
 
 

NOREGS HØGSTERETT 
 

Den 7. mai 2007 sa Høgsterett dom i  

HR-2007-00823-A, (sak nr. 2006/1380), sivil sak, anke, 

 
Se og Hør Forlaget AS 
Odd J. Nelvik 
Håvard Mælnes 
Jan-Petter Dahl    (advokat Sigurd Holter Torp – til prøve) 
 
mot 
 
Anette Young 
Rodney Omdal Karlsen   (advokat Kyrre Eggen) 
 

 

 

R Ø Y S T I N G :  

 

(1) Dommar Utgård:  Saka gjeld krav på økonomisk oppreising etter tre reportasjar i Se og 
Hør som blir gjorde gjeldande å innebere rettsstridig krenking av privatlivet. 
 

(2) Anette Young, som er fødd i 1976, og Rodney Omdal Karlsen, som er fødd i 1974, deltok 
våren 2001 i realityprogrammet Big Brother på TV-Norge. Etter det opplyste var dette 
første gongen det vart sendt program av denne typen i Noreg. Programkonseptet innebar 
at 10 deltakarar som ikkje kjende kvarandre frå før, skulle bu saman, isolerte i eit hus, i 
hundre dagar, under konstant overvaking av fjernsyns- og internettkamera. Det var dagleg 
timelange sendingar. I tillegg var det mogeleg å følgje med heile døgnet gjennom ei 
betalingsteneste på Internett. Deltakarane vart etter kvart røysta ut av sjåarane, og 
premien på ein million kroner gjekk til den som var igjen til sist. 
 

(3) Programmet vekte stor interesse. Ikkje minst gjaldt det i høve til deltakarane Young og 
Karlsen. Desse vart kjærester i løpet av programmet. Eitt av innslaga som vart viste for 
publikum, synte at dei to hadde samleie under ei dyne. Innslaget varte i 17 sekund. 
 



 2

(4) Se og Hør er eit blad som blir gitt ut av Se og Hør Forlaget AS. Bladet inneheld dels 
reportasjar med såkalla kjendisstoff. Dernest har det omfattande program for fjernsyn og 
radio. Bladet arrangerte ein konkurranse under Big Brotherprogrammet, der premien var 
ei reise til Hellas. Premien vart vunnen av Karlsen. 
 

(5) Deltakarane i Big Brother forplikta seg til å vere tilgjengelege for produksjonsselskapet i 
den hundre dagar lange produksjonsperioden, utan omsyn til om dei vart røysta ut av 
konkurransen eller ikkje. Kontrakten innebar også mellom anna at deltakarane i to år etter 
dette hadde plikt til i ”TV-sammenheng ekslusivt å arbeide for” produksjonsselskapet og 
då ikkje kunne starte konkurrerande verksemd. Etter kontrakten forplikta deltakaren seg 
til etter produksjonsperioden å stille seg til disposisjon for produksjonsselskapet ”i 
spesielle tilfeller, for eksempel ved intervju, events etc.”. 
 

(6) Young og Karlsen vart etterkvart sambuarar. Hausten 2001 var dei programleiarar for ein 
fjernsynsserie kalla Far Out, som var ei blanding av konkurranse- og reiseprogram. 
 

(7) Deltakarane i Big Brother våren 2001 møttest til ei samling i Big Brotherhuset over ei 
veke våren 2002, saman med dei som skulle vere med på ein ny programserie våren 2002. 
Karlsen deltok denne veka. Young ønskte ikkje å gjere det, men var i staden ein av 
programleiarane ved sendingane. Ho var også ein av programleiarane for sendingane frå 
Big Brother våren 2002. 
 

(8) Young og Karlsen medverka til nokre reportasjar i Se og Hør. I åra denne saka gjeld, kom 
Se og Hør ut ein gong i veka, og nummeret på bladet og nummeret på veka er derfor 
tilnærma like. Den første av reportasjane stod i nr. 24/2001 og handla om at Young og 
Karlsen skulle bli sambuarar. Den andre, i nr. 29/2001, gjaldt ferieturen til Hellas som var 
gitt av Se og Hør. Reportasjen inneheld bilde frå ein dag med restaurantbesøk og frå ein 
dag med bading. Overskrifta for reportasjen var ”Anette og Rodney fra Big Brother fikk 
endelig tid til hverandre: Het kjærlighet i Syden.” Den tredje reportasjen som Young og 
Karlsen medverka til, stod i nr. 38/2001 og var frå eit treff for deltakarane i Big Brother 
på Dyna fyr. Reportasjen gjaldt festen, og der stod det mellom anna: ”Festens to heteste 
par var selvsagt Ramsey og Anne Mona – og Anette og Rodney. De er fortsatt like 
forelsket etter at de fant lykken i Big Brother-huset. Og Anette og Rodney smilte bredt da 
Se og Hør avslørte at de to er Norges mest sexy par – kåret av leserne.” 
 

(9) I Se og Hør nr. 48/2001 var det ein motereportasje der Young og Karlsen hadde stilt opp 
for Se og Hør til fotografering. Overskrifta var: ”Anette og Rodney avviser ryktene om 
brudd. Vi er fortsatt like forelsket.”  
 

(10) Se og Hør nr. 49/2001 inneheldt ein reportasje med overskrifta ”Rodney fra Big Brother 
fikk nok av innpåsliten svenske. Sloss om Anette på nattklubb”. Det går fram av 
reportasjen at ein svenske hadde egla seg inn på dei to på ein restaurant på Geilo, og at 
vedkomande ikkje ville forlate bordet – heller ikkje etter at Young hadde bede han om å 
gjere det. Karlsen nytta høvet til å kommentere Se og Hør si framstilling, medan Young 
ikkje ville gi nokon kommentar. 
 

(11) I Se og Hør nr. 6/2002 var det ein reportasje frå ei offentleg motevising der Young deltok 
og Karlsen var til stades, med bilde og omtale av begge. Fjernsynsprisutdelinga av den 
såkalla Gullruten, der Young fekk prisen for ”folkets TV-favoritt”, vart dekt ved 
reportasje i nr. 23/2002. Det er ikkje avklara i kva grad dette skjedde etter samtykke. 



 3

 
(12) Våren og sommaren 2002 hadde Se og Hør fleire gonger retta førespurnader til Young og 

Karlsen om å få gjere ein ”heime hos” reportasje. Dei to ønskte ikkje å sleppe media til 
heime hos seg, men gjekk med på at bladet i staden skulle få lage ein reportasje på ei 
hytte som mor til Karlsen eigde. Denne reportasjen stod i nr. 28/2002. Reporteren og 
fotografen frå Se og Hør hadde med seg blomsterdekorasjonar som dei ønskte Young 
skulle iføre seg, for å bli fotografert ute i skogen, utan synlege klede på bileta. Etter å ha 
sett bileta samtykka ho i bruk av eitt av dei, mot eit vederlag på 40 000 kroner samla for 
reportasje og bilde. Karlsen fekk ved dette høvet utbetalt 20 000 kroner for deltakinga. 
 

(13) For Høgsterett har Se og Hør Forlaget opplyst at Karlsen i 2001 og 2002 samla fekk 
65 500 kroner i skattepliktige utbetalingar, og at Young tilsvarande fekk 68 500 kroner. I 
tillegg til hyttereportasjen knytte dette seg i alle fall til turen til Hellas og til den første 
reportasjen om at dei to skulle bli sambuarar. For Young gjaldt utbetalingane i alle fall 
denne første reportasjen og motereportasjen, i tillegg til hyttereportasjen. Det har ikkje 
late seg gjere å identifisere grunnlaget for alle utbetalingane, men det er på det reine at 
hyttereportasjen og motereportasjen var dei einaste det vart betalt for i 2002 og at 
betalingane elles gjaldt 2001. 
 

(14) Det er ikkje omtvista at andre presseorgan, mellom dei avisene Dagbladet og Verdens 
Gang, ved nokre høve hadde omtale av Young og Karlsen i tida frå sommaren 2001 til 
sommaren 2002. Dette var i hovudsak oppslag som gjaldt arrangement dei to var med på. 
 

(15) Etter sommaren 2002 er det ikkje dokumentasjon på at Young eller Karlsen var med på 
vekebladintervju. Det var likevel også no spreidde avisoppslag, mellom anna som følgje 
av at dei var med på premierefestar og liknande. Young var tidleg på sommaren 2003 
med på utdelinga av Gullruten på linje med andre vinnarar frå året før, og ho delte då ut 
prisen til vinnaren i 2003. 
 

(16) Våren 2003 flytta Young og Karlsen til kvar sin by. Karlsen skulle fullføre utdanninga 
som ingeniør i Skien, medan det passa for Young å bli buande i Oslo. Dei møttest i helgar 
og oppfatta seg sjølve som eit par. Fram mot sommaren 2003 oppsto det rykte om at det 
var eit brot mellom dei. Se og Hør publiserte deretter den første av tre omstridde artiklar 
tysdag 17. juni 2003 i nr. 25/2003, medan dei to andre kom på trykk dei påfølgjande 
vekene i nr. 26/2003 og nr. 27/2003. 
 

(17) Reportasjen i nr. 25/2003, som var omtala på framsida av bladet, hadde overskrifta: ”Big 
Brother Anette er blitt ungkarskvinne: Dramatisk brudd med Rodney.” Vidare stod det: 
”Sjalusidrama på nattklubb.” Reportasjen var illustrert med to badebilde frå Hellas-ferien, 
eit bilde framfor peisen frå hyttereportasjen og to bilde med tilknyting til Big Brother. 
Teksten inneheldt utsegner frå tidlegare frå dei to, omtale av rykte om brot og ein omtale 
av korleis forholdet mellom dei skal ha teke til å skrante. Endeleg var det omtale av 
episoden på Geilo vinteren 2002. 
 

(18) To dagar etter at denne første reportasjen hadde stått på trykk sende advokat Kyrre Eggen 
på vegner av Young og Karlsen ein telefaks til Se og Hør Forlaget. Han gjorde gjeldande 
at reportasjen openbert krenkte personvernet etter straffelova § 390. Det vart også 
presisert at påstanden om brot i forholdet mellom Young og Karlsen var usann. Advokat 
Eggen sette fram krav om oppreising på 350 000 kroner til kvar av klientane. 
 



 4

(19) I Se og Hør nr. 26/2003 var det ein reportasje om parforholdet mellom Young og Karlsen 
og om kravet dei hadde fremja mot Se og Hør. Reportasjen hadde to sidestilte overskrifter 
over eit bilde av paret frå festen på Dyna fyr. I den eine heitte det: ”Rodney: Ja – vi er 
sammen” og i den andre: ”Anette: Nei – det er brudd.” Det var også ei mindre overskrift 
med ein tekst om at dei kravde Se og Hør for 700 000 kroner. Teksten gjaldt i stor grad 
kravet framsett av advokat Eggen. Det var i tillegg ein del tekst som gjaldt forholdet 
mellom dei to. Det var såleis uttala at ”Til tross for at Anette Young bekreftet bruddet 
med eks-kjæresten Rodney Omdal Karlsen, krever BB-stjernene 700 000 i oppreisning fra 
Se og Hør”, ” Forrige mandag hadde Se og Hør en lengre samtale med Anette Young, der 
hun ga sin godkjennelse til at vi trykket saken om bruddet” og ”Hun godtok også et 
honorar for at vi trykket et flott badebilde av henne en gang til”.  
 

(20) Den tredje av dei omtvista reportasjane stod i Se og Hør nr. 27/2003, og gjaldt ei jente frå 
Skien. Se og Hør betalte henne 20 000 kroner for reportasjen. Reportasjen som var omtala 
på framsida av bladet, var på ei side. I tillegg til bilde av jenta og ei venninne av henne, 
var det også eit lite bilde av Karlsen teke på Hellasturen. Overskrifta var: ”Lise er BB-
stjernens hemmelige flørt: Rodney sa han var singel.” I ingressen stod det: ”Lise (21) fra 
Skien hadde flere hete stevnemøter med Rodney Omdal Karlsen i april og mai. – Vi ble 
raskt mer enn gode venner, sier hun til Se og Hør.” I teksten vart det sagt at ho, som var 
singel, møtte ”Big Brother-stjernen på et utested i Porsgrunn. I de to påfølgende 
månedene hadde de to flere hete stevnemøter”. Vidare vart det sagt at ho kom på besøk til 
han og overnatta hos mor hans som Rodney då budde hos. Det stod også i teksten at 
Karlsen først hadde sagt til journalisten frå Se og Hør, som ville ha ein kommentar, at han 
ikkje visste kven ho var, men at han deretter hadde ringt opp igjen og sagt at han kanskje 
hadde peiling på dette, men at ho ikkje hadde vorte med han heim. 
 

(21) Anette Young og Rodney Omdal Karlsen reiste deretter sak med krav om oppreising. 
Søksmålet vart retta mot Se og Hør Forlaget AS som utgivar av Se og Hør, mot 
Odd J. Nelvik som ansvarleg redaktør for bladet, mot journalist Jan-Petter Dahl, som 
hadde skrive dei to første og vore fotograf ved den tredje av reportasjane, og mot 
journalist Håvard Mælnes, som hadde skrive den tredje reportasjen. 
 

(22) Oslo tingrett sa 26. november 2004 dom med slik domsslutning: 
 

”1.  Se og Hør forlaget AS dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal 
Karlsen med kr. 200.000,- – kronertohundretusen00/100 – med tillegg av 
lovens rente fra forfall og til betaling skjer. 

 
2.  Se og Hør forlaget AS dømmes til å betale oppreisning til Anette Young med 

kr. 125.000,- – kronerethundreogtjuefemtusen00/100 – med tillegg av lovens 
rente fra forfall og til betaling skjer. 

 
3.  Ansvarlig redaktør Odd J. Nelvik dømmes til å betale oppreisning til Rodney 

Omdal Karlsen med kr. 50.000,- – kronerfemtitusen00/100 – med tillegg av 
lovens rente fra forfall og til betaling skjer. 

 
4. Ansvarlig redaktør Odd J. Nelvik dømmes til å betale oppreisning til Anette 

Young med kr. 30.000,- – kronertrettitusen00/100 – med tillegg av lovens 
rente fra forfall og til betaling skjer. 

 
5. Jan-Petter Dahl dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 

med kr. 10.000,- – kronertitusen00/100 – med tillegg av lovens rente fra forfall 
og til betaling skjer. 

 



 5

6.  Jan-Petter Dahl dømmes til å betale oppreisning til Anette Young med 
kr. 10.000,- – kronertitusen00/100 – med tillegg av lovens rente fra forfall og 
til betaling skjer. 

 
7. Håvard Mælnes dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 

med kr. 20.000,- – kronertyvetusen00/100 – med tillegg av lovens rente fra 
forfall og til betaling skjer. 

 
8.  Se og Hør forlaget AS, ansvarlig redaktør Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og 

Håvard Mælnes pålegges in solidum å betale sakens omkostninger til Rodney 
Omdal Karlsen og Anette Young med kr. 299.540,- – 
kronertohundreognittinitusenfemhundreogførti00/100 – med tillegg av lovens 
rente fra forfall og til betaling skjer. 

 
9.  Kravene forfaller til betaling 14 – fjorten – dager fra forkynnelsen av denne 

dom.” 
 

(23) Dei saksøkte anka alle dommen til Borgarting lagmannsrett med påstand om frifinning. 
Young og Karlsen motanka når det gjaldt storleiken på beløpa. Lagmannsretten sa 4. mai 
2006 dom med slik domsslutning: 
 

”1.  Se og Hør Forlaget AS betaler i oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 
100.000 – etthundretusen00/100 – kroner med tillegg av lovens 
forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum 
fra oppfyllelsesfristen for tingrettens dom og til betaling skjer. 

 
2.  Se og Hør Forlaget AS betaler i oppreisning til Anette Young 75.000 – 

syttifemtusen00/100 – kroner med tillegg av lovens forsinkelsesrente etter 
forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum fra oppfyllelsesfristen 
for tingrettens dom og til betaling skjer. 

 
3.  Odd J. Nelvik betaler i oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 30.000 – 

tredvetusen00/100 – kroner med tillegg av lovens forsinkelsesrente etter 
forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum fra oppfyllelsesfristen 
for tingrettens dom og til betaling skjer. 

 
4.  Odd J. Nelvik betaler i oppreisning til Anette Young 20.000 – tjuetusen00/100 

– kroner med tillegg av lovens forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven 
§ 3 første ledd første punktum fra oppfyllelsesfristen for tingrettens dom og til 
betaling skjer. 

 
  5.  Oslo tingretts dom, slutningen punkt 5, 6, 7, 8 og 9 stadfestes. 
 

6. I saksomkostninger for lagmannsretten betaler Se og Hør Forlag AS, 
Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes in solidum til Rodney 
Omdal Karlsen og Anette Young 200 000 – tohundretusen – kroner, med 
tillegg av forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første 
punktum fra forfall og til betaling skjer. Oppfyllelse sfristen er to uker fra 
dommens forkynnelse.” 

 
(24) Det var dissens i lagmannsretten i det ein dommar røysta for å la utmålingane hos 

tingretten bli ståande. 
 

(25) Se og Hør Forlaget AS, Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes har anka 
dommen til Høgsterett. Det er gjort gjeldande at det ikkje er grunnlag for oppreising. 
Anette Young og Rodney Karlsen har gjort gjeldande at anken ikkje kan føre fram og har 
i aksessorisk motanke kravd oppreisingsbeløpa sett høgare enn det lagmannsretten gjorde. 
Saka står i same stilling for Høgsterett som for dei tidlegare rettane. 



 6

 
(26) Ankepartane, Se og Hør Forlaget AS, Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes, 

har særleg halde fram: 
 

(27) Dei tidlegare rettane sin omtale av faktum kan i hovudsak leggjast til grunn. 
Lagmannsretten har likevel teke feil når det gjeld Young og Karlsen si tidlegare frivillige 
medieeksponering, både under sendingane av Big Brother og etterpå. Dette påverkar 
rettsbruken. Omfanget er særleg viktig for rettsstridsvurderinga. Det bør ikkje rettast 
sanksjonar mot ytringar som er av same art som det vedkomande sjølv har oppvarta 
ålmenta med. Programkonseptet Big Brother var i så måte grensesprengjande i seg sjølv. 
Og i særleg grad var Young og Karlsen det ved å vere dei første som hadde reelt samleie 
på fjernsyn, sjølv om det skjedde under ei dyne. Også etter programma hadde dei to 
omfattande eksponering, mellom anna gjennom Se og Hør. 
 

(28) Gjennom programmet blottstilte dei to privatlivet sitt, også når det gjaldt svært intime 
forhold. Dette heldt fram etterpå, der dei såleis drog nytte av den merksemda dei hadde 
skaffa seg. Også i denne fasen opna dei for kommersialisering av private forhold, mellom 
anna ved å gi opplysningar om etablering av sambuarskap og ved å ta Se og Hør med på 
badeferie. 
 

(29) Det er usemje med omsyn til faktum på to punkt. For det første er det usemje om det reint 
faktisk hadde skjedd eit brot på det tidspunktet Se og Hør skreiv om det. Det blir gjort 
gjeldande at Young overfor journalisten stadfesta brotet i eit møte kvelden før den første 
artikkelen, og at ho også gav samtykke til publisering av denne. For det andre er det 
usemje om sanningsinnhaldet i reportasjen om jenta frå Skien. Bladet hadde dekning for 
det som vart skrive. Det avgjerande må likevel vere om det vart utvist aktsemd når det 
gjaldt innhaldet, noko som tvillaust var tilfelle. 
 

(30) Lagmannsrettens tolking av reportasjane er ikkje haldbar. Reportasjane må tolkast i sin 
samanheng. Det totalinntrykket som er formidla, er at forholdet mellom Young og 
Karlsen hadde kome til vegs ende, at det hadde vore problem undervegs og at ei kvinne 
påstod at ho hadde hatt eit forhold til Karlsen. Det siste var i same reportasjen kategorisk 
tilbakevist av Karlsen. 
 

(31) Verken totalinntrykket eller enkeltoppslaga innebar noka krenking av privatlivets fred. 
Som nemnt hadde dei to vist utagerande åtferd og hadde sjølv søkt publisitet. Når ein 
oppsøkjer og har glede av rampelyset, kan ein ikkje forvente einsidig å kunne slå dette av 
når ein sjølv vil. 
 

(32) Straffelova § 390 omfattar ikkje ei kvar ytring om personlege eller huslege tilhøve. 
Ytringa må vere krenkjande, og ho må dessutan vere rettsstridig. 
 

(33) Sentralt ved vurderinga er arten av skuldingane, og i kva grad dei gjeld sensitive 
opplysningar. Påståtte brot i eit offentleg kjent parforhold er generelt sett lite sensitivt. 
Den einaste opplysninga som kan seiast å vere av privat karakter, er påstanden frå jenta 
frå Skien i den tredje reportasjen. Der fekk Karlsen høve til tilsvar i same reportasjen. 
Aktsam vidareformidling i ein slik situasjon kan ikkje føre til ansvar. Heller ikkje forma 
ved publiseringa tilseier noko ansvar. 
 



 7

(34) Opplysningane hadde klar allmenn interesse, i lys av førehistoria. Det vil føre til eit 
inngrep i høve til etablert praksis for norske og europeiske media om ikkje slike 
reportasjar skal kunne trykkjast. Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har i 
alle sakene om ytringsfridom for media vist til ”ethics of journalism”. Vurderingstemaet 
er om pressa i den enkelte saka har utvist godt journalistisk handverk og handla etisk og 
journalistfagleg haldbart. Rammene for det presseetiske bør vere snevrare enn dei 
rettslege grensene for ytringsfridommen. Det er då uhaldbart når det ikkje er lagt vekt på 
at Pressens Faglige Utvalg samrøystes kom til at Se og Hør ikkje hadde handla i strid med 
krava til god presseskikk. 
 

(35) Straffelova § 390 må vurderast ut frå Den europeiske menneskerettskonvensjonen 
(EMK). Spørsmålet er om omsynet til privatlivet, jf. artikkel 8, krev at omsynet til 
ytringsfridommen, jf. artikkel 10, må vike. Lagmannsretten har lagt stor vekt på dommen 
av 24. juni 2004 frå EMD i saka Caroline von Hannover mot Tyskland, der klagaren var 
prinsesse Caroline. Dei faktiske tilhøva i den saka skil seg frå vår sak på tre punkt. For det 
første hadde prinsesse Caroline vore forfølgd av media gjennom meir enn 10 år, og det 
var i hovudsak tale om paparazzi-bilde og ikkje om opplysningar. For det andre hadde 
prinsesse Caroline ikkje søkt publisitet for sine private tilhøve. For det tredje var det tale 
om bilde og reportasjar frå hennar generelle daglegliv. EMDs konklusjon viser at det var 
tre sentrale moment som var utslagsgivande. Saka gjaldt ikkje ein debatt av allmenn 
interesse og det var heller ingen rettkomen allmenn interesse (”legitimate public interest”) 
som tilsa publisering. På den andre sida var det ei rettkomen forventing (”legitimate 
expectation”) for vern av det private. Vilkåret om rettkomen allmenn interesse inneber eit 
lågare nivå for den allmenne interessa; opplysningane kan ha ei verneverdig rettkomen 
allmenn interesse sjølv om opplysningane ikkje er ledd i nokon offentleg debatt. Og 
dersom den omtala ikkje har ei rettkomen forventing for vern, er ytringa rettmessig utan 
omsyn til dei to andre vilkåra. 
 

(36) Rettsstridsvurderinga må etter dette skje ut frå eit breitt skjønn der allmenn interesse er 
eitt av fleire moment. I dette tilfellet var ytringane ikkje krenkjande og ikkje rettsstridige, 
og dei skal då ikkje gi grunnlag for oppreising. 
 

(37) Sjølv om det skulle vere grunnlag for oppreising, jf. skadebotlova § 3-6, er det her ikkje 
grunn til å påleggje dette. Slikt ansvar er fakultativt, og det må visast varsemd med det i 
og med at det er tale om inngrep i ytringsfridommen etter EMK artikkel 10. Det er heller 
ingen automatikk i at eigar eller utgivar skal påleggjast ytterligare oppreising etter 
skadebotlova § 3-6 andre ledd, og det bør ikkje gjerast. 
 

(38) Ikkje under noko omstende vil eit høgt oppreisingsbeløp vere samhøveleg med skaden. 
Summen skal vere eit plaster på såret for den krenkte, men er elles avhengig av kva som 
er rimeleg. Det er praksis for nøkterne beløp i ærekrenkingssaker, og dei bør hellar vere 
lågare enn høgare i saker om krenking av privatlivets fred. Ut frå desse vurderingane bør 
det ikkje tilkjennast oppreising, med eit mogeleg unnatak for eit mindre beløp til Karlsen i 
høve den tredje reportasjen. 
 

(39) Kravet frå Young og Karlsen om fastsetjing ut frå forteneste eller vinning for Se og Hør 
er uheimla og i strid med ordlyden i skadebotlova § 3-6. Det vil vere i strid med 
utmålingsnivået for grove valdsbrotsverk, og med det også kravet om proporsjonalitet. 
 



 8

(40) Det er sett fram eit subsidiært krav om at biletbruken, med gjenbruk av bilde, inneber ei 
sjølvstendig krenking etter åndsverkslova § 45c, som gir eit minimumskrav på 
nettofortenesta etter § 55. Argumenta mot ansvar her er i hovudsak dei same som i høve 
til vern av privatlivet etter straffelova § 390. Young og Karlsen hadde dessutan gitt 
samtykke til at bilde kunne gjenbrukast, noko som også var vanleg praksis i Se og Hør. 
Bileta var ikkje krenkjande, og ei eventuell nettoforteneste eller vinning må ut frå dette 
utmålast skjønnsmessig og setjast lågt. 
 

(41) Se og Hør Forlaget AS, Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes har sett fram 
slik påstand: 
 

”1.  De ankende parter frifinnes. 
 

2.  Anette Young og Rodney Omdal Karlsen dømmes en for begge og begge for 
en til å betale de ankende parter sakens omkostninger for tingrett, 
lagmannsrett og Høyesterett med tillegg av den alminnelige forsinkelsesrente 
fastsatt i medhold av forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd fra to uker etter 
dommens forkynnelse til betaling skjer.” 

 
(42) Ankemotpartane, Anette Young og Rodney Omdal Karlsen, har særleg halde fram: 

 
(43) Det er tre grunnlag for at det ligg føre krenking av privatlivet. For det første er straffelova 

§ 390 krenkt. For det andre ligg det føre ei krenking etter EMK artikkel 8, jf. 
menneskerettslova § 3. Staten har ein positiv skyldnad til å sikre vern av privatlivet etter 
artikkel 8. Som statsorgan har norske domstolar plikt til å nytte straffelova § 390 og 
skadebotlova § 3-6 slik at staten oppfyller skyldnadene sine etter EMK artikkel 8. For det 
tredje er det eit alternativt rettsgrunnlag at biletbruken er i strid med åndsverkslova § 45c. 
 

(44) Young og Karlsen kan slutte seg til det faktum som er lagt til grunn av tingretten og 
lagmannsretten. Det er likevel grunn til å minne om at dei to i tilknyting til Big 
Brotherprogramma fekk det rådet at dei i ettertid burde stille opp i nokre reportasjar for å 
lette medietrykket, men at dei burde halde seg til eitt medieorgan. Dette rådet følgde dei, 
og dei valde Se og Hør. Dei kontakta likevel aldri media sjølve, men stilte til ein viss grad 
opp når dei vart bedne om det. Då det hadde gått eitt år etter Big Brother, valde dei ikkje å 
stille opp meir. Dei tre omtvista reportasjane kom då det hadde gått i overkant av to år 
etter programma. 
 

(45) Dei gav ikkje samtykke til nokon av dei tre omtvista reportasjane i nr. 25, 26 og 27/2003. 
Dette går klart fram av at dei kontakta advokat to dagar etter det første oppslaget. Se og 
Hør har her bevisbyrda, og det må i denne situasjonen også kome inn at bladet hadde all 
grunn til å syte for bevissikring av eventuelle samtykke. Det finst heller ikkje faktiske 
haldepunkt som talar for at opplysninga om dramatisk brot er sann. 
 

(46) I reportasjen i nr. 26 nytta Se og Hør telefaksen om krav om skadebot som eit påskot til å 
krenkje privatlivet ein gong til, i tillegg til å latterleggjere Young og Karlsen. 
 

(47) Historia i nr. 27/2003 er usann. Det var her ein ukritisk einkjeldejournalistikk, der kjelda 
til og med fekk 20 000 kroner i betaling.  
 



 9

(48) Reportasjane blir ramma av straffelova § 390. Det ligg føre ei krenking av privatlivets 
fred. Reportasjane gjeld personlege forhold, dei har ein viss sensitivitet og det ligg ikkje 
føre samtykke. Ytringsfridommen krev i dette tilfellet ikkje innskrenkande tolking. 
 

(49) Praksis frå EMD inneber at politiske ytringar kan framsetjast og inneber også at 
personvernet etter EMK artikkel 8 må vike for personar som er deltakarar i 
samfunnsdebatten. Young og Karlsen var ikkje slike deltakarar, men ordinære 
privatpersonar. I alle fall måtte det gjelde ei tid etter at Big Brotherprogrammet var 
avslutta og dei hadde trekt seg attende frå rampelyset. Dei tre reportasjane vart publiserte 
nær eitt år etter at dei hadde gitt det siste avtala intervjuet. 
 

(50) Oppslaga i dei tre nummera av Se og Hør var rettsstridige krenkingar av privatlivets fred, 
og det er då grunnlag for oppreising i skadebotlova § 3-6.  
 

(51) Også åndsverklova § 45c, jf. § 55, gir alternativt krav på oppreising. 
 

(52) Oppreisinga bør setjast slik at Se og Hør ikkje tener på oppslaga. Av denne grunn bør 
oppreisinga minst setjast til den vinninga forlaget har hatt på oppslaga. Den kan finnast 
ved å dele overskotet for det aktuelle året på sidene med tekst, og med eit tillegg for 
artiklar som har oppslag på framsida. I alle tilfelle må oppreisingsbeløpa aukast monaleg. 
 

(53) Anette Young og Rodney Omdal Karlsen har sett fram slik påstand: 
 

”1.  Se og Hør forlaget AS dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal 
Karlsen utmålt etter rettens skjønn oppad beregnet til kroner 400.000,- med 
tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
2.  Se og Hør forlaget AS dømmes til å betale oppreisning til Anette Young 

utmålt etter rettens skjønn oppad begrenset til kroner 400.000,- med tillegg av 
lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
3.  Odd J. Nelvik dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 

utmålt etter rettens skjønn oppad begrenset til kroner 75.000,- med tillegg av 
lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
4.  Odd J. Nelvik dømmes til å betale oppreisning til Anette Young utmålt etter 

rettens skjønn oppad begrenset til kroner 75.000,- med tillegg av 
forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
5.  Jan-Petter Dahl dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 

utmålt etter rettens skjønn oppad begrenset til kroner 25.000,- med tillegg av 
lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
6.  Jan-Petter Dahl dømmes til å betale oppreisning til Anette Young utmålt etter 

rettens skjønn oppad begrenset til korner 25.000,- med tillegg av lovens 
forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
7.  Håvard Mælnæs dømmes til å betale oppreisning til Rodney Omdal Karlsen 

utmålt etter rettes skjønn oppad begrenset til kroner 25.000,- med tillegg av 
lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
8.  Håvard Mælnæs dømmes til å betale oppreisning til Anette Young utmålt 

etter rettens skjønn oppad begrenset til kroner 25.000,- med tillegg av lovens 
forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 

 
  9.  Tingrettens dom punkt 8 stadfestes. 



 10

 
10.      Se og Hør forlaget AS, Ansvarlig redaktør Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og 

Håvard Mælnæs pålegges in solidum å betale sakens omkostninger for 
lagmannsrett og Høyesterett med tillegg av lovens rente fra forfall og til 
betaling skjer.” 

 
(54) Eg er komen til at anken ikkje kan føre fram, men at motanken delvis må gjere det.  

 
(55) Skadebotlova § 3-6 første ledd og andre ledd første til tredje punktum har følgjande 

ordlyd: 
 

”Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist 
uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og 
slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og 
forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning 
(oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig. 
 
Er krenkingen forøvd i trykt skrift, og noen som har handlet i eierens eller utgiverens 
tjeneste er ansvarlig etter første ledd, hefter også eier og utgiver for erstatningen. Det 
samme gjelder oppreisning pålagt etter første ledd, med mindre retten av særlige 
grunner finner å burde frita dem. Eier eller utgiver kan også pålegges slik ytterligere 
oppreisning som retten i forhold til dem finner rimelig.” 

 
(56) Føresegna må sjåast i samanheng med straffelova § 390 første ledd som har slik ordlyd: 

 
”Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved 
å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold.” 

 
(57) Når straffebodet rettar seg mot å krenkje privatlivets fred, ligg det også i dette at det må 

vere tale om rettsstrid. Kravet til rettsstrid inneber at det må skje ei totalvurdering av 
formidlinga i lys av kontekst og situasjon, der omsynet til personvernet samtidig blir 
avvege mot ytringsfridommen, jf. Bratholm og Matningsdal, Straffeloven med 
kommentarer, tredje del, 1998, side 222, med vidare tilvisingar. 
 

(58) Gjennom menneskerettslova er EMK gjort til intern norsk rett. I saka no er både artikkel 8 
om respekt for privatlivet og artikkel 10 om ytringsfridommen sentrale. Det er her tale om 
tilsvarande avvegingar som dei som må gjerast etter skadebotlova § 3-6 første ledd og 
straffelova § 390, og det må i denne situasjonen vere rett å tolke desse føresegnene slik at 
innhaldet blir i samsvar med EMK artiklane 8 og 10. 
 

(59) Det må først vurderast om det er tale om opplysningar som gjeld privatlivets fred, med 
andre ord om det er tale om personlege opplysningar som objektivt sett har ein viss grad 
av sensitivitet. 
 

(60) Artikkelen i Se og Hør nr. 25 gjaldt hovudsakleg at Young og Karlsen hadde gått frå 
kvarandre som par, og at det var eit dramatisk brot. I nr. 26 framkom det i tillegg til dette 
at dei to hadde ulikt syn på om det var eit brot. Den tredje reportasjen i nr. 27 gjekk på at 
Karlsen hadde hatt ”hete stevnemøter” med ei jente frå Skien same våren. 
 

(61) Som dei tidlegare rettane legg eg til grunn at det ikkje er tvilsamt at kravet om personlege 
forhold er oppfylt, jf. straffelova § 390. Opplysningar om relasjonar mellom personar, så 
som ekteskaplege forhold eller samlivsforhold elles, vil som utgangspunkt vere 
opplysningar om personlege forhold. Opplysningar om ei mogeleg avslutning på eit slikt 



 11

forhold må klart vere av personleg art. At omtale av mogelege ”hete stevnemøter” er det, 
treng ikkje utdjupast. 
 

(62) Spørsmålet er då om det ligg føre ei krenking. Er det gitt samtykke til publiseringa, 
inneber det at det ikkje er tale om ei krenking. Som det har gått fram av det eg har sagt 
innleiingsvis, skjedde publiseringa av dei første artiklane i 2001 og 2002 etter avtale 
mellom partane. 
 

(63) Det er semje om at Karlsen ikkje gav samtykke til publisering av nokon av dei omtvista 
artiklane. Se og Hør har derimot gjort gjeldande at Young gav samtykke til publisering av 
den første artikkelen. Journalist Dahl, som førte artikkelen i pennen, tok kontakt med 
Young dagen før artikkelen skulle trykkjast for å få til eit møte om kvelden. Dahl, som 
også hadde hatt kontakt med Young i annan yrkessamanheng, fortalde ikkje på førehand 
kva møtet gjaldt, og heller ikkje at han hadde skrive ein artikkel som etter planen skulle 
trykkjast same kveld. På det tidspunktet møtet fann stad var det etter det opplyste likevel 
teknisk mogeleg å byte ut artikkelen. For meg er det ikkje nødvendig å ta nærare 
standpunkt til kva som skjedde under møtet. Se og Hør har ikkje i noko tilfelle oppfylt si 
bevisbyrde med omsyn til at det her vart gitt eit samtykke til publisering. Ved vurderinga 
av dette har eg – som dei tidlegare rettane – lagt vekt på at bladet hadde grunn til å sikre 
bevisa for samtykke. 
 

(64) Det neste spørsmålet er om artiklane er rettsstridige. Artiklane skal vurderast separat, og 
dette skal skje ut frå ei heilskapsvurdering av den einskilde artikkelen, jf. som døme 
Rt. 2003 side 1190 avsnitt 54 og Rt. 2005 side 1677 avsnitt 56 for det tilgrensande 
spørsmålet om oppreising etter ærekrenking. 
 

(65) Eg skal ut frå dette kommentere artiklane, som eg tidlegare har gjort detaljert greie for 
innhaldet i. No skal eg særleg sjå på tolkinga av artiklane og også gå inn på ei nærare 
vurdering av innhaldet i dei. 
 

(66) I Se og Hør nr. 25/2003 stod det på framsida av bladet: ”Anette singel igjen. Dramatisk 
brudd med Rodney.” Inne i bladet var det så ein tosiders reportasje, med overskriftene: 
”Dramatisk brudd med Rodney” og ”Sjalusidrama på nattklubb.” Det sentrale innhaldet 
var såleis at det hadde skjedd eit brot i forholdet mellom dei to, og at dette hadde skjedd 
på ein dramatisk måte. Artikkelen gir også – som lagmannsretten skriv – eit lite 
flatterande bilde av Young og Karlsen. Eg legg til at det ikkje er klarlagt at det på dette 
tidspunktet hadde skjedd noko brot mellom Young og Karlsen. Dei to har forklart at dei 
på dette tidspunktet framleis var eit par, og vitne har forklart at dei stod fram slik også 
utetter. Det såkalla sjalusidramaet på nattklubben fann stad eitt og eit halvt år tidlegare, 
og gjaldt at Karlsen hadde reagert på at ein alkoholpåverka person hadde nekta å fjerne 
seg frå bordet, trass i at også Young hadde bede vedkomande om å gjere det. I reportasjen 
heitte det vidare: ”Ryktene gikk på at Rodney hadde hatt et forhold til en av de andre 
deltagerne i huset!” Dette gjaldt samlinga i ettertid på ei veke for deltakarane i Big 
Brother i 2001. Alt frå dette opphaldet vart sendt i fjernsyn eller på Internett. Se og Hør 
har ikkje gjort forsøk på å ettervise grunnlag for denne delen av reportasjen. 
 

(67) Den andre reportasjen i nr. 26/2003 hadde overskriftene: ”Anette og Rodney krever Se og 
Hør for 700 000 kroner” og ”Rodney: Ja – vi er sammen. Anette: Nei – det er brudd.” Her 
er det sentrale innhaldet at dei to motseier einannan, men at dei likevel vil ha 700 000 
kroner i skadebot. At dei er usamde om dei er saman eller ikkje, etterlet dei også i eit 



 12

uheldig lys. Særleg gjeld det Anette, som her kan synest å krevje 350 000 kroner – 
halvparten av det samla kravet på 700 000 kroner – på sviktande grunnlag. Artikkelen 
etterlet det inntrykket at Se og Hør hadde snakka med dei to etter førre oppslaget, og at 
dei no gav uttrykk for ulike oppfatningar. Faktum var at Young og Karlsen på dette 
tidspunktet gjennom sin advokat hadde gitt skriftleg beskjed til Se og Hør om at 
opplysningane om brot var usanne. 
 

(68) Den tredje reportasjen i nr. 27/2003 gjaldt eit forhold som Karlsen skal ha hatt til eit jente 
i Skien. Det var snakk om ”flere hete stevnemøter”. Lagmannsretten tok ikkje standpunkt 
til sanningsinnhaldet i historia. Som eg skal kome attende til, innebar denne reportasjen 
eit så klart og markert brot på vernet av privatlivets fred, at eg er einig i at dette ikkje kan 
vere relevant. For min del vil eg likevel leggje til at det her var tale om ein reportasje som 
bygde på eí kjelde, nemleg ei jente som fekk 20 000 kroner for historia og som openbert 
var interessert i å få den på trykk. 
 

(69) Så langt omtalen av artiklane i høve til rettsstridsvurderinga. Før eg tek standpunkt til 
rettsstridsspørsmålet, vil eg seie litt om reglane. Som eg alt har nemnt, meiner eg at 
rettsstridskravet etter straffelova § 390 må forståast slik at det samsvarar med krava i 
EMK artikkel 8 om rett til privatliv og artikkel 10 om ytringsfridom. Den sentrale 
dommen som kastar lys over desse to artiklane i ein samanheng som den saka no gjeld, er 
EMDs dom av 24. juni 2004 i von Hannoversaka. Eg skal starte med å seie litt om korleis 
eg oppfattar denne dommen, som gjaldt publisering av foto av prinsesse Caroline, dotter 
til statsoverhovudet i Monaco. 
 

(70) Von Hannoverdommen gjeld i utgangspunktet EMK artikkel 8. EMD omtalar i dommen  
dei allmenne prinsippa som styrer vernet av privatlivet og ytringsfridommen. Domstolen 
viser i premiss 57 til dei positive skyldnadene – ”positive obligations” – statane har til å 
sikre vern av privatlivet, og som følgjer av kravet om effektivt vern av privatliv og 
familieliv. Dette vernet vil kunne gjelde tiltak for å sikre vern av privatlivet også når det 
gjeld forholdet mellom individ. Som det blir uttala i premiss 50 ” the guarantee afforded 
by Article 8 of the Convention is primarily intended to ensure the development, without 
outside interference, of the personality of each individual in his relations with other 
human beings … ”. I premiss 59 uttalar retten at den aktuelle ”case does not concern the 
dissemination of ”ideas”, but of images containing very personal or even intimate 
”information” about an individual”. Deretter viser retten i premiss 60 til at retten må 
balansere vernet av privatlivet opp mot ytringsfridommen, og at retten ”has always 
stressed the contribution made by photos or articles in the press to a debate of general 
interest …”. Retten uttalar vidare i premiss 63 at det er ”a fundamental distinction” 
mellom å omtale fakta tilknytt ein politikar som del av ein diskusjon i eit demokratisk 
samfunn og å omtale detaljar av privatlivet til nokon som ”does not exercise official 
functions”. I premissane 64 til 66 heiter det så: 
 

”64. Similarly, although the public has a right to be informed, which is an essential right 
in a democratic society that, in certain special circumstances, can even extend to aspects 
of the private life of public figures, particularly where politicians are concerned (...), this 
is not the case here. The situation here does not come within the sphere of any political 
or public debate because the published photos and accompanying commentaries relate 
exclusively to details of the applicant’s private life. 

 
65. As in other similar cases it has examined, the Court considers that the publication of 
the photos and articles in question, of which the sole purpose was to satisfy the curiosity 
of a particular readership regarding the details of the applicant’s private life, cannot be 



 13

deemed to contribute to any debate of general interest to society despite the applicant 
being known to the public … . 
 
66. In these conditions freedom of expression calls for a narrower interpretation … .” 

 
(71) EMDs oppsummering i premissane 76–78 er følgjande: 

 
”76. As the Court has stated above, it considers that the decisive factor in balancing the 
protection of private life against freedom of expression should lie in the contribution 
that the published photos and articles make to a debate of general interest. It is clear in 
the instant case that they made no such contribution since the applicant exercises no 
official function and the photos and articles related exclusively to details of her private 
life. 
 
77. Furthermore, the Court considers that the public does not have a legitimate interest 
in knowing where the applicant is and how she behaves generally in her private life even 
if she appears in places that cannot always be described as secluded and despite the fact 
that she is well known to the public. 
 
Even if such a public interest exists, as does a commercial interest of the magazines in 
publishing these photos and these articles, in the instant case those interests must, in the 
Court’s view, yield to the applicant’s right to the effective protection of her private life. 
 
78. Lastly, in the Court’s opinion the criteria established by the domestic courts were 
not sufficient to ensure the effective protection of the applicant’s private life and she 
should, in the circumstances of the case, have had a “legitimate expectation” of 
protection of her private life.” 

 
(72) Konklusjonen må sjølvsagt lesast i samanheng med det som elles er sagt i dommen. 

Temaet er heile tida balanseringa mellom vern av privatlivet og vern av 
ytringsfridommen. Det heilt sentrale når det gjeld vern av privatlivet er då om oppslaget 
gir eit tilskot til ein debatt av allmenn interesse. Sagt på ein annan måte er det innanfor 
samfunnsdebatten at vernet etter EMK artikkel 10 har si særskilde slagkraft. Når det gjeld 
publisering om personlege forhold og då ikkje minst slikt som gjeld heilt private 
relasjonar mellom to personar som ikkje har posisjonar i politikk eller samfunnsliv, er ein 
klart utanfor det området som reglane om ytringsfridom siktar på å regulere. 
 

(73) I dommen, sjå premiss 78, er det  nytta uttrykket rettkomen forventing (”legitimate 
expectation”) for å avgrense kva pressa kan omtale av privatlivet. Eg oppfattar premiss 78 
som særleg retta mot reglane i Tyskland, som ikkje gav von Hannover eit effektivt vern 
av privatlivet hennar. Uttrykket er nytta som ei nemning på individet sitt krav på vern av 
privatlivet sitt. Innhaldet av vernet og grensene for det, må så fastleggjast ut frå det som 
elles er uttala i dommen om avveging mellom omsynet til privatlivets fred og 
ytringsfridommen, og der konklusjonen blir gitt i premiss 76. Det kan såleis ikkje vere – 
som ankepartane har gjort gjeldande – slik at uttrykket rettkomen forventing, jf. premiss 
78, er eit sjølvstendig og i tilfelle avgjerande kriterium for vern av privatlivet uavhengig 
av det som elles er sagt i dommen. 
 

(74) Gjennomgangen av von Hannoverdommen viser at personvernet står sterkt i høve til 
ytringsfridommen ved omtale av personar som ikkje har samfunnsfunksjonar. EMK 
artikkel 10 skal verne samfunnsdebatten og demokratiet, ikkje verne høvet til å leggje 
fram opplysningar om personlege forhold for privatpersonar, utan omsyn til om desse er 
kjende. Det er dessutan verd å merke seg premiss 67 i von Hannoverdommen, der EMD 
uttalar følgjande: 



 14

 
” 67. In that connection the Court also takes account of the resolution of the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe on the right to privacy, which stresses 
the “one-sided interpretation of the right to freedom of expression” by certain media 
which attempt to justify an infringement of the rights protected by Article 8 of the 
Convention by claiming that “their readers are entitled to know everything about public 
figures” (…).” 

 
(75) Som eg har vore inne på tidlegare, meiner eg at EMDs dom må lesast i samanheng. Det 

eg no nett har sitert er ei understreking av det som elles er sagt i dommen om at EMK 
artikkel 10 skal tene til vern av samfunnsdebatten og ikkje sikre rett til omtale av kjende 
personar utan relevans til ein slik debatt. 
 

(76) Eg viser også til EMDs dom 16. november 2004 i saka Karhuvaara med fleire mot 
Finland, som gjaldt artikkel 10. Saka gjaldt offentleggjering av ein dom mot ektefellen til 
ein politikar. I dommen viste EMD til at dette kunne påverke røystinga til veljarane, og at 
det derfor i alle fall til ein viss grad hadde samfunnsinteresse, jf. premiss 45. EMD gjorde 
i dommen ei avveging i høve til privatlivet og viste i den samanhengen til dei grensene 
som var trekte opp i von Hannoverdommen, sjå særleg tilvisinga til premiss 64, som eg 
har sitert tidlegare. 
 

(77) Eg går så over til å sjå nærare på omstenda i saka vår. Det er nødvendig å presisere at 
Young og Karlsen vel var kjende personar på det aktuelle tidspunktet, men at dei ikkje 
stod for samfunnsfunksjonar, verken i det offentlege styringsverket eller i samfunnslivet 
elles.  
 

(78) Frå Se og Hør er det halde fram at Young og Karlsen sjølv valde rampelyset, også om 
sine personlege tilhøve, og at dei då må ta konsekvensane av det også i ettertid. Eg ser at 
det godt kan vere at dei som ein konsekvens av dette måtte finne seg i nærgåande omtale 
under Big Brothersendingane og også ei tid etter dette. Men eg kan ikkje sjå at det same 
må gjelde to år etter at sendingane var slutt og om lag eitt år etter at dei hadde slutta å gi 
intervju. 
 

(79) Sjølv om det nok kan vere slik at den som har ”stilt seg til skue i det offentlige liv”, 
jf. Rt. 1994 side 506 på side 517, må finne seg i meir enn dei som ikkje har gjort det, kan 
eit slikt synspunkt ikkje ha innverknad på vurderinga i høve til Young og Karlsen. Det er 
ikkje dokumentert i saka at Young og Karlsen har vore sentrale i pressa. Dei sentrale 
oppslaga kom i Se og Hør, i hovudsak etter avtale i den første tida etter Big 
Brotherprogramma. Ein slik avtale kan ikkje – utan klare haldepunkt – oppfattast som 
klarsignal til seinare publisering som oppfølging av dei avtala reportasjane. Andre media 
hadde meir nøytrale oppslag, og det var også i stor grad tale om omtale av hendingar som 
Young og Karlsen var med på. Om dette viser eg til den temmeleg utførlege omtalen av 
presseoppslag som eg har gitt tidlegare.  
 

(80) Det må også kome inn kva slags informasjon det er tale om. Ei nøytral melding om at eit 
ekteskap eller sambuarskap er avslutta, når dette er heilt på det reine, ville nok i eit tilfelle 
som det aktuelle kunne forsvarast. Det er derimot ikkje akseptabelt at ein publikasjon går 
ut med ein reportasje om at eit forhold er avslutta, der det ikkje er på det reine eller der 
det er ein usikker fase mellom partane. I ein slik situasjon treng privatlivet vern, også når 
det gjeld formidling av sanne opplysningar. Kjerneområdet for vernet etter straffelova 
§ 390 gjeld nettopp formidling av sanne opplysningar om personlege tilhøve. Men 



 15

privatlivets fred treng sjølvsagt også vern mot usanne opplysningar. Og reportasjen om eit 
forhold til ei jente i Skien hadde klart ingen aktverdig grunn og var urettmessig, og det 
utan omsyn til om opplysningane var sanne eller ikkje. 
 

(81) Det sentrale for vernet er om det ligg føre ei krenking av privatlivs fred, og ikkje om 
opplysningane er sanne eller ikkje. Lagmannsretten har karakterisert dei to første 
reportasjane som sladder, og det er eg einig i. Se og Hør har nytta anonyme kjelder, og 
det let seg då ikkje i noko tilfelle vurdere om dei har handla aktsamt eller ikkje. Etter mitt 
syn har det som regel også mindre interesse for spørsmålet om reportasjar krenkjer 
privatlivets fred om innhaldet skulle vere sant. Dette må i høgaste grad gjelde for den 
tredje reportasjen, som Se og Hør ikkje i noko tilfelle kunne ha aktverdig grunn til å 
trykkje.  
 

(82) Det er nok slik at det vil vere eit spørsmål om ei nedre grense for sensitivitet for at det 
skal ligge føre ei krenking, og eg ser såleis ikkje bort frå at terskelen for kva som er 
sensitivt vil vere noko heva for personar som har vore med på program av typen Big 
Brother, jf. særleg det eg har sagt om omtale i den første tida etter programma var sende. I 
så måte må det ha vekt at programmet innebar ei sterk fokusering av privatlivet. Men med 
det innhaldet og på det tidspunktet dette vart trykt i Se og Hør, var det ei klar krenking av 
privatlivets fred å skrive om eit mogeleg samlivsbrot. 
 

(83) Det kan stillast spørsmål om den tredje artikkelen var rettsstridig i høve til Young. Eg 
sluttar meg her til lagmannsrettens vurdering om at dette også var ei krenking i forhold til 
den andre parten i parforholdet, med den belastninga og offentlege krenkinga det innebar 
for henne.  
 

(84) Se og Hør har gjort gjeldande at det må leggjast vekt på uttalen frå Pressens Faglige 
Utvalg (PFU-sak nr. 083/03). Etter mitt syn er det uklart kva faktum utvalet har lagt til 
grunn, men det ser ut som om det har bygd på framstillinga frå Se og Hør. Eg har, slik 
tingretten og lagmannsretten gjorde, vurdert faktum annleis. I tillegg kjem at den siste 
reportasjen om påstått utruskap ikkje er drøfta av utvalet. Det er vanskeleg å sjå at det i 
denne situasjonen kan leggjast vekt på synet til Pressens Faglige Utvalg. 
 

(85) Min konklusjon så langt er såleis at dei tre omtvista artiklane ikkje gav noko tilskot til den 
offentlege debatten. Ei rettsstridsavveging i denne saka må då falle ut til fordel for 
personvernet. 
 

(86) Eg går ikkje inn på reglane i åndsverkslova § 45c, i det eg har forstått Young og Karlsen 
slik at dette berre er gjort gjeldande som alternativt grunnlag til reglane om privatlivets 
fred dersom kravet ikkje skulle føre fram på det sistnemnde grunnlaget. Det er ut frå dette 
ikkje aktuelt å vurdere spørsmål om ansvar på grunnlag av åndsverkslova § 55 andre ledd, 
jf. § 45c. 
 

(87) Vilkåra for skadebot etter skadebotlova § 3-6 er etter dette til stades. Det må leggjast til 
grunn at handlingane er gjorde forsettleg, med ein reservasjon. Dahl handla i det minste 
aktlaust då han let den første artikkelen publisere utan å sikre seg dokumentasjon på eit 
eventuelt samtykke frå Young. Dei subjektive vilkåra for skadebot frå journalistane Dahl, 
som skreiv den første og den andre artikkelen, og Mælnes, som skreiv den tredje 
artikkelen, er etter dette oppfylte.  
 



 16

(88) For den ansvarlege redaktøren og for bladet er det ikkje krav om skuld, jf. skadebotlova 
§ 3-6 første og andre ledd. Etter skadebotlova § 3-6 andre ledd tredje punktum kan eigar 
og utgivar då påleggast å betale slik ytterlegare oppreising samanlikna med 
utgangspunktet i § 3-6 første ledd, som retten finn rimeleg. 
 

(89) Skadebota etter § 3-6 skal fastsetjast etter ei brei rimelegvurdering. Kva moment som 
kjem inn, vil kunne variere. 
 

(90) Omtale av at eit sambuarforhold er opphøyrt, må i dag reknast som lite sensitivt. Det 
same gjeld ikkje for slike påstandar på eit tidspunkt der dette ikkje er på det reine, og 
spesielt ikkje på eit tidspunkt der eit forhold er problematisk. Publisering av dette vil 
direkte kunne påverke forholdet mellom partane. 
 

(91) Artiklane har også framstilt Young og Karlsen på ein mindre heldig måte. Det har vore 
vist til dramatikk, til sjalusidrama og til eit mogeleg forhold for Karlsen under 
vekesopphald i Big Brotherhuset. I den andre reportasjen vart dei framstilte som 
innbyrdes ueinige om det var eit brot, og det låg under at det var eit tvilsamt grunnlag for 
kravet på 700 000 kroner. I særleg grad retta det siste seg mot Young, som ifølgje 
artikkelen uttala at det var eit brot, men som likevel kravde pengar. Den tredje reportasjen 
om eit mogeleg forhold var særleg krenkjande for Karlsen, men representerte også ei 
krenking av hans sambuar. 
 

(92) Young og Karlsen har gjort gjeldande at oppreisinga bør setjast minst like høg som 
vinninga for Se og Hør. Eg kan ikkje sjå at dette vil vere eit godt utgangspunkt for ein 
generell regel for utmåling av oppreising. Dels kjem det inn praktiske problem med å 
fastsetje kva som er vinninga ved bruk av ein artikkel som innslag i eit relativt 
omfangsrikt blad. Dels vil det i nokså like situasjonar gjere at oppreisinga blir avhengig 
av om eit blad har eit godt driftsresultat eller ikkje.  
 

(93) På den andre sida har saka vist klart at det her er tale om økonomiske verdiar. Det blir 
betalt for tips, jf. at jenta frå Skien fekk utbetalt 20 000 kroner. Young og Karlsen fekk 
kvar 20 000 kroner for oppslag om at dei var saman. For bilde frå hytta fekk dei kvar 
20 000 kroner, og i tillegg fekk Young 20 000 kroner for gjenbruk av eit bilde frå 
badeferien i Hellas. Oppslag og opplysningar har såleis ein økonomisk verdi. Etter mitt 
syn bør det leggjast stor vekt på dette når det no skal fastsetjast ein skjønnsmessig sum i 
oppreising. Om det ikkje blir gjort, vil ein utgivar kome rimelegare frå det ved å publisere 
ein rettsstridig reportasje enn ved å gjere avtale om ein reportasje og betale for 
opplysingar og biletbruk. 
 

(94) Det er som før nemnt tale om eit blad med stort opplag, som etter det opplyste var på 
396 019, 390 794 og 400 487 for dei utgåvene saka gjeld. Oppslaga låg dessutan i 
kjerneområdet for innhaldet i Se og Hør. At det var tale om fleire artiklar må også kome 
inn; likeins at det var oppslag på framsida. 
 

(95) Eg ser at det kan stillast spørsmål ved utmåling av oppreising i høve til utmåling ved ulike 
former for valdshandlingar. Slik samanlikning er alltid vanskeleg. I dette tilfellet kjem det 
inn at krenkingane har skjedd med vinningsføremål hos Se og Hør, og at det ofte blir 
betalt vederlag for å få lage reportasjar om private tilhøve og for å få ta bilde i slike 
situasjonar. Det er vanskeleg å sjå bort frå dette ved utmålinga, spesielt fordi det i praksis 



 17

– sjølv om straffelova § 390 er ei straffeføresegn – ikkje er anna enn sivilrettslege 
sanksjonar mot krenkingar av privatlivets fred. 
 

(96) Etter mitt syn er det ikkje grunn til å skilje mellom Young og Karlsen når det gjeld 
oppreisinga frå Se og Hør Forlaget AS. Dels har dei her stort sett vore behandla under 
eitt. Dernest er det nok så at sjølv om den tredje reportasjen var mest krenkjande for 
Karlsen, var til gjengjeld den andre reportasjen mest krenkjande for Young. 
 

(97) Etter mitt syn bør oppreisinga til kvar frå Se og Hør Forlaget AS setjast til 160 000 
kroner.  
 

(98) I tilslutning til lagmannsretten finn eg ikkje grunn til å endre oppreisingsbeløpa 
journalistane vart pålagde ved tingrettens dom. Eg er såleis einig i at Jan-Petter Dahl blir 
pålagt å betale 10 000 kroner til Young og 10 000 kroner til Karlsen, og at Håvard 
Mælnes blir pålagt å betale 20 000 kroner til Karlsen. Beløpet bør derimot endrast noko 
for ansvarleg redaktør Nelvik, som bør betale lik sum – 30 000 kroner – til Young og 
Karlsen ut frå same grunngiving som eg har når det gjeld forlaget.   
 

(99) Sakskostnadene skal fastsetjast ut frå det materielle resultatet i Høgsterett, jf. Rt. 1985 
side 505. Det er også uomtvista at Young og Karlsen før saka sette fram eit forlikstilbod 
som var gunstigare for ankepartane enn det resultatet eg er komen til. Det alt vesentlege 
av kostnadene i motanken gjeld spørsmål der denne anken har ført fram. Young og 
Karlsen bør etter dette tilkjennast fulle sakskostnader for alle rettane. Advokat Eggen har 
levert sakskostnadsoppgåve, der sakskostnadene er oppgitt til 371 448 kroner for 
Høgsterett, av dette 295 100 salær, 2 058 kroner utlegg og 74 290 kroner meirverdeavgift. 
I tillegg kjem rettsgebyr for aksessorisk motanke med 25 800 kroner. Kravet for 
lagmannsretten er samla på 310 662 kroner, av dette 247 500 kroner salær, 3 034 kroner 
utlegg og 60 128 kroner meirverdeavgift. Ved tingrettens dom vart det tilkjent 299 540 
kroner i sakskostnader. Eg finn at dei oppgitte sakskostnader for Høgsterett og 
lagmannsrett bør tilkjennast som nødvendige sakskostnader. Tingrettens 
sakskostnadsavgjerd bør bli ståande. Sjølv om det samla kravet er stort, har det vore tale 
om ei omfattande og komplisert sak som er utførleg prosedert. 
 

(100) Eg røystar etter dette for slik  
 

D O M : 
 
1. Lagmannsrettens dom, domsslutninga punkt 1 til 5, blir stadfesta, med den 

endringa at beløpa i punkt 1 og i punkt 2 blir sette til 160 000 – 
eitthundreogsekstitusen – kroner og beløpet i punkt 4 blir sett til 30 000 – 
trettitusen – kroner. 

 
2. I sakskostnader for lagmannsretten og Høgsterett betaler Se og Hør Forlaget AS, 

Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes ein for alle og alle for ein til 
Anette Young og Rodney Omdal Karlsen i fellesskap 707 910 – 
sjuhundreogsjutusennihundreogti – kroner innan 2 – to – veker frå forkynninga av 
denne dommen, med tillegg av forseinkingsrente etter forseinkingsrentelova § 3 
første ledd første punktum frå forfall og til betaling skjer. 

 
 



 18

(101) Dommer Oftedal Broch:   Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med 
førstvoterende. 

 
(102) Dommer Bruzelius:    Likeså. 

 
(103) Dommer Tønder:    Likeså. 

 
(104) Dommer Gjølstad:    Likeså. 

 

(105) Etter røystinga sa Høgsterett slik  

D O M :  

 
1. Lagmannsrettens dom, domsslutninga punkt 1 til 5, blir stadfesta, med den 

endringa at beløpa i punkt 1 og i punkt 2 blir sette til 160 000 – 
eitthundreogsekstitusen – kroner og beløpet i punkt 4 blir sett til 30 000 – 
trettitusen – kroner. 

 
2. I sakskostnader for lagmannsretten og Høgsterett betaler Se og Hør Forlaget AS, 

Odd J. Nelvik, Jan-Petter Dahl og Håvard Mælnes ein for alle og alle for ein til 
Anette Young og Rodney Omdal Karlsen i fellesskap 707 910 – 
sjuhundreogsjutusennihundreogti – kroner innan 2 – to – veker frå forkynninga av 
denne dommen, med tillegg av forseinkingsrente etter forseinkingsrentelova § 3 
første ledd første punktum frå forfall og til betaling skjer. 

 

 

Rett utskrift: 

 


	DocFieldPartsangivelseAvdeling

