkant har gitt klageren rik anledning til å nyansere sitt syn på saken og bladets behandling av den, ved på fremtredende sted i bladet å gi ham plass for tilsvar. 

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Kapital ikke har brutt god presseskikk. 

Oslo, 22. november 2005 
Odd Isungset, 
Hilde Haugsgjerd, Sigrun Slapgard, Solveig Tvedt, 
Ingeborg Moræus Hanssen, Eva Sannum, Camilla Serck-Hanssen
Sak 2005-100

Pressens Faglige Utvalg konstaterer at Kapitals opprinnelige reportasje faller utenfor klagefristen, og at bladet derfor ikke kan pålegges å forholde seg til denne del av klagen. 

Når det gjelder Kapitals presentasjon av klagerens tilsvar, kan utvalget forstå hans reaksjon på at bladet på ny trekker fram og synliggjør påstandene og karakteristikkene som tilsvaret nettopp hadde til formål å tilbakevise. Utvalget vil generelt mane redaksjoner til varsomhet med å benytte presentasjonsformer som er egnet til å underminere det fundamentale presseetiske institutt som tilsvarsretten er ment å være. Her viser utvalget til intensjonene som ligger til grunn for Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det framgår at tilsvar ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. 

På den annen side finner utvalget at bladet har gode argumenter for å velge den påklagede illustrasjonsformen, og kan derfor heller ikke klandre redaksjonen. Utvalget finner det også akseptabelt at bladet i en "hale" til tilsvaret gjør leserne oppmerksom på at man fastholder opplysninger som tidligere er publisert, når dette i seg selv ikke framstår som polemisk. 

Kapital har ikke brutt god presseskikk. 

Oslo, 27. september 2005 
Odd Isungset, 
Sigrun Slapgard, Solveig Tvedt, 
Eva Sannum, Trygve Wyller
Sak 2004-133
Pressens Faglige Utvalg mener Kapital var i sin fulle rett til å sette søkelyset på hvordan klageren og hans advokatfirma har håndtert sine injuriesaker, og hvordan disse har falt ut i rettssystemet. Utvalget vil påpeke at personer i betrodde offentlige eller private stillinger, som klageren, må tåle at pressen har en kritisk gjennomgang av hvordan disse utfører sine oppgaver. 

I det påklagede tilfellet registrerer utvalget at klageren ikke bestrider at hans advokatkontor har tapt en rekke injuriesaker de siste fem årene, og heller ikke at det har vært knyttet flere kritiske merknader til hans virke både fra bransjen, kolleger og klienter gjennom årene. Sett i lys av ovennevnte mener utvalget at klageren må akseptere tittelbruken som et uttrykk for hvordan flere har opplevd hans arbeid og drift, selv om karakteristikken ikke eksplisitt uttales av en kilde. Utvalget legger imidlertid avgjørende vekt på at klageren er kontaktet for samtidig kommentar, hvor han blir gitt anledning til å imøtegå kritikken. 

Når det gjelder sitatbruken, vil utvalget understreke at redaksjoner ikke plikter å gjengi skriftlige svar ordrett. Utvalget har en rekke ganger tidligere uttalt at det avgjørende ved en omskriving vil være at meningsinnholdet kommer fram. Utvalget merker seg også at utsagnet ikke framstår som et direkte sitat, men som en gjengivelse av hans mening. 
Ut fra det foreliggende mener utvalget det var nødvendig å gjøre leserne oppmerksom på at klagerens tall også gjaldt andre typer saker enn injuriesaker. 

Utvalget vil imidlertid påpeke at Kapital, ved sin lange og dels polemiserende hale, punktvis imøtegår klagerens sentrale innvendinger. Slik utvalget ser det, skulle Kapital ventet med sitt svar når bladet først innrømmer klageren tilsvarsrett. Slik det nå framstår, detroniseres tilsvaret, i strid med de presseetiske retningslinjer. Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, hvor det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk." 

På dette punkt har Kapital brutt god presseskikk. 

Oslo, 28. september 2004 
Hilde Haugsgjerd, 
Kathrine Aspaas, John Olav Egeland, Merethe Ekanger, 
Ingeborg Moræus Hanssen, Henrik Syse, Trygve Wyller
Sak 2004-051

Pressens Faglige Utvalg har den generelle oppfatning at det må være stor takhøyde når to medievirksomheter har ulike synpunkter på forhold av offentlig interesse. Det vises her spesielt til den nye formuleringen i Vær Varsom-plakatens punkt 1.4: "Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle." Etter utvalgets mening var Finnmark Dagblad i sin fulle rett til belyse hvordan Ságat i etterkant omtalte sitt eget forhold til en klager som hadde vunnet fram i PFU. 

Angående klagens hovedpunkt, om karakteristikken " utpresser ", mener utvalget at Finnmark Dagblad hadde dekning for å ta denne betegnelsen i bruk når FD skulle beskrive Ságats omtale av kontakten med den opprinnelige PFU-klageren. Utvalget kan ikke se at det her er relevant å skille mellom forsøk på utpresning og det å fullbyrde utpresning, slik klageren anfører. Med hensyn til kildebruken mener utvalget dessuten at denne er tilstrekkelig ivaretatt, i og med at det refereres til innholdet i klagerens leserbrev i egen avis. 

Når det gjelder å utstyre tilsvar med redaksjonell, polemisk replikk, viser utvalget til sine tidligere strenge uttalelser, også når det gjelder redaksjonelle "haler" på leserinnlegg i sin alminnelighet. I det påklagede tilfellet finner utvalget at Finnmark Dagblads "hale" etter klagerens innlegg, kan aksepteres som svar på spørsmål som stilles i innlegget. 

Finnmark Dagblad har ikke brutt god presseskikk. 

Oslo, 25. mai 2004 
Thor Woje, 
Kathrine Aspaas, John Olav Egeland, Liv Ekeberg, 
Ingeborg Moræus Hanssen, Jan Vincents Johannessen, Camilla Serck-Hanssen
Sak 2003-077

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder primært at Framtid i Nord (FiN) ikke har villet ta inn et tilsvar til en lederartikkel der klageren ble utsatt for kritikk i forbindelse med den såkalte Svanhild Jensen-saken i Kvænangen. Lederartikkelen gikk i rette med et innlegg klageren hadde på trykk i avisen samme dag. Klageren, som er far til en av de ansatte i barnevernet, mener avisen ved ikke å publisere hans siste innlegg, forsterker inntrykket av redaktørens generelle motvilje mot å gi Svanhild-saken en balansert framstilling. I denne sammenheng finner klageren det underlig at redaktøren i stedet valgte å sende ham et personlig brev. 

Framtid i Nord påpeker at klagerens innlegg hadde stått på trykk i Nordlys dagen før, og at det i lederartikkelen ble vist til at innlegget også sto i samme FiN-utgave. Om det refuserte innlegget forklarer avisen at det var av samme karakter som det første, og altså ikke tilførte saken noe nytt. 

Pressens Faglige Utvalg viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter at tilsvar ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. Utvalget har flere ganger uttalt at heller ikke ordinære leserinnlegg skal utstyres med slik redaksjonell "hale". 

Utvalget mener det bryter med intensjonene som ligger til grunn for det nevnte Vær Varsom-punktet når en redaksjon, som i det påklagede tilfellet, svarer på et leserinnlegg i samme avis. Slik utvalget ser det, har redaksjonen også utnyttet sin posisjon i strid med de presseetiske normer ved å kommentere innlegget, for så å stenge spaltene for tilsvar. Etter utvalgets mening bør aviser unngå å avslutte en debatt med et polemisk innlegg fra redaksjonen selv. 

Framtid i Nord har brutt god presseskikk. 

Oslo, 21. oktober 2003 
Thor Woje, 
Odd Isungset, John Olav Egeland, Sigrun Slapgard, 
Camilla Serck-Hanssen, Jan Vincents Johannessen
Sak 2002-193


Pressens Faglige Utvalg vil, i likhet med avisen, legge til grunn at den frie kommentar må ha rom for sterke formuleringer. I det påklagede tilfellet kan det etter utvalgets mening ikke herske tvil om at kritikken redaktøren framfører i sin artikkel, utelukkende er basert på hans egne observasjoner under auksjonen, og det inntrykk han mener uerfarne kunstkjøpere må sitte igjen med. Etter utvalgets mening må en slik kommentarartikkel kunne møtes med tilsvar, hvilket også er gjort. 

Derimot finner utvalget Finansavisens førstesideoppslag helt uakseptabelt, idet så vel tittel som henvisningstekst uten forbehold fastslår "Lurepriser" og at "auksjonarius hausser prisene opp". Utvalget konstaterer at det på ingen måte framgår at ordbruken på førstesiden skulle forstås som henvisning til en subjektiv kommentarartikkel. Her viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, der det blant annet heter: "Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser? ikke går lengre enn det er dekning for i stoffet." 

Videre anser utvalget at avisen har handlet på uakseptabel måte ved å henge en redaksjonell "hale" på auksjonsfirmaets tilsvar. Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter at "tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk." Slik utvalget ser det, går "halen" lengre enn utelukkende å komme med presiserende opplysninger, og framstår dermed som klart polemisk. 

Finansavisen har brutt god presseskikk. 

Fredrikstad, 25. februar 2003 
hor Woje, 
John Olav Egeland, Liv Ekeberg, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen
Sak 2002-166 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:
Klageren, pater Kjell Arild Pollestad, mener Vårt Land brøt god presseskikk da et tilsvar han sendte avisen ble plassert på en side som kom etter en nyhetsartikkel der pateren igjen ble utsatt for kritikk. Pollestad reagerer også på at intervjuobjektet i artikkelen samme dag hadde fått innsyn i hans tilsvar, og altså fikk kommentere dette før leserne kom fram til tilsvaret. For øvrig påpeker klageren at avisen ga nyhetsartikkelen med ny kritikk mot ham en vektigere typografisk markering enn tilsvaret hans.

Vårt Land tilbakeviser klagen og mener det var riktig å gjøre journalistikk på klagerens innlegg samme dag som det sto på trykk. Dette sett på bakgrunn av at saken allerede hadde versert i avisens spalter noen dager. Vårt Land legger også vekt på at klagerens innlegg kom raskt på trykk på en viktig debattplass i avisen. Det vises dessuten til at det i nyhetsartikkelen samme dag ble henvist til klagerens innlegg.

Pressens Faglige Utvalg konstaterer at klageren befant seg i en situasjon der han utvilsomt hadde tilsvarsrett, sett på bakgrunn av den kritikk han var utsatt for i en tidligere reportasje. Utvalget tar derfor utgangspunkt i de intensjoner som ligger til grunn for ordlyden i Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: ”Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk”.

Etter utvalgets mening har avisen handlet i strid med denne formuleringens intensjon når den i samme avis som klagerens tilsvar bringer en ny artikkel med kritikk av ham, endog på en side foran tilsvaret. Slik tilsvarsretten forutsetter skulle avisen ha latt klageren få stå alene med sitt motinnlegg. Selv om det i gitte situasjoner kan forsvares journalistisk, finner utvalget det i dette tilfellet uakseptabelt at avisen har latt en av kritikerne få innsyn i og deretter få kommentere tilsvaret med fornyet kritikk.

Vårt Land har brutt god presseskikk.

Oslo, 28. januar 2003

Thor Woje,

Catharina Jacobsen, John Olav Egeland, Odd Isungset,

Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Camilla Serck-Hanssen
==============================================================================

Sak 2002-156

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Strand kommunes kulturkontor mener Strandbuen brøt god presseskikk da den brakte kritikk mot kommunen fra et lokalt revylag. Klageren mener at kommunen, selv om den kom til orde samtidig, ikke fikk fullgod anledning til å imøtegå påstandene i artikkelen. Videre mener klageren at en lederartikkel i Strandbuen var en uakseptabel polemisk replikk. 
Strandbuen avviser klagen og peker på at alle parter har fått god anledning til å uttale seg i saken både den samme dagen og i senere innlegg i avisen. Når det gjelder lederartikkelen, som var en kommentar til et leserbrev fra klageren samme dag, hevder Strandbuen at avisen er den angrepne part og at lederartikkelen må betraktes som en form for samtidig imøtegåelse og dessuten som en korrigering av en faktisk feil. 
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at det over tid har foregått en meningsutveksling i Strandbuens spalter om ulike forhold knyttet til kommunens kulturpolitikk. Etter utvalgets mening må den innklagede artikkelen om kommunens forhold til det lokale revylaget ses i en slik sammenheng. Selv om kommunens representant muligens ikke fikk anledning til å kommentere samtlige påstander i artikkelen i samme avis, ble det gitt full anledning til tilsvar i etterkant. 
Etter utvalgets mening kan det ikke være tvil om at lederartikkelen har en polemisk form og at den derfor ikke problemfritt kan publiseres samtidig med det innlegg den imøtegår. Utvalget viser her til punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk." 
På dette punkt har Strandbuen brutt god presseskikk. 

Oslo, 17. desember 2002 

Thor Woje, 
Liv Ekeberg, Annette Groth, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Ingeborg Moræus Hanssen, Jan Vincents Johannessen
Sak 2002-103
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at to ansvarlige redaktører og "deres" blader, som opererer i det samme markedet, er parter i denne klagesaken. Generelt vil utvalget hevde at personer i slike posisjoner, med betydelige ressurser til rådighet, inkludert adgang til egne spalter, må akseptere både mer kritisk omtale og mer ironi enn andre som ikke har slike muligheter. Generelt bør det være slik at debatt av ulike slag, det være seg om opplagstall, god eller dårlig forretningsførsel og annet, foregår i spaltene til allmenn opplysning og eventuell forlystelse for leserne. Utvalget mener på denne bakgrunn at klageren må akseptere den omtale han ble utsatt for. Når det gjelder den redaksjonelle halen Kapital utstyrte det forkortede leserinnlegget med, mener utvalget at dette under tvil kan aksepteres, selv om den delvis har en polemisk form. Dette må ses i lys av debattens form, halens innhold, partenes posisjon og bladets utgiverfrekvens. 

Derimot mener utvalget at Kapitals lederartikkel i samme utgave representerer et brudd med de regler som gjelder for redaksjonell atferd. Lederartikkelen må betraktes som en svært polemisk hale på klagerens forkortede innlegg, og dessuten vil de fleste lesere lese lederartikkelen før de leser leserbrevet den henviser til. Utvalget betrakter dette som en unødvendig demonstrasjon fra Kapitals side, og viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell polemisk replikk." 

Når det gjelder klagepunktet om manipulering av et foto av klageren, der tittelen på et bokomslag ble endret slik at det fikk et annet innhold, viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.11, der det heter: "Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk. Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje." Utvalget konstaterer at Kapital har gjort en endring i bildet uten å gjøre oppmerksom på dette, og at leserne heller ikke kan forventes å forstå at teksten er manipulert. 

Kapital har brutt god presseskikk. 

Oslo, 24. september 2002 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, Annette Groth, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Ingeborg Moræus Hanssen, Camilla Serck-Hanssen
Sak 2002-053
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder fagbladet Journalistens mange artikler om internstridighetene i Romerikes Blad etter ansettelsen av ny nyhetsredaktør i januar 2002. Redaksjonsklubben var imot ansettelsen, under henvisning til manglende tillit og respekt, og anmodet i første omgang den nyansatte om å frasi seg jobben. Nyhetsredaktøren påklager at Journalisten, i formidlingen av alvorlige anklager om "episoder", i stor utstrekning har basert seg på anonyme kilder. Klageren mener Journalistens oppslag bærer preg av at bladet har tatt stilling i saken, og at dette særlig kommer til utrykk i en lederartikkel. Denne ble for øvrig presentert på samme side som klagerens eneste tilsvar. 
Foruten å påpeke feilframstilling av avtalen som senere ble inngått mellom redaksjons-klubben og avisens ledelse, anser klageren dessuten at han underveis i liten grad er gitt mulighet til samtidig imøtegåelse av påstandene. 
Journalisten tilbakeviser klagen på alle punkter, og hevder å ha bygget framstillingen av saken på de formuleringer som redaksjonsklubben og andre kilder har brukt om "episodene". Når det gjelder omtalen av avtalen mellom redaksjonsklubb og ledelse, viser Journalisten til en rekke dobbeltsjekkede kilders forståelse av denne. For øvrig påpeker Journalisten at klageren tre ganger ble kontaktet med anmodning om kommentar, men hver gang avslo. Klageren skal også ha takket nei til tilbudet om et lengre intervju. 
Journalisten tar også avstand fra at plasseringen av lederartikkelen på samme side som klagerens tilsvar, kan betraktes som en polemisk "hale". Bladet viser til at lederen kun inneholdt et par setninger som relaterte seg til innlegget. 
Pressens Faglige Utvalg mener Journalisten var i sin fulle rett til å sette søkelys på bakgrunnen for at redaksjonsklubben i Romerikes Blad primært ønsket at nyhetsredaktøren skulle forlate sin nye stilling. Utvalget anser det særlig legitimt ut fra Journalistens oppgave som fagblad. 
Selv om situasjonen og presseomtalen måtte oppleves som ubehagelig av klageren, kan ikke utvalget se at Journalisten har gått for langt i sin beskrivelse av de forhold som lå til grunn for internstriden. Utvalget legger vekt på at det blant avisens medarbeidere var entydige oppfatninger om hva "episodene" gikk ut på, og at klageren ikke har bestridt at de har funnet sted. Dessuten finner utvalget det godtgjort at klageren i flere omganger er gitt mulighet til å komme til orde med sin versjon. 
Utvalget vil imidlertid vise til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell polemisk replikk." I det påklagede tilfellet mener utvalget at Journalisten på en uheldig måte plasserte klagerens tilsvar tett oppunder bladets leder om situasjonen i Romerikes Blad. Selv om publikasjoner med periodisk utgivelse er i en annen situasjon enn dagsaviser når det gjelder å opprettholde aktualitet, anser utvalget at Journalisten skulle ha unngått den direkte koblingen mellom leder og tilsvar. 
På dette punkt har Journalisten brutt god presseskikk. 

Oslo, 18. juni 2002 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, John Olav Egeland, Odd Isungset, 
Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth, Trygve Wyller
Sak 2001-175

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder en reportasje og et leserinnlegg i Folldals Marked i forbindelse med en hyttesak i kommunen. Klageren, en kommunepolitiker, mener bladet har en klar politisk slagside, og at redaktøren ikke makter å gi en ?nøytral? fremstilling av lokalpolitiske saker. Klageren hevder videre at bladet ikke har dekning for sin tittel og at artikkelen blander hva som er faktiske opplysninger og kommentarer. Videre mener klageren at redaktørens ?hale? til hans leserinnlegg er usaklig og arrogant, fordi den vrir debatten omkring Folldals Markeds partipolitiske slagside over på klagerens person. 

Folldals Marked viser til at bladet kommer ut en gang i måneden, og at redaksjonen valgte å lage en artikkel på hyttebyggerens opplevelse av hyttestriden. Bladet avviser at artikkelen har en politisk slagside, og kan ikke se at klageren hadde noen rett til samtidig imøtegåelse, siden ingen konkrete personer blir kritisert. Folldals Marked mener også at bladet har dekning for tittelbruken. 

Pressens Faglige Utvalg mener Folldals Marked var i sin fulle rett til å sette søkelyset på hyttesaken og utbyggerens opplevelse av denne. Etter utvalgets mening er både tittel og artikkelens innhold innenfor det presseetisk akseptable. 

Når det gjelder redaktørens ”hale” på klagerens leserbrev, viser utvalget generelt til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk". Utvalget anser imidlertid ikke innlegget som et tilsvar etter angrep. Selv om Folldals Marked med fordel kunne ventet til neste utgave med sitt svar på anklagene om politisk slagside, mener utvalget at hovedregelen i dette tilfellet kan vike, siden bladet er en månedlig publikasjon og svaret er holdt i en nøktern form. Utvalget legger også vekt på at klagerens hovedanliggende, behandlingen av hyttesaken, ikke er berørt i redaktørens replikk. 

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Folldals Marked ikke har brutt god presseskikk. 

Oslo, 18. desember 2001 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, John Olav Egeland, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth
Sak 2001-104
Pressens Faglige Utvalg mener Kapital var i sin fulle rett til å sette søkelys på klageren og hans forretningsvirksomhet.  Utvalget viser generelt til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, der det heter: "Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Ved bruk av anonyme kilder må det stilles særskilte krav til kildekritikk." 

I det påklagede tilfellet kan ikke utvalget se at klageren har påvist feil av en art som skulle være egnet til å endre det hovedbudskap Kapitals artikkel formidler. Utvalget konstaterer at artikkelen hovedsakelig er en gjengivelse av klagerens samtale med journalisten, og at klageren på denne måten er gitt god mulighet til å gå i rette med uriktige opplysninger og påstander. Utvalget legger også til grunn at bladet senere har stilt stor spalteplass til rådighet for klagerens motinnlegg. 

Derimot finner utvalget at bladet skulle ha unngått å utstyre klagerens innlegg med en redaksjonell polemisk "hale", som forsterkes av en tilhørende ironisk bildetekst. Utvalget kan ikke se at den periodiske utgivelsen rettferdiggjør Kapitals handlemåte. Etter utvalgets mening burde redaksjonen ha nøyd seg med å varsle at man var uenig med klageren og at man ville komme tilbake til saken i neste utgave. 

Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk." 

På dette punkt har Kapital brutt god presseskikk. 

Oslo, 28. august 2001 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, John Olav Egeland, Gro Holm, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth
Sak 2001-080

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder det forhold at Forbruker-rapporten utstyrte et tilsvar fra en tidligere PFU-klager med en redaksjonell "hale". Klageren oppfatter "halen" som en polemisk replikk, og dermed i strid med Vær Varsom-plakatens påbud om ikke å utstyre tilsvar på denne måten. For øvrig hevder klageren at bladet samtidig har brutt sitt løfte om å trykke en beklagelse i tilknytning til hennes tilsvar. 
Forbruker-rapporten bestrider at "halen" er å regne som en polemisk replikk, siden den besto av to saksopplysninger som bladet mente leserne hadde krav på å få vite om. Den utelatte beklagelsen forklarer bladet med at den var en del av tilbudet knyttet til forsøk på å løse den forrige klagesaken i minnelighet. 
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at partene har ulike oppfatninger av hva som skulle ligge til grunn for å bringe en redaksjonell beklagelse i tilknytning til klagerens tilsvar. 
Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell polemisk replikk". 
Etter utvalgets mening kan den påklagede "halen" framstå som polemisk, på bakgrunn av at klagerens tilsvar nettopp omhandlet uenighet om hva som var fakta i saken. Selv om bladet utkommer med ukers mellomrom, kunne redaksjonen med fordel ha avstått fra å bringe sine tilleggskommentarer sammen med klagerens tilsvar. 

Forbruker-rapporten har opptrådt kritikkverdig. 

Oslo, 21. juni 2001 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, John Olav Egeland, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Trygve Wyller
Sak  2001-073

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder en personlig kommentarartikkel av Glåmdalens sjefredaktør, der en mann omtales som "ulvehater", og et senere tilsvar med en redaksjonell "hale" i avisen. Klageren, den omtalte mannen, mener avisen uberettiget har hengt ham ut som ulvehater, og forlanger en beklagelse. Det påpekes videre at klageren først etter flere uker fikk komme med et tilsvar "som stadig var for langt og måtte kortes ned", men at innlegget på tross av dette var utstyrt med en redaksjonell "hale". Klageren reagerer også på at det i "halen" framkommer påstander fra deler av tilsvaret som avisen ikke trykte, og at redaktøren bruker en telefonsamtale mellom dem i sin redaksjonelle "hale". 
Glåmdalens redaktør mener det i en personlig kommentar må være fullt mulig å benytte "ulvehater" om klageren, og viser til at uttrykket bygger på klagerens mange opptredener og uttalelser over lang tid. Avisen mener også at klageren må ta hovedansvaret for at det gikk så lang tid før tilsvaret kom på trykk, og viser til hans lange innlegg og motvilje mot å holde seg innenfor rammene. Glåmdalen understreker videre at avisen har et prinsipp om at leserbrev normalt ikke skal utstyres med "hale", men at det i dette tilfellet var nødvendig, blant annet ut fra anklagene om at klageren ble nektet å få innlegg på trykk. 
Pressens Faglige Utvalg har en rekke ganger understreket at det i kommentar- og lederartikler må kunne anvendes et kraftigere språk og mer tilspissede formuleringer enn hva som er vanlig i andre journalistiske sammenhenger. Slik utvalget ser det er kommentar-artikkelen innenfor det som presseetisk må aksepteres. 
Når det gjelder den påklagede redaksjonelle "halen", mener utvalget at den inneholder utsagn som klart framstår som polemiske. Etter utvalgets syn har redaksjonen utnyttet sin maktposisjon ved ikke å vente med å bekjentgjøre sitt syn på tilsvarets innhold. Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk". 

På dette punkt har Glåmdalen brutt god presseskikk. 

Oslo, 22. mai 2001 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth
Sak 2001-011

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder en nyhetsreportasje og en lederartikkel i Moss Dagblad. I nyhetsreportasjen omtales en bilulykke, der en lege ved Rygge hovedflystasjon skal ha tilkalt helikopter til en alvorlig skadet sjåfør. I lederartikkelen blir legen blant annet kritisert for ikke å ville gi opplysinger om ?skadeomfanget?. Klageren, den omtalte legen, anfører at hun ikke kunne uttale seg på grunn av sin taushetsplikt, og reagerer på at det i reportasjen gis inntrykk av at hun har uttalt seg om den skadedes tilstand. Klageren påpeker at opplysningene i tillegg er feilaktige. Klageren reagerer også på lederartikkelen, og mener at Moss Dagblad skulle avstått fra ?offentlig å prosedere? saken i avisen når ulykkesreportasjen var innklaget til PFU. 
Moss Dagblad understreker at klageren ikke har uttalt seg til Moss Dagblad, og at det også framgår av reportasjen. Når det gjelder feilen om skaden, anføres det at opplysningene kom fra Ullevål sykehus, og at avisen senere korrigerte de uriktige opplysningene. Moss Dagblad mener videre at en av distriktets største arbeidsplasser må tåle kritiske kommentarer når disse er på sin plass, og anfører at det var pressekontakten ved flystasjonen som bekreftet at klageren vurderte sjåførens tilstand som så alvorlig at helikopter ble tilkalt. 
Pressens Faglige Utvalg mener Moss Dagblad var i sin fulle rett til å omtale hendelsen, og kan ikke se at opplysningene om den anonymiserte sjåførens skader framstilles som om de åpenbart kom fra klageren. Utvalget registrerer også at de feilaktige opplysningene om skadene senere korrigeres av avisen, og at det der presiseres at kilden for disse opplysningene var Ullevål sykehus. Utvalget bemerker også at klageren senere fikk komme til orde med en presisering av forholdet. 
Når det gjelder lederartikkelen, mener utvalget at Moss Dagblad måtte kunne ta opp klagerens og Rygge Flystasjons håndtering av informasjonen etter ulykken, selv om reportasjen ble klaget inn for PFU. Derimot finner utvalget at redaksjonen har utnyttet sin maktposisjon ved å plassere avisens kritiske lederartikkel om blant andre klageren, sammen med klagerens innlegg. Etter utvalgets mening skulle Moss Dagblad ha ventet med å bekjentgjøre sitt syn på klagerens opptreden i tråd med Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk". 

På dette punkt har Moss Dagblad brutt god presseskikk. 

Oslo, 22. mai 2001 
Thor Woje, 
Catharina Jacobsen, Odd Isungset, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth
============================================================

Sak 2000-168

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder Verdens Gangs redigering av et innlegg Folketrygdfondets leder, advokat Bjørg Ven, sendte avisen. Klageren fant det påkrevet å ta til motmæle mot leder- og nyhetsartikler VG hadde brakt om Folketrygdfondets administrerende direktør, Tore Lindholt. Etter klagerens mening måtte hun på fondets vegne ha tilsvarsrett. Hun finner det derfor uakseptabelt når VG, til tross for forhåndskontakt med redaksjonen, stryker to vesentlige setninger som retter kritikk mot avisen. For øvrig reagerer klageren på at hennes tilsvar ble presentert sammen med et motinnlegg fra en stortingsrepresentant. 
Verdens Gang kan ikke se at klageren kan gjøre krav på tilsvarsrett, siden hennes innlegg i hovedsak omhandler Folketrygdfondets direktør og hans tidligere uttalelser. Avisen hevder imidlertid å ha romslig praksis når det gjelder tilsvarsretten, men viser til redaktøransvaret når det gjelder retten til å bestemme hva som skal publiseres. Etter VGs mening var de to setningene som ble redigert bort, ikke saklig sett korrekte. Når det gjelder det parallelle innlegget fra stortingsrepresentanten, påpeker avisen at klageren selv hadde sendt ham kopi av sitt tilsvar på forhånd. 
Pressens Faglige Utvalg vil generelt understreke at det i redaksjonene bør utvises stor romslighet når det gjelder å la lesere komme til orde med kritikk av eget presseorgan. Selv om det formelt ikke skulle kunne gjøres krav på tilsvarsrett, anser utvalget at det må være god presseskikk også å la innlegg med saklig kritikk av mediet selv få spalteplass. 
I det påklagede tilfellet konstaterer utvalget at Verdens Gang har latt klageren få komme til orde med det hovedsakelige av sine kritiske synspunkter på avisens behandling av den aktuelle saken. Utvalget kan ikke se at de stykninger redaksjonen har gjort, på avgjørende måte endrer hovedbudskapet i det opprinnelige innlegget. 
Når det gjelder plasseringen av stortingsrepresentantens innlegg sammen med klagerens innlegg, vil utvalget vise til intensjonene som ligger til grunn for å unngå redaksjonelle replikker til tilsvar eller innlegg. Utvalget har i en rekke tilfeller påpekt at debatten i pressen skal være en debatt på like vilkår. Derfor må innsenderes syn få stå uimotsagt i samme utgave. Selv om det ikke er redaksjonen som kommer med replikken, er det like fullt avisens ansvar å sørge for at dette kravet oppfylles. Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk." 
At klageren i dette tilfellet på forhånd sendte kopi av sitt innlegg til stortingsrepresentanten, endrer ikke på dette. 
På dette punkt har Verdens Gang brutt god presseskikk. 
Oslo, 19. desember 2000 
Thor Woje, 
Liv Ekeberg, Odd Isungset, Kari Saastad, 
Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen, Marvin Wiseth
============================================================

Sak 2000-121

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder fagbladet Havbruks anvendelse av en e-postmelding som ble sendt redaktøren i forbindelse med strid om retten til et domenenavn på internett. Klageren, som sendte e-meldingen, anser at forskningsprosjektet han er engasjert i, har retten til navnet, og ikke Havbruk. Han mener bladet brøt god presseskikk ved å trykke e-meldingen som leserinnlegg, og i tillegg henge på en redaksjonell, polemisk "hale". Dessuten påpeker klageren at Havbruk ikke har villet ta inn et tilsvar han har sendt bladet. I klagen inngår også spørsmål om redaktøren, ved å ta i bruk det omstridte domenenavnet, har utnyttet sin stilling til å oppnå private fordeler. 
Havbruks redaktør tilbakeviser klagen på alle punkter, og mener den bunner i at klageren selv har forretningsmessige interesser knyttet til domenenavnet. Når Havbruk valgte å trykke klagerens e-melding, var det for å la leserne få kjennskap til trusler som angivelig framkom. Redaktøren innestår dessuten fullt og helt for den redaksjonelle "halen" til klagerens "innlegg". Når det gjelder klagepunktet om private fordeler, opplyser redaktøren at han kun har to aksjer i Havbruk. 

Pressens Faglige Utvalg kan ikke ta stilling til om, og i tilfelle på hvilken måte, Havbruks redaktør skulle ha personlige fordeler av å sikre seg det omstridte domenenavnet på bladets vegne. 
Derimot finner utvalget det presseetisk uakseptabelt at Havbruk, uten å varsle klageren, velger å publisere tilsendt materiale som åpenbart ikke var ment som noe leserinnlegg. Utvalget finner det dessuten klanderverdig at redaksjonen utstyrer "innlegget" med en lengre redaksjonell "hale" med utfall mot klageren. I tillegg konstaterer utvalget at bladet ikke har villet ta inn et reelt innlegg klageren senere har sendt redaksjonen. 
Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter at tilsvar ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. Etter utvalgets mening må intensjonen som ligger til grunn for plakatens formulering også gjøres gjeldende i det påklagede tilfellet, selv om redaksjonen kommenterer et førstegangs innlegg. Slik utvalget ser det har redaksjonen utnyttet sin maktposisjon i strid med de presseetiske regler. 

Havbruk har brutt god presseskikk. 

Oslo, 11. oktober 2000 
Thor Woje, 
Liv Ekeberg, Kari Saastad, Odd Isungset, 
Harald Berntsen, Ingebrigt Steen Jensen, Jan Vincents Johannessen
Sak 2000-070

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
Klagen gjelder to leserinnlegg med noen ukers mellomrom i Opdalingen. Begge innlegg besvares samtidig av redaktøren. Klageren, leserbrev-skribenten, reagerer på at hans innlegg er utstyrt med ?hale?, og mener det strider mot god presseskikk. Klageren reagerer også på at det gikk 16 dager før hans andre innlegg kom på trykk. 
Opdalingen hevder at leserinnleggene var basert på usannheter rettet mot avisen, og at det var det helt umulig for redaktøren å la være å svare på angrepet samtidig. Avisen anfører at den har vanskelig for å se den store forskjellen om den hadde ventet med sitt svar til neste avisutgave, og mener at klageren som også er journalist, må tåle såpass. 

Pressens Faglige Utvalg viser til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter at man ikke skal utstyre et tilsvar med "redaksjonell, polemisk replikk". 
Utvalget har tidligere sagt at forståelsen av dette punkt ikke går på den fysiske plassering av replikken, men på det forhold at redaksjonen ikke må utnytte sin stilling til å imøtegå et tilsvar i samme utgave som tilsvaret publiseres. Ettersom det bare er redaksjonen selv som kan imøtegå et innlegg umiddelbart, tilsier god presseskikk at et tilsvar skal få stå uimotsagt i den papirutgaven det trykkes. Annerledes vil det være hvis det reises konkrete spørsmål til avisen som det forventes svar på. 
I det påklagede tilfellet finner utvalget at de redaksjonelle "halene" klart er av polemisk karakter, og at avisen, når den først valgte å publisere klagerens angrep, ikke skulle utnyttet sin posisjon ved å imøtegå innleggene umiddelbart. 

Opdalingen har brutt godt presseskikk 

Oslo, 20. juni 2000 
Sven Egil Omdal, 
Catharina Jacobsen, Odd Isungset, Thor Woje, 
Harald Berntsen, Thomas Hylland Eriksen, Jan Vincents Johannessen

===============================================================================

Sak 1999-104

Pressens Faglige Utvalg vil generelt vise til Vær Varsom-plakatens punkt 2.3, der det heter: "Redaksjonelle medarbeidere må ikke påta seg oppdrag eller verv som skaper interessekonflikter i forhold til deres redaksjonelle oppgaver. De må unngå dobbeltroller som kan svekke deres troverdighet."

I det påklagede tilfellet kan ikke utvalget ta stilling til om det skulle ligge ikke-journalistiske motiver til grunn for utformingen av den opprinnelige redaksjonelle artikkelen i HiO-nytt. Utvalget kan kun konstatere at påstand står mot påstand når det gjelder redaksjonelle medarbeideres samtidige engasjement i fagforeningssammenheng. For øvrig kan ikke utvalget se at artikkelen inneholder åpenbare skjevheter av den art klagerne hevder.

Når det gjelder den elektroniske publiseringen av klagernes innlegg og redaksjonens hurtige svar i samme medium, anser utvalget at det ikke automatisk kan anvendes samme normer som for trykte medier. Slik utvalget ser det, må det kunne aksepteres at alle parter i en løpende debatt benytter seg av det elektroniske mediets mulighet til raskt å utveksle synspunkter, uten at dette bryter med Vær Varsom-plakatens hovedregel om å unngå redaksjonelle, polemiske replikker til tilsvar.

HiO-nytt og HiO-debatt har ikke brutt god presseskikk.

Oslo, 24. august 1999

Sven Egil Omdal, Odd Isungset, Catharina Jacobsen, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Grete Faremo, Jan Vincents Johannessen
Sak 1998-141

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

- - -

Når det gjelder Folkevetts redaksjonelle "hale" til tilsvaret, viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk". 

I det påklagede tilfellet kan utvalget forstå redaksjonens motiver for å bringe "halen", også sett på bakgrunn av

nyhetsbrevets periodiske utgivelse. På den annen side finner utvalget at "halen" inneholder elementer som må betraktes som polemiske, og dermed bryter med Vær Varsom-punkt 4.15. Slik utvalget ser det, skulle redaksjonen ha ventet med å bekjentgjøre sitt syn på tilsvarets innhold.

På dette punkt har Folkevett brutt god presseskikk.

Oslo , 17. november 1998

Sven Egil Omdal, Ingrid Andersgaard, Catharina Jacobsen, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Brit Fougner, Jan Vincents Johannessen

Sak 1996-103

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder gjengivelsen i bladet Praktisk Småbåtliv av kommentarer i den aktuelle debatt om regler og lover om fritidsbåter som er fremført på medlemssidene for Kongelig Norsk Motorbåt-Forbund (KNMF) i bladet Båtmagasinet. Klageren er generalsekretær i forbundet og ber om en vurdering av at redaktøren i Praktisk Småbåtliv har lagt inn sine egne kommentarer i parenteser i det siterte innlegget fra KNMF.

Praktisk Småbåtliv mener å ha gitt svar på tiltale, men beklager at man i et tilfelle har nærmet seg kanten av det presseetiske.

Pressens Faglige Utvalg konstaterer at klagen gjelder bruken av innskutte kommentarer i sitater fra andres innlegg, og ikke debatten generelt.

Det kan sies at Praktisk Småbåtliv gjennom parenteser og bruk av kursiv har markert at det dreier seg om kommentarer til motpartens fremstilling. Men PFU mener at de innskutte kommentarene fører til at motpartens synspunkter ikke ytes rettferdighet, og derfor representerer en uakseptabel debattform.

Praktisk Småbåtliv har brutt god presseskikk.

Oslo, 20. august 1996

Sven Egil Omdal, Inger Bentzrud, Johan O. Jensen, Thor Woje, Brit Fougner, Jan Vincents Johannessen, Inge Lønning
Sak 1995-129

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

- - -

Oppland Arbeiderblad har overfor klageren beklaget at avisen før publisering ikke klarte å få kontakt med ham, og viser til anstrengelser som ble gjort for å innhente hans kommentar. Avisen mener likevel fullt ut å ha dekning for de påklagede oppslagene i navngitte og andre kilder, og viser dessuten til at klageren i etterkant har avslått tilbud om intervju, med mulighet for å tilbakevise uriktige påstander. Den redaksjonelle "halen" til klagerens tilsvar forklarer avisen med riktigheten av å fortelle leserne at hans versjon av saken var ønskelig.

Pressens Faglige Utvalg vil vise til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, det det blant annet heter: "Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte". Dessuten viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.14, om at "de som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger".

I det foreliggende tilfelle mener utvalget at avisen måtte forstå at dens hovedkilde kunne ha blandede motiver for å framsette sine mistanker og påstander om klageren, og skulle gjort nærmere undersøkelser før disse ble publisert. Utvalget kan ikke se at det i første artikkel er angitt andre kilder. Siden det dreide seg om alvorlige og krenkende utsagn skulle ikke avisen ha viderebragt disse uten samtidig å ha innhentet klagerens syn på saken. Utvalget kan heller ikke se at avisen var under et tids- eller produksjonspress som tilsa publisering uten den angrepne parts kommentar. Utvalget mener det presseetiske overtramp forsterkes av avisens bildebruk og ordvalg i titler.

For øvrig viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: "Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk". Utvalget mener avisen også på dette punkt har opptrådt utilbørlig, ved å utstyre klagerens innlegg med en redaksjonell "hale".

Oppland Arbeiderblad har brutt god presseskikk.

Oslo, 10. oktober 1995

Per Edgar Kokkvold, Inger Bentzrud, Johan O. Jensen, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Brit Fougner, Inge Lønning
Sak 1994-067

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

Klageren mener Økonomisk Rapport brøt med god presseskikk ved å omtale ham som "finans-akrobat" og at artikkelen i sin helhet bygger på feilaktige opplysninger . Klagerens tilsvar ble publisert i en senere utgave enn avtalt, og var utstyrt med en redaksjonell "hale" der bladet tilbakeviste klagerens innvendinger.

Økonomisk Rapport mener det ikke tilligger Pressens Faglige Utvalg å ta stilling til uenigheten om hva som er de faktiske forhold. Samtidig beklager bladet at klagerens tilsvar ikke kom på trykk på det avtalte tidspunkt. ØR hevder også at bladet forut for den påklagede artikkelen forsøkte å komme i kontakt med klageren.

Pressens Faglige Utvalg vil understreke viktigheten av kildekritikk og pressens selvstendige undersøkelsesplikt, slik det framgår av Vær varsom-plakatens pkt. 4.1. Dette er av særlig stor betydning når det framsettes klart negative og nedsettende utsagn, slik som i denne saken.

Ut fra de foreliggende opplysninger kan utvalget imidlertid ikke ta stilling til saksframstillingen, idet det gjennomgående står påstand mot påstand.

Klageren fikk innen rimelig tid komme til orde med tilsvar. At tilsvar utstyres med polemisk redaksjonell "hale" er ikke akseptabelt. Utvalget har imidlertid tidligere uttalt at periodiske blader og tidsskrifter i større grad enn dagspresse må ha anledning til samtidig imøtegåelse.  I det aktuelle tilfellet er utvalget kommet til at bladet har formulert en unødig polemisk innledning til et ellers akseptabelt tilsvar.

På dette punkt har Økonomisk Rapport opptrådt kritikkverdig.

Oslo, 23. august 1994

Per Edgar Kokkvold, Inger Bentzrud, Johan O. Jensen, Thor Woje, Jan Vincents Johannessen, Inge Lønning
Sak 1993-137

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

- - - 

Når det gjelder den omtalte halen, har avisen utnyttet sin stilling til å komme med en polemisk replikk. Utvalget viser til Vær varsom-plakatens punkt 4.12 hvor det heter: 

"Gi snarest plass for tilsvar fra personer, institusjoner m.v. som er blitt utsatt for angrep. Utstyr ikke slike tilsvar med redaksjonell, polemisk replikk, men ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form."

Ettersom det bare er redaksjonen selv som kan imøtegå et innlegg umiddelbart, tilsier god presseskikk at et tilsvar skal få stå uimotsagt i den avisutgave det trykkes.

På dette punkt har Bergens Tidende brutt god presseskikk.

Oslo, 16. november 1993

Johan O. Jensen, Inger Bentzrud, Per Edgar Kokkvold, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Inge Lønning
Sak 1993-038

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

- - -

PFU vil også påtale at avisen har utnyttet sin posisjon til å knytte en redaksjonell "hale" til et innlegg fra klagerens advokat. Etter utvalgets syn er dette en polemisk replikk i strid med de preseetiske normer.

Det vises til Vær varsom-plakatens punkt 4.12: 

"Gi snarest plass for tilsvar fra personer, institusjoner m.v. som er blitt utsatt for angrep. Utstyr ikke slike tilsvar med redaksjonell, polemisk replikk, men ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form."

Sør-Trøndelag har brutt god presseskikk.

Oslo, 25. mai 1993

Johan O. Jensen, Inger Bentzrud, Per Edgar Kokkvold, Sven Egil Omdal, Arent M. Henriksen

Sak 1992-107

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

De to nyhetsartiklene om testament-striden er en gjengivelse fra rettsboken. Klageren har ikke påvist faktiske feil, men hevder at avisen, etter påtrykk utenfra, i den siste artikkelen ensidig har lagt vekt på argumentasjon som førte frem til dommen. Det vil alltid være delte meninger om hvilke sider ved en sak man skal vektlegge, og utvalget finner ikke grunnlag til å kritisere omtalen av saken. 

På dette punkt har ikke Sogningen/Sogns Avis brutt god presseskikk.

Når det gjelder påstanden om bruk av "hale" til klagerens innlegg, viser utvalget til Vær Varsom-plakatens punkt 4.12, annet ledd, hvor det heter at man ikke skal utstyre et tilsvar med "redaksjonell, polemisk replikk". 

Forståelsen av dette punkt går ikke på den fysiske plassering av replikken, men på det forhold at redaksjonen ikke må utnytte sin stilling til å imøtegå et tilsvar i samme utgave som tilsvaret publiseres. Ettersom det bare er redaksjonen selv som kan imøtegå et innlegg umiddelbart, tilsier god presseskikk at et tilsvar skal få stå uimotsagt i den avisutgave det trykkes. Annerledes vil det være hvis det reises konkrete spørsmål

til avisen som det forventes svar på. Selv om avisen kommer ut annenhver dag, må hovedregelen gjelde.

På dette punkt har Sogningen/Sogns Avis brutt god presseskikk.

Fredrikstad, 1. oktober 1992

Per Edgar Kokkvold, Edith Nærbø, Thor Woje, Kjell Børringbo, Helen Bjørnøy, Jan Vincents Johannessen

Sak 1992-024

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

Det spørsmål som skal underlegges en presseetisk vurdering, er etter Pressens Faglige Utvalgs oppfatning, et helt annet enn de spørsmål som eventuelt vil være gjenstand for en rettslig belysning. Klagen rammes derfor ikke av bestemmelsene i paragraf 4 i vedtektene og kan således gjøres til gjenstand for en presseetisk vurdering.

Sentralt i vurderingen av den aktuelle saken, er Vær Varsom-plakatens punkt 4.12, annet ledd, hvor det heter at man ikke skal utstyre et tilsvar med "redaksjonell, polemisk replikk". Forståelsen av dette punkt går ikke på den fysiske plassering av replikken, men på det forhold at redaksjonen ikke må utnytte sin stilling til å imøtegå et tilsvar i samme utgave som tilsvaret publiseres. Ettersom det bare er redaksjonen selv som kan imøtegå et innlegg umiddelbart, tilsier god presseskikk at et tilsvar skal få stå uimotsagt i den avisutgave det trykkes. Annerledes vil det være hvis det reises konkrete spørsmål til avisen som det forventes svar på. 

Bergens Tidende har brutt god presseskikk.

Utvalget vil i denne sammenheng påpeke at når det gjelder periodiske publikasjoner, bør hovedregelen kunne fravikes for å oppnå en sammenheng i debatten. Men forutsetningen er at redaksjonen ikke utnytter sin stilling, men behandler alle parter likt.

Oslo, 24. april 1992 

Johan O. Jensen, Per Edgar Kokkvold, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Gunhild Støver, Sølvi Wærhaug, Oddbjørn Harnes

Sak 1991-088

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

Den påklagede artikkel, og de senere artiklene, bærer preg av det spente forhold som hersker mellom Radio Askim og Øvre som konkurrenter både på etermediasiden og avissiden. Dette viser hvor viktig det er at en avis ivaretar den journalistiske integritet når avisens egne interesser behandles. 

Utvalget finner det underlig at Øvres redaksjonssjef i egen avis besvarer et innlegg som har stått på trykk i Radio Askims avis "på BØLGELENGDE". Dette fordi Øvres lesere ikke fullt ut er kjent med innholdet i innlegget redaksjonssjefen polemiserer mot. Utvalget vil også påtale at redaksjonssjefen benytter seg av sin stilling

til å besvarer et leserinnlegg i samme dags avis som leserinnlegget sto på trykk. Selv om leserinnlegget og redaksjonssjefens svar står under ulike titler, betrakter utvalget dette som et brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.12, siste ledd, hvor det heter at tilsvar ikke skal utstyres med "redaksjonell, polemisk replikk".

Øvre har brutt god presseskikk.

Oslo, 23. oktober 1991

Johan O. Jensen, Per Edgar Kokkvold, Thor Woje, Helen Bjørnøy, Brikt Jensen, Edith Nærbø, Sølvi Wærhaug

Sak 1991-066

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

Utvalget mener Nordlandsposten brøt god presseskikk med sitt hovedoppslag på 1.side og innsideartikkel 22. mai. Det presseetisk mest betenkelige var reportasjens mangel på faktiske opplysninger og overvekten av løse antagelser. Avisen trakk konklusjoner som ikke sto i rimelig forhold til fraværet av bekreftede opplysninger. Bruken av ordet "flyktet" i anførsel endret lite eller intet ved det negative helhetsinntrykk leserne måtte sitte igjen med. Etter utvalgets mening brøt avisen med Vær varsom-plakatens punkt 4.1, 4.2 og 4.4, ved ikke å utvise kildekritikk og kontroll av opplysninger, ved ikke å skille mellom fakta og kommentarer, og ved ikke å legge større vekt på saklighet og omtanke i titler og innhold.

Utvalget er også kritisk til avisens oppfølging dagen etter, dvs. den redaksjonelle behandling av tilsvar/beriktigelse fra familiens advokat. Riktignok kan det sies at avisen indirekte ivaretok tilsvarsretten, men spørsmålet er om den også burde ha oppfylt Vær varsom-plakatens punkt 4.11, ved selv å beklage påviste, uriktige opplysninger. Den form avisen valgte, ved å knytte tilsvaret sammen med gjentagelse av egne "antagelser", mener utvalget prinsipielt kan sammenlignes med såkalt redaksjonell hale. Utvalget mener derfor at avisen brøt med intensjonene i Vær varsom-plakatens punkt 4.12, og dermed god presseskikk.

I spørsmålet om ytterligere et beriktigende innlegg fra klager-familiens side, blir påstand delvis stående mot påstand. Utvalget finner likevel ikke grunn til å betvile avisens positive vilje til å trykke et slikt innlegg, om enn på et sent tidspunkt.

Oslo, 18. september 1991

Johan O. Jensen, Per Edgar Kokkvold, Gunhild Støver, Edith Nærbø, Sølvi Wærhaug

===============================================================================

SLUTT

� 	Hele punkt 4.15 i 1994-plakaten lyder: ”De som utsettes for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling. Tilsvar skal ikke utstyres med redaksjonell, polemisk replikk. Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder seg til saken og har en anstendig form.” ”Haleforbudet” gjelder også generelt for innlegg fra leserne.


�  Forhistorien er hentet fra Oluf Solumsmoen,  ”Vær varsom redaktør” (Universitetsforlaget 1966), side 61 ff.


�   ”Lov og etikk i journalistikk”, Institutt for Journalistikk, 1977.


� 	”Vær Varsom. Forarbeid til revisjon av etiske normer for trykt presse, radio og fjernsyn”, Institutt for Journalistikk 1995, side 105.


� 	1975-plakaten, pkt 4, tredje punktum.


�    ”Etikk i journalistikk”, Institutt for Journalistikk, 1994, side 78.


� 	Sak 1994-067: Økonomisk Rapport hadde brukt hale i denne saken, og den noe mildere refselsen må skyldes at PFU i noen grad har akseptert hale fordi bladet har lang utgivelsestid. Når det likevel ble kritikkverdig, var det fordi halen var ”unødig polemisk”. De andre sakene som endte med ”kritikk” er 2001-080 mot Forbruker-Rapporten der også lang utgivelsestid spilte inn, og sak 2007-093 mot Kapital.


� 	Sak 1999-104 mot HiO-Nytt og HiO-debatt.


�   Sak 2002-166 – Pater Pollestad mot Vårt Land.





