
 
 

OSLO TINGRETT 
 

Retten har forbudt offentlig gjengivelse før avgjørelsen er meddelt partene, men ikke lengre 
enn 2 uker fra avgjørelsesdato i dag, jf. Domstolsloven § 130 andre ledd 

 

 DOM   
 
Avsagt: 29.08.2013 i Oslo tingrett,   

 
Saksnr.: 13-068043TVI-OTIR/04 

 
  
 Dommer: 
 

Tingrettsdommer Hanne Sofie Bjelland 

 
Saken gjelder: Krav om erstatning for ærekrenkelse 

 
 
 
 
 
 
Morgan Andersen Advokat Rune Gaustad 
 

mot 

 
Aftenposten AS Advokat Jon Wessel-Aas,  

Advokat Stine Helén Pettersen 
 
 
 
 



 - 2 - 13-068043TVI-OTIR/04 

DOM  
 
Saken gjelder krav om erstatning for ærekrenkelse. 
 
Framstilling av saken 
Under overskriften "Ny millionutbetaling granskes" i Aftenpostens artikkel den 14. 
desember 2011, ble det fremsatt påstand om at en av de siste tingene Morgan Andersen 
(Andersen) gjorde som ansatt i Fredrikstad fotballklubb (FFK), var å inngå en avtale med 
spilleren Abgar Barsom. Det ble videre påstått at nevnte avtale minnet veldig om Piiroja-
kontrakten der Østfoldlaget er mistenkt for å ha unndratt store beløp fra beskatning. 
 
Det ble også trykket en profil av Andersen i artikkelen. Her fremgår blant annet følgende: 
"Var leder for NISO og endte i personalsak, som endte med fellende dom i 
lagmannsretten." Det heter også at Andersen i mars 2008 ble "kjent skyldig for 
dokumentforfalskning og falsk politianmeldelse". Retten vil i det følgende benevne disse 
to sakene som henholdsvis "NISO-saken" og "Obi Mikel-saken".  
 
I artikkelen ble det avslutningsvis opplyst at det ikke hadde lyktes Aftenposten å få en 
kommentar fra Morgan Andersen i forkant av at artikkelen ble trykket. Samme dag som 
artikkelen sto på trykk, tok imidlertid Andersen kontakt med Aftenposten for å gi sin 
versjon av saken. Aftenposten trykket som følge av dette en ny artikkel under overskriften 
"Andersen avviser avtale" der Andersen tok til motmæle og avviste at han hadde noe med 
denne avtalen å gjøre. Artikkelen ble lagt ut på Aftenpostens nettsider samme dag og ble 
trykket i morgenutgaven dagen etter, altså den 15. desember 2011. 
 
Den 22. desember 2011 fulgte Aftenposten opp med en ny artikkel i saken under 
overskriften "Alle skylder på alle i Fredrikstad". Det fremgår her at ingen ville vedkjenne 
seg avtalen mellom FFK og Abgar Barsom. Andersen gjentok i denne forbindelse at han 
var sykmeldt på det aktuelle tidspunktet, og at han ikke hadde noe med avtalen å gjøre.  
 
Andersen klaget til Pressens faglige utvalg (PFU), og gjorde gjeldende at artikkelen den 
14. desember innebar at Aftenposten hadde brutt god presseskikk. PFU konkluderte i juni 
2012 med at Aftenposten hadde brutt god presseskikk, nærmere bestemt Vær Varsom-
plakatens pkt 4.14, for manglende samtidig imøtegåelse, og pkt 3.2, for utilstrekkelig 
kildegrunnlag og dokumentasjon i lys av mangelen på samtidig kommentar fra Andersen.  
 
I november 2012 fremmet Andersen krav om erstatning fra Aftenposten for injurierende 
påstander. Aftenposten avviste kravet. Andersen tok dermed ut stevning i saken. 
 
Stevning innkom Oslo tingrett den 18. april 2013. Hovedforhandling ble avholdt 13. – 15. 
august 2013.  
 



 - 3 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Saksøkerens påstand 
1. Aftenposten AS dømmes til å betale Morgan Andersen erstatning for tap med inntil  

kr 978 585,50- fastsatt etter rettens skjønn.  
2. Aftenposten AS dømmes til å betale Morgan Andersen erstatning for fremtidige tap 

med inntil kr 1 000 000,- fastsatt etter rettens skjønn.  
3. Aftenposten AS dømmes til å betale Morgan Andersen oppreisning med inntil  

kr 1 500 000,- fastsatt etter rettens skjønn.  
4. Aftenposten AS dømmes til å betale sakens kostnader.  
 
Saksøkerens påstandsgrunnlag 
Aftenposten har fremsatt en rettsstridig ærekrenkelse i sin artikkel den 14. desember 2011, 
og er erstatningsansvarlig i medhold av skadeserstatningsloven § 3-6. Artikkelen har 
utelukkende hatt til hensikt å sverte Andersen. 
 
Artikkelen inneholder ærekrenkende påstander. De objektive vilkår i straffeloven § 247 er 
dermed oppfylt. 
 
Ytringen er ikke berettiget ut fra de hensyn som begrunner ytringsfriheten, jf EMK artikkel 
10 og grunnloven § 100. 
 
Andersen beskyldes i artikkelen for å ha inngått Barsom-avtalen. Han beskyldes med dette 
for en straffbar handling av grov karakter. En slik faktapåstand krever sterk grad av 
sannsynlighet for ansvarsfritt å kunne fremsettes. Beskyldningen er usann, og det verken 
forelå eller foreligger sterk grad av sannsynlighet for påstandens korrekthet. I tillegg 
kommer at Andersen ikke fikk anledning til samtidig imøtegåelse.  
 
Det er også usant at Andersen endte sine dager i NISO etter fellende dom i lagmannsretten. 
Faktum er her fordreid på en slik måte at det fremstår som om Andersen fikk sparken. Det 
er ikke riktig. I tillegg gjaldt saken forhold langt tilbake i tid. 
 
Videre hadde ikke Aftenposten aktverdig grunn til å referere tidligere dom mot Andersen i 
Obi Mikel-saken. Den hadde ingenting å gjøre med temaet i artikkelen, og saken gjaldt 
dessuten forhold langt tilbake i tid.  
 
Andersen har lidt et økonomisk tap som følge av ærekrenkelsen. Som en direkte følge av 
artikkelen mistet han en arbeidsavtale om coaching-oppdrag. Lønnen for dette oppdraget 
var satt til kr 68 000. Som en direkte følge av artikkelen fikk han i tillegg problemer med 
finansiering av treningssenteret han skulle starte sammen med noen forretningspartnere. 
Hans andel av den fordyrede finansieringen utgjorde kr 174 687, 50. Videre, som følge av 
den fordyrede finansieringen, har selskapet ikke hatt mulighet til å utbetale Andersen lønn. 
Denne lønnen vil bli utbetalt så snart selskapet går bedre, men rentetapet til Andersen i 
tilknytning til dette utgjør kr 11 309. Selskapet måtte også ta opp et ekstra lån. Hans andel 



 - 4 - 13-068043TVI-OTIR/04 

av rentekostnaden utgjør her kr 16 250. Tapt lønnsinntekt utgjør kr 375 003 i 2012 og  
kr 333 336 i 2013. Fremtidig lønnstap anføres å utgjøre om lag kr 500 000 pr år.  
 
Til slutt gjøres det gjeldende at Andersen har krav på oppreisning i medhold av 
skadeserstatningsloven § 3-6. Ærekrenkelsen er en stor belastning for Andersen og hans 
familie, og det er derfor rimelig at Aftenposten betaler oppreisning i saken. 
 
Saksøktes påstand 
1. Saksøkte frifinnes. 
2. Morgan Andersen dømmes til å erstatte saksøkers kostnader med saken. 
 
Saksøktes påstandsgrunnlag 
Aftenposten bestrider ansvar i medhold av skadeserstatningsloven § 3-6. 
 
Det bestrides ikke at det er fremsatt en ærekrenkende beskyldning i objektiv forstand, jf 
straffeloven § 247.  
 
Ærekrenkelsen var imidlertid aktsom og ikke rettsstridig fordi den ligger innenfor 
ytringsfriheten, jf EMK artikkel 10 og grunnloven § 100.  
 
Saken er av stor offentlig interesse, og Andersen er en offentlig person. Aftenposten hadde 
videre fyldestgjørende faktisk grunnlag for sin påstand. Når det gjelder Andersens rett til 
imøtegåelse, forsøkte man å få tak i Andersen for å få hans kommentar før artikkelen ble 
trykket. Uansett må det anses tilstrekkelig at Andersens imøtegåelse kom i nettversjonen 
samme dag og i morgenutgaven dagen etter.  
 
Når det gjelder Obi Mikel-saken og NISO-saken, så er også disse uttalelsene objektivt sett 
ærekrenkende. Obi Mikel-saken er imidlertid sann, og det var relevant å trekke frem denne 
avgjørelsen i artikkelen. Når det gjelder NISO-saken, så medgis at ordlyden her kan 
misforstås dit hen at Andersen fikk sparken i NISO. Ordlyden er imidlertid dekkende også 
for det som faktisk var tilfelle i denne saken. Dersom man i artikkelen hadde utdypet hva 
lagmannsretten her la til grunn, så ville dette ha vært mer belastende for Andersen enn en 
oppfatning om at han hadde fått sparken.  
 
Subsidiært bestrides det at Andersen har lidt, og vil lide, et økonomisk tap som følge av 
artikkelen. Dersom man justerer artikkelen slik at ærekrenkelsen ikke er rettsstridig, ville 
belastningen ha vært like stor. Det er heller ikke grunnlag for oppreisning. 
 
 



 - 5 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Rettens vurdering 
Retten skal i det følgende ta stilling til hvorvidt Aftenposten er erstatningsansvarlig i 
medhold av skadeserstatningsloven § 3-6. Bestemmelsens første ledd lyder som følger: 
 

"Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist 
uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik 
erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og 
forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) 
for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig." 

 
Det fremgår av bestemmelsens annet ledd at eier og utgiver av det trykte skrift er ansvarlig 
for handlinger utøvet i deres tjeneste. Det er ikke bestridt at Aftenposten AS er ansvarlig 
dersom vilkårene i første ledd er oppfylt.  
 
Det er heller ikke bestridt at grunnvilkåret for erstatnings- og oppreisningsansvar, nemlig 
at det foreligger en ærekrenkelse etter den objektive gjerningsbeskrivelse i straffeloven  
§ 247, er oppfylt da det i artikkelen datert 14. desember 2011 objektivt sett er fremsatt 
ærekrenkende beskyldninger mot Andersen. Retten er enig i dette, da beskyldninger om 
straffbare forhold objektivt sett er egnet til å skade en persons omdømme. Når det gjelder 
konteksten og fremhevelsen av Andersens tidligere befatning med rettsvesenet, vil retten 
komme nærmere tilbake til berettigelsen av dette.  
 
Ovennevnte er imidlertid ikke tilstrekkelig for å konstatere erstatningsansvar. I tillegg til at 
det objektivt sett må være fremsatt en ærekrenkende beskyldning, kreves det uaktsomhet, 
og at ærekrenkelsen er rettsstridig.  
 
I rettsstridsvurderingen skal det foretas en avveining mellom person- og omdømmevernet 
regulert i straffelovens bestemmelser samt EMK artikkel 8 på den ene side, og 
ytringsfriheten regulert i Grunnloven § 100 og EMK artikkel 10 på den annen side. Inngrep 
i ytringsfriheten krever etter artikkel 10 nr 2 en tungtveiende begrunnelse, der inngrepet må 
være nødvendig i et demokratisk samfunn og være til fordel for interesser som er nevnt i 
bestemmelsen. Omdømmevernet er en slik interesse som, etter en konkret vurdering, kan 
begrunne inngrep i ytringsfriheten.  
 
Det nærmere innholdet i den konkrete avveiningen som skal foretas er utpenslet i praksis 
fra Den Europeiske menneskerettsdomstol (EMD) og Høyesterett. De sentrale momentene 
fra denne praksisen er inntatt i den nye, men ikke ikrafttrådte, bestemmelsen i 
skadeserstatningsloven § 3-6a annet ledd. Retten legger, i henhold til forarbeidene, til 
grunn at bestemmelsen gir uttrykk for gjeldende rett.  
 



 - 6 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Bestemmelsen lyder som følger: 
 

"En ærekrenkende ytring medfører ikke ansvar etter første ledd dersom den anses berettiget 
etter en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfrihet. Ved denne vurderingen skal det 
særlig legges vekt på om ytringen hviler på fyldestgjørende faktisk grunnlag, på ytringens 
grad av krenkelse, og om hensynet til den krenkede er tilfredsstillende ivaretatt ved for 
eksempel adgang til imøtegåelse, om allmenne interesser eller andre gode grunner tilsa at 
den ble satt frem, og om ytreren har vært i aktsom god tro med hensyn til de momenter som 
kan gjøre ytringen berettiget." 

 
Retten vil i det følgende ta stilling til hvorvidt ærekrenkelsen var rettsstridig. 
 
Lest i sammenheng er artikkelen naturlig å forstå slik at Andersen på vegne av FFK har 
inngått en avtale med spilleren Abgar Barsom, og at denne avtalen gir grunn til å mistenke 
betydelig skatteunndragelse. Avtalen skal ifølge fakturaen gjelde "Scouting & assistans" i 
det svenske markedet. Avtalen vil i det følgende bli kalt scouting-avtalen.  
 
Det er ikke bestridt at scouting-avtalen gir grunn til å mistenke skatteunndragelse i form av 
fordekt lønn i tilknytning til Barsoms spillerkontrakt med FFK. Det erstatningsbetingende, 
sett fra saksøkers side, er at Andersen i artikkelen feilaktig fremstilles som 
gjerningsmannen, samt at artikkelen som helhet unødig svertet Andersen. Herunder gjøres 
det gjeldende at det var utilbørlig å trekke frem Obi Mikel-saken fordi denne gjaldt forhold 
langt tilbake i tid. Når det gjelder NISO-saken, ble denne fremstilt på en måte som uriktig 
ga inntrykk av at Andersen fikk sparken i NISO.  
 
Et sentralt moment i rettsstridsvurderingen er om ærekrenkelsen var av allmenn interesse. 
Jo sterkere allmenn interesse, desto mer skal til for å begrunne inngrep i ytringsfriheten. 
Dette henger sammen med pressens grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn, der 
de blant annet har som oppgave å avsløre maktmisbruk og ulovligheter. Det er avgjørende 
for et velfungerende demokrati at man har en presse som utøver sin rolle som "offentlig 
vaktbikkje". Legger man for strenge krav til grunn for at en ytring skal anses vernet av 
ytringsfriheten, kan dette medføre at pressen blir for forsiktig og at kritikkverdige forhold 
ikke avdekkes. Det er derfor slik at selv usanne beskyldninger kan anses vernet av 
ytringsfriheten dersom ytringen har stor allmenn interesse og den nødvendige aktsomhet er 
utøvet fra avisens side.  
 
Slik retten ser det, er saken av stor allmenn interesse da den gjelder mistanke om 
skatteunndragelse av grov karakter innen idretten. Den allmenne interesse er også knyttet 
til Andersen i rollen som sportsdirektør i FFK, særlig sett hen til at han dagen før 
artikkelen sto på trykk ble innbrakt til politiet for nye avhør vedrørende hans rolle i Piiroja-
saken.  
 



 - 7 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Det er gjort gjeldende at Aftenposten kunne ha oppnådd det samme uten å gjøre dette til en 
artikkel om Andersen og hans tidligere historie. Retten er enig i at Aftenposten, ved i 
hovedsak å rette søkelyset mot FFK, ville kunnet skåne Andersen i betydelig grad, og 
likevel langt på vei ivaretatt sin rolle som offentlig vaktbikkje. Sett på bakgrunn av 
Andersens historie, og hans sentrale rolle i idretten gjennom mange år, har det imidlertid 
betydelig allmenn interesse at Andersen igjen mistenkes for straffbare handlinger av denne 
karakter. Retten kan derfor ikke se at artikkelen i unødig grad var vinklet mot Andersen, 
eller at avisen i unødig grad trakk frem tidligere saker. De sakene som ble trukket frem 
hadde, slik retten ser det, relevans og klar relasjon til artikkelens tema.  
 
Når det gjelder NISO-saken, het det i artikkelen at Andersen "Var leder i NISO og endte i 
personalsak, som endte med fellende dom i lagmannsretten". Dette er egnet til den 
misforståelse at Andersen fikk sparken i NISO. Situasjonen var imidlertid at 
lagmannsretten la til grunn at Andersen, som administrerende direktør i NISO, hadde 
oppfordret markedsdirektøren til å dekke inn bilkostnader ved å skrive fiktive 
reiseregninger, og at Andersen senere ga vedkommende avskjed på dette grunnlag. 
Avskjeden ble kjent ugyldig av lagmannsretten. Uten denne bakgrunnsinformasjonen var 
uttalelsen egnet til misforståelse.  I praksis godtas imidlertid visse overdrivelser og 
feilskjær som vernet av ytringsfriheten. Det vises her blant annet til Rt 2003 s. 1190 der 
Høyesterett uttaler følgende: 
 

"Det fremgår imidlertid av EMDs praksis at også en aggressiv og polemisk tone i 
reportasjene er vernet av ytringsfriheten. Og også visse overdrivelser og feilskjær godtas. 
Det gjelder en grense for hva som her aksepteres, men jeg kan ikke se at denne grensen i 
dette tilfellet er overskredet".   

 
Tilsvarende her kan ikke retten se at avisen, ved sin upresise gjengivelse, har overskredet 
grensen for hva som må anses akseptabelt.  
 
Et annet sentralt moment i rettsstridsvurderingen er hvorvidt Aftenposten hadde 
fyldestgjørende faktisk grunnlag for å hevde at Andersen inngikk scouting-avtalen. Retten 
vil i det følgende vurdere dette, og samtidig vurdere hvorvidt Aftenposten i denne 
sammenheng utviste tilstrekkelig aktsomhet. Det bemerkes innledningsvis at uttalelsen i 
artikkelen er en faktisk påstand som er svært belastende for en persons omdømme. Det 
stilles da strengere krav til faktisk forankring enn eksempelvis ved verdivurderinger i nedre 
sjikt av det som faller inn under omdømmevernet.  
 
Journalisten som skrev artikkelen har i retten forklart at han hadde flere sentrale kilder som 
sa at det var Andersen som inngikk scouting-avtalen. I tillegg var journalisten i besittelse 
av fakturaen som viser at Andersen sto oppført som FFKs referanse.  
 



 - 8 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Kildene er ikke navngitt for retten. Dette fratar retten mulighet til å vurdere hvorvidt det 
var aktsomt av journalisten å bygge på de opplysninger kildene ga ham. I Tønsberg Blad 
saken i Rt 2003 s 928 fremkommer det uttalelser hva gjelder bruken av anonyme kilder i 
relasjon til rettens aktsomhetsvurdering. Flertallet i avgjørelsen uttaler: 
 

"Det å referere til anonyme kilder bør […] likestilles med beskyldninger som avisen 
fremsetter uten kildeangivelse". Videre heter det: "Selv om bruk av anonyme kilder er et 
anerkjent virkemiddel i moderne journalistikk, vil kravet til aktsomhet skjerpes ved slik 
kildebruk. Det må videre i en slik situasjon i betydelig grad være avisens risiko om de 
faktiske opplysninger som bringes, viser seg å være usanne". 

 
EMD ga sin tilslutning til dette i saken "Tønsberg Blad AS and Haukom v. Norway, 
510/04", der det heter: 
 

"The Court accepts this reasoning and finds no special grounds for dispensing the newspaper 
from its ordinary obligation to verify factual statements that are defamatory of private 
individuals".  

  
Avgjørende blir dermed hvilke andre holdepunkter avisen hadde for sin påstand om at 
Andersen hadde inngått scouting-avtalen, og om dette er å anse fyldestgjørende i denne 
konkrete saken.  
 
Det er tidspunktet for artikkelen som er avgjørende i denne vurderingen, ikke hvordan 
saken fremstår i etterkant. Likevel er det et moment i vurderingen hva etterfølgende 
undersøkelser, herunder bevisførselen i retten, har avdekket. Dersom man ved 
etterfølgende undersøkelser avdekker et faktum som tilsier at beskyldningen er feil, kan 
dette i enkelte tilfeller indikere at journalisten burde ha gjort nærmere undersøkelser.  
 
Saken er fortsatt under etterforskning. Det foreligger ikke, så langt retten kjenner til, en 
avtale om talentspeiding som er undertegnet av FFK og/eller Abgar Barsom. Klubben har 
imidlertid ansett seg forpliktet til å utbetale fakturaens pålydende, noe som må bety at det 
er inngått en slik avtale. Det er ingen vitner som i retten har forklart at det var Andersen 
som inngikk denne avtalen. Det gjennomgående i vitneforklaringene har vært at ingen vet 
hvem som forpliktet klubben, eller på hvilket tidspunkt dette ble gjort. Selv ikke 
vedkommende som attesterte fakturaen for utbetaling visste, i henhold til hans egen 
forklaring i retten, noe om den bakenforliggende avtalen. Heller ikke personen som med 
håndskrift påførte fakturaen "aktivere 1.500.000 Barsom kontrakt kommer", kunne huske 
hvorfor han visste at fakturaen gjaldt spilleren Abgar Barsom, eller om han konfererte med 
noen for å bringe dette på det rene. Fakturaen i seg selv inneholder ingen opplysning som 
knytter den til Barsom foruten nevnte påtegning pr. hånd. Det er dermed ingen av vitnene 
som i nevneverdig grad har kunnet belyse sannhetsgehalten i beskyldningen Aftenposten 
fremsatte mot Andersen. Heller ikke annen dokumentasjon som er fremlagt for retten gir 
svar på dette. Selv etter gjennomføring av bevisførselen i retten foreligger det altså ikke 



 - 9 - 13-068043TVI-OTIR/04 

nevneverdig mer informasjon om hvem som inngikk scouting-avtalen, enn det gjorde på 
det tidspunktet artikkelen ble skrevet. Det er dermed ikke avdekket faktiske forhold som 
indikerer at journalisten utviste manglende aktsomhet ved sine undersøkelser. 
 
I mangel av en signert avtale mellom partene, var det viktigste holdepunktet journalisten 
hadde for at Andersen var involvert i avtaleinngåelsen at fakturaen oppga Andersen som 
referanseperson. Slik retten ser det, var det nærliggende for journalisten å anta at Barsom 
ville oppgi den personen som inngikk avtalen på vegne av klubben som referanseperson. 
Journalisten kan ikke klandres for å ha lagt dette til grunn selv om han var klar over at 
Andersen, da han sluttet i FFK, hadde vært sammenhengende sykmeldt i om lag et halvt år. 
Dette fordi en sykmelding ikke nødvendigvis var til hinder for at Andersen i praksis 
fortsatt var aktiv i klubben. Det er gjort gjeldende at journalisten, ved å kontakte klubbens 
representanter, ville fått avkreftet en slik aktivitet. Det er her vist til en rekke vitneutsagn i 
retten. Til dette vil retten bemerke at de samme vitnene ikke synes å ha kjennskap til 
scouting-avtalen, noe som er lite troverdig i lys av deres sentrale posisjoner i FFK på det 
aktuelle tidspunkt. Det kan dermed ikke legges til grunn at journalisten, ved å kontakte 
sentrale personer i FFK, ville fått avkreftet en slik deltakelse.   
 
Når det gjelder begrunnelsen for hvorfor Andersen ble oppgitt som referanse på fakturaen, 
har Andersen forklart at man som direktør ofte blir oppgitt som referanseperson, og at dette 
gjerne blir hengende igjen også etter at man slutter eller blir sykmeldt. Retten antar at dette 
først og fremst gjelder løpende avtaleforhold der avsender av fakturaen ikke endrer 
referanseperson i sitt faktureringssystem ved endringer hos fakturamottaker. Her var det 
imidlertid et nyetablert avtaleforhold, og det må derfor anses aktsomt av journalisten å 
legge til grunn at Barsom ville benytte navnet til den som på vegne av klubben hadde 
inngått avtalen. Uten at det tillegges avgjørende vekt, var det også et bakteppe for 
journalisten at Andersen sommeren 2007 uttalte til den svenske avisen Expressen at 
Barsom var en personlig favoritt. 
 
Retten har etter dette kommet til at journalisten hadde et fyldestgjørende faktisk grunnlag 
for å fremsette påstanden om at Andersen inngikk scouting-avtalen, og at han i sine 
undersøkelser utøvet den nødvendige aktsomhet i sitt journalistiske arbeid.  
 
Det kan reises spørsmål om den manglende mulighet for samtidig imøtegåelse av 
beskyldningen, likevel gjør at journalisten ikke har utvist den tilstrekkelige aktsomhet. 
Andersen satt i avhør den aktuelle dagen, og var ikke mulig å få kontakt med før om 
kvelden. Retten er enig med PFU i at det er viktig med samtidig imøtegåelse, særlig i de 
tilfeller det er snakk om grove beskyldninger slik som her. På den annen side var saken av 
stor offentlig betydning, og var direkte koblet til en konkret hendelse med nye politiavhør 
og siktelse i forbindelse med Piiroja-saken. Dette gjør, etter rettens syn, at man må kunne 
fravike prinsippet om samtidig imøtegåelse dersom dette vanskelig lar seg gjøre, og at 
vedkommende som utsettes for beskyldningen så raskt som mulig får meddelt sin versjon 



 - 10 - 13-068043TVI-OTIR/04 

av saken på en adekvat måte. Retten legger her til grunn at Andersen ble forsøkt oppringt 
flere ganger, men kun innenfor en time, slik PFU legger til grunn i sin avgjørelse. Ideelt 
sett er retten enig i at Aftenposten kunne ha forsøkt å ta kontakt med Andersen i større 
utstrekning enn dette. Andersen fikk imidlertid imøtegå artikkelen allerede samme dag som 
den sto på trykk. Dette ble lagt ut på nettavisen samme ettermiddag og trykket i 
morgenavisen dagen etter. Nettaviser er et sentralt medium som mange benytter daglig. 
Dette innebærer at Andersen fikk sin versjon ut til store deler av allmennheten samme 
ettermiddag som den ærekrenkende artikkelen sto på trykk. Oppslaget i morgenutgaven var 
også gitt god spalteplass. Muligheten til imøtegåelse må med dette anses tilstrekkelig 
ivaretatt, selv om retten er enig i at samtidig imøtegåelse er en klar målsetning.   
 
Retten har etter dette kommet til at journalisten utviste den nødvendige aktsomhet. 
Ærekrenkelsen ligger således innenfor ytringsfrihetens rammer, og anses ikke rettsstridig.  
Vilkårene for erstatning i medhold av skadeserstatningsloven § 3-6 er dermed ikke oppfylt, 
og Aftenposten blir å frifinne.  
 

Andersen har tapt saken og skal dermed etter lovens hovedregel erstatte Aftenpostens 
sakskostnader, jf tvisteloven § 20-2 første og andre ledd. Retten anser det ikke aktuelt å 
lempe Andersens ansvar i medhold av bestemmelsens tredje ledd.  

Sakskostnader 

 
Aftenposten har krav på full erstatning for sine sakskostnader innenfor det som anses 
rimelig og nødvendig ut fra sakens art, jf tvisteloven § 20-2 jf § 20-5. Aftenpostens 
prosessfullmektig har fremmet et krav på kr 524 435 i erstatning for påløpte sakskostnader 
på vegne av Aftenposten. Timeprisen varierer fra kr 3 000 til kr 1 000. Advokat Gaustad 
har protestert mot oppgaven, og gjort gjeldende at denne er for høy. Til sammenligning 
lyder hans kostnadsoppgave på kr 266 803. 
 
Det ble foretatt et advokatbytte på et tidlig stadium av saken. I perioden frem til stevning 
kreves det dekket kr 104 000. Retten legger til grunn at saksøkte her har angitt perioden 
feil, og at de påløpte kostnader gjelder i perioden frem til tilsvar. Det er videre opplyst at 
man har tatt vekk de kostnader advokatbyttet medførte i form av dobbeltarbeid. Retten kan 
ikke se at en kostnad på kr 104 000 frem til tilsvar er urimelig eller uforholdsmessig i lys 
av sakens karakter. Dette gjelder også kostnaden som har påløpt i perioden frem til 
hovedforhandling. Imidlertid kan ikke retten se at sakens omfang og kompleksitet skulle 
tilsi at det var nødvendig å møte med rettslig medhjelper under hovedforhandlingen. Den 
ekstrakostnad dette medførte på kr 47 500 må derfor bæres av Aftenposten selv.  
 
Ut fra hvilke kostnader som var rimelig å pådra i denne saken, har retten etter dette 
kommet til at Andersen plikter å erstatte Aftenpostens sakskostnader med kr 476 935. 
 

 



 - 11 - 13-068043TVI-OTIR/04 

 
DOMSSLUTNING 

 
1. Aftenposten frifinnes. 
2. Morgan Andersen dømmes til innen 2 –to– uker fra dommens forkynnelse å betale  

kr 476 935 – firehundreogsøttisekstusennihundreogtrettifem–  til Aftenposten AS i 
erstatning for deres sakskostnader.  

    
 
 

Retten hevet 
 
 
 

  Hanne Sofie Bjelland   

 
 
 
 
 
Rettledning om ankeadgangen i sivile saker vedlegges. 
 
 
 



 - 1 - 13-068043TVI-OTIR/04 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker 
 
Reglene i tvisteloven kapitler 29 og 30 om anke til lagmannsretten og Høyesterett regulerer 
den adgangen partene har til å få avgjørelser overprøvd av høyere domstol. Tvisteloven har 
noe ulike regler for anke over dommer, anke over kjennelser og anke over beslutninger. 
 
Ankefristen er én måned fra den dagen avgjørelsen ble forkynt eller meddelt, hvis ikke noe 
annet er uttrykkelig bestemt av retten. 
 
Den som anker må betale behandlingsgebyr. Den domstolen som har avsagt avgjørelsen 
kan gi nærmere opplysning om størrelsen på gebyret og hvordan det skal betales. 
 
Anke til lagmannsretten over dom i tingretten 
Lagmannsretten er ankeinstans for tingrettens avgjørelser. En dom fra tingretten kan ankes 
på grunn av feil i bedømmelsen av faktiske forhold, rettsanvendelsen, eller den 
saksbehandlingen som ligger til grunn for avgjørelsen.  
 
Tvisteloven oppstiller visse begrensninger i ankeadgangen. Anke over dom i sak om 
formuesverdi tas ikke under behandling uten samtykke fra lagmannsretten hvis verdien av 
ankegjenstanden er under 125 000 kroner. Ved vurderingen av om samtykke skal gis skal 
det blant annet tas hensyn til sakens karakter, partenes behov for overprøving, og om det 
synes å være svakheter ved den avgjørelsen som er anket eller ved behandlingen av saken. 
 
I tillegg kan anke – uavhengig av verdien av ankegjenstanden – nektes fremmet når 
lagmannsretten finner det klart at anken ikke vil føre fram. Slik nekting kan begrenses til 
enkelte krav eller enkelte ankegrunner. 
 
Anke framsettes ved skriftlig ankeerklæring til den tingretten som har avsagt avgjørelsen. 
Selvprosederende parter kan inngi anke muntlig ved personlig oppmøte i tingretten. Retten 
kan tillate at også prosessfullmektiger som ikke er advokater inngir muntlig anke.  
 
I ankeerklæringen skal det særlig påpekes hva som bestrides i den avgjørelsen som ankes, 
og hva som i tilfelle er ny faktisk eller rettslig begrunnelse eller nye bevis.  
Ankeerklæringen skal angi: 

- ankedomstolen 
- navn og adresse på parter, stedfortredere og prosessfullmektiger 
- hvilken avgjørelse som ankes 
- om anken gjelder hele avgjørelsen eller bare deler av den 
- det krav ankesaken gjelder, og en påstand som angir det resultatet den ankende 

parten krever 
- de feilene som gjøres gjeldende ved den avgjørelsen som ankes 
- den faktiske og rettslige begrunnelse for at det foreligger feil 
- de bevisene som vil bli ført 
- grunnlaget for at retten kan behandle anken dersom det har vært tvil om det 
- den ankende parts syn på den videre behandlingen av anken 

 
Anke over dom avgjøres normalt ved dom etter muntlig forhandling i lagmannsretten. 
Ankebehandlingen skal konsentreres om de delene av tingrettens avgjørelse som er 
omtvistet og tvilsomme når saken står for lagmannsretten. 
 



 - 2 - 13-068043TVI-OTIR/04 

 
 
Anke til lagmannsretten over kjennelser og beslutninger i tingretten 
Som hovedregel kan en kjennelse ankes på grunn av feil i bevisbedømmelsen, 
rettsanvendelsen eller saksbehandlingen. Men dersom kjennelsen gjelder en 
saksbehandlingsavgjørelse som etter loven skal treffes etter et skjønn over hensiktsmessig 
og forsvarlig behandling, kan avgjørelsen for den skjønnsmessige avveiningen bare 
angripes på det grunnlaget at avgjørelsen er uforsvarlig eller klart urimelig.  
 
En beslutning kan bare ankes på det grunnlaget at retten har bygd på en uriktig generell 
lovforståelse av hvilke avgjørelser retten kan treffe etter den anvendte bestemmelsen, eller 
på at avgjørelsen er åpenbart uforsvarlig eller urimelig. 
 
Kravene til innholdet i ankeerklæringen er som hovedregel som for anke over dommer.  
 
Etter at tingretten har avgjort saken ved dom, kan tingrettens avgjørelser over 
saksbehandlingen ikke ankes særskilt. I et slikt tilfelle kan dommen isteden ankes på 
grunnlag av feil i saksbehandlingen.  
 
Anke over kjennelser og beslutninger settes fram for den tingretten som har avsagt 
avgjørelsen. Anke over kjennelser og beslutninger avgjøres normalt ved kjennelse etter ren 
skriftlig behandling i lagmannsretten.  
 
Anke til Høyesterett 
Høyesterett er ankeinstans for lagmannsrettens avgjørelser.  
 
Anke til Høyesterett over dommer krever alltid samtykke fra Høyesteretts ankeutvalg. Slikt 
samtykke skal bare gis når anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den 
foreliggende saken, eller det av andre grunner er særlig viktig å få saken behandlet av 
Høyesterett. – Anke over dommer avgjøres normalt etter muntlig forhandling. 
 
Høyesteretts ankeutvalg kan nekte å ta til behandling anker over kjennelser og beslutninger 
dersom de ikke reiser spørsmål av betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke 
andre hensyn taler for at anken bør prøves, eller den i det vesentlige reiser omfattende 
bevisspørsmål.  
 
Når en anke over kjennelser og beslutninger i tingretten er avgjort ved kjennelse i 
lagmannsretten, kan avgjørelsen som hovedregel ikke ankes videre til Høyesterett. 
 
Anke over lagmannsrettens kjennelse og beslutninger avgjøres normalt etter skriftlig 
behandling i Høyesteretts ankeutvalg.  


