BERGEN TINGRETT

|__Dom
Avsagt: 04.11.2011 i Bergen tingrett,
Saksnr.: 11-027506TVI-BBYR/03
Dommer: Tingrettsdommer Irene Amundsen
Saken gjelder: Erstatning og oppreisning
ey Advokat Knut Ove Soltvedt
mot
Bergens Tidende AS Advokat Trond Hatland

Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse



DOM

Saken gjelder krav om erstatning og oppreisning etter pastétt krenkelse av privatlivets fred
ved & publisere artikkel i Bergens Tidende.

Framstilling av saken

I < orpvokst i Btiopia, og kom til Norge for ca. 10 &r
siden som flyktning. I Etiopia var han journalist og eier av egen avis. Han har ogsa i Norge
jobbet som journalist. I mai 2008 flyttet han fra sin ektefelle, som han har lbarn sammen
med. Arsaken til bruddet var at han NN S2mme maned, i mai 2008, sa
han selv opp/slutet frivillig i sin jobb, og reiste til utlandet. Etter dette har han ikke vert i
jobb. Han kom tilbake til Norge etter noen uker, og ble sykmeldt i juni 2008. Fra dette
tidspunkt og frem til desember 2008 var han til behandling ved ulike psykiatriske
institusjoner. Den 15.12.2008 ble han utskrevet fra Knappentunet. Han har diagnosen
bipolar lidelse, og han har fra omkring 2003 veert psykisk syk.

Etter at han ble utskrevet fra Knappentunet ble han gjennom Bergen kommune tildelt et
rom pé hospits i Bjernsonsgate i Bergen. P4 dette stedet bor det i hovedsak personer med
rusproblemer. [JJij som ikke selv er rusmisbruker, fant det sveert vanskelig & bo slik og
var misforneyd med sin situasjon. Han kontaktet derfor en bekjent i Bergens Tidends (BT)
for & fa avisen til & skrive om hans bosituasjon i hip om at dette kunne skaffe ham en egen
bolig og en bedre bosituasjon,

Personen som-kontaktet i BT formildet henvendelsen videre til journalist Krister
Clausen Hoaas. Hoaas ringte deretter til [Jjfjj og hadde to intervjuer med ham hjemme
hos ham p# hospitset. Etter interviuene skrev journalisten et utkast til artikkel, som han
forela for [ifor sitatsjekk. [Jifant ingen faktiske feil i utkastet, men ba om at en
setning ble fjernet. Dette ble etterkommet. I overskriften i utkastet het det: "Betaler 19.000
méneden for rom pa hospits”. Disse skonomiske opplysningene var gitt avjJJli men han
kunne ikke dokumentere at han selv betalte for rommet pa hospitset, Til tross for flere
henvendelser til NAV fikk journalisten ikke dokumentasjon som bekreftet eller avkreftet
I opplysninger om egenbetaling, Det som gjaldt egenbetaling ble derfor fjernet fra
artikkelen. I overskriften p# artikkelen som ble publisert 04.02.2009 het det: “Plasserte
psykisk syk pa hospits”.

Etter publisering av artikkelen reagerte [Jiip3 at artikkelen og overskriften var endret i
forhold til utkastet som han hadde lest samt at han ble fremstilt som psykisk syk. Han
sendte bl.a. e-poster til BT om dette. Den 18.02.2009 klaget [Jjjiij v/advokat Knut-Ove
Soltvedt til Pressens faglige utvalg (PFU).

Den 21.03.2009 flyttet [l fra hospitset og inn i egen leilighet i Lobersveien 21.

-2- 11-027506TVI-BBYR/03



PFU avga uttalelse i saken 24.11.2009, Fra uttalelsen siteres:

“Utvalget forstar at det méatte oppleves som uheldig at artikkelen var blitt betydelig
endret etter at klageren fikk anledning til 4 lese et utkast. Etter utvalgets mening er
det avgjerende i denne sammenheng hva som var avtalt med klageren da han fikk
artikkelen til giennomlesning. Utvalget anser at Bergens Tidende ikke kunne gjore s
omfattende endringer uten & kontakte klageren pé nytt, da det ble klart at artikkelens
hovedfokus ville bli endret fra det som farst var blitt forelagt ham.

Det vises her til Ver Varsom-plakatens pkt. 3.9, som blant annet palegger pressen 4
opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen”.

For gvrig kom PFU til at BT ikke hadde handlet i strid med Veer Varsom-plakaten.

Den 15.02.2011 fremsatte | NSl v/advokat Knut-Ove Soltvedt stevning i saken. Det
ble nedlagt pastand om at Bergens Tidende AS ved styrets formann demmes til & betale
I :statning og oppreisning fastsatt av rettens skjenn. Videre ble det nedlagt pastand
om at Bergens Tidende AS ved styrets formann dgmmes til & betale sakens omkostninger
med tillegg av lovens hoyeste forsinkelsesrente, 14 dager etter avsigelse av dom. Bergens
Tidende AS v/advokat Trond Hatland tok til motmele i tilsvar av 21.03.2011. Det ble
nedlagt péstand om at Bergens Tidende AS frifinnes. Videre ble det nedlagt pAstand om at
I dommes til & betale Bergens Tidende AS sine sakskostnader.

Hovedforhandling i saken ble holdt i Bergen tinghus 24. — 25.10.2011. Saksgker avga
forklaring. P4 vegne av saksgkte avga kst. sjefsredakter i BT, Gard Steiro, forklaring.
Videre ble det avhert 4 vitner. Det ble for gvrig foretatt slik dokumentasjon som fremgér
av rettsboken.

Saksekerens piastandsgrunnlag
Dette er en ordinzr erstatningssak der betingelsene for erstatning er oppfylt. Vilkérene om
skyld, gkonomisk tap og &rsakssammenheng er siledes oppfylt.

I ¢ misfornoyd med det BT, som en profesjonell part, har utsatt ham for. Han klaget
over BT’s handlinger til PFU, som i uttalelse av 24.11.2009 ga ham medhold.
Profesjonsnormen er da brutt. Dersom retten skal komme til et annet resultat enn PFU, mé
det skje ut fra en vurdering av rettsreglene.

Det folger av Ver Varsom-plakaten (VVP) at “ord og bilder er mektige vapen, misbruk
dem ikke”. Ordene som ble benyttet i artikkelen og overskriften om at [Jjjjijer “psykisk
syk” har rammet ham hardt. Det samme har fotoet som ble publisert av ham der en ogsa ser
hans familie pa et foto i bakgrunnen. Han er blitt krenket og utestengt fra det etiopiske
miljeet pd grunn av BT’s artikkel om hans psykiske sykdom.

-3- 11-027506TVI-BBYR/03



Reglene mi anses & veere brutt p& grunn av at han har fatt medhold i PFU. Det er ikke
riktig dersom [Illlikke far det vernet han i utgangspunktet burde hatt fordi han selv har
gjort en henvendelse til avisen. PFU har uttalt at BT skulle holdt seg til opprinnelig avtale.
Det avgjorende er hva som var avtalt da|JJllfikk utkastet til artikkel til gjennomlesning.
Det var p4 dette tidspunkt en avtale mellom dem om at han skulle godkjenne artikkelen for
den ble publisert. Etter at [l hadde lest utkastet til artikkel ble artikkelen og
overskriften endret av BT. Dette ble gjort for & gjere artikkelen mer interessant og salgbar.

I onsket & komme seg bort fra hospitset, men ikke for enhver pris. J ournalist Hoaas
visste at [l var psykisk syk, og burde ikke handlet slik han gjorde. PFU har fordemt
BT’s adferd, og dette mé anses erstatningsbetingende i forhold til skyldspersmalet. BT har
handlet grovt uaktsomt, nzermest med forsett. Det ma anses som avtalebrudd at artikkelen
ble endret etter at den var forelagt for [Jll BT synes dette var en god historie, og snudde
om pé denne i strid med det [ iflimente at var avtalt. Uttalelsen fra PFU om brudd pd
VVP pkt. 3.9 tilsier at det foreligger skyld fra BT’s side.

I 1:2dde lonn pa ca. kr. 300.000,- pr. &r for han ble sykmeldt, og mottar nd frem til
april 2012 arbeidsavklaringspenger som utgjer 66 % av lennen. Han har séledes et lennstap
pa ca. kr. 100.000,- pr. &r, som han krever erstattet. Han mener at han som folge av BT’s
artikkel er blitt tilbakesatt 2 — 3 &r i forhold til & komme tilbake til arbeidslivet, og krever
derfor erstattet mellom kr. 200.000,- og kr. 300.000,- 1 tapt arbeidsinntekt. I tillegg kreves
det oppreisning, men han overlater til retten & fastsette belapet. Det vises til at det iRt
2007 s. 687, Big-Brother-dommen, ble fastsatt oppreisning pa kr. 160.000,-.

Saksgker mener at det er péregnelig at det oppstod gkonomisk tap som felge av BT’s
handling. || | N o< d:ttc giorde det vanskelig for ham. Han
var syk sommeren 2008, men ble utskrevet i desember 2008 fra Knappentunet. Han var
etter dette pé veg ut i arbeidslivet igjen. Den 04.02.2009 kom BT’s artikkel om Il og
han har etter dette ikke veert i stand til 8 komme seg tilbake i jobb, Det snakkes nd rundt

o at han er ”gal”. Han er ogsé blitt mer isolert etter BT’s artikkel. Det vises til hans
to venners vitneforklaringer. [l sa p forhand til journalisten at det er emtélig med
psykiske problemer i det etiopiske miljoet, og journalisten var séledes kjent med dette og
burde vert mer hensynsfull. Vilkérene for erstatning er siledes oppfylt.

BT ma3 anses & ha overtradt skadeerstatningsloven § 3-6 og straffeloven § 390 som
omhandler privatlivets fred, sammenholdt med EMK artikkel 8, som gér pd vern om
privatlivets fred. Hvis det m4 anses 4 foreligge brudd pa straffeloven, foreligger det i hvert
fall brudd p4 skadeerstatningsloven § 3-6. BT visste hva de gjorde da artikkelen ble
omskrevet. Deler av omskrivingen ble foretatt av journalist Hoaas. Den artikkelen som ble
publisert har skadet [l Han er ikke opptatt av det ekonomiske, men av & fa tilbake sin
anscelse som menneske og bli respektert av andre. Retten mé statuere at dette er et

o 11-0275086TVI-BBYR/03



overtramp fra BT’s side. [l onsket 2 g til retten med denne saken fordi han var langt
nede og hadde suicidale tanker som falge av BT s artikkel.

PFU stottet [l og retten ber ogsa stette ham ved & idemme erstatning og oppreisning.
Pressen har en viktig rolle, men nir de gjor feil, ma de “belite seg”. BT har ryggrad til &
bere hva som helst, men det har ikke JJjj} Han er blitt stigmatisert i det etiopiske
miljeet. Vilkarene for erstatning og oppreisning er oppfylt, og det overlates til retten &
fastsette sterrelsen pé belepene.

Saksgkerens pastand:
1. Bergens Tidende AS ved styrets formann, demmes til 4 betale (N
erstatning og oppreisning fastsatt av rettens skjenn.
2. Bergens Tidende AS ved styrets formann demmes til & betale sakens omkostninger
- med tillegg av lovens hayeste forsinkelsesrente, 14 dager efter avsigelse av dom.

Saksgktes pastandsgrunnlag

Saksakte anfarer at det ikke foreligger noen krenkelse av privatlivets fred. Vilkarene for &
konstatere krenkelse av privatlivets fred fremgar av skadeerstatningsloven § 3-6, jf.
straffeloven § 390. Den sistnevnte bestemmelsen rammer den som krenker privatlivets fred
ved & gi offentlig meddelelse om personlige forhold. Néar straffebudet retter seg mot &
krenke privatlivets fred, ligger det i dette at det m& veere tale om rettsstrid. Videre ma det
foretas avveininger mot grunnloven § 100 og EMK artikkel 8, jf. artikkel 10. Samtykke
fritar for ansvar, Det vises til Rt 2007 s. 687, Rt 2008 s. 489, Rt 2008 s. 1089 og Rt 2010 s.
258.

fremla selv sine “personlige forhold” for publisering. Han ikke bare samtykket, men
stod ogs4 selv bak oppslaget. Han ga opplysninger om personlige forhold under
intervijuene for & f4 hjelp av BT. Det var ikke inngétt noen avtale mellom dem far
intervjuene og han ga opplysningene uten forbehold. Videre lot han seg avbilde under
intervjuene. Dette gjorde at BT var berettiget til 4 publisere. Han visste at han kunne &
reaksjoner ved 4 ga ut i avisen med opplysninger om sin psykiske sykdom, men aksepterte
denne risikoen. Videre mé [JJjjjanses & ha samtykket til publisering av personlige forhold
ved & frita legen for taushetsplikt, [l mé ogsé anses & ha godtatt omtalen av
sykdomsforholdene ved at han foretok sitatsjekk i utkastet til artikkel, og ikke ba om
endringer i det som var skrevet om sykdomsforholdene. [Jjjjjiffroeng med & sté frem i
avisen var at han ensket 4 komme seg bort fra hospitset, og dette oppnédde han etter
artikkelen,

Subsidieert om [JJjjfjenfersel om at det foreld en avtale med journalisten om & godkjenne
alle forhold i artikkelen, bemerker saksekte at det er [JJjjij som har bevisbyrden for
eksistensen av en slik angivelig avtale, Den er ikke nedfelt skriftlig, Videre er det bestridt
av journalisten at det foreld en slik avtale. En slik avtale er ogsé helt usannsynlig. Det er

-5- 11-027506TVI-BBYR/03



ingen uten redaksjonell myndighet som kan gripe inn i redigering og presentasjon av
redaksjonelt materiale, jf. VVP pkt. 3.8 andre setning. Korrigering av faktiske feil er det
eneste en har krav pA som intervjuobjekt. -ba om at en setning ble tatt ut, og dette ble
etterkommet, Han fant ingen feil. Redigering omfatter hele det journalistiske produktet,
herunder titler, bildebruk, bildetekster, ingress, layout mv. [l har selv arbeidet i en avis
og kjenner til dette. Det stilles strenge krav til bevis for & kunne legge til grunn at avisen
har gitt fra seg retten til redigering. Slike beviser foreligger ikke og det mé derfor legges til
grunn at det ikke foreligger en slik avtale.

Konklusjonen blir etter dette at det ikke foreligger en krenkelse av privatlivets fred. [l
har selv foranlediget oppslaget, han har samtykket til det som ble publisert, det er intet galt
med det publiserte, og strl. § 390, jf. EMK artikkel 8, jf. artikkel 10, kommer ikke til
anvendelse.

Subsidiert anfares det at oppslaget ikke under noen omstendighet er rettsstridig. Inngrep i
BT’s ytringsfrihet er ikke godtgjort som nedvendig ut fra et “tvingende samfunnsmessig
behov, jf. EMK artikkel 10. Tungtveiende allmenn interesse 14 bak oppslaget. Det var 1
artikkelen fokus p4 behandling av psykisk syke og kommunens forsemmelser. B -
ogsé selv uttrykk for & ha et akuttbehov for & komme seg bort. I en slik situasjon mé
ytringsfriheten veie tungt. Mindre feilskjer kan ikke anses utslagsgivende, jf. Rt 2008 s.
489.

Videre var det ingen uriktige opplysninger i artikkelen. Fremstillingen av sykdommen var
heller dempet i artikkelen i forhold til de opplysningene B :: o sin situasjon. I
neermeste venn reagerte ikke pa oppslaget. Artikkelen har ikke medfert at noen betrakter
ham som “gal”. Videre ivaretok artikkelen et aktverdig formal. i sitvasjon ble
avhjulpet ctter artikkelen, og han fikk seg en egen leilighet som han gnsket. For gvrig har
BT skriftlig beklaget forholdet, trykket PFU-uttalelsen, fiemet nettartikkelen og tilbudt en
minnelig losning.

PFU har kun uttalt at BT ikke har opptradt tilstrekkelig hensynsfullt i den journalistiske
arbeidsprosessen, jf. VVP pkt. 3.9 ferste punktum. Dette er ikke et juridisk begrep. For
gvrig har PFU ikke avdekket andre brudd pad VVP.

Subsidizrt anferer saksgkte at det uansett ikke er utvist ansvarsbetingende skyld, jf.
skadeerstatningsloven § 3-6. - erkjente at journalisten ikke hadde gjort noe galt, og
det er heller ingen grunn til & klandre noen pé desken. Det vises til at opplysningene om
- psykiske sykdom var godkjent, og at det skriftlige materiale ikke tilsa ytterligere
tiltak. Videre var det ingen nyhetssak uten omtalen av hans psykiske sykdom. Avisen
kunne ikke skrive om betalingen for hospitset pa grunn av at [l versjon ikke ot seg
verifisere hos NAV. Avisen etterkom hans gnske om et oppslag med henblikk p4 & f2 et
nytt bosted for ham raskt. Det er [l eget ansvar som er dominerende i &rsaksbildet.

-6- 11-027506TVI-BBYR/03



Videre anferes det at det ikke er grunnlag for erstatning. Det vises til at det ikke foreligger
dokumentasjon for gkonomisk tap. [Jlihar fatt sykepenger, rehabiliteringspenger og
arbeidsavklaringspenger fra NAV fra varen 2008, som substituit for lenn. Han har rett pd
arbeidsavklaringspenger til april 2012. Heller ikke annet tap er dokumentert.

Videre foreligger det ikke adekvat &rsakssammenheng. Il sluttet frivillig i jobb i mai
2008, og reiste utenlands. Han har veert psykisk syk fra 2003, dvs. lenge for BT publiserte
artikkelen om ham. Det var ingen konkrete planer om at JJJjili] skulle preve seg i jobb da
artikkelen ble publisert. Han har ogsé takket nei til attferingsopplegg, og synes ikke
motivert til & jobbe. Selv om [l utsagn om betaling for hospitset hadde statt i
artikkelen, ville det likevel statt om hans psykiske tilstand. Saksgktes konklusjon blir etter
dette at det ikke er dokumentasjon for at [l cr ute av yrkeslivet pa grunn av forhold BT
kan holdes ansvarlig for.

Videre anferer saksokte at det heller ikke er grunnlag for oppreisning. Oppreisning
betinger en skade. Ingen har hevdet at Il er pafert noen skade. Omdemme er ikke
serskilt vernet av strl. § 390. Stigmatisering er ingen psykisk skade. Etter rettspraksis
stilles det strenge krav til bevis for psykisk skade péfert av angivelig skadevolder. I
lege har ikke konkludert med at han er péfert psykisk skade som felge av artikkelen.

I nforsel om at det var BT’s artikkel som satte ham ut av spill er udokumentert.
I (21t utenfor i mai 2008, Anferselen om at [Jlllble utestengt fra det etiopiske miljo
pa grunn av BT’s artikkel, er ogsa udokumentert. Dette er uansett forhold som BT ikke
barer ansvaret for.

Oppreisning tilkjennes kun dersom det finnes rimelig, og dette vilkér er heller ikke oppfylt.
Det vises til at [JJlll§ selv har ansvar for oppslaget, og at han er 100 % sykmeldt av
grunner som er BT uvedkommende. Videre er hans situasjon avhjulpet etter artikkelen.

Saksekte anferer at det foreligger seerlige grunner som tilsier at aviseier eventuelt skal
fritas for oppreisningsansvar, jf. skadeerstatningsloven § 3-6 annet ledd.

For evrig har sakseker ikke oppfylt sin bevisbyrde i saken. Han har bl.a. nektet & fremlegge
helseopplysninger i saken, og dette ma tillegges vekt ved bevisvurderingen, jf. Rt 2004 s.
1668.

Saksgktes pastand:
1. Bergens Tidende AS frifinnes.
2. I cooimes til & betale Bergens Tidende AS sine sakskostnader.

-7- 11-027506TVI-BBYR/03



Rettens vurdering

Saken gjelder krav om erstatning og oppreisning etter pastatt krenkelse av privatlivets fred
ved & publisere artikkel om [JJll i BT, jf skadeerstatningsloven § 3-6, jf. straffeloven §
390.

Bestemmelsen i straffeloven § 390 suppleres av skadeerstatningsloven § 3-6, som ved
krenkelser av privatlivets fred hjemler rett til erstatning og oppreisning.

Skadeerstatningsloven § 3-6 forste og annet ledd lyder:
*Den som har krenket en annens @re eller privatlivets fred, skal, sfremt han har vist
uaktsomhet eller vilkarene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og
slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld
og forholdene ellers finner rimelig. Han kan ogs palegges 4 betale slik erstatning
(oppreisning) for skade av ikke gkonomisk art som retten finner rimelig.

Fr krenkingen forevd i trykt skrift, og noen som har handlet i eierens eller utgiverens
tjeneste er ansvarlig etter farste ledd, hefter ogsa eier og utgiver for erstatningen. Det
samme gjelder oppreisning pélagt etter forste ledd, med mindre retten av serlige
grunner finner 4 burde frita dem. Eier eller utgiver kan ogsa pélegges slik ytterligere
oppreisning som retten i forhold til dem finner rimelig, Norsk Rikskringkasting
hefier p4 tilsvarende méte nr noen som handler i institusjonens tjeneste er ansvarlig
etter forste ledd for sending i kringkastingen. Det samme gjelder for annen
institusjon som driver kringkasting”.

Bestemmelsen ma som det fremgar ovenfor ses i sammenheng med straffeloven § 390
forste ledd som har slik ordlyd:

“Med beter eller fengsel inntil 3 maneder straffes den som krenker privatlivets fred
ved & gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold”.

Nar straffebudet retter seg mot & krenke privatlivets fred, ligger det ogsé i dette at det mé
vare tale om rettsstrid. Kravet til rettsstrid innebearer at det ma skje en totalvurdering av
meddelelsen i lys av kontekst og situasjon, der hensynet til personvernet samtidig avveies
mot hensynet til ytringsfriheten, jf. Bratholm og Matningsdal: Straffeloven med
kommentarer, tredje del, 1998, s. 221 - 222,

Gjennom menneskerettighetsloven er EMK gjort til intern norsk rett. I saken er det vist til
bade EMK artikkel 8 om respekt for privatlivet og artikkel 10 om ytringsfrihet. Det er her
tale om tilsvarende avveininger som de som mé gjeres etter skadeerstatningsloven § 3-6
forste ledd og straffeloven § 390, og det mé i denne situasjonen vare rett & tolke disse
bestemmelsene slik at innholdet blir i samsvar med EMK artiklene 8 og 10. Det vises til Rt
2007 s. 687.

-8- 11-027506TVI-BBYR/03



Det forste som ma vurderes er om BT’s omtale av [l i artikkelen inneholder
opplysninger som omfattes av begrepet privatlivets fred, med andre ord om det er tale om
opplysninger om personlige forhold som objektivt sett har en viss grad av sensivitet. Det
kan etter rettens vurdering ikke vare tvilsomt at avisens omtale av [l psykiske
sykdom omhandler privatlivet og personlige forhold.

Spersmalet blir s om privatlivets fred er krenket gjennom omtalen i artikkelen. Er det gitt
samtykke til publisering, innebarer det at det ikke er tale om en krenking, jf. Rt 2007 s,
687. Som det fremgér ovenfor var det -som selv tok kontakt med BT, og ensket at
avisen skulle skrive om hans historie. Han gnsket & komme seg bort fra hospitset og bo 1
egen leilighet. Gjennom to intervjuer med journalist Hoaas fremla han selv opplysninger
om sin situasjon, herunder sin psykiske sykdom. Han lot seg ogsd fotografere. Han ma
siledes anses & ha samtykket til publisering av personlige forhold, Vitnet || en
venn av [ vttalte i sin forklaring at han advarte Jillll mot 4 fortelle media om sin
psykiske sykdom. Vitnet mente at det var best & holde dette innen familien, men [Jjjjilitok
ikke hensyn til ridet fra vennen og gnsket & fremlegge opplysningene om sin psykiske
sykdom til BT for 4 fa seg en bedre bolig.

Ved 4 frita sin lege fra taushetsplikt mé [Jjjj ogs# anses & ha samtykket til publisering av
personlige forhold.

I foretok sitatsjekk av utkastet til artikkel, og i utkastet var hans psykiske
helsesituasjon omhandlet. Det fremgér bl.a. av utkastet at “sterke depresjoner farte til
behandling p& Knappentuet”, og "legene p& Knappentunet bygger meg opp, og sa plasseres
jeg her og brytes ned igjen, Hva er hensikten med det?”. Videre fremgér av utkastet at hans
behandlende lege uttalte at “det er helt klart uheldig at han mé bo der”, og “han sier selv at
han blir darligere”. Ved sitatsjekk fant [l ingen faktiske feil. Ved at [[ljhar godtatt
at dette omtales i artikkelen ma han anses 4 ha samtykKket til publisering av opplysninger
om hans psykiske sykdom.

Mulat har anfart at han hadde avtale med journalisten om 4 godkjenne alle forhold i
artikkelen. Dette er bestridt av BT. Det er il som har bevisbyrden for at en slik avtale
foreligger. Retten finner det ikke sannsynlig at det ble inngétt en avtale med slikt innhold
som- hevder. Det vises for det forste til at en slik avtale ikke er nedfelt skriftlig.
I forklarte at det ble avtalt skriftlig i e-poster som er fremlagt i saken at han skulle
forhandsgodkjenne alt for publisering. Retten bemerker at de e-poster som er fremlagt i
saken ikke stetter [l forklaring om at det ble inngétt en slik avtale. Videre vises det til
vitneforklaringen fra journalist Hoaas, som benektet & ha innghtt en slik avtale med [l

Retten finner det videre lite sannsynlig at journalisten skulle ha inngétt en slik avtale med
I Dct vises til at ingen uten redaksjonell myndighet kan gripe inn i redigering og

-0- 11-027506TVI-BBYR/03



presentasjon av redaksjonelt materiale, jf. Vaer Varsom-plakaten pkt. 3.8 annen setning.
Videre folger det av Var Varsom-plakaten pkt. 3.8 forste setning at endring av avgitte
uttalelser bar begrenses til korrigering av faktiske feil. Det var en slik sitatsjekk I Gk
anledning til & foreta da han fikk presentert utkastet til artikkel, og han fant da ingen
faktiske feil. Redigeringen omfatter hele det journalistiske produktet, herunder titler,
bildebruk, bildetekster, ingress, layout m,v. Kilden skal ikke ha noe & si nér det gjelder
disse forhold. Det vises til Svein Brués: Etikk for journalister, s. 159 og 163. [l har
arbeidet som journalist bide i Etiopia og Norge, og det ma derfor legges til grunn at han er
kjent med hva redigering omfatter og hvem som kan og ikke kan gripe inn i denne. Han
bekreftet ogsd under sin partsforklaring at han var kjent med dette.

I bax omtalt BT’s artikkel il sin lege Froydis Haugan, men han uttalte da ikke at det
foreld en slik avtale som han né hevder. Det vises til legens journalnotat av 30.03.2011.

P4 bakgrunn av en helhetsvurdering finner retten det sdledes ikke sannsynlig at I
inngikk en avtale med journalisten om & godkjenne alle forhold i artikkelen.

Retten finner séledes at det ikke foreligger noen krenkelse av privatlivets fred.

For gvrig finner retten at oppslaget om - 1 BT ikke under noen omstendigheter kan
anses som rettsstridig. Det er i rettspraksis gitt en klar anvisning pa at det ma anvendes en
objektiv norm ved vurderingen av om en meddelelse er rettsstridig, jf. Rt 2010 s. 258,
avsnitt 58.- personlige opplevelse av 4 ha fatt sitt privatliv krenket er altsd ikke
tilstrekkelig til at det foreligger rettsstrid.

Ved helhetsvurderingen av om det er rettsstridig legges det ogsa vekt pa at det 13 en
allmenn interesse bak oppslaget om & formidle hvordan psykisk syke ble behandlet fra
kommunens side. Det ble i artikkelen fokusert pé at psykisk syke ikke fikk forsvarlig
botilbud fra kommunen. Dette var ingen aktuell sak & publisere uten omtalen av SR
psykiske sykdom.

Overskriften i artikkelen kan ikke vurderes isolert. Den mé ses i sammenheng med hele
artikkelen. Det m& ogsé legges vekt pé at det ikke er avdekket uriktige opplysninger i
artikkelen. Fremstillingen av [l sykdom i artikkelen fremstér videre mer dempet 1
forhold til de opplysninger han ga til journalisten. [Illl fortalte bl.a. til journalisten at han
hadde fatt behandling i form av elekirosjokk, men dette valgte journalisten & ikke ta med i
artikkelen. [l hadde fritatt sin lege fra taushetsplikt, og legen uttalte seg til BT. Legen
kom ikke med innvendinger til at [l psykiske sykdom ble omhandlet i artikkelen.
I beste venn, Fikru Gimma, uttalte i sin vitneforklaring at han ikke reagerte spesielt pa
artikkelen. Artikkelen synes videre & ivareta et aktverdig formél, og medfarte ogs at
B situasjon ble avhjulpet ved at han i mars 2009 fikk egen leilighet og kom seg bort
fra hospitset slik han gnsket,

" -10- 11-027506TVI-BBYR/03



Bakgrunnen for at artikkelen og overskriften ble endret etter at [lllllhadde lest utkastet,
var at [l ikke kunne dokumentere at han selv betalte for rommet p& hospitset. Til tross
for flere henvendelser til NAV fikk journalisten ikke dokumentasjon som bekreftet eller
avkrefiet [l opplysninger om egenbetaling, Opplysningene kunne derfor ikke
publiseres. P& grunn av at det var s viktig for |l & komme raskt bort fra hospitset, ble
resten av historien publisert. Journalisten ringte il for artikkelen ble publisert, men han
svarte ikke p& henvendelsen. Selv om opplysningene om egenbetaling hadde veert med i
artikkelen som ble publisert, ville likevel [JJl]l psykiske sykdom vaert omhandlet,

Uttalelsen av 24.11.2009 fra PFU er delvis gjengitt innledningsvis. Det fremgir bl.a. av
denne:
” Utvalget anser at Bergens Tidende ikke kunne gjere si omfattende endringer uten &
kontakte klageren pa nytt, da det ble klart at artikkelens hovedfokus ville bli endret
fra det som ferst var blitt forelagt ham.
Det vises her til Ver Varsom-plakatens pkt. 3.9, som blant annet palegger pressen &
opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen”.

PFU har séledes uttalt at BT har handlet i strid med Veer Varsom-plakaten pkt 3.9 farste
punktum som er en etisk norm for pressen. Det at PFU har uttalt at BT ikke har opptradt
hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen er ikke et forhold som kan tillegges
avgjerende betydning ved vurderingen av om oppslaget medforte en rettsstridig krenking
av privatlivets fred. Utgangspunktet for den rettslige vurderingen er den artikkelen som ble
publisert.

Retten viser i denne forbindelse til at PFU for gvrig kom til at BT ikke har handlet i strid
med Vear Varsom-plakaten. Fra uttalelsen siteres:

“Pressens Faglige Utvalg viser til klagerens anfersel om at familien er blitt
identifisert gjennom bildebruken, men mener at det vil vare vanskelig for noen som
ikke allerede métte kjenne til familien, 4 identifisere personene pi bakgrunn av
fotografiet.

Videre viser utvalget til Vaer Varsom-plakatens punkt 4.4, om at overskrifter,
henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke skal g& lenger enn det er
dekning for i stoffet, Slik utvalget ser det, er det akseptabel dekning i den piklagede
artikkelen for bade tittel og ingress, selv om disse er blitt endret i forhold til det
utkastet som ble presentert for klageren”,

Retten har sdledes kommet til at BT’s artikkel om [l ikke kan anses som en rettsstridig
krenking av privatlivets fred.

-11- 11-027506TVI-BBYR/03



P4 bakgrunn av det resultat retten ovenfor har kommet til er det ikke grunnlag for & vurdere
om de gvrige vilkér for erstatning og oppreisning er oppfylt.

Saksgkte blir siledes 4 frifinne.

Retten legger siledes til grunn at saksekte har vunnet saken. Saksekte har da som
hovedregel krav pé full erstatning for sine sakskostnader fra motparten, jf. tvl. § 20-2 (1)
0g (2). Retten kan ikke se at det foreligger forhold som tilsier at saksgker helt eller delvis
kan fritas for erstatningsansvaret i saken, jf. tvl. § 20-2 (3).

Sakseker palegges saledes 4 erstatte saksgktes nedvendige sakskostnader. Saksekte har i
omkostningsoppgave av 25.10.2011 oppgitt omkostningene til totalt kr, 273.850,- ekskl.
merverdiavgift. Belopet gjelder omkostninger til saler, herunder kr. 700,- 1 utgifter til
kopiering av juridisk utdrag.

Sakseker har bade under hovedforhandlingen og 1 skriv av 26.10.2011 gjort gjeldene at
omkostningskravet er for hayt. Det er bl.a, anfart at saksgktes omkostningsoppgave er
tilneermet dobbelt s& hey som saksekers. Saksekte har begrunnet omkostningskravet med
at saken har veert krevende bade i forhold til faktum og jus, og at saksforberedelsen matte
drives frem av saksgkte pé grunn av at sakseker ikke selv fulgte opp saken og fremla de
dokumenter som en var forpliktet til.

Retten er enig i at saksektes omkostningskrav er noe hayt, men etter en helhetsvurdering
finner retten & legge omkostningsoppgaven til grunn og fastsette omkostningene i samsvar
med denne. Det legges i denne forbindelse vekt pa at til tross for at saken ikke har veert
tvilsom, har den vart krevende. Partene har fremstilt saken pé noe ulikt vis og det er derfor
ikke naturlig & sammenligne omkostningsoppgavene. Videre har det veert nedvendig med
en rekke prosesskriv fra saksgkte i forbindelse med at sakseker til dels har motsatt
seg/unnlatt & fremlegge dokumenter, herunder journaler fra helsepersonell m.v., som kunne
utgjere bevis i saken. Det har veert nedvendig for retten 4 treffe flere beslutninger 1 denne
forbindelse, Saksekers hindtering av disse spersmal har medfert betydelig ekstraarbeid for
saksgkte, og dette ma sakseker bare kostnadene ved.

-12- 11-027506TVI-BBYR/03



DOMSSLUTNING

1. Bergens Tidende AS frifinnes.

2. I sakskostnader betaler (NN ti| Bergens Tidende AS 273.850 —
tohundreogsyttitretusenittehundreogfemti - kroner innen 2 — to — uker fra forkynnelsen av

dommern.

Vs

Retten hevet " -
TN
“ : \. );

Irene Amundsen

NN
<
0

g

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker vedlegges.

-13 - 11-027506TVI-BBYR/03



