"Pressen ivaretar

viktige oppgaver...”

] e e o i s

Nasjonal redaksjonell arsrapport 2011

A

REDAKT@RFORENING

! var Varsom-plakatens punkt 1.2: Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt
og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.




Innhold

INNIEANING.....o i e e e e 22 SIDE 3

"Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon...”............... side 5

e side 13
”...0g samfunnskritiKK™....... ..o, side 19
"Det er pressens rett a...avdekke kritikkverdige forhold”.............. side 26

"Det er pressens oppgave a beskytte enkeltmennesker og

grupper mot overgrep eller forssmmelser...”..............................Side 36
"Alle kan krevje innsyn...” Innsynsrapport 2010.............cccevvevnennn. side 44
"Ord og bilder er mektige vapen...” - Etisk arsrapport 2010............side 50

Rett skal vaere rett - Juridisk arsrapport 2010...............................Side 66




Innledning

For farste gang gir Norsk Redaktgrforening ut en "Nasjonal redaksjonell arsrapport”.
Med en apenbar fare for & bega et brudd pa Veer Varsom-plakatens punkt 4.4 om
alltid & ha dekning for titler i innholdet, har vi tatt sjansen pa a sette sammen et
dokument som forhapentligvis kan speile noe av mangfoldet og bredden i hvordan
norske medier oppfyller det vi gjerne kaller samfunnsoppdraget. Derfor har vi ogsa
kategorisert de ulike eksemplene vi har valgt ut, med utgangspunkt i Veer Varsom-
plakatens sakalte faneparagrafer, hvor vare felles bransje- og yrkesmal stilles opp.

Det er viktig & understreke nettopp det faktum at dette er en eksempelsamling. Vi har
henvendt oss bredt blant norske redaktgrer. Rapporteringen har veert varierende,
men materialet har i samlet volum likevel blitt voldsomt. Til tross for dette har vi bare
— i totale tall — klart & fange inn en mindre andel av redaksjonene. Vi har da heller
ikke hatt som ambisjon a tegne det komplette bildet. Like fullt mener vi
eksempelsamlingen far frem nettopp mangfoldet i det norske medielandskapet. En
del av eksemplene er ogsa a finne i den rekordstore bunken péa 66 bidrag til arets
SKUP-karing. Men i denne rapporten favner vi bredere. Sveert ulike typer medier
bidrar pa ulikt vis med tyngde og kunnskap for & gjgre samfunnet mer begripelig for
sitt publikum. | alle mediegrupper jobbes det med a skape debatt om viktige
spgrsmal, avdekke kritikkverdige forhold og hindre eller rette opp urett.

Her er eksempler fra de store riksdekkende aviser og kringkastere og sterke
regionale mediehus, men ogsa fra lokalaviser, fagpresseblader, ukepresse og
nettsteder. For ordens skyld: De innsendte bidrag er langt flere enn dem som er tatt
med.

Noen vil sikkert kalle eksempelsamlingen en "skryteliste”, og pa mange mater har de
rett. Vi har bevisst valgt ikke a fokusere pa det vi kanskje ikke far til. Det er det
mange andre som — ofte med rette — lgfter opp og frem. | Norsk Redaktgrforening har
vi de siste arene satset sterkt pa kunnskapsdeling mellom kolleger, det a leere av
hverandre og av dem som lykkes. Derfor har vi i stor grad valgt & vise frem
eksempler pa arbeid som kan veere nyttig ogsa for andre redaktarer og journalister.
Det er var oppfatning at vi ikke bare leerer av feil, men ogsa av gode eksempler.

Na har vi likevel ikke som mal at den nasjonale redaksjonelle arsrapporten skal
fremsta bare som en glansbildesamling. Derfor har vi ogsa egne kapitler om bruk av
innsynsretten — hvor det trolig er mye & hente — og ogsa tatt med noen viktige
avgjerelser pa innsynsomradet i aret som gikk.

Ikke minst har vi bade en etisk og juridisk arsrapport for 2010. Den juridiske
rapporten er — som de gjerne har veert de siste arene — noksa kortfattet. Norske
medier blir sjeldnere og sjeldnere demt for krenkelser i domstolene. Arsakene til
dette er nok flere, blant annet at Menneskerettsdomstolen i Strasbourg (EMD)




giennom flere avgjarelser har korrigert norsk injuriepraksis, men vi tar ogsa pasta at
bevisst skolering har gjort norsk journalistikk klart bedre pa omradet.

Derimot er den etiske rapporten et omfattende kapittel, hvor vi blant annet setter
sgkelyset pa det som tilsynelatende er et kollektivt problem for oss: Det a oppfylle
den enkleste og viktigste journalistiske metoderegel av alle — retten til samtidig
imgtegaelse av beskyldninger av faktisk karakter.

Det a utarbeide en nasjonal redaksjonell arsrapport har veert et sentralt punkt i Norsk
Redaktgrforenings handlingsplan for inneveerende periode. Utfordringen har veert &
finne et format som gir mening, og som er mulig & gjennomfgre. Den form og det
formatet arets rapport har fatt er et resultat av en tanke om at vi ma begynne et sted,
heller enn a vente til vi er helt sikre pa hvordan alt skal gjares.

For NRs styre og sekretariat har det — i trdd med handlingsplanen — veert viktig &
sette fokus pa det journalistiske og pa kvaliteten i det vi gjgr. Derfor vil vi fortsette a
utarbeide bgker, rapporter og dokumentasjon som kan bidra til & bedre kvaliteten i
norske medier. Var dokumentasjon skal veere konkret og handgripelig, til bruk for alle
de redaktarer som jevnlig ser etter redskap de kan bruke for a fylle den krevende
redaktarrollen pa en best mulig mate, og dermed ogsa oppfylle samfunnsoppdraget
enda bedre.

God og forhapentligvis inspirerende lesning!
Oslo, 2011-04-27

Arne Jensen
ass. generalsekreteer, Norsk Redaktgrforening




"...som Informasjon...”




VERDENS GANG

Ami
JAR

L <A 0 I =OTROL MY SALENER

SAKEN:

Utgiversted: Oslo
Opplag: 233 295

Redaksjonelle arsverk: ca 200

Redaksjonelle sider:
28 000 - 30 000

Andel redaksjonelt stoff: 78%

Lederartikler: 704
Kommentarartikler: ca 3 400
Leserinnlegg papir: ca 6 000
Leserinnlegg nett: ca 3 800 000

Gjennom flere omfattende reportasjer i juni og juli satte Verdens Gang sgkelyset pa
"Nye Norge” og ulike dilemmaer og utfordringer i vart nye, flerkulturelle samfunn.

I,gkeste fol %eéproftens , 31

FREMMED E

EENYE NODRGE

Maryam giftet seg med

r #llda hun dyopﬂ hijaben

| g
Olien har




SUNNM@RSPOSTEN

sunreaesin, s
sy Byt 1037 g 38 ot B0

TIGERPEVEN { 5| FIGEN VIDERE™
Bz e men

e

Mo

L33

Utgiversted: Alesund Opplag: 30 730 Redaksjonelle arsverk: 53

Redaksjonelle sider: 16 404 Lederartikler: 353 Kommentarartikler: 1039
Leserinnlegg papir: 3 395 Leserinnlegg nett: 105 000

J

SAKEN: Sunnmarsposten undersgkte hvor mange jugendhus Alesund har mistet,
og satte sgkelys pa hvordan byen forvalter sine kulturminner. Artiklene avdekket at
100 jugendhus er forsvunnet siden gjenoppbyggingen, og at tempoet ikke er redusert
etter at det ble laget verneplaner for byen. Serien «Jugendbyen» skapte debatt bade
pa nett og papir, og det ble arrangert folkemgte om temaet.




ALTAPOSTEN

Utgiversted: Alta
Opplag: 5117

Redaksjonelle arsverk: 20
Redaksjonelle sider: 9 884
Lederartikler: 300
Kommentarartikler: 15

Leserinnlegg papir: 1 750
Leserinnlegg nett: ca 6 000

" Politioffensiv
i paskefjellet |

; Jubler for
badeland

SAKEN: Bruk og overforbruk i kommunale budsjetter var et gjennomgaende tema
i Altaposten i 2010. Blant annet avdekket avisen kritikkverdige forhold i barnevernet,
med en artikkelserie som resulterte i strukturendringer lokalt. De vanskelige
forholdene i barnevernet ble ogsa sett i lys av et ekspansivt investeringsbudsiett, der
badeland og katedral reises, mens rus- og omsorgstilbudet har klare mangler.
Artiklene om utbyggingen av det lokale badelandet farte for gvrig til at avisen fikk
Finnmark Journalistlags Apenhetspris for 2010.




ALLERS

SAKEN: Allers fortalte

historien om Inger Birgitte
Kverneland, som trolig reddet
livet fordi brystkreften hennes
ble oppdaget tidlig giennom
mammografi, og presenterte
samtidig nyttige fakta, rad og
tips til kvinner i faresonen.

Utgiversted: Oslo

Utgiver: Aller Media

| Opplag: 69 259

Redaksjonelle sider: 46 000
(Aller Media totalt)

Andel redaksjonelt stoff: 85%
(Aller Media totalt)

~ Tidlig diagnose 4
reddet meg




Delen mener:

skole, Kommane og msringsdrivende ma komme | dialog
‘meil bilmiljset for s f2 buks med rakjoringen.

P S e Utgiversted: Vinstra
DP1ITV1 I { Opplag: 4 292

o 1o Redaksjonelle &rsverk: 3,4
Redaksjonelle sider: 1 680
Andel redaksjonelt stoff: 70%

Lederartikler: 50

: il
FAVANG: Det settes g i
5 liely 1t sevie busen + | vises en bil i 200 kilometer i timen | Bvregate pa Vinstra, Politiet er sjokkert.
Sntma G| - Dette er helt sjukt, sier politibetjent Hallgeir Larsen.

SIDE 240528 SIDE 15,16 0 17

Drag og fartsrekorder pa ‘nattestid

— Det gar kaldt nedover ryggen
r S 7

SAKEN: I en bredt anlagt reportasje satte lokalavisen Dglen nytt sgkelys pa et i
og for seg velkjent fenomen i Gudbrandsdalen: villmannskjgring, burning og spinning.
Avisen tok nye grep, snakket med ungdommer, politi og gyenvitner, og dokumenterte
hva som skjer via blant annet facebook- og youtube-filmer.

10



KOMMUNAL RAPPORT

Kommunal SPESIAL
RAPPORT .___.

B Kommunebarometeret 2010 Utgiversted: Oslo

Opplag: 11 500
Redaksjonelle arsverk: 9,6
Redaksjonelle sider: 880
Andel redaksjonelt stoff: 80%

Lederartikler: 40
Kommentarartikler: 80

Leserinnlegg papir: ca 120

Fattlge hevder —

seg i pleie
og omsorg

SAKEN: Gjennom sitt eget prosjekt, "Kommunebarometeret 2010”, rangerte
Kommunal Rapport norske kommuners innsats pa ulike tienesteomrader, etter visse
faste kriterier. Redaksjonen gjorde mange interessante funn, blant annet at fattige
kommuner klarte seg like bra pa for eksempel eldreomsorg som de mer velstaende.
Artikkelserien ble summert opp i en spesialutgave, hvor det ogsa fulgte med excel-
ark med analyser av de ulike kommunene.

11



P4 Radio Hele Norge

Nyheter Nyhetssendinger: 418 timer

Nytt etterskjelv i Haiti

Debattprogrammer: 458 timer

= Dokumentar: 143 timer
&/

Biger | raRpirat
Ulavll myfeahus. atter an

o Forbrukerstoff: 2 263 timer

ha ::I‘::l‘:gr:yn 1smial N H -
En person dada | an kl
e (inkl magasinprogrammer
tidlig.
Visste du...
e = a0 20
P4 {Lillel J: EEnytt j rammet i
gir perfelt syn
Har yd: P45 USA-korespandent Tm Beters [Ty
Apgortares {3 Hait iyt B
Skjebvet skal ha vaort middels kraftig,
Mﬂjlingcr tyder pd at skjehvet hadde en [T el o Pcbiccc
stryke pd 6,1, B s

Dot har vaert en rokke ottorskjele pd Haiti
atter dot kraftige jordskgohvet | forrge ke,

Underholdning

Wyclef hjelper jordskjelvofre
o ——
" " -

'_ \ £y
IDEO

r ®V
3 - P4 (LiBchammer 11 Superstiesen Wycell lean er

P4 (Port ce): VoldshandEngen og uroen | de siokhert over katatstrofen i hjembandet sitt.
toviose Haitis hovedstad Port-au-Price ser ut
il & ke e ek el oen Vil [esmer |
Her hyd: P4g USA-somespondent Tim Petars _ #:.;\:"u et Hasl, e vobate g *lrderbcddrwy: L
ERssrisR A tAD e = o ysadandet | formige whe for 3 frdipe. I oo b

. . PO . [T

SAKEN: I januar 2010 ble hele verdens gyne rettet mot Haiti og jordskjelv-
katastrofen der. P4 valgte & sende sin egen medarbeider Tim Peters for a f egen og
fortlgpende rapportering. | likhet med de andre journalistene opplevde han tidvis
sveert vanskelige arbeidsforhold. | en militeerbase fikk han imidlertid tilgang til strgm
0g nett.

12



”...debatt...”




SANDEFJORDS BLAD

Bli med i SB-tinget

og fyll opp Hjertnes! Utgiversted: Sandefjord

Opplag: 13 685
Redaksjonelle arsverk: 28
Redaksjonelle sider: ca 7 800
Andel redaksjonelt stoff: 70%

Lederartikler: 300

Hva skal byen vaere?

5% F—
0% ' [@ #vatfanger byen
- gerbye

35% W Kultur byen
I W Gribnder byen

5% W Opera byen
20% 1 0 Sommer byan
15% W Gourmet byen
10% 1 W Filmbyen
5% 3 Ingeniar byen
0% W ikke o spesielt

Under 30 3050 Ower 50

SAKEN: Onsdag 2. mars inviterte Sandefjords Blad til "Norges starste bystyre” i
Hjertnes kulturhus i Sandefjord, og fylte nesten salen, som tar drgyt 600 plasser.
Gjennom mentometerknapper fikk publikum anledning til & si sin mening om en rekke
viktige, og noen litt mer uhgytidelige sparsmal. Det ga mye godt stoff, stort
engasjement og omfattende debatt.

14



ROMERIKES BLAD

N

Romerikes Blad &

MISTET LIVET
far de fylte 26 ar

8 [l
e

L4
€

42 unge mennesker fr; til
livet i trafikken pd Ro
1999-2009. Her er 31 a

* { trafikkens unge ofre.
] / { helg side 1,2,4,5,6,7,8,9,10 og 11

SAKENE:

Utgiversted: Lillestram
Opplag: 33 364

Redaksjonelle arsverk: 45
Redaksjonelle sider: 15 995
Andel redaksjonelt stoff: 71%
Lederartikler: 606
Kommentarartikler: 550

Leserinnlegg papir: ca 1 600
Leserinnlegg nett: ca 18 000

| to omganger satte Romerikes Blad sgkelyset pa trafikkulykker med unge
mennesker involvert, noe som brakte frem ny informasjon — ogsa for norske
myndigheter. Artikkelserien ble rundet av med et stort folkemgte i Lillestrgm pa
nyaret med god deltakelse og med etterfalgende fakkeltog.

Avisen satte ogsa sgkelyset pa
Lillestrambankens engasjement i

Lillestrem sentrum, blant annet gjennom a
kigpe opp eiendommer for a utvikle dem

videre. Det fgrte til avslgringer om

maktforhold og pavirkning i lokalmiljget, og

om rolleblandinger hos politikere og
ansatte i banken.

15



TROMS FOLKEBLAD

o5

Tromsg suger

Utgiversted: Finnsnes
Opplag: 7 394

Redaksjonelle arsverk: 16
Redaksjonelle sider: 11 200
Lederartikler: 608
Kommentarartikler: 72

Leserinnlegg papir: ca 5 000
Leserinnlegg nett: ca 6 000

SAKEN: starst engasjement blant Troms Folkeblads lesere i 2010 skapte
sjefredaktarens kommentarartikkel «Tromsg suger», der fokus ble satt p& Tromsgs
rolle som landsdelshovedstad, kontra distriktene. Bare fgrste dagen etter publisering
fikk redaksjonen 92 e-poster med respons. Artikkelen avfadte ogsa fylkespolitiske
mgter, debattmgater «pé kaikanten» og NRK-innslag pa radio og TV.

SOR-TRONDELAG

1Ser-Trendela

——— dbunbre Tronbbjems Rmisdidenbe —

mi— IFE= ":::“l

Stenger kirka for
rrrrr «homobryllup»

Utgiversted: Orkanger
Opplag: 7 120

Redaksjonelle arsverk: 12
Redaksjonelle sider: 8 195
Lederartikler: 250
Kommentarartikler: 100
Leserinnlegg papir: ca 1 000
Leserinnlegg nett: ca 5 400

SAKEN: saken om et homofilt ektepar som ble nektet forbgnnshandling i sin egen
kirke, skapte debatt, og fikk ogsa nasjonal oppmerksomhet.




HENNE

Utgiversted: Oslo
Foml)_ldt Utgiver: Aller Media
@HS e arn Opplag: 36 401

Denne norske gutten har tre medre: eggdonoren, som er hans
biologiske mor. Surrogatmoren, som bar ham fram. Og den eneste

BT ot Redaksjonelle sider: 46 000
(Aller Media totalt)

Andel redaksjonelt stoff: 85%
(Aller Media totalt)

'
3 vave g o Lievsl
P pep—

SAKE N . | en bredt anlagt reportasje satte Henne sgkelyset pa et av tidens

store diskusjonstemaer, de sakalte surrogatbarna, med utgangspunkt i et par som
har benyttet seg av den fremgangsmaten.

17



Utgiversted: Oslo
Opplag: 7 120

Redaksjonelle arsverk: 7
Redaksjonelle sider: ca 3 000
Andel redaksjonelt stoff: 90%
Lederartikler: 48
Kommentarartikler: ca 250
Leserinnlegg papir: ca 400

SAKEN: Dagen fgr Pax forlag lanserte boken "Ulovlig norsk” og samtidig skulle
avslgre forfatterens identitet, kunne Ny Tid fortelle at det dreide seg om 24 ar gamle
Marie Amelie fra Kaukasus i Russland. Journalist Terje Karlsen skrev blant annet at
"Det er ventet stor oppmerksomhet rundt boka, som tar for seg situasjonen for de
tusenvis av papirlgse flyktningene og asylsgkerne som ma leve i skjul i Norge." Det
var neppe a ta for hardt i.

18



”...0¢8
samfunnskritikk”




Nyhetssendinger: 571 timer
Debattprogrammer: 101 timer
Dokumentar: 110 timer

2. giErene . Forbrukerstoff: 603 timer
(inklusive magasinprogrammer)

Oppfordrer ordferere til
eldre-opprer

Men Staltenberg nekter & eremarke panger til de eldre. -

TV2 Nyhetskanalen: 7613 timer
(nyheter, dokumentar, veer,
debatt og sport)

Lacet b2 ubs rqn- mlsnma den aykn um:lazen n mlllranar

Krevde svar fra ;uumlnh:orln
o.n i, Matin Elis, e biter o Dry ; |: i Jens Solleriberg 3om
( p— | 14 dage ré c | ue’-xua\-:( ¥ Tips #a vean

Statssekretaer ener.
ventelister for Gerd dede etter

sykehjemsplasser er ulovllg TIPS OSS fiﬁ'}lefnjm"gkt’“ )
e 02255

T sanTaTe cannet

Skaff deg Norwegian-koriat
4 spanderar vi 199,-

[

Sltaﬂ deg Norwegian-kortet
" - 54 spimdamr vi 199,-
A0 it i ot Bt roe ——

""" = @

SAKEN: Tv2s tre reportere pa "Eldreblaffen” fikk SKUP-prisen for & ha avslart
hvordan norske kommuner blgffet om tilstandene innen eldreomsorgen. "Et enkelt
case om Hjgrdis pa 85 som sto i sykehjemskg, ble til en stor avslgring av kaer
kommunene har gnsket a skjule og som derfor var ukjente for lokalbefolkning og
sentrale myndigheter. Det bildet som er skapt av eldresektoren i den politiske
debatten, viste seg ikke a stemme”, heter det i juryens begrunnelsen for hvorfor
SKUP-prisen for 2010 gikk til TV 2.

20



TIDENS KRAV

CidensRrov
i
Ma rykke ut
i sneglefart

#

SAKEN: 1 april kunne Tidens Krav

fortelle at standarden pa riksvei 70
giennom Mgare og Romsdal stedvis er sa
darlig at ambulansene ma kjare i 40 km i
timen av hensyn til pasientene. Avisen
kunne ogsa opplyse at styringsgruppen
for riksvei 70 har samlet inn rundt 350.000
kroner fra kommunene for & bedre
veistandarden, mens behovet for a fa
rustet opp veien til akseptabel standard er
800-900 millioner kroner.

Utgiversted: Kristiansund
Opplag: 14 605

Redaksjonelle arsverk: 19
Redaksjonelle sider: 9.500
Lederartikler: 800
Kommentarartikler: 300

Leserinnlegg papir: ca 4.000
Leserinnlegg nett: ca 5.000

Pa sikkerheten los

Ambulanser i utrykning ma kjore i sneglefart pa riksvei
L% Pastentenevi Bar bilen, blir berort
avderee.

veaere med i

21



AGDERPOSTEN

LPRDAGH SENDAG Mmoo

i PR AN S £

Fem ar er gatt siden 19 & gamle Ingrid en G p
ble funnet dgd i en veikant i Arendal. Politiet henla'sal
Fremdeles sitter familien igien med flere

spgrsmal enn svar.

Utgiversted: Arendal Opplag: 21 877
Redaksjonelle arsverk: 32 Redaksjonelle sider: 16 800
Andel redaksjonelt stoff: ca 75%

Lederartikler: 600 Kommentarartikler: 1 100

Leserinnlegg papir: ca 1 500

Sparepenger til privatetterfo

SAKEN: Fem &r etter at ekteparet Ragna Myhren og Jan Fredrik Gundersen
mistet datteren sin, Ingrid, i et mystisk dgdsfall, nekter de fortsatt & akseptere at
politiet henla saken. Agderposten fulgte dem fra minnemarkeringen fem ar etter
datterens dad, via privatetterforsker Finn Abrahamsen, og til riksadvokaten. Hvor de
fikk en beklagelse.

22



dinside.no
B DINSide e oipe e

it W o nal

Far ikke flytte av Skatteetaten

Arsak: Besahar barna sine lor obte,

8 ¢ |FRAESLLL. R

ha noe med vor jeg oppholder meg 0g
wsne bonatse meg e jag v, seer dikosk Sandved tl

al
indbved prover namiig § melde Byting | Foleregeteret, men det siube wie seg § y
anskishgere e STt 1
i

Fyll opp lommeboe
tanker

(3]

SAKEN: Nikolai Sandved forsgkte &

Utgiver: Aller Internett
Redaksjonelle arsverk: 38
(Aller Internett totalt)

Redaksjonelle artikler:
Dinside.no: 4 473
Seher: 5 716
Lommelegen: 3 137
ITavisen: 3 024
Digi.no: 2 652

KK.no: 1 691
Topp.no: 1 546

Leserinnlegg (totalt): 207 850

melde flytting etter et samlivsbrudd, men ble nektet av Folkeregisteret. Begrunnelse:
Han besgker barna sine for ofte. "Du vil med den opplyste samveersordningen ha
flere overnattingsbesgk enn 3-4 ganger pr. ar, og felles hjem med barna kan derfor
ikke anses & veere for opplgst», skrev Skatteetaten i sitt avslag.

BILLEDKUNST

BILLEDKUNST @

Galleri K

Utgiversted: Oslo
Opplag: ca 3 500

Redaksjonelle sider: 287
Andel redaksjonelt stoff: 70%

Lederartikler: 7 (1 per utgave)
Kommentarartikler: 8

Leserinnlegg pa papir: ca 15
Leserinnlegg pa nett: ca 15

SAKEN: Bladet Billedkunst satte sgkelyset pa det faktum at tilbudet om
studiespesialisering i formgivning er kraftig redusert etter innfgringen av
Kunnskapslgftet i 2006. Blant annet har syv videregaende skoler i Hordaland lagt
ned tilbudet, og antallet som sgker seg til tegning og formgivning er redusert fra over

6000 til litt over 1000 pa fem ar.




VI OVER 60

i_(_)' VI OVER 60 tar saken! Utglvel’Sted. Bergen
TVU N G ET Utgiver: Aller Media
TIL A BRUKE
MINIBANK Opplag: 87 610

Nordea pd Bekkestua forlangte at Edel Kolstads mer métte ta
ut hele 10.000 kroner his hun kke onsket & bruke minibank

e i s 0l Redaksjonelle sider: 1 189

Andel redaksjonelt stoff: 80%

7 ket

Ll

™
»

BANKENE SKAL V/ERE FLEKSIBLE
~

SAKEN . | serien "Rett & riktig” fortalte Vi over 60 om den nye

bankvirkeligheten. Mange av bladets lesere, som ikke er pa nettbank og gjerne vil
benytte seg av manuelle banktjenester, opplever dette som stadig vanskeligere. Ada
Kolstad (89) fikk beskjed om at dersom hun skulle ta ut penger i skranken, sa var
minstebelgpet 10.000 kroner. Senere kom banken pa bedre tanker, sendte blomster
0g ga beskjed om at det ogsa i fremtiden vil vaere mulig a ta ut mindre belgp manuelt.

24



AFTENPOSTEN

WO-NOMI - Utgiversted: Oslo
A ALl - Opplag: 239 831
i :
| Utstott Redaksjonelle arsverk: 245
l.:u.cr“
1nnsyns-g Redaksjonelle sider: 17 600
kamp

1160 4 et s e

SyTerepersentar Sl fasca (57]

gt b b sy | bl
et Az,

Andel redaksjonelt stoff: 50%
e | Lederartikler: 706
' R/ Kommentarartikler: ca 1 800

- Leserinnlegg papir: ca 3 300
v — T — Leserinnlegg nett: 24 412

[

2 @KONOMI _ TIPSTELEFON 22 86 4135 e e GKONOMI | 3

‘Kastet ut av kontro]]utvalge o

selskap I Selskapet nekter innsyn for 2009

e R m.__.xa_

SAKEN: "Kommunene forvalter enorme verdier p& vegne av fellesskapet.
Forvaltes de til fellesskapets beste?” Det var arbeidshypotesen bak Aftenpostens
omfattende artikkelserie om kommune-Norges handtering av store fellesverdier og
offentlige eiendommer og midler. | Folldal kommune i Hedmark, i likhet med mange
andre kommuner, fagrte avisens artikler til endringer i rutiner og systemer og til
granskning av uheldige og kritikkverdige forhold.

25



”...0g avdekke
kritikkverdige
forhold...”




ITROMSY

GRATULERER MED DAGEN! ».n

" Troimso [ k.

i Utgiversted: Tromsg

TK bEtaIer for Opplag: 9 085
kraftrad tII Ap Redaksjonelle arsverk: 21

7 > o | Redaksjonelle sider: 13 695
._ a0y

b Mesiny

(e, KOKELIMONKEDAGER

STARTER | DAG! ’
= SESTOR ANNONSE INNE | avisEN. 7 JEKTA s
17/ BSTORSENTER

Lederartikler: 305
Kommentarartikler: 7
Leserinnlegg papir: 1 385
Leserinnlegg pa nett: 9 778

S0 o9sd www.jaktano

SAKEN: iTromsg kunne hgsten 2010 avslgre at Troms kraft hyret PR-selskapet
First House til & pavirke sine egne eiere i forbindelse med selskapets
eierskapsmelding. Avslgringen farte til at lederen av kraftselskapets
representantskap trakk seg, og var ogsa en medvirkende arsak til at Tromsgs
ordfagrer kort tid etter bekjentgjorde at han ikke stiller til valg som Arbeiderpartiets
ordfgrerkandidat ved kommunevalget i 2011. Saken ble en riksnyhet, og ga rik
anledning til oppfelging og debatt, bade pa papir og nett.

2 S Vangao; jarar o
[[Cromso.no &1 = i SELGE?

TPROM e (s | —— TV st

Vennegjeng planla
kraftmilliarder

Fra Kartell F ‘ y
Fra Kart:
Besek var
belysning
JM HANSEN i Storgata 5
@yens politiske ledeles, Troms Kraft of
regjeringsmediemmar har bidratt i & trumfe
gienmam Troms Kraft sierakapumold JM HAN

24 s wm

prumabding, kalt
“Oparasjon Trems®. Og bavisst fitt Nordlys mad ph
fagel

27



ADRESSEAVISEN

Trondheim i dag:

Sllbreﬁieamf ¢)

Ronnes En etahlert kulturelit of

y G 2
o) i 9 F\ .
i Bratseth r\wlm Digsebs Dlh\ 0g Ruum( msm 418 Opplag . 73 434
sideds skiss om Rosendals skjebne. suitur sided ,( §
Onsdag 07-04-2010  Tips oss pa telefon 07200 | MMS/SMS til: 07100, kodeord TIPS Lossalg kr. 20,00

Vatikanet erkjenner misbruk av barn i Trondheim: Redaksjonelle arsverk: 162

[ ]
BlSkOpen Sy Redaksjonelle sider: 26 356
| S ¢
< N 2 Lederartikler: 608
t]-lStO SCX- - Kommentarartikler: 1039
Leserinnlegg papir: 3950

OVCl‘gTep e Leserinnlegg pa nett: 120000
mot mindrearig

Saken ble avsluttet med en arslonn til offeret ez

Utgiversted: Trondheim

ranssien M P Dt barttra Murta Lioge 09 noeath Ul erdec ety detly

Nyheter

Tiet om sex-

armmet eoe | skyggen av de som averlewde. it

overgrep mot gutt

Verden blir
litt trypgere

et

U adressa.no

Kirken ga offeret
endrsionn

........

\1[10“‘(11;.,

SAKEN: Etter lang tids arbeid kunne Adresseavisen avslgre at den katolske
biskopen i Trondheim to ar tidligere matte forlate sin post, etter & ha erkjent seksuelle
overgrep mot en korgutt. For fgrste gang bekreftet Vatikanet en overgrepssak i
kirken. Avslgringen ble en nasjonal og internasjonal nyhet. Den farte til omfattende
endringer i den katolske kirkes handtering av slike saker. En rekke tidligere ofre for
seksuelle overgrep fikk oppreisning.

28



VART LAND

vartoland:

OWE WIKSTROM: UKESLUTT:
Tenker helst pd Fram med jekk
hva Gud ikke er,

M Beskyldes for rovdrift pd frivillige. @ To ulike regnskaper i Norge.

Skreddersydd
for svindel

fi

Lag din egen
b bibel

Utgiversted: Oslo
Opplag: 24 781
Redaksjonelle arsverk: 47

Redaksjonelle sider: 9 541
Andel redaksjonelt stoff: ca 85%

Lederartikler: 300
Kommentarartikler: 1 200
Leserinnlegg papir: 1 250
Leserinnlegg pa nett: ca 3 500
+ verdidebatt.no: ca 50 000

 reportasicleder Bjargaly K. Bjten
rrllnn@vl.no

« tips il avellingen: 22 310 395
« P ipheter i Lo verden

verden

SEnOoE KiAseviPen. Tok tak i haihale — reddet kvinnes liv

perers oy
dex vesulige Awnrzis, da  deene s ko ul wedet uleanden cr sesbil. Mer
daien bet seg bt Boks — Jenan S com 10 peooncs wluders

UFF i Zambia sende

Heidi Marie Lindekiea
@ wsan

DAPP 0G
[

Svei}s

SAKEN: 1 en rekke artikler hgsten 2010 omtalte Vart Land gkonomiske forhold
knyttet til organisasjonen Ulandshjelp fra folk til folk (UFF). Avisen stilte kritiske
spgrsmal ved i hvilken grad midler som organisasjonen far inn faktisk kommer dit de
skal, hvordan kontrollen fungerer, og det internasjonale nettverket som UFF i Norge
er en del av.

29



VARINGEN

Utgiversted: Nittedal
Opplag: 5 966
Redaksjonelle arsverk: 7,5

Redaksjonelle sider: 3 464
Andel redaksjonelt stoff: 73%

Lederartikler: 100
Kommentarartikler: 50

Tjener seg rike pa
kommunale sparepenger

Nitiedal og trw nndrrmnmm har tapt totalt Usknpras hak pensieiien Fipetproigoner v Nir H
58,4 millioowr krooer sl eits e purte kll!lnllusf ki 2007 i med 155 mil | prosgel
e iegren Im:—iL n.xnn—mm:-dwbn 1 dag er investiringva ve m 79 mill. SI'DE‘l 5

Tapte ti mlllloner i sV enske eiendommer K]ﬂple Orkla-produkter for
; , TN - - 111m||| uten a sporre politikerne

Politikerne krever gjennom-
ook

Orkla beklager
kommunem hp

R st e T s

Opem, vin, reiser er 0g ko mmunens sparepenger

PP
IJ( nine typen blanding
ser allnrl uhcl(hg ut

SAKEN Gjennom flere artlkler har lokalavisen Varlngen i Nlttedal med to
ukentlige utgivelser, avdekket blant annet store kommunale tap pa eiendoms-
investeringer i Sverige, aksjekjgp i strid med kommunens finansreglement, aksjekjap
for millionbelgp uten at noen hadde lest prospektene, og forvaltningsavtaler hvor
ogsa kommunale lederes private interesser ble gjort til et poeng.

30




SYKEPLEIEN

Utgiversted: Oslo
Opplag: 92 000
Redaksjonelle arsverk: 14

Redaksjonelle sider: 1 480
Andel redaksjonelt stoff: 75%

Lederartikler: 19
Kommentarartikler: 80
Leserinnlegg pa papir: 75

PA AVVEIET ool

7 helsadiroktar

== Tema Budsjettrot

e ikke bort ifra at det kan Minst 100 millioner kroner som Stortinget Direktor i Helsedirektoratet, Bjgrn-Inge Larsen,

€ om enda sterre belapy » har bevilget til blant annet rus- og psykiatri- avviser at penger er brukt til andre formdl enn
34 Helsedirektoratets forklaring » prosjekter, er av Helsedirektoratet brukt til dem de var bevilget til.
36 — Mater bort pengene » ordingr drift, ifelge Riksrevisjonen.
36 Statsbudsiett og Kontrollkemiteen pé Stortinget ber departe-
kontrollen med pengensa » Riksrevisjonen refser biade direktoratet og de- mentet serge for at direktoratet betaler tilbake
7 — Rydd opp! » partementet for dirlig styring, og mener ledel pengene til de gruppene som skulle hatt dem.
39 5 pd tinget » sen mé eller burde ha visst om regnskapsrotet.

ekl vve Dolonar g Am-KristinBloch Welmers o St Waston

SAKEN: En setning i en rapport fra Riksrevisjonen vekket spesiell interesse i
redaksjonen i Sykepleien. Det ble starten pa en artikkelserie som vakte betydelig
oppmerksomhet, langt inn i det politiske systemet. 100 millioner kroner, blant annet
beregnet pa rus- og psykiatri, var brukt til helt andre ting, deriblant drift og
administrasjon.

31



TONSBERGS BLAD

Utgiversted: Tegnsberg

Opplag: 27 929

Redaksjonelle arsverk: 50
Redaksjonelle sider: 11 229

Andel redaksjonelt stoff: 65 %

= - Kan vaere

- Derfor kjopte vi leilighet °
avtalebrudd 25

SAKEN: Flere sentrale Tgnsberg-politikere og personer med tett tilknytning til det

lokale boligbyggelags-styret eller boligbyggelag-sjefen kjagpte i 2005
etablererleiligheter i St. Olavs borettslag i Tansberg. Alle bortsett fra én solgte
leilighetene fa ar senere uten & ha bodd der selv. Alle fikk flere hundretusen i
fortjeneste. Med dette som utgangspunkt rullet Tansbergs Blad opp en sak som fikk
nasjonal oppmerksomhet, og som fra flere hold medfarte sterk kritikk mot etablerte
politikeres fremgangsmate og opptreden. Journalistene som jobbet med saken
mottok SKUP-diplom for avslgringene.

32




NRK

Wk
Nyheter | Norge i K

Vikarbyaer sender farlige leger til Skjerpet nordisk kontroll med
Norge _ farlige leger

Utenlandske leger som har gjort alvoriige fedl blir formidiet 8 Norge ore
vikarbyrder, NRK kan fortelle om flere tilfeller der vikarbydrene ikke har opplyst at Nordisk ministerrdd vil skjerpe kon
helsepersonellet de tilbyr har en keitlidoverdia fortid, . *t bii for alle d

0 med helsepersonell, Na skal hele

Nyhetssendinger, NRK TV: 3881 timer
Informasjonsprogrammer NRK TV: 3711 timer
(debatt, aktualitet, forbrukerstoff og dokumentar)

Nyhetssendinger, NRK radio: 1839 timer
Regionale sendinger, NRK radio: 1512 timer
Samfunnsspgrsmal, NRK radio: 1955 timer
Vitenskap, NRK radio: 675 timer
Forbrukerprogram, NRK radio: 77 timer

SAKEN: Hvordan kunne leger som hadde gjort alvorlige feil jobbe videre? Slik
startet et starre prosjekt som farte til mer enn 20 publiserte saker fra NRK Nyheter i
2010. | samarbeid med Danmarks Radio (DR) kartla NRK en rekke leger som flyttet
seg mellom de nordiske land etter at de hadde veert ansvarlige for alvorlige
feilbehandlinger — og i noen tilfeller dgdsfall. Reportasjeserien avslgrte en manglende
kontroll fra myndighetene. Avgjgrende informasjon for pasientsikkerheten kom aldri
videre — verken mellom de nordiske land eller i det enkelte land. Serien satte sgkelys
pa manglede pasientsikkerhet fordi et system ikke fungerte, og bidro til at Nordisk
Ministerrad gikk sammen om a skjerpe kontrollen med alt helsepersonell noen
maneder etter.

33



DAGENS NAERINGSLIV

Flkk penger fra kl éfi;;lskaper

Ukjent
for Rakke

SMen ulte \
JF-Im:'n wsklusw?
sl {yiler )

F ] padxd [

Mellem alle disse ferske \
nyhetene passer det fint & nevee %
at Snafrlsk smaker fertreffelig "l

Head of Risk Management Reporting
sadling for application is 17 September 2010

s 5 e sk e o v £ omails wad o 0wy

mellem rugbred eg rokelaks.

Utgiversted: Oslo Opplag: 80 559

SAKEN: Torsdag 9. september 2010 kunne Dagens Nzeringsliv fortelle at
Senterpartiet hadde mottatt store summer fra to kraftselskaper i forbindelse med
valgkampen i 2009. Det ble starten pa en fjorarets store politiske thrillere, en sak som
etter hvert fikk betydelige konsekvenser: Senterpartiet betalte tilbake 500.000 kroner
til Eidsiva Energi og 200.000 kroner til Troms Kraft. Stortingets kontroll- og
konstitusjonskomité apnet sak og gjiennomfarte apne hgringer og stortings-
behandling. Det ble igangsatt interne revisjons-gjennomganger og utarbeidet
eksterne konsulentrapporter for flere av selskapene som ga penger til Senterpartiet.
Finanstilsynet gjennomfgrte granskning av Senterpartiets revisor og fant alvorlige
regelbrudd. Partiet ble ilagt en bot pa 200.000 kroner. Regjeringen har satt fart i

arbeidet med a revidere partiloven og foreslar blant annet innfgring av straffeansvar
og gkt kontroll.

34



DSTLANDS-POSTEN

OstlandsPosten

%&& Utgiversted: Larvik

Ordfﬂrerkonto Opplag: 13 446
liten .(Qntl'f)“__ Redaksjonelle arsverk: 19

Redaksjonelle sider: 5 931
Andel redaksjonelt stoff: 57%

Do wmuqm sl
sty i e

ww Haper pasykkel- | ;
_ festiLarvik ) T

Svarene fra ordfereren

Ordforerensuljentekonto  — rokkontolover avepenser

SAKEN: @stlands-Posten kunne avdekke at Larvik-ordfgrer @yvind Riise Jenssen
disponerte en egen konto, opprettet med kommunale penger, men uten normal
kontroll og revisjon. Kontoen kaltes "Branding Larvik”, og ble blant annet brukt til ulike
innkjap i forbindelse med en hurtig-oppussing av havneomradet i byen. Flere av
bestillingene gikk til firmaer hvor ordfgreren, eller andre sentrale politikere, satt som
eiere. Saken skapte et voldsomt engasjement og medfgrte hektisk politisk debatt i
Larvik, i tillegg til full gjennomgang fra kommunerevisjonen.

35




"Beskytte
enkeltmennesker

og grupper...”




BERGENS TIDENDE

" AVSLORT: Norddsvotnet
ertorskens favoritt |

%ergenﬁm?ﬂﬁenh Utgiversted: Bergen

e gl Modrenes tarer Opplag: 82432

tar aldri slutt
.s;?msﬁn Kreucrilkwcrdlgbehundllnquvkngss.kudcfsoldmu RedakSJone”e érsverk 196
22 Redaksjonelle sider: 16500
5
; . , Andel redaksjonelt stoff: 59%
!‘, e N : | Lederartikler: 1065

Kommentarartikler: ca 300
Leserinnlegg papir: ca 2780

TRIG: - Do e o b bl e | e e b, s

Kongen har lagt ned krans pa Akershus | tusenvis av norske hjem sitter modre
festning. De ni soldatene Norge har som har hatt spnner og dotre | Ifrlg,

mistet i Afghanistan minnes. For noen av dem tar krigen aldri shutt.

SAKEN: | desember fortalte Bergens Tidende historien om madrene til norske
soldater som har tjenestegjort i Afghanistan, og om den behandlingen de og deres
krigsskadede barn har fatt av det norske samfunnet.

37



OPPLAND ARBEIDERBLAD

Utgiversted: Gjgvik

Opplag: 25 040

we Ma ga med lue

ps z 2 Redaksjonelle arsverk: 35
og skjerf inne

Redaksjonelle sider: 11.289

Lederartikler: 604
Kommentarartikler: 464
Leserinnlegg papir: 2645
Leserinnlegg nett: ca 4000

- Tiltak umiddelbart

amsiynier oppussing ax ok for dsyie
= 3

SAKEN: I januar avslgrte Oppland Arbeiderblad at 30-40 asylsgkere levde under

uverdige forhold i et hus pa Kolbu. Avisens avslgring farte til endringer i boforholdene
og omplassering av asylsgkerne.

38



STAVANGER AFTENBLAD

0 erenlad

NOMD’I’STANDERNES SKYTESKIVE NUMMER EN
.. men hva er egentlig forskjellen

pa Love Shop og Kondomenel" Opplag 63 988

PUUSSS sicke 3

Utgiversted: Stavanger

KAMPEN OM BARNA BN | Store planer
i gjaere pa

bryggentont Redaksjonelle arsverk: 130

STHaNCER

Barneverns-
aktivister har
tette band

til sexklubb

STIFTELSE | HARDT WER: Aftenbladet kan dokumenters
at Amstein @yslebe og to andre | Familiestiftelsen har
=taft bak netistedat fil en swingersklubb i Oslo. @yslebs
er siktet for & ha skjult en 13 & gammel jente som
ramte fra Linday i august. Na trakker han seg som
generalsekretaer i stiftelsen, som har som mélsetting

2 hjelpa foraldre som hawner i konfikt med bamevemet.

Redaksjonelle sider: 13.200
Andel redaksjonelt stoff: 55%

Lederartikler: 608
Kommentarartikler: 723
Leserinnlegg papir: 3877
Leserinnlegg nett: 98.631

1 DEL side G o 7 o 3 ) 30 [l

s Detie er bamevemet pa Utsira
To timer

o
av radmannens

arbeidsuke

Barnevern- |
radgiver midt
i sexklubbstrid

&

SAKEN: Gjennom en serie artikler hgsten 2010 satte Stavanger Aftenblad et

kritisk sgkelys pa barnevernet i Rogaland, og seerlig bruken av private aktarer. |
tillegg til manglende ressurser, og darlig oppfalging fra det offentlige barnevernet,
kunne avisen ogsa avslgre sveert tvilsomme forbindelser mellom private aktarer og et
sexklubb-miljg i Oslo.

39



SALTENPOSTEN

g AR e Y ﬁ Utgiversted: Fauske
i . -
= Ungdom uten ISR
. tak over hodet Redaksjonelle &rsverk: 9,5

Lederartikler: 150

Kommentarartikler: 150

Leserinnlegg papir: 1-2 sider i
hver utgave

pi pé Fauske betege
sovedi.  avtillitsvalgte ved

___ Saltenposten gy
De leter etter en seng hver eneste natt 13 millioner
- = til rusboliger

- Mamma, hva
gjor jeg na?

SAKEN: Gjennom en rekke artikler lgftet Saltenposten frem en glemt og til dels
ukjent gruppe i Fauske — de bostedslgse. Saltenpostens artikkelserie medfarte stor
oppmerksomhet og debatt, og pa politisk niva det bestemt at noe matte gjares.
Allerede samme hgst ble det bevilget penger, og fra kommende hgst skal nye
leiligheter beregnet pa bostedslase sta klare til bruk.

40



FAGBLADET

bladet Utgiversted: Oslo

— Opplag: 320 000

Til Norge
pa kontrakt

stik utnyttes polske arbeidere s

Redaksjonelle arsverk: 13
Redaksjonelle sider
Andel redaksjonelt stoff

Lederartikler: 11 (en per utgave)
Kommentarartikler: 66

Leserinnlegg: 33 sider per ar

i Soalal dungag
Innremmer at de har gjort feil

Michal Traczyk = tartot opp takeron da
Adoeco ga ham og 1o kolloger sparken pa
dagen. Han var ol ava bli herset med.

Ragn-Sells: —Vi !mlmg dimensjonert | Asker

nnnnn

b

Vbrdmusget e s iz emrsra copb e
gt et s o i, gt

SAKEN: Forholdene for utenlandske arbeidstakere i Norge, og det som gjerne
kalles sosial dumping, er et stadig tilbakevendende tema i Fagbladets spalter. Denne
reportasjen om polske gjestearbeidere er et av mange eksempler pa det. Bladet har i
flere omganger omtalt dette temaet, og skrev ogsa om ulovlig overtidsarbeid pa
Ammerudlunden sykehjem i Oslo fgr det ble en nasjonal nyhetssak.

41



AVISA NORDLAND

Utgiversted: Bodg

Opplag: 22 014

Av

I S Redaksjonelle arsverk: 35
@DELA HELSA {“ : Redaksjonelle sider: 13 160
til frisk kvinne $ Andel redaksjonelt stoff: 70,8 %

Tarturen

Lederartikler: 608
Kommentarartikler: 608
Leserinnlegg papir: 3387
Leserinnlegg nett: ca 4500

LTI

SAKEN: I junii fior fortalte Avisa Nordland om Lillian Olsens mareritt. Olsen, som
selv har jobbet som sykepleier ved Nordlandssykehuset i over 30 ar, ble operert for
kreft i bukspyttkjertelen ved sykehuset i Bodg ett ar tidligere. Det viste seg senere at
hun ikke hadde hatt kreft. Operasjonen medfarte s& mange komplikasjoner at hun ble
sykehuspasient i over ett ar. Nordlandssykehuset hadde ikke lov til & utfare denne
type operasjoner. Helse Nord hadde bestemt at s& kompliserte inngrep kun skal
utfares ved Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsg eller Rikshospitalet. | tur og
orden gikk klinikksjefen, sykehusdirektgren og styrets leder av, og det ble foretatt en
full gjennomgang av rutinene i slike saker. Nordlandssykehuset ble plukket ut som
pilotsykehus for pasientsikkerhet. Lillian Olsen ble tilkjent erstatning.

42



DAGBLADET

et == eyt 0

Lede sen | Harstad kommune ble 11987 varsiel om 2l en erbeids  leder muligens sexmisbrukte psykisk utviklingshemmede Mona
Varselet ble ikke fulgt opp. Overgrepene forts. atte i hele 18 ir. Og overgriperen fant nye ofre

Mona ble sexmiisbrukt i 20 &r =

i G;Mrkﬂmerater

[ TOPPSLAG .. &

BLE STERILISERT {

men de paralenﬂe ble |k.l(e vlrslel

Utgiversted: Oslo Opplag 2010: 98 130

= 5 et 1

Kommunetoppene visst e at arbeidslederen hadde -
gjort psykisk utvikling shemmede Nina gravid. Radman'!en v' S| klﬂ'!.t_e Ikke alvorEt
Kommunen lot vaere a anmelde overgriperen. .
Fem ar seinere ble hun misbi'ukt igjen - av samme mann.

SAKEN: Et litt tilfeldig besgk p& Nordlandsforsknings hjemmesider, fikk
frilansjournalist Thomas Ergo til & stoppe opp ved en forskningsrapport med en ikke
alt for spennende tittel. Det ble starten pa en artikkelserie som avdekket at en av
samfunnets svakeste grupper, psykisk utviklingshemmede, har langt darligere
rettssikkerhet enn befolkningen for gvrig. Reportasjene fortalte om kommuner som
ikke anmelder seksuelle overgrep mot psykisk utviklingshemmede fra kommunalt
ansatte, at de ikke beskytter ofrene, at varslingsberedskapen er mangelfull, at politiet
nedprioriterer etterforskning av slike saker, at psykisk utviklingshemmede ma jobbe
med overgreps- og voldtektsdgmte som kolleger og at kommunale ledere som ikke
varsler unngar sanksjoner.

43



”Alle kan krevje

innsyn...””

2 Offentleglova §2: Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande
register til organet hos vedkommande organ.

44



INNSYNSRAPPORT 2010

Utarbeidet av Arne Jensen, assisterende generalsekreteer, Norsk Redaktgrforening

Bruker vi innsynsretten?

Offentleglova, eller lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd, som den
formelt heter, gir allmennhet og medier vid adgang til innsyn i dokumenter som er i
forvaltningens besittelse. Loven er kanskje vart viktigste redskap for & fa tak i korrekt
og detaljert informasjon om offentlige beslutningsprosesser. Dagens lov tradte i kraft
1. januar 2009. Den etterfulgte offentlighetsloven fra 1970, som i hovedsak ga de
samme rettigheter som dagens lov. | over 40 ar har altsa norske journalister og
redaktarer hatt et godt, rettighetsbasert system til radighet for & sikre seg kunnskap
om viktige beslutninger som tas pa fellesskapets vegne. Spgrsmalet er om vi bruker
denne retten i tilstrekkelig grad.

P& vegne av Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg® gjennomferte Aftenposten-
journalist Per Anders Johansen i 2010 en undersgkelse blant norske kommuner.
Malet var a finne ut i hvilken grad kommunene faktisk blir bedt om a gi innsyn i
konkrete dokumenter, hvilket kan veere et mal pa i hvilken grad de mediene som
dekker de respektive kommunene er aktive i sin bruk av innsynsretten. Resultatet var
interessant.

Av de til sammen 261 kommunene som besvarte undersgkelsen, oppga 22 prosent
(58 kommuner) at de i lgpet av 2009 og halve 2010 ikke hadde mottatt en eneste
innsynsbegjeering etter offentleglova.

Alternativer Prosent Antall

Ja 77,8 203
Nei 22,2 58
@nsker ikke & svare 0,0 0
Totalt 261

Spgrsmal: Har kommunen i lgpet av 2009 og hittil i 2010 mottatt anmodninger om
innsyn med henvisning til offentlighetsloven?

At s& mange kommuner "slipper unna” innsynsbegjaeringer har neppe a gjgre med at
for eksempel postjournalene deres er spesielt vanskelig tillgjengelige. | falge den

3 Offentlighetsutvalget er et eget utvalg som skal bidra til mer dpenhet i samfunnet. Utvalget ble
opprettet av Norsk Presseforbund i 1971, og har siden da jobbet aktivt for a viderefgre og videreutvikle
offentlighetsprinsippet i Norge, som blant annet er nedfelt i Offentleglova. | dag bestar utvalget av 17
redaktgrer og journalister, oppnevnt av NPs styre. Utvalget gir rad og bistand til pressen og pressens
organer om praktisering og fortolkning av offentlighetsloven og medvirker til & spre kunnskap om den.
Du kan lese mer pa www.presse.no

45


http://www.presse.no/�

samme undersgkelsen har nemlig nesten alle kommunene na postjournalene
tilgjengelige pa nettet.

Alternativer Prosent Antall

Ja 94,3 246
Nei 5,4 14
Vet ikke 0,4 1
Totalt 261

Sparsmal: Er kommunens postlister tilgjengelig pa internett?

Bruker vi klageretten?

Selv om rundt 85 prosent av kommunene som besvarte Per Anders Johansens
undersgkelse hevder at de gir innsyn i over 95 prosent av sakene, vet vi av erfaring
at mange redaksjoner opplever a fa avslag pa krav om innsyn. Avslagene kommer
gjerne i saker som er eller kan bli kontroversielle, og som dermed ogsa gjerne er
ekstra interessante, rent nyhetsmessig. Da blir det ogsa interessant a se pa i hvilken
grad vi bruker klageretten som offentleglova gir oss. | utgangspunktet er det
fylkesmannen i de respektive fylker som er klageorgan dersom vi far avslag pa
begjeeringer om innsyn i kommunene.

Alternativer Prosent Antall

0 68,4 175
1-5 30,5 78
6-10 0 0
11-50 0,8 2
Mer enn 50 0,4 1
Totalt 256

Spgrsmal: Hvor mange klager har kommunen i 2009 og 2010 mottatt pa avslag om
innsyn med henvisning til offentlighetsloven?

Av de 256 kommunene som har svart er det altsa over to tredeler som ikke har
mottatt en eneste klage fra januar 2009 og frem til sommeren 2010. Selv om det kan
innvendes at antallet klager kanskje speiler det faktum at kommunene — i fglge egne
svar — gir innsyn i rundt 95 prosent av tilfellene, sa er det likevel grunn til & spgrre om
ikke tallene gir inntrykk av enten overdreven tilbakeholdenhet eller manglende vilje
og evne til & utfordre kommunene pa deres innsynspraksis.

Noe av det samme bildet tegner seg nar vi over tid ser pa antallet klagesaker til et
utvalg fylkesmenn. | boken “"Innsyn”* er det tatt inn en oversikt som viser hvor mange
ganger mediene benyttet klageretten overfor fylkesmennene i arene 2003-2007.
Tallene er tatt inn i tabellen nedenfor, sammen med tall fra enkelte fylkesmenn fra
2010. | enkelte fylker kan det se ut som mediene har blitt mer aktive i sin bruk av

* Finn Sjue og Arne Jensen (red.): Innsyn — slik kikker du byrakrater og politikere i kortene, IJ-forlaget 2009.

46



klageretten. Det gjelder blant annet Oslo og Akershus, Oppland, Troms og Finnmark.
| andre fylker virker det som om kommunen i all hovedsak far aksept for sine avslag,
og ikke blir utfordret gjennom klageadgangen.

Fylke Klager 2003-2007° | Klager 2010° | Fra medier | Medhold’

Oslo og Ahus 76 48 34 12
@stfold 9 13 3 2
Hedmark 8 11 2 2
Oppland 13 16 8 4
Buskerud 38 7 5 3
Aust-Agder 5 2 0 -
Rogaland 20° 12 5 1
Hordaland 74 23 11 10
Sogn og Fj. 27 4 1 0
Troms 31 21 13 8
Finnmark 8 17 15 6

For mange redaksjoner, kanskje szerlig de mindre, kan nok det a skulle sette i gang
en klageprosess virke utfordrende. Spgrsmalet er om det virkelig er slik. Lokalavisen
Varingen i Nittedal har vist at det med pagangsmot og en smule kunnskap og
systematikk gar an & bruke innsynsretten aktivt og ogsa klage pa ganske mange
avgjagrelser, uten at det blir en belastning for redaksjonen — snarere tvert i mot.
Samtidig er det ogsa verktay tilgjengelig som bgr gjare prosessene enklere. For
eksempel finnes det veiledninger og utkast til klagebrev pa pressens felles nettsted
for offentlighetsspgrsmal, www.offentlighet.no

Fem viktige avgjerelser fra det siste aret

1. Matte offentliggjere anbudsdokumenter

| november 2010 ba Verdens Gang om innsyn i tilbud og protokoll fra anbuds-runden
tilkknyttet barnevernstjenester i Oslo kommune — oppdrag for til sammen 600 millioner
kroner. Dokumentene som ble utlevert manglet imidlertid store mengder informasjon.
Kommunens begrunnelse var at dette var forretningshemmeligheter og dermed
underlagt taushetsplikten. Da VG stilte spgrsmal ved om ikke kommunen ansa vel
mye informasjon som forretningshemmeligheter, var svaret at det var tilbyderne og
ikke kommunen som var naermest til & vurdere dette, og som derfor hadde foretatt
sladdingen.

> Klager fra medier
¢ Klager totalt
” Helt eller delvis
® Kun for 2006-2007
9

Anslag

47


http://www.offentlighet.no/�

Avslaget ble klaget inn for Fylkesmannen i Oslo og Akershus, som var tydelig i sin
konklusjon og understreket at det ikke er opp til tilbyderen & definere hva som er
forretningshemmeligheter. Kommunen ma selv foreta en selvstendig vurdering av
hvilke opplysninger som eventuelt kan unntas fra offentlighet. P4 dette grunnlag
opphever Fylkesmannen vedtaket om hemmelighold, og ber kommunen behandle
saken pa nytt.

Hele avgjerelsen fra Fylkesmannen finnes pa www.offentlighet.no/nyhetsarkiv og den
er direkte anvendelig p4 sammenlignbare saker.

2. Fikk innsyn i elevrapporter

Journalist Fred Harald Nilssen i bladet Utdanning har fatt medhold fra
Kunnskapsdepartementet i at Utdanningsdirektoratet har hemmeligholdt for mye i
rapporter fra Fylkesmennene om det nasjonale tilsynet av skoleelevenes
psykososiale miljg.

Direktoratet mente rapporteringene var interne dokumenter som matte unntas etter
offentleglova § 15 (1) og (2). Utdanning klaget da til Kunnskapsdepartementet som
etter en saksbehandlingstid pa seks uker konkluderte med at deler av rapportene
ikke var av en slik karakter at de kunne unntas som interne. Dette var opplysninger
om fylkesmennenes funn ute i kommunesektoren og forhold knyttet til dette. De deler
av rapportene som innehold fylkesmennenes rad og vurderinger, mente
Kunnskapsdepartementet det var hjemmel for & unnta som interne. Utdanning fikk
dermed medhold i deler av sin klage, og har na fatt oversendt rapportene, med
unntak for de deler som inneholder rad og vurderinger. Brevet fra
Kunnskapsdepartementet finner du her:
http://www.offentlighet.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=785

@ fvn.no =2 2% 19
[t + 15 a

T 0 s WP (e T g

ﬁ St e s ek
Karmsund Havnevesen: Omfattet av loven Faedrelandsvennen: Far innsyn i ulykkesmeldinger

3. Havneselskap omfattet av offentleglova
Haugesunds Avis fikk fullt giennomslag hos Sivilombudsmannen i en klage om
mangel pa innsyn i det interkommunale selskapet Karmsund Havnevesen (IKS).

48


http://www.offentlighet.no/nyhetsarkiv�
http://www.offentlighet.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=785�

Selskapet nektet avisen innsyn i postjournalene, med den begrunnelse at de ikke var
omfattet av offentlighetsloven. Det er kommunene Haugesund, Karmgy, Sveio,
Beomlo, Bokn og Tysveer som eier selskapet. | begrunnelsen for & nekte innsyn i
journalene hevdet selskapet at de i hovedsak driver virksomhet i konkurranse med
private parter og derfor faller inn under lovens generelle unntaksbestemmelser.
Avgjarelsen fikk stgtte hos Fylkesmannen i Rogaland. Haugesunds Avis valgte
imidlertid & klage Fylkesmannens avgjgrelse inn for Sivilombudsmannen. Der ble
konklusjonen en annen. "Jeg har kommet til at Haugesund Havnevesen IKS er
omfattet av loven. Det er saerlig lagt vekt pa formalet med selskapet og at oppgavene
knyttet til forvaltning og myndighetsutavelse innenfor sjgomradet utgjer en ikke
ubetydelig del av virksomheten, samt at en stor del av omsetningen skriver seg fra
havneavgifter fastsatt og innkrevd i medhold av lov”, heter det i Sivilombudsmannens
konklusjon, som du finner her:
http://www.offentlighet.no/Nyhetsarkiv/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID
=544

4. Ulykkesmeldinger er offentlige dokumenter

Etter klage fra journalist Tarjei Leer-Salvesen, fikk Feedrelandsvennen innsyn i flere
ulykkesmeldinger fra Arbeidstilsynet. Tilsynet nektet farst innsyn i ulykkesmeldingene
og viste til at disse var underlagt taushetsplikt. Deretter hevdet tilsynet de matte
unntas som interne dokumenter og egentlig ikke var noe dokument i det hele tatt.
Meldingene det er snakk om, er skjiemaet Arbeidstilsynets personale benytter nar de
far en farste telefonisk melding om en ulykke pa en bedrift. Her fremgar hva som har
skjedd, nar, hvem som er varslet, hvem som er skadet og hva som har skjedd med
den skadede. Feedrelandsvennen klaget farst skriftlig, og fulgte muntlig opp med a
forlange at dette faktisk blir vurdert som dokumenter etter lovens definisjon. Saken
endte med at Arbeidstilsynet na vurderer disse ulykkesmeldingene som dokumenter
og de har senere frigitt en rekke slike ulykkesmeldinger, blant annet en melding fra
Xstrata Nikkelverk der en mann omkom og to ble skadet. Rapportene blir sladdet for
navn pa skadet person og ellers frigitt etter meroffentlighetsprinsippet.

5. Politirapporter er offentlige

Etter langvarig kamp, blant annet fra journalist Vegard Venli i Varingen og Norsk
Presseforbunds offentlighetsutvalg, ga Politidirektoratet innsyn i de rapportene som
de enkelte distriktene sender inn til direktoratet hvert ar. Det var journalist Vegard
Venli som i sin tid fikk avslag hos Romerike politidistrikt da han ba om innsyn i
rapporten for 2008. NPs offentlighetsutvalg klaget saken inn for Sivilombudsmannen i
juni 2009, men fikk bare begrenset stgtte. Samtidig kartla Venli at praksisen ved
politidistriktene, med hensyn til offentlighet for arsrapportene var sveert forskjellig.
Etter & ha purret pa Politidirektoratet ytterligere en gang, fikk Venli og NP na altsa
giennomslag for at rapportene er a betrakte som offentlige dokumenter.

49


http://www.offentlighet.no/Nyhetsarkiv/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=544�
http://www.offentlighet.no/Nyhetsarkiv/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=544�

”Ord og bilder er
mektige vapen...”




ETISK ARSRAPPORT 2010

Utarbeidet av Nils E. @y, generalsekreteer i Norsk Redaktgrforening

Pressetikk-aret 2010 oppsummert

e Antall klager til PFU er meget stabilt med 291 i 2010 mot 292 i 2009. Antall klager
totalt i 2010 er 15 feerre enn topparet 2007. Prosentvis andel avgjgrelser med
"brudd” eller "kritikk” er ogsa stabil, med 45 % siste ar, mot 47 og 46 i de to
foregaende.

e Antall brudd pa god presseskikk for manglende samtidig imategaelse er fortsatt
pa topp pa bruddstatistikken. |1 2010 ser vi dessuten en betydelig gkning i antall
klager etter punkt 4.14 i Veer Varsom-plakaten, men antall fellende avgjerelser er
ikke gkt tilsvarende.

Antall klagesaker til PFU holder seg pa samme niva som de senere ar, men det er en
sterkere konsentrasjon av klagesakene til de punktene i Veer Varsom-plakaten hvor
mediene oftest blir felt. Punkt 4.14 om krav til samtidig imgtegaelse har veert gverst
pa "listetoppen” i mange ar, men i 2010 ser det ut til at antall klager nettopp med
pastand om manglende samtidig imgtegaelse er gkt med hele 75 prosent i forhold til
aret far. Antall fellende avgjerelser er imidlertid noksa konstant, med 13 fellende
avgjarelser for brudd og to for "kritikk”, mot henholdsvis 23 og 18 brudd de to
foregaende arene.

Nest flest fellende avgjgrelser kom med grunnlag i punkt 4.1 om saklighet og
omtanke med 13 fellelser, mot 6 i 2009, men 12 i 2008.

Ingen andre punkter har passert 10-tallet nar det gjelder antall fellelser i 2010. Her er
listen over punkter der det er konstatert brudd i flere enn fem tilfeller:

4.4 — Titler som gar for langt 9
3.2 — Kildekritikk og kontroll 6
4.3 — Privatliv og egenart 5
4.8 — Omtale av barn 5

(Fullstendig PFU-statistikk finnes her.)

"Vanlige folk” far oftest medhold i PFU

For farste gang har vi foretatt en analyse av hvilke typer klagere som synes a fa
medhold i sine klager til PFU. Den vanligste klager er privatperson eller flere
privatpersoner. | alt 75 av de 135 sakene hvor klager kan identifiseres er det
privatpersoner som star bak. Dette utgjorde vel 55 prosent av alle klager i fjor. |
tillegg har vi sortert klagerne i grupper for bedrifter/selskaper, offentlige

51


http://presse.no/Pressens_Faglige_Utvalg_PFU/Statistikk/PFU-statistikk+for+2009.9UFRrY0H.ips�

institutusjoner/myndigheter private bedrifter/selskaper/forretningsdrivende. Dessuten
er privatpersonene fordelt i to grupper; nemlig i en gruppe som vi kan kalle "vanlige
folk” som sjelden eller aldri — og oftest tilfeldig - er i medienes sgkelys, mens den
andre grupper er folk som har en eller annen aktgr-rolle. Blant de siste har vi regnet
journalister, redaktgrer, politikere, offentlig ansatte, folk som er involvert i kriminalsak
eller folk som pa lignende mate opptrer aktivt i det offentlige rom. Det framgar av
tabellen nedenfor at det er "vanlige folk” som oftest fikk medhold i sine klager i fjor.

Privatpersoner
'Vanlige folk’ | Aktarer Bedrifter Organisasjon | Myndighet | |alt
Antall klager 38 37 42 13 15 135
Medhold 21 17 16 4 5 63
Ikke medhold 18 19 26 9 10 82
Prosentvis andel medhold 55 % 46 % 38 % 29 % 33%

Gjennomsnittsprosenten for andel fellende uttalelser i fjor var 43.

Flere klager pa nettmedier

Det ser ut til at antall klager mot nettmedier er gkende, men forelgpig slar det ikke
tilsvarende ut pa fellende avgjgrelser. 1 2010 fikk PFU inn 60 klager pa nettmedier
alene og 36 klager pa nettmedier i kombinasjon enten med papirmedium, radio eller
fiernsyn. | alt 96 klager pa nettmedier utgjgr 32 prosent av alle klager som ble inngitt i
2010. Det var bare 37 av disse klagene som ble ferdigbehandlet med en uttalelse i
lapet av 2010 (en del klager Igses minnelig, blir avvist eller far forenkelt behandling
og noen blir farst behandlet i 2011). | de 37 sakene fikk klagerne medhold i 17, det vil
si 46 prosent som er noenlunde tilsvarende gjennomsnittet. Det var imidlertid bare i
fire saker at nettmedium alene ble felt, de fleste av disse fellelsene (9) kom i
kombinasjonen nett/papir. Tre avdem kom i kombinasjonen nett/fiernsyn og én i
kombinasjonen nett/radio.

Flest fikk medhold pa punkt 4.4

Mens punkt 4.14 om samtidig imategaelse var det punkt hvor de fleste fikk medhold i
2009, endret dette seg radikalt med den sterke gkningen i antall klager pa nettopp
dette punktet i 2010. Fellelsesprosenten i 2009 var oppe i hele 53 prosent, men med
bare 15 fellelser i 75 klager i 2010 er tilsvarende prosent nede i 20. Det er samme
forhold som var for klager etter punkt 3.2 om svakheter i kildearbeidet i 2010. Noe

1% Antall klager totalt i denne oversikten er 10 faerre enn i Norsk Presseforbunds offisielle statistikk. Det skyldes
PFUs anonymisering av en del klagere, slik at vi ikke har kunnet klassifisere alle klagere like godt. | oversikten er
det 10 klagere som ikke har fatt medhold som vi ikke har fatt klassifisert.

52




hayere fellelsesprosent — 25 prosent — var det pa punkt 4.1 om samtidig imgtegaelse.
@verst pa denne "rankinglisten” i 2010 kom punkt 4.4 om manglende samsvar
mellom tittel eller intro og innhold. Minst sannsynlighet for fellelse — pa punkter der
klagetallet nar minst 30 i antall — er faktisk klager om brudd pa punkt 4.7 om
identifisering. Dette var jo i tidligere tider et punkt som ble meget hyppig brukt, men
hvor det na er sveert fa fellelser. | 2010 var det fire, mot ni i 2009 og antall fellelser
har ogséa veert nede pa to-tallet tre ganger siden 1999. Fellelsesprosenten i 2001 var
bare 13.

Prinsippavgjgrelser om Facebook

De mest prinsipielt interessante avgjgrelsene i 2010 kom i saker om & hente
opplysninger og bilder som var lagt ut pa Facebook.

Den farste klagesaken pa bruk av bilder som ble hentet fra Facebok kom i sak 2010-
030 mot Grimstad Adressetidende, fra et ektepar som hadde stilt seg i spissen for en
aksjon mot et kabelselskaps kritikkverdige kundeservice. Avisen fant bildet pa en
profil tilhgrende paret og paret mente at bildet var privat. PFU uttalte i sin helhet:

Klagen gjelder en nyhetsreportasje i Grimstad Adressetidende (GA) om at et lokalt
kabelselskaps misforngyde kunder hadde opprettet en klagegruppe péa nettstedet Facebook.
Gruppens initiativtager paklager, sammen med sin ektefelle, at det bade pa farstesiden og
inne i avisen ble brukt et privat feriebilde av dem, hentet fra en av parets facebookprofiler.
Klagerne mener bildebruken var uten relevans for saken, og at avisen uansett burde ha tatt
kontakt p& forhand.

Grimstad Adressetidende papeker at klagerne selv hadde sgkt offentlighet ved a opprette
facebookgruppen, og der legge lenke til det aktuelle bildet. Etter GAs mening var det naturlig &
tro at gruppen gnsket mest mulig blest om protestaksjonen, ogsa ved a fa et avisoppslag.
Avisen anser ellers at den var pa trygg grunn, bade juridisk og presseetisk, ved & bruke et
bilde hentet fra Facebook i en nyhetsaktuell reportasje.

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis bemerke at de spgrsmal som primzert opptar
klagerne, og som ogsa i stor grad preger tilsvarsrunden, dreier seg om rettslige og ikke
presseetiske spgrsmal. Opphavsrett og retten til eget bilde etter &ndsverkloven avgjeres av
domstolene, og ligger utenfor utvalgets kompetanseomrade. Det PFU skal avgjare, er om
publiseringen strider mot de presseetiske normer, slik de er formulert i Veer Varsom-plakaten.
Pa prinsipielt grunnlag vil utvalget understreke at de samme presseetiske varsomhetskrav
som ellers, naturligvis ogsad ma gjelde i forhold til materiale som gjgres allment tilgjengelig via
Internett. En stor del av Norges befolkning er i dag daglige brukere av nettsamfunnet
Facebook, og brukerne ma derfor veere klar over at informasjonen som publiseres der, kan
komme offentligheten i hende. Facebook er i den forstand et massemedium som det i
utgangspunktet ma kunne siteres fra. Utvalget registrerer at heller ikke klageren synes & ha
innvendinger mot at GA har hentet sine opplysninger om den aktuelle aksjonen fra
initiativtakernes facebookgruppe. Klagerne reagerer derimot p& at avisen har hentet et privat
bilde til saken fra deres egne facebookprofiler.

Utvalget har forstaelse for klagernes umiddelbare reaksjon over & se det de oppfatter som et
privat bilde, publisert bade pa farstesiden og inne i avisen, uten at personene er varslet eller
forespurt. P& generelt grunnlag vil utvalget som hovedregel anbefale at samtykke innhentes

53



nar man akter a publisere private bilder hentet fra Facebook, enten det er fra lukkede eller
apne profiler.

Det utvalget i det paklagede tilfellet ma ta stilling til, er om publiseringen av bildet er i strid med
Veer Varsom-plakaten, eller mer presist med det relevante punkt i plakaten, pkt, 4.10, der det
heter: "Vaer varsom med bruk av bilder i en annen sammenheng enn den opprinnelige”.
Utvalget mener GA har handlet innenfor det presseetisk akseptable. Det legges her vekt pa at
bildet av de to er ngytralt, og pa ingen mate belastende eller krenkende for de avbildede, og
derfor heller ikke rammes av den aktsomhet pkt. 4.10 er satt til & ivareta. Utvalget vil bemerke
at det sammen med opplysningene om protestaksjonen, ogsa hadde nyhetsmessig relevans &
presentere initiativtakerne til gruppen. | likhet med avisen vil utvalget ogsa vise til at klagerne,
gjennom sitt initiativ, sgkte offentlighet og faktisk gnsket oppmerksomhet.

Grimstad Adressetidende har ikke brutt god presseskikk.

| saken 2010-117 ble Bladet iTromsg frikjent for brudd pa& god presseskikk etter at
avisen tok opp et innlegg fra en lukket profil, av en kjent person i byen. PFUs fulle
uttalelse lad slik:

Klagen gjelder et oppslag i iTromsg der et innlegg pa en lukket profil pa Facebook ble gjengitt.
Klageren mener avisen har opptradt i strid med god presseskikk fordi innlegget ble gjengitt
uten hans tillatelse. Klageren mener pressen ikke kan publisere innlegg fra omrader der det
kreves godkjenning for & fa adgang.

iTromsg anfarer at det er snakk om en kjent person i Tromsg og at han har 2.700 venner pa
sin lukkede profil. Blant dem ogsa flere journalister. Avisen mener det kan sammenlignes med
a stille seg opp pa torget i Tromsg@ og rope ut ytringen.

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis understreke det selvsagte faktum at en forutgdende
publisering eksempelvis pa nettstedet Facebook, ikke fritar redaksjonen for det fulle ansvar for
egen publisering. Stadig flere mennesker har en digital hverdag. De har ogsa rett til et digitalt
privatliv.

Videre vil utvalget anfare at det er naturlig a trekke et skille mellom det som er publisert pa et
lukket omrade og det som er fullt allment tilgjengelig. | det foreliggende tilfellet er det snakk om
et lukket omrade der klageren i prinsippet har anledning til & bestemme hvem som skal ha
adgang. Det ma i denne sammenheng veere naturlig & handtere private ytringer fremmet i en
liten lukket gruppe med noen fa medlemmer annerledes enn ytringer av allmenn interesse
som framkommer i en lukket gruppe med 2500 «venners».

Imidlertid kan det ikke alene veere et sparsmal om antall deltakere, men like mye om ytringens
innhold og ytrerens samfunnsrolle. Utvalget mener iTromsg var i sin fulle rett til & viderebringe
klagerens politiske utsagn om statens Israels ledelse. Ytringen hadde aktuell interesse og
klageren fikk selv anledning til & kommentere utsagnet. Slik utvalget ser det, ma han tale at
iTromsg viderebrakte hans synspunkter, selv om han selv fiernet dem fra sitt nettomrade etter
kort tid.

iTromsg har ikke brutt god presseskikk

TV2 ble tildelt kritikk etter punktene 4.3 og 4.7 fordi de hentet bilder fra en lukket
Facebook-side i klagesak 2010-105. PFU uttalte blant annet:

Etter utvalgets mening er det ikke desto mindre et vesentlig presseetisk spgrsmal om
identifiseringen kunne finne sted ved hjelp av bilder hentet fra en lukket Facebook-profil.
Utvalget vil her minne om at stadig flere mennesker har en digital hverdag. De har ogsa rett til
et digitalt privatliv. Det skal derfor sterke grunner til for & publisere bilder som er hentet fra
denne sfeeren. | denne sammenheng er det ogsa etisk relevant hvilken karakter bildene har,
herunder om de er av en Klart privat type. | det paklaget tilfellet kan bildene sies & falle
innenfor denne kategorien. Utvalget mener at TV 2 nar de bestemte seg for & identifisere

54



burde ha anstrengt seg for a fa tak i bilder pa annen mate.

Utvalget reagerer ogsa pa TV 2s kringkasting av klagernes felles bolig. Utvalget ser at dette
innebaerer en belastning for tredjepart: NNs samboer. Boligen har ikke noe med den kriminelle
handlingen & gjgre, og utvalget viser til punkt 4.7 i Veer Varsom-plakaten som sier at en
identifisering ma begrunnes i et berettiget informasjonsbehov og punkt 4.3 andre ledd:
«Fremhev ikke personlige og private forhold nar dette er saken uvedkommende.»

P& disse punktene har TV 2 opptradt kritikkverdig.

Natt & Dag ble felt etter punkt 4.1 og 4.10 for uetisk bruk av bilder hentet fra
Facebook i klagesak 2010-136. PFU uttalte:

Klagen gjelder avisen Natt&Dags bruk av to bilder hentet fra nettsamfunnet Facebook. Bildene
er manipulert, men de tre personene pa bildene er klart gjenkjennbare. Bildene er brukt som
illustrasjon til en artikkel om Norge i forbindelse med feiringen av nasjonaldagen. Artikkelen er
ogsa relatert til hgyreradikaleren Tore Tvedt. Klagerne, via advokat, mener avisen har
opptradt i strid med god presseskikk fordi bildene er brukt uten samtykke fra dem.

Natt&Dag har ikke avgitt ordinaert tilsvar, men avisen har i et brev til klagernes advokat anfart
at bildene 1a tilgjengelig for hele verden og at Facebooks regler tilsier at slik bruk er tillatt.
Videre er det vist til at bildene ikke er brukt i kommersiell sammenheng og at det ikke er noen
sammenheng mellom bildene og innholdet i artikkelen.

Pressens Faglige Utvalg konstaterer at de to bildene av de tre klagerne er publisert uten deres
samtykke og at personene er fullt identifiserbare. Utvalget vil pa generelt grunnlag ikke avvise
at det i visse tilfeller kan vaere presseetisk akseptabelt & gjennomfgre en slik publisering uten
samtykke. Det kunne vaere aktuelt om bildene i seg selv hadde aktuell og allmenn interesse,
men i det foreliggende tilfellet kan ikke utvalget se at slike forhold er til stede. For utvalget er
det nzermest uforstaelig at en redaksjon i det hele tatt har kommet pa tanken & gjgre dette. At
bildene har gjennomgatt en kunstnerisk behandling, er i dette tilfellet ikke formildende.
Utvalget vil understreke at man ikke kan tolke det slik at pressen gjennom Facebook og andre
sosiale nettmedier har fatt tilgang til en ny bildebank hvor alt materiale som ligger apent
tilgiengelig uten videre kan benyttes. Utvalget vil for ordens skyld ogsa anfgre at regler som
nettsamfunnet matte ha, selv om utvalget for gvrig ikke uten videre statter Natt&Dags tolkning
av disse, ikke kan frita redaksjoner fra & falge de presseetiske normene slik de er nedfelt i
Veer Varsom-plakaten.

Det vises til plakatens punkt 4.10, der det heter: «Veaer varsom med bruk av bilder i annen
sammenheng enn den opprinnelige.» | tillegg vises det til punkt 4.1: «Legg vekt pa saklighet
og omtanke i innhold og presentasjon.»

Natt&Dag har brutt god presseskikk.

Generalsekreteerens initiativrett

NPs generalsekreteer har som kjent initiativrett overfor PFU mht & bringe klagesaker
inn for utvalget. Denne initiativretten er ikke brukt i 2010, mens den ble brukt én gang
i 2009. Da ble den brukt til en klage mot Nettavisen pa grunn av tekstreklame.
Nettavisen ble da felt for brudd pa Vaer Varsom-plakatens punkter 2.6 og 2.7, samt
tekstreklameplakaten punkt 1 og 5. Far 2009 ble initiativretten sist brukt i 2006, ogsa
da pa grunn av tekstreklame.

55



Bruken av initiativretten er gatt dramatisk ned etter artusenskiftet. P4 1990-tallet ble
retten brukt 20 ganger, mens det fra og med ar 2000 er skjedd ti ganger — og bare to
ganger etter 2004.

Advokatklager

PFU-sekretariatet har gjennom flere ar fart statistikk over antall sakalte
advokatklager, det vil si klager som fremmes til PFU gjennom advokat. Det er det
selvsagt intet i veien for, men erfaringsmessig er det likevel slik at klager skrevet av
advokater har en tendens til & bli svaert omfattende med mht klagegrunnlag og
dokumentasjon, og ofte sveert juridiske i sin tilnaermingsmate — og dermed ofte mer
arbeidskrevende for sekretariat og utvalg. Det er en tendens til at klagene blases opp
og at klagene knyttes til flest mulig punkter i plakaten.

Her er utviklingen i advokatklagene de siste arene:

2005: 34 advokatklager av i alt 253 klager = 13,4 prosent.
2006: 44 advokatklager av i alt 255 klager = 17,3 prosent.
2007: 56 advokatklager av i alt 314 klager = 17,8 prosent.
2008: 31 advokatklager av i alt 268 klager = 11,6 prosent
2009: 37 advokatklager av i alt 292 klager = 12,7 prosent
2010: 31 advokatklager av i alt 291 klager = 10,7 prosent

Vi ser at antall advokatklager toppet seg i 2007, men er gatt adskillig ned etterpa. Det
har veert antydet at utviklingen kunne tyde pa at advokatene i gkende grad bruker
PFU som en forberedelse til domstolsbehandling, men seneste to ars antall bryter i
sa fall med et slikt manster. Pa den andre side har vi faktisk en del flere eksempler
pa slik dobbeltbehandling de senere arene — som behandles i neste avsnitt.

Dobbeltbehandling i PFU og domstol

NR-sekretariatet har i flere ar registrert saker som har blitt dobbeltbehandlet, bade i
PFU og i domstol. Siden artusenskiftet er dette skjedd i et ti-tall saker, der Big
Brother-saken (Anette og Rodney) antakelig er den mest kjente. Arsaken til det er at
PFU frikjente Se og Her for brudd pa god presseskikk i alle de tre paklagde
reportasjene, mens bladet ble demt for brudd pa privatlivets fred av Hgyesterett i alle
samme tre artiklene. Stor oppmerksomhet var det ogsa om tre saker i 2008; Memo-
saken der bladet ble felt bade i PFU og i domstol, om enn pa ulikt grunnlag, Amok-
saken, der Dagbladet ogsa ble felt bade i PFU og domstol, og endelig Fredly-saken
der Dagens Neeringsliv ble felt i PFU, og der saken rettslig endte i forlik i mars 2009.

Formalet med undersgkelsene av dobbeltbehandlede saker var & se om PFU-
avgjerelser ble innhentet med det formal & kunne bruke fellende avgjarelser som
argument i rettslige saker. Det er funnet ganske mange dobbeltbehandlinger, men

56



sveert fa saker der PFU og domstol behandlet samme spgrsmal, og bare i en handfull
saker er det tegn til at PFU-avgjgrelsen enten ble forsgkt brukt eller kanskje ogsa ble
vektlagt i domstolen.

| 2010 var bare én sak som ble behandlet bade i PFU og i domstol. Det gjaldt en
klage fra en tidligere fotballtrener i Askim Fotballklubb mot nestleder i fotballklubbens
styre, Jarle Bentzen, som ogsa er sjefredaktar i Smaalenenes Avis. Treneren kom i
et intervju med avisen med angrep pa klubbens ledelse og avisen innhentet
kommentar fra Bentzen. Det var disse kommentarene treneren paklaget til PFU i sak
2009-090. PFU kom under tvil til at klageren matte tale de kommentarer som kom i
retur etter de angrep han selv sto bak. Redaktgren ble derfor frifunnet pa dette punkt
i PFU. | stedet ble redaktgren felt for & opptre i dobbeltrolle som bade redaktar og
nestleder i styret i fotballklubben, etter punkt 2.3 i Veer Varsom-plakaten. Samtidig
gikk treneren til sgksmal med krav om oppreisning. Moss tingrett avsa dom 20.
oktober 2010 der redaktgren ble dgmt til & betale oppreisning med 50.000 kroner.
Partene matte selv beere sine sakskostnader. Redaktaren har krevd avgjgrelsen
hevet pa grunn av saksbehandlingsfeil, i det dommeren har avsagt dom som sivilsak,
mens saken var anlagt og behandlet som privat straffesak (1J-arkivet 2010-06).

En annen av sakene som ble domstolsbehandlet i 2010 ble behandlet av PFU i 2009.
Det gjelder PFU-sak 2009-08 — hundeeier mot Budstikka, der avisen ble felt pa tre
punkter: 3.2, 4.4 og 4.14, bl a fordi klager ikke fikk imgtega kraftige pastander fra
naboer om uforsvarlig hundehold i forbindelse med at en eller flere av hennes hunder
skulle ha tatt livet av kaniner tilhgrende tre smajenter, samt pastander om at hundene
var en trussel for folk i nabolaget. Hundeeieren krevde i alt 600.000 kroner av avisen,
redaktgren og journalisten. | forliksforhandlinger tilbgd avisen 75.000 kroner, men
dette ble ikke akseptert. | Asker og Baerum tingrett, der hundeeieren var
selvprosederende og paberopte seg PFU-avgjarelsen, ble avisen blankt frifunnet.
Hundeeieren ble palagt & betale 120.000 kroner i sakskostnader til avisen (1J-arkivet
nr 2010-11).

Den tredje saken er den sakalte Privatboksaken, der PFU-behandlingen skriver seg
fra en klage i1 2008 (PFU-sak 2008-078) rettet mot Tvestrandspostens omtale av den
farste rettsavgjagrelse om en lokalhistorisk bok med selvbiografiske innslag. Avisen
ble frifunnet i PFU. Selve rettssaken var anlagt mot forfatter av boken av hans
tidligere kone, som mente at hennes tidligere ektemann hadde krenket privatlivets
fred ved & fortelle om deres samliv pa det smabruket de i sin tid drev sammen (1J-
arkivet 2007-27). Saksgker vant delvis fram i de farste rettsrundene, men i
Hayesterett mars i fjor (Rt-2010-258) ble forfatteren frifunnet. Fgrstvoterende uttalte
blant annet:

"Omtalen kan etter min oppfatning likevel ikke anses som rettsstridig. En
beskrivelse av dyreholdet hgrer naturlig hjemme i en beretning om livet pa et
smabruk. Opplysningene som formidles, er ikke spesielt faglsomme. Det
benyttes heller ikke neergaende formuleringer eller nedsettende

57



karakteristikker. Personomtale og personkarakteristika har ut fra de hensyn
jeg tidligere har redegijort for, i utgangspunktet en naturlig plass ogsa i
lokalhistoriske beretninger. Beskrivelser som gir et ufordelaktig helhetsinntrykk
av den som omtales, kan ikke uten videre anses som rettsstridig. Den aktuelle
fremstillingens innhold og form ma etter min oppfatning sies a ligge innenfor
den frihet historieskriveren eller selvbiografen ma ha til & beskrive personer
som har deltatt i ens liv og levnet. Rettsstridskravet er derfor ikke oppfyit.
Konstatering av rettsstrid i saken her, vil kunne ha store konsekvenser for
seerlig biografiske og historiske fremstillinger i sin alminnelighet.”

Det fjerde tilfellet gjelder en ikke fullfart dobbeltbehandling, fordi det ble inngatt
minnelig ordning far saken kom til domstolen. Det gjelder PFU-sak 2010-031 der
Romerikes Blad pa nett publiserte et bilde der en bilfgrer var innfanget av Google
Streetview mens han tok en tissepause i veikanten i Lillestram. Bildet var i farste
omgang ikke sladdet, og avisen ble kontaktet av personen som var blitt varslet av
noen som mente a kjienne ham igjen. Bildet ble senere sladdet. Gjennom advokat
klaget bilfgreren til PFU og fikk medhold i at avisen hadde begatt brudd bade pa
punkt 4.1 om saklighet og omtanke, og pa punkt 4.12 om aktsomhet ved bildebruk.
Advokaten krevde 30.000 kroner i oppreisning pa vegne av "tissemannen”, og det
endte med at avisen betalte et mindre belgp — uten at det ble domstolsbehandling.

4.14 — samtidig imgtegaelse — 75 klager, 13 brudd og 2 kritikk

2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006
Antall avgitte uttalelser 141 | 122 | 126 162 125
Antall beh. klager 4.14 75 43 38 32 30
Antall brudd 13 23 18 17 12
Antall kritikk 2 0 0 0 2
Sum fellelser 15 23 18 17 14

PFU-statistikken for 2010 viser en gkning pa omkring 75 prosent i antall klager pa
manglende samtidig imategaelse i forhold til aret far — fra 43 i 2009 til 75 klager i fjor.
Antall fellelser gikk imidlertid ned fra 23 til 15 (bade kritikk og brudd). Mens det i 2009
var omkring 60 prosent av klagere som fikk medhold péa dette klagepunktet, gikk
denne prosenten ned til 20 i 2010.

Tidligere ar har det veert et klart trekk at mange som ble felt p& manglende samtidig
imgtegaelse gjerne ogsa ble paklagd og felt for manglende kilder (punkt 3.2) og for
titler som ikke var helt i samsvar med innhold (punkt 4.4). Det var det vi i fjor kalte en
"kjedereaksjon”:

Det er sannsynlig at det er gjort darlig kildearbeid, nar pastandene ikke er sjekket opp
mot personer (ev. den person) som beskyldningene er rettet mot. Nar dette resulterer

58



i feil, kan det ofte bety at man ma felles for brudd ogsa pa punkt 4.4 (henvisninger,
titler, ingresser eller introer som det ikke er dekning for).

Ogsa i 2010 har sveert mange av klagerne koblet flere punkter i plakaten sammen
med klage pa manglende samtidig imgtegaelse. Det gjelder farst og fremst punkt 3.2
om for svakheter ved kildearbeidet og 4.4 om manglende sammenheng mellom
tittel/intro og lignende og innholdet i reportasjen. Det var henholdsvis 14 og 12
klagere som ogsa hadde med disse punktene i sine klager, men i motsetning til i
2009 var det ingen som fikk medhold av PFU i sine pastander om full
"kjedereaksjon”. Faktisk var det slik at bare en eneste av de 13 klagerne som fikk
medhold i brudd pa 4.14 samtidig fikk medhold i brudd ogsa pa et annet punkt
samtidig. Det skjedde i sak 2009-238 Hafslund ASA mot Nordensnyheter.no, hvor det
ogsa var brudd pa punkt 4.2 om ikke a skille mellom faktiske opplysninger og
kommentar. Alle de andre bruddene skjedde pa 4.14 alene i 2010.

Ensidige partsklager farligst

De fellende uttalelsene i 2010 viser igjen at det er ensidige (en-kildesaker) eller
partsklager som oftest farer til klage og fellelse etter 4.14: Klager fra misforngyde
ansatte, klager fra misforngyde kunder, klager fra misforngyd ektefelle/samboer/barn,
klager fra misforngyde elever eller klager fra misforngyde innbyggere er helt klart de
situasjoner som har gatt igjen oftest gjennom flere ar som klagere pa dette punkt.

Uryddige prosesser

Bestemmelsen i Veer Varsom-plakaten gir rett til samtidig imgtegaelse "av faktiske
opplysninger”, og det sier seg selv at det ma gjelde de konkrete beskyldninger. | flere
av sakene der avisene er felt, skyldes det ikke at man har oversett eller ikke vil gi
samtidig imgtegaelse. Etter saksdokumentene a demme er det flere tilfeller der
redaksjonen har gnsket, villet — men av en eller annen grunn er det blitt feil. Ofte
skyldes det at man rett og slett ikke er grundig nok i selve foreleggelsesprosessen.
Har man farst bestemt seg for at samtidig imgtegaelse er ngdvendig i saken, bar
selve gjennomfgringen av tilbudet om imgtegaelse gjares skikkelig. | de saker der
redaksjoner er felt i 2010 er det noen eksempler pa at man ikke har sagt tydelig nok
til den angrepne hva saken egentlig dreier seg om, og s& har man konkludert enten
med at den angrepne ikke gnsker uttale seg eller ngyer seg med en mer generell
kommentar som apenbart ikke er en konkret imgtegaelse av pastandene. | et par
saker har man bedt om kommentar fra andre personer enn den virkelig angrepne og i
ett tilfelle har redaksjonen ment at det var tilstrekkelig & sitere fra et brev som
klageren hadde sendt til sine kunder. Det regnes ikke som godt nok.

59



Misforstaelser om foreleggelsen?

| to 4.14-saker fremkommer det utsagn omkring omfanget med foreleggelse av sterke
beskyldninger som kanskje kan misforstas. | sak 2010-073 NN mot iTromsg star
felgende som del av uttalelsen:

"| det paklagede tilfellet anfgrer klageren at han ikke fikk mulighet til a gi et
fullgodt svar fordi han ble kontaktet rundt kl. 21 kvelden far publisering, og han
ikke fikk lese gjennom hele artikkelen. Nar det gjelder det siste momentet, vil
utvalget bemerke at ingen kilde — heller ikke en angrepet part — har krav pa a
lese gjennom hele artikkelen, unntatt i de tilfeller der dette er spesifikt avtalt pa
forhand. Det vanlige er at man far lese gjennom egne direkte og indirekte
sitater samt ngdvendige deler av konteksten uttalelsene inngar i. Hensikten er
at man skal fa anledning til & kontrollere fakta og at meningsinnholdet er
korrekt gjengitt; man har altsa ikke et krav pa & fa trekke eller endre avgitte
uttalelser uten videre.”

Det er et lignende utsagn i sak 2010-140 — Marit Grenersen mot RB

"For gvrig registrerer utvalget at klageren ogsa skal ha fatt sitatsjekk, og at hun
derigjennom fikk korrigere egne uttalelser. | denne sammenheng vil utvalget
ogsa tilfaye at ingen kilder har krav pa a fa lese gjennom hele artikkelen far
publisering, sa sant dette ikke er avtalt pa forhand. Det vanlige er at
intervjuobjekter far sjekke om man er korrekt sitert.”

Utsagnene i disse to avgjgrelsene er jo riktige nok, som kommentar til Vaer Varsom-
plakatens punkt 3.8. | sammenheng med 4.14 er jo poenget at den angrepne part
skal fa sa fullstendig som mulig redegjgrelse for fremsatte beskyldninger og i den
sammenheng kan det i visse sammenhenger veere korrekt a la den angrepne part fa
se, lytte eller lese det hele. Slik det fremstar i disse to avgjarelsene, er det egnet til &
skape misforstaelser.

Mellom-mann er godt nok?

| flere saker i 2009 pekte PFU pa at foreleggelse for en mellom-mann (typisk
advokat) ikke ngdvendigvis er godt nok tilbud til den som beskyldningene blir rettet
mot. Det gjelder seerlig hvis redaksjonen heller ikke lykkes i & oppna kontakt med
advokaten. PFU aksepterte i 2009 ikke dette som tilstrekkelig innsats fra
redaksjonens side for a innhente samtidig imgtegaelse. | flere uttalelser understreker
PFU at nar det ikke er konkurranse om saken bgr man eventuelt vente med
publisering.

| 2010 har utvalget i to saker akseptert at Finansavisen og Kapital har innhentet
imgtegaelse fra en advokatfullmektig og at dette er tilstrekkelig: ” Angaende
klagepunktet om manglende mulighet til samtidig imategaelse, mener utvalget, i
likhet med Kapital, at svarene fra hans advokatfullmektig ma kunne veere
representative, og at andre uttalelser knyttet til klageren ikke utlgser rett til

60



imgtegaelse etter Vaer Varsom-plakatens punkt 4.14” (Sak 2010-071) og "Angaende
imgtegaelsesretten finner utvalget at Finansavisen hadde all grunn & tro at den
intervjuede advokatfullmektigen representerte klageren og at han ivaretok klagerens
interesserer.” (Sak 2010-003).

Endring i PFUs syn pa meningssjangere og 4.147?

PFUs har gjennom arene vaert ganske klar pa at kravet i 4.14 om samtidig
imgtegaelse av faktiske pastander ma gjelder alle sjangre, ogsa feature-reportasjer,
portrettintervjuer, ledere, kommentarer og leserinnlegg. Utvalget har likevel gitt noe
ekstra takhgyde for meningssjangrene. | sak 2009-053 uttalte utvalget:

"Pressens Faglige Utvalg viser til at utvalget i utallige uttalelser har klargjort at
selv om de presseetiske normene naturligvis ogsa gjelder pa lederplass, ma
det veere stor takhgyde for synspunkter og karakteristikker i
meningssjangrene. (...) Utvalget vil imidlertid understreke at den omtalte
takhgyden nettopp gjelder meninger, i form av ytringer og karakteristikker.
Men ogsa pa lederplass er det viktig a tilstrebe at faktiske opplysninger er
dokumenterte.”

| fior behandlet PFU fem klager mot lederartikler, i Stavanger Aftenblad, i Snasningen
og i tre tilfeller Aftenposten. | disse uttalelsene gir utvalget uttrykk for noe mer
nyanserte synspunkter pa spgrsmalet om samtidig imgtegaelse for pastander som
forste gang fremmes i leder- eller kommentarartikkel:

2010-097 — Stavanger Aftenblad, avisen ble frifunnet

Med hensyn til den paklagede lederartikkelen, mener utvalget at
presentasjonsformen er i trdd med Veer Varsom-plakatens skille mellom
kommentar og faktiske opplysninger, slik det fremgar av punkt 4.2. Utvalget
ser imidlertid at Young her blir utsatt for sterke beskyldninger, og selv om det
ikke er naturlig med samtidig imgtegaelse i leder- og kommentarsjangrene,
har utvalget tidligere gjort det klart at en avis ikke kan bringe nye
beskyldninger til torgs uten at de angrepne far anledning til a ta til motmaele.
Utvalget kan imidlertid ikke se at det her er snakk om nye beskyldninger, men
opplysninger som tidligere har veert gjengitt pa reportasjeplass.

2010-108 — Snasningen, avisen ble felt etter 4.14

At det ikke er naturlig med samtidig imgtegaelse i leder- og
kommentarsjangrene, kan ikke innebaere at Snasningen kan bringe delvis nye
beskyldninger av denne art til torgs uten at de angrepne far anledning til & ta til
motmaele, i samme avis. Dette kunne eventuelt skjedd pa reportasjeplass

61



2010-204 — Aftenposten, frifunnet under tvil

Pressens Faglige Utvalg vil pa generelt grunnlag understreke at de
presseetiske normene ogsa gjelder for de ulike meningssjangrene, selv om
det ma veere stor takhgyde for meningsytringer. Men at det ma skilles mellom
meninger og pastander av faktisk art.

| det foreliggende tilfellet har utvalget vanskelig for & akseptere avisens
anfarsel om at pastanden om at klagerens bok er «full av feil og
misforstaelser» er en ren meningsytring. Nar det er sagt, er utvalget likevel av
den mening at klageren ma akseptere formuleringen i lederartikkelen. Det
legges vekt pa at klageren er en profilert person som selv har statt fram i
debatten knyttet til Treholt-saken ved a skrive og utgi en bok om saken. Videre
vektlegges det at klageren allerede pafalgende dag ble intervjuet om at han
trekker seg fra granskningen pa grunn av den paklagede lederartikkelen, samt
at avisen ogsa publiserte hans tilsvar. Utvalget mener imidlertid Aftenposten
med fordel kunne ha gitt en begrunnelse for hvorfor det pa lederplass ble
hevdet at klagerens bok var full av feil og misforstaelser, og samtidig gjort det
klart at dette var avisens egen mening.

2010-172 og 2010-210 — Aftenposten, frifunnet i begge klager

Pressens Faglige Utvalg minner pa generelt grunnlag om at de presseetiske
normene selvsagt ogsa ma gjelde for kommentarartikler der subjektive
meningsytringer uttrykkes, som i det paklagede tilfellet. Selv om det i norsk
presse tradisjonelt er stor takhgyde og vide rammer med hensyn til hvilke ord
og uttrykk som kan anvendes i meningsgenren, finnes det altsa ogsa her
grenser for hva som er presseetisk akseptabelt. Grensen kan eksempelvis ga
ved fremsetting av konkrete udokumenterte beskyldninger.

Nar det er sagt, vil utvalget imidlertid si seg enig med Aftenposten i at de
paklagede formuleringene vanskelig kan forstds som noe annet enn
meningsytringer. Utvalget konstaterer at avisen tar utgangspunkt i
avslgringene ved Nordlandssykehuset og uttrykker sitt syn i denne
sammenheng.

At klagerne som delvis bergrte av omtalen, reagerer, finner utvalget naturlig.
Det kan likevel ikke automatisk innebaere at publiseringen strider mot de
presseetiske normene. Som utvalget ogsa tidligere har papekt, ma det vaere
pressens rett bade & kunne sette gmtalige spgrsmal pa dagsordenen og stille
kritiske spgrsmal pa en slik mate at det provoserer, engasjerer og til og med
oppleves urettferdig for bergrte. Utvalget vil imidlertid tilfgye at denne retten
samtidig forutsetter at pressen ogsa sgrger for at motreaksjoner far komme til
uttrykk.

Nar det gjelder de paklagede karakteristikkene mener utvalget at disse er
bade sterke og spisse, men likevel innenfor det presseetisk akseptable i en

62



lederartikkel. Her vil utvalget ogsa legge til at man ikke kan stille de samme
krav til nyanseringer pa kommentarplass som pa nyhetsplass.

| en uttalelse hvor utvalget frifinner Hamar Arbeiderblad for brudd pa 4.14 er
uttalelsen meget vanskelig a tolke, bortsett fra utsagnet om at utvalget vil
"understreke at prinsippet om samtidig imgtegaelse vanskelig kan praktiseres i
leserbrevspaltene”.

Klagen gjelder et anonymt leserinnlegg i Hamar Arbeiderblad fra en
misforngyd bruker av Kjgrekontoret Innlandet, som administrerer transport for
forflytningshemmede. Klageren, Kjgrekontoret, mener avisen burde gitt
mulighet til samtidig imgtegaelse, og reagerer ogsa pa at innlegget er publisert
anonymt.

Hamar Arbeiderblad avviser klagen og viser til at innlegget ikke inneholder
personangrep, men kritikk mot en offentlig institusjon. Avisen mener derfor det
kunne publiseres anonymt. Avisen viser videre til at det ikke er praksis for
samtidig imgtegaelse i debattspaltene, men at avisen er apen for tilsvar fra
klageren.

Pressens Faglige Utvalg har i flere sammenhenger understreket at
leserinnlegg som inneholder ulike former for angrep og kritikk av navngitte
personer, ikke bgr publiseres anonymt. | det foreliggende tilfellet anser
utvalget at selv om klageren skulle kunne identifisere enkeltpersoner, ma
innlegget betraktes som kritikk av Kjgrekontoret som institusjon. Utvalget
mener derfor publiseringen av det anonymiserte innlegget var pressetisk
akseptabel.

Utvalget vil videre understreke at prinsippet om samtidig imgtegaelse
vanskelig kan praktiseres i leserbrevspaltene. Det innebeerer blant annet at
retten til & fA komme til orde med tilsvar blir svaert vesentlig, noe avisen selv
ogsa har signalisert, men som klageren ikke har benyttet seg av. Det vises her
til Veer Varsom-plakatens punkt 4.15, der det blant annet heter: «De som er
blitt utsatt for angrep skal snarest mulig fa adgang til tilsvar...».

Hamar Arbeiderblad har ikke brutt god presseskikk.

Uttalelsen reiser i alle fall tre spgrsmal:

Var det paklagde innlegget presseetisk akseptabelt i forhold til 4.14 fordi det
ikke er angrep pa navngitte personer, men pa en institusjon? Det er i sa fall i
strid med utvalgets tidligere praksis (se f eks 2009-058).

Ville innlegget ikke veert presseetisk akseptabelt — som innlegg fra anonyme —
hvis det hadde inneholdt angrep pa navngitte personer?

63



- Skal siste avsnitt forstas slik at imgtegaelse av leserbrev ikke lenger kan
kreves "samtidig”, men gis som etterfglgende tilsvar i senere utgave etter
punkt 4.15?

Er 4.14-klager uteglemt?

Denne siste saken er for gvrig en av flere saker hvor det kan synes som utvalget har
glemt & behandle at klage ogsa er inngitt etter 4.14. Det samme synes & ha skjedd i
sakene 2010-150 NN mot Fredriksstad Blad (brudd pa 3.9 og 4.3), 2010-043 NN mot
GD (frifinnelse) og 2010-070 Ole J. Huus mot Firdaposten (brudd pa 4.1).

Frifinnelsen av GD i sak om omtale av innberetning fra et konkursbo stemmer ogsa
darlig med den praksis og de uttalelser PFU tidligere har gitt i lignende saker.

Bevisbyrde og bevissparsmal

| flere sammenhenger har vi i disse gjennomgaelse papekt at det er den paklagde
redaksjon som har bevisbyrden for at man har gitt tilbud om samtidig imategaelse og
at det er gitt i en sa fair og skikkelig form som Veaer Varsom-plakaten og PFU-praksis
krever. Selv om det kan synes som redaksjonene er blitt flinkere med
dokumentasijon, er det fortsatt mange skremmende eksempler pa det motsatte. De
beste bevis for at tilbud er gitt (og eventuelt avslatt) er & sgrge for video- eller
lydopptak av prosessen, alternativt at man har dokumentasjon av skriftlig
kommunikasjon — via e-post, SMS eller lignende. Det er selvsagt viktig at
dokumentasjonen viser at den angrepne har fatt og eventuelt lest tilbudet, og at
tilbudet er fullstendig. Redaksjoner som ikke kan gi seerlig dokumentasjon, ut over
utsagn om at "vi prgvde a ringe mange ganger”, stiller svakt i en klagesak.

Veileder fra NP om 4.14.

Generalsekreteer Per Edgar Kokkvold har i 2011 laget en veileder til punkt 4.14 om
samtidig imgtegaelse. Den kan leses her og den kan laste ned som pdf-fil her.

4.1 — Mangel pa saklighet og omtanke

Etter arsrapporten for 2008 sendte NR et brev til NP og PFU med noen kritiske
synspunkter pa bruken av punkt 4.1 i plakaten. Blant annet uttalte vi frykt for at
bestemmelsen ble "overforbrukt” og betraktet naermest som sekkepost som hjemmel
for fellelse nar utvalget ikke fant andre punkter som passet. Etter vart syn var det i

64


http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=688;�
http://presse.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=819�

2008 ogsa flere eksempler pa bruk av 4.1 til tross for at andre punkter i plakaten
matte vaere mer relevante. Vi fremhevet seerlig behovet for at 4.1-avgjgrelsene ga en
utfyllende redegjgrelse for hva bruddet besto i, ettersom dette i sveert liten grad sier
seg selv etter ordlyden.

NP og PFU svarte med en utfarlig redegjarelse for hvordan utvalget ser pa bruken av
4.1 og imagtegikk NRs pastander om sekkepost, men erkleerte samtidig at utvalget
utvilsomt kunne bli bedre med begrunnelse for avgjgrelsene.

| 2010 er antall fellelser etter 4.1 gkt igjen til 13, mot bare 6 (fire brudd og to kritikk) i
2009. Gjennomgangen av uttalelsene viser imidlertid at de er giennomgaende bedre
og bredere begrunnet i 2010 enn far. Det er likevel grunn til & sparre om bruken av
bestemmelsen er ngdvendig i saken 2010-031 der Romerikes Blad er felt etter 4.1
(og 4.12) for bruk av bilde av en knapt gjenkjennelig bilfgrer som later vannet i
veikanten, i sammenheng med kritisk omtale av Google Streetviews nettpublisering
av bildet.

65



Rett skal vaere rett




JURIDISK ARSRAPPORT 2010

Utarbeidet av Nils E. @y, generalsekreteer i Norsk Redaktgrforening
Mediejuss-aret 2010 oppsummert:

e Rettslig er det fortsatt "ekstremt lavvann”, med ytterst fA nye krenkelsessaker reist
mot mediene. | fjor — som aret far - ble det kun registrert to nye
aerekrenkelsessaker mot norske medier.

Krenkelsessaker

En aerekrenkelsessak mot Dagbladet reist av privatetterforsker Harald Olsen for
utsagn i en artikkel som omtalte etterforskerens rolle i etterkant av den sakalte
"fettersaken” pa Karmgy. Dagbladet ble frifunnet i Oslo tingrett og saken er anket.
Den andre saken ble reist av privatperson mot Nettavisen i forbindelse med
reportasje som ble laget om kommunevalget i 2009. Her mente et kvinnelig
intervjuobjekt at hun urettmessig ble utpekt som metadonbruker og ble tilkjent 30.000
kroner i oppreisning i Oslo tingrett. Ogsa denne avgjarelsen er anket.

Som omtalt foran ble det ogsa avsagt en fellende dom mot redaktgr Jarle Bentzen i
Smaalenenes Avis, for eerekrenkende utsagn mot fotballtrener Bjarn Drillestad.
Denne dommen ble imidlertid avsagt mot Bentzen personlig, i forbindelse med
uttalelser han avga som tidligere nestleder i styret for Askim Fotballklubb.

Alle de tre nevnte sakene er altsa paklaget.

Danielsen og Hegnar enige, men uenige

Advokat Per Danielsen og redaktar Trygve Hegnar mgttes i Oslo tingrett i mai 2010 i
en strid om rettslig tilsvarsrett etter straffeloven §430. Det er ytterst fa kjente
rettsavgjgrelser etter denne paragrafen, som altsa er en rettslig parallell til Veer
Varsom-plakatens punkt 4.15.

Danielsen sendte et innlegg til Kapital for & gi tilsvar til en omtale bladet hadde av
hans tvister med redaktar Trygve Hegnar. Da han ikke fikk dette pa trykk i Kapital,
gikk han til privat straffesak med krav om at Hegnar skulle ilegges en bot pa 250.000
kroner og saksomkostningene. Oslo tingrett kom til at tilsvaret ikke bare imgtegikk
faktiske pastander, men ogsa inneholdt tolkninger og vurderinger — og Kapital hadde
da ingen plikt til & ta innlegget inn fordi det er en plikt som omfatter & oppta innlegget
"uforandret”. Etter som redaktaren heller ikke kan redigere innlegget, kan han altsa

67



nekte — selv om retten gir Danielsen medhold i at han hadde tilsvarsrett til & imgtega
de faktiske pastandene. Hegnar og Kapital ble frifunnet.

Danielsen reiste i fjor ogsd en omfattende sak mot Hegnar, der han mente seg
aerekrenket gjiennom nesten 150 utsagn over flere ar i Hegnars publikasjoner. Saken
var berammet pa hgstparten 2010 og et stort antall vitner var varslet. | juni ble det
kient at Danielsen hadde trukket sgksmalet. Selv sa han at det var inngatt et forlik,
mens Hegnar protesterte. Det var intet forlik, mente han. Og slik endte forelgpig den
uenigheten mellom de to...

En kildevernsak — Runesteinsaken

Bare én kildevernsak kom for retten i 2010. Det var Runesteinsaken som startet i
domstolene i Hedmarken tingrett 20. april, fortsatt i Eidsivating lagmannsrett 25. mai
og ble avsluttet i Hgyesterett 16. november. Sakens utgangspunkt var en artikkel pa
DinSide (Aller Internett) publisert 11. oktober 2009 med overskriften «Kan du finne
dette?» | artikkelen omtalte han et verdifullt arkeologisk funn gjort av en person ved
hjelp av metalldetektor pa en privat eiendom i Staffordshire, England. Artikkelen viste
blant annet til norsk lov om funn av fredete kulturminner, som innebaerer at den som
finner gjenstander fra fgr 1537 (mynter fra far 1650), skal innlevere disse til det
offentlige mot finnerlgnn. Etter artikkelen 1& det en oppfordring til leserne om a
diskutere denne i nettsidens debattfelt. En leser med psevdonymet "Finneren” fortalte
at han selv hadde en runesten, funnet i hans hjembygd Ringsaker, i garasjen, og
han uttalte at "det kunne ikke falle meg inn a levere den inn i bytte mot knapper og
glansbilder”. | et senere innlegg fortalte han at han hadde solgt stenen til en dame,
som ogsa ville veere anonym, for 20.000 kroner

Etter anmeldelse fra kulturmyndighetene i distriktet besluttet Politiet i Hedmark &
kreve brukeropplysninger og IP-adresse utlevert fra Aller Internett, som nektet med
henvisning til kildevernet. Saken ble sa behandlet av tingretten som opprettholdt
politiets beslutning, og det samme gjorde lagmannsretten — begge etter nokséa
summariske og ikke muntlige forhandlinger. Domstolene mente at slikt brukerskapt
innhold ikke gikk inn under redaktgr-ansvaret og kildevernet.

Fer behandlingen i Hayesterett gikk NR inn som partshjelper pa Aller Internetts side,
og oppnadde for fgrste gang i historien a bli akseptert av en norsk domstol som
partshjelper i en straffesak. | utgangspunktet er dette en ordning som bare gjelder
tvistesaker, men fordi kildevernet er det samme bade i straffe- og sivilsaker ble
partshjelp akseptert i denne sammenheng.

Resultatet tagr veere godt kjent, der en enstemmig Hayesterett kom til at kildevernet
matte omfatte ogsa brukergenerert innhold skapt under en nettside der en
redaktarstyrt redaksjon holdt oppsyn med innholdet, og der redaktgren — som i dette
tilfellet — valgte & gi kildevern. | selve spgrsmalet om retten likevel skulle gi palegg
om utlevering/vitneplikt, var det en av fem dommere som mente at runesteinens verdi
som forn- og kulturminne var sa stor at palegg burde gis. Flertallet pa fire la vekt pa

68



de skadevirkningene et slik palegg ville ha for kildevernet som sadan i Norge, og
valgte altsa & akseptere redaktgrens kildevern.

Aller Internett og NR fikk i denne saken — ogsa som farste tilfelle i sitt slag — delvis
dekket egne sakskostnader.

Arbeidsrettssaker, opphavsretts- og innsynsrettssaker er ikke tatt med i denne
oversikten.

NORSK 'l .

REDAKT@RFORENING

Generalsekreteer Nils E. @y 90 55 03 24 nils.oy@nored.no
Ass. generalsekretser Arne Jensen 90 77 87 47 arne.jensen@nored.no
Sekretaer Monica Andersen 22 4050 51 monica.andersen@nored.no

www.nored.no TIf 22 40 50 50 - faks 22 40 50 55 - post@nored.no

Radhusgaten 17, postboks 624, Sentrum 0106, Oslo

69


mailto:nils.oy@nored.no�
mailto:arne.jensen@nored.no�
mailto:monica.andersen@nored.no�
http://www.nored.no/�
mailto:post@nored.no�

70



