Press Release
issued by the Registrar of the Court

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 045 (2012)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 07.02.2012

Media coverage of celebrities’ private lives: acceptable if in the
general interest and if in reasonable balance with the right to
respect for private life

The European Court of Human Rights has today delivered two Grand Chamber
judgments, in the cases of Axel Springer AG v. Germany (application no. 39954/08)
and Von Hannover v. Germany {no. 2) (application nos. 40660/08 and 60641/08),
which are both final.?

In the case Axel Springer AG, the Court held, by a majority, that there had been:
A violation of Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on
Human Rights

In the case Von Hannover (no. 2), the Court held, unanimously, that there had been:
No violation of Article 8 (right to respect for private and family life) of the
Convention

Both cases concerned the publication in the media of articles and, in the second case, of
photos depicting the private life of well-known people.

Principal facts

Axel Springer AG

The applicant company, Axel Springer AG (“Springer”), is registered in Germany. It is
the publisher of the Bild, a national daily newspaper with a large circulation.

In September 2004, the Bild published a front-page article about X, a well-known
television actor, being arrested in a tent at the Munich beer festival for possession of
cocaine. The article was supplemented by a more detailed article on another page and
was illustrated by three pictures of X. It mentioned that X, who had played the role of a
police superintendent in a popular TV series since 1998, had previously been given a
suspended prison sentence for possession of drugs in July 2000. The newspaper
published a second article in July 2005, which reported on X being convicted and fined
for illegal possession of drugs after he had made a full confession.

Immediately after the first article appeared, X brought injunction proceedings against
Springer with the Hamburg Regional Court, which granted his request and prohibited any
further publication of the article and the photos. The prohibition to publish the article
was eventually upheld by the court of appeal in June 2005, the judgment concerning the
photos was not challenged by Springer

In November 2005, Hamburg Regional Court prohibited any further publication of almost
the entire article, on pain of penalty for non-compliance, and ordered Springer to pay an
agreed penalty. The court held in particular that the right to protection of X’s personality
rights prevailed over the public’s interest in being informed, even if the truth of the facts
related by the daily had not been disputed. The case had not concerned a serious

1 Grand Chamber judgments are final (Article 44 of the Convention).

All final judgments are transmitted to the Committee of Ministers of the Council of Europe for supervision of
their execution. Further information about the execution process can be found here:
www, coe.int/t/dghl/monitoring/execution




Press Release

offence and there was no particular public interest in knowing about X’'s offence. The
judgment was upheld by the Hamburg Court of Appeal and, in December 2006, by the
Federal Court of Justice.

In another set of proceedings concerning the second article, about X’'s conviction, the
Hamburg Regional Court granted his application on essentially the same grounds as
those set out in its judgment on the first article. The judgment was upheld by the
Hamburg Court of Appeal and, in June 2007, by the Federal Court of Justice.

In March 2008, the Federal Constitutional Court declined to consider constitutional
appeals lodged by the applicant company against the decisions.

Von Hannover (no. 2)

The applicants are Princess Caroline von Hannover, daughter of the late Prince Rainier
III of Monaco, and her husband Prince Ernst August von Hannover.

Since the early 1990s Princess Caroline has been trying to prevent the publication of
photos of her private life in the press. Two series of photos, published in 1993 and 1997
respectively in German magazines had been the subject of three sets of proceedings
before the German courts. In particular, leading judgments of the Federal Court of
Justice of 1995 and of the Federal Constitutional Court of 1999 dismissed her claims.
Those proceedings were the subject of the European Court of Human Rights’ judgment in
Caroline von Hannover v. Germany (no. 59320/00) of 24.06.2004, in which the Court
held that the court decisions had infringed Princess Caroline’s right to respect for her
private life under Article 8.

Relying on that judgment, Princess Caroline and Prince Ernst August subsequently
brought several sets of proceedings before the civil courts seeking an injunction against
the publication of further photos, showing them during a skiing holiday and taken
without their consent, which had appeared in the German magazines Frau im Spiegel
and Frau Aktuell between 2002 and 2004.

While the Federal Court of Justice granted Princess Caroline’s claim as regards the
publication of two of the photos in dispute in a judgment of 6 March 2007 (no. VI ZR
51/06) - stating that they did not contribute to a debate of general interest - it
dismissed her claim as regards another photo which had appeared in February 2002 in
Frau im Spiegel. It showed the couple taking a walk during their skiing holiday in St.
Moritz and was accompanied by an article reporting, among other issues, on the poor
health of Prince Rainier of Monaco. The Federal Court found that the reigning prince’s
poor health was a subject of general interest and that the press had been entitled to
report on the manner in which his children reconciled their obligations of family solidarity
with the legitimate needs of their private life, among which was the desire to go on
holiday. In a judgment of 26 February 2008, the Federal Constitutional Court dismissed
Princess Caroline’s constitutional complaint, rejecting in particular the allegation that the
German courts had disregarded or taken insufficient account of the Court’s case-law. On
16 June 2008, the Federal Constitutional Court declined, without giving reasons, to
consider further constitutional complaints brought by the applicants concerning the same
photo and a similar photo published in Frau aktuell.

Complaints, procedure and composition of the Court

Axel Springer AG complained, under Article 10, about the injunction prohibiting any
further publication of the articles.



Press Release

Princess Caroline von Hannover and Prince Ernst August von Hannover complained,
under Article 8, of the German courts’ refusal to prohibit any further publication of the
photos in dispute. They alleged in particular that the courts had not taken sufficient
account of the European Court of Human Rights’ judgment in Caroline von Hannover v.
Germany of 2004.

The application in the case Axel/ Springer AG was lodged with the European Court of
Human Rights on 18 August 2008. The case Von Hannover v. Germany (no. 2)
originated in two applications which were lodged with the Court on 22 August and 15
December 2008 respectively, and which were joined on 24 November 2009.

On 30 March 2010, the Chamber to which all three applications had been allocated
joined the application Springer to the applications of Von Hannover and relinquished
jurisdiction in favour of the Grand Chamber. A Grand Chamber hearing, in both cases
jointly, was held on 13 October 2010.

The following organisations were granted the right to submit written comments:

In both cases:

Media Lawyers Association

Media Legal Defence Initiative

International Press Institute

World Association of Newspapers and News Publishers

In the case of Von Hannover (no. 2):
Association of German Magazine Publishers (Verband Deutscher Zeitungsverleger)
Ehrlich & Sohn GmbH & Co. KG publishing company

Judgment was given by the Grand Chamber of 17, composed as follows:

Nicolas Bratza (the United Kingdom), President,
Jean-Paul Costa (France),

Francoise Tulkens (Belgium),

Josep Casadevall (Andorra),

Lech Garlicki (Poland),

Peer Lorenzen (Denmark),

Karel Jungwiert (the Czech Republic),

Renate Jaeger (Germany),

David Thor Bjérgvinsson (Iceland),

Jan Sikuta (Slovakia),

Mark Villiger (Liechtenstein),

Luis Lépez Guerra (Spain),

Mirjana Lazarova Trajkovska ("The former Yugoslav Republic of Macedonia”),
Nona Tsotsoria (Georgia),

Zdravka Kalaydjieva (Bulgaria),

Mihai Poalelungi (The Republic of Moldova),
Kristina Pardalos (San Marino), Judges,

and also Michael O'Boyle, Deputy Registrar.

Decision of the Court

Axel Springer AG

It was undisputed between the parties that the German courts’ decisions had constituted
an interference with Springer’s right to freedom of expression under Article 10. It was



Press Release

further common ground that the interference was prescribed by German law and that it
had pursued a legitimate aim, namely the protection of the reputation of others.

As regards the question whether the interference had been necessary in a democratic
society, the Court noted that the articles in question, about the arrest and conviction of
the actor, concerned public judicial facts, of which the public had an interest in being
informed. It was in principle for the national courts to assess how well known a person
was, especially where that person, as the actor concerned, was mainly known at national
level. The court of appeal had found that, having played the role of a police
superintendent over a long period of time, the actor was well known and very popular.
The Court thus considered that he was sufficiently well known to qualify as a public
figure, which reinforced the public’s interest in being informed of his arrest and the
proceedings against him.

While the Court could broadly agree with the German courts’ assessment that Springer’s
interest in publishing the articles was solely due precisely to the fact that it was a well-
known actor who had committed an offence - which would not have been reported on if
committed by a person unknown to the public - it underlined that the actor had been
arrested in public at the Munich beer festival. The actor’s expectation that his private life
would be effectively protected had furthermore been reduced by the fact that he had
previously revealed details about his private life in a number of interviews.

According to a statement by one of the journalists involved, the truth of which had not
been contested by the German Government, the information published in the Bild in
September 2004 about the actor’s arrest had been obtained from the police and the
Munich public prosecutor’s office. It therefore had a sufficient factual basis, and the truth
of the information related in both articles was not in dispute between the parties.

Nothing suggested that Springer had not undertaken a balancing exercise between its
interest in publishing the information and the actor’s right to respect for his private life.
Given that Springer had obtained confirmation of the information conveyed by the
prosecuting authorities, it did not have sufficiently strong grounds for believing that it
should preserve the actor’s anonymity. It could therefore not be said to have acted in
bad faith. In that context, the Court also noted that all the information revealed by
Springer on the day on which the first article appeared was confirmed by the prosecutor
to other magazines and to television channels.

The Court noted, moreover, that the articles had not revealed details about the actor’s
private life, but had mainly concerned the circumstances of his arrest and the outcome
of the criminal proceedings against him. They contained no disparaging expression or
unsubstantiated allegation, and the Government had not shown that the publication of
the articles had resulted in serious consequences for the actor. While the sanctions
imposed on Springer had been lenient, they were capable of having a chilling effect on
the company. The Court concluded that the restrictions imposed on the company had not
been reasonably proportionate to the legitimate aim of protecting the actor’s private life.
There had accordingly been a violation of Article 10.

Von Hannover (no. 2)

It was not the Court’s task to examine whether Germany had satisfied its obligations in
executing the Court’s judgment in Caroline von Hannover v. Germany of 2004, as that
task was the responsibility of the Council of Europe’s Committee of Ministers.?2 Today's
case only concerned the new proceedings brought by the applicants.

2 In its resolution adopted on 31 October 2007 on the execution of the Court’s judgment in Caroline von
Hannover v. Germany of 2004, the Committee of Ministers declared that Germany had executed the judgment
and decided to close the examination of the case.



Press Release

The Court observed that following its 2004 judgment in Caroline von Hannover v.
Germany, the German Federal Court of Justice had made changes to its earlier case-law.
In particular, it had stated that it was significant whether a report in the media
contributed to a factual debate and whether its contents went beyond a mere desire to
satisfy public curiosity. The Federal Court of Justice had noted that the greater the
information value for the public the more the interest of a person in being protected
against its publication had to yield, and vice versa, and that the reader’s interest in
being entertained generally carried less weight than the interest in protecting the private
sphere. The German Federal Constitutional Court had confirmed that approach.

The fact that the German Federal Court of Justice had assessed the information value of
the photo in question - the only one against which it had not granted an injunction - in
the light of the article that was published together with it could not be criticised under
the Convention. The Court could accept that the photo, in the context of the article, did
at least to some degree contribute to a debate of general interest. The German courts’
characterisation of Prince Rainier’s illness as an event of contemporary society could not
be considered unreasonable. It was worth underlining that the German courts had
granted the injunction prohibiting the publication of two other photos showing the
applicants in similar circumstances, precisely on the grounds that they were being
published for entertainment purposes alone.

Furthermore, irrespective of the question to what extent Caroline von Hannover assumed
official functions on behalf of the Principality of Monaco, it could not be claimed that the
applicants, who were undeniably very well known, were ordinary private individuals.
They had to be regarded as public figures.

The German courts had concluded that the applicants had not provided any evidence
that the photos had been taken in a climate of general harassment, as they had alleged,
or that they had been taken secretly. In the circumstances of the case, the question as
to how the pictures had been taken had required no more detailed examination by the
courts, as the applicants had not put forward any relevant arguments in that regard.

In conclusion, the German courts had carefully balanced the right of the publishing
companies to freedom of expression against the right of the applicants to respect for
their private life. In doing so, they had explicitly taken into account the Court’s case-law,
including its 2004 judgment in Caroline von Hannover v. Germany. There had
accordingly been no violation of Article 8.

Article 41 (just satisfaction)

The Court held that Germany was to pay Axel Springer AG 17,734.28 euros (EUR) in
respect of pecuniary damage and EUR 32,522.80 in respect of costs and expenses.

Separate opinions

In the case Axel Springer AG, Judge Lopez Guerra expressed a dissenting opinion, joined
by Judges Jungwiert, Jaeger, Villiger and Poalelungi, which is annexed to the judgment.

The judgments are available in English and French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court.
Decisions, judgments and further information about the Court can be found on




Press Releasse

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33:3'90 21 42 08

Nina Salomon (tel: + 33 3 80 21 49 79)

Tracey Turner-Tretz (tel: +.33 3 88 41 35 30)

Kristina Pencheva-Malinowski (tel: + 33 3 88 41 35 70)
Celine Menu-Lange (tel: + 33 90 21 58 77)

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of
Europe Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European
Convention on Human Rights.



