
 
 

OSLO TINGRETT 
 

Ikke begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse 
   

 

-----DOM --- --- 
 
Avsagt: 26.09.2008 

 
Saksnr: 08-000979PRI-OTIR/07   
 
Dommer: 
Tingrettsdommer Erling Agder 

 
Meddommere:    
  Silje Hem 

Aslak Fusdahl 
  
Saken gjelder: Privat straffesak  
 
 
 
 
 
Øystein Stray Spetalen Advokat Cato Schiøtz 

mot 

AS Dagbladet Advokat Frode Elgesem 
Anne Aasheim Advokat Frode Elgesem 
Roy Wahlstrøm Advokat Frode Elgesem 
Tore Bergsaker Advokat Frode Elgesem 
 
 



 - 2 - 08-000979PRI-OTIR/07   

 

DOM 
 
Saken gjelder krav om idømmelse av straff og oppreisning i privat straffesak.    
 
Stevning datert 28. desember 2007 kom inn til Oslo tingrett 3. januar d.å. Tilsvaret kom 
rettidig inn til retten 11. februar d.å. Saksforberedende møte ble avholdt 21. april og 
hovedforhandling ble avholdt 17. – 19. september. Partene møtte med sine 
prosessfullmektiger og partene avga forklaring. For Dagbladet AS møtte ansvarlig redaktør 
Anne Aasheim med fullmakt fra styrets formann. Det ble avhørt åtte vitner hvorav ett vitne 
ble avhørt over telefon. 
 
 
Sakens bakgrunn 
Tirsdag 31. juli 2007 
Saksøkeren har forklart at han tirsdag 31. juli 2007 om kvelden ca. kl 23:15 gikk inn på 
Odeon restaurant i følge med noen venner. Her fikk han øye på sin tidligere venn Christian 
Eidem som satt eller stod ved et bord sammen med noen venner og bekjente. Disse var 
Petter Myhre, Espen ”Sjampo” Knutsen og John Giæver. Etter det retten forstår hadde det 
bygget seg opp et konfliktfylt forhold mellom de tidligere vennene, Spetalen og Eidem.  
Stray Spetalen har videre forklart at han gikk bort til Eidems bord og grep etter 
hånden/armen hans, og fikk tak i denne. Ved denne bevegelsen skvatt ølglasset som Eidem 
holdt i hånden og knustes mot bordet eller på gulvet. Spetalen rygget tilbake fra bordet og 
stod stille en liten stund før han på nytt tok et skritt i retning av Eidems bord. Han uttalte 
ordene ”you are bad” henvendt til Eidem. Han ble da stanset av John Giæver ved at denne 
tok tak i ham ved brystregionen. Spetalen gikk deretter videre inn i lokalet der hans følge 
hadde funnet et bord. Her ble han til han forlot restauranten ved to – tiden. I følge Spetalen  
ble det ikke noe mer snakk om den episoden som hadde funnet sted ved Eidems bord. 
 
Onsdag 1.august  
De saksøkte journalistene, Tore Bergsaker og Roy Wahlstrøm, har sammen med 
kveldsredaktør Frode Hansen forklart at Dagbladet ble tipset om at det hadde vært et 
basketak på Odeon kvelden i forveien, og at Stray Spetalen var involvert. Tipset kom inn 
ved  22 – tiden onsdag 1. august. I følge Bergsaker hadde tipset kommet inn til 
kveldsredaktøren som hadde uttalt at dette må vi ta med én gang. Det var Bergsaker og 
Wahlstrøm som ble satt på oppgaven. Begge startet med å ringe til flere i idrettsmiljøet 
rundt Vålerenga. Den første personen de snakket med var en såkalt annenhåndskilde – altså 
en som selv ikke hadde vært til stede, men som hadde fått historien fortalt. Etter hvert fikk 
de kontakt med noen som hadde vært til stede – i alt tre personer, de såkalte 
primærkildene. Ingen av disse fire har ønsket å stå frem, og de er således forblitt anonyme 
under henvisning til kildevernet. Journalistene har forklart at de nå hadde i alt fire personer 



 - 3 - 08-000979PRI-OTIR/07   

som hadde informasjon som de følte de kunne bruke. Det var således flere personer som i 
hovedtrekk hadde fortalt den samme historien, og journalistene vurderte vitnene som 
troverdige. Det var flere av kildene som sa at Spetalen hadde slått rundt seg ved det bordet 
Petter Myhre og Christian Eidem hadde sittet. 
Tore Bergsaker ringte også til Stray Spetalen denne kvelden for å få hans kommentar til 
det som hadde skjedd. I denne samtalen skal Spetalen ha sagt at han ikke hadde noe 
uoppgjort med Christian Eidem. For øvrig ville Spetalen ikke kommentere hendelsen. 
 
Etter samtalen med Bergsaker ringte Spetalen til Morten Pedersen som befant seg i 
Frankrike. Pedersen er journalist i Dagbladet og han og Spetalen er bekjent fra tidligere. 
Etter det retten har forstått  bad Spetalen Pedersen om å undersøke hva Dagbladet ville 
skrive om episoden på Odeon. Pedersen tok en telefon til Dagbladet for å undersøke hva 
avisen ville skrive. I en ny telefonsamtale med Pedersen fikk Spetalen det inntrykk at det 
ville bli et lite oppslag uten navn og bilde. 
 
Morten Pedersen har i sin forklaring bekreftet at det kan godt være slik at han overfor 
Spetalen ga uttrykk for at det ville bli en mindre sak. Pedersen har videre forklart at det 
hadde tikke inn en mengde sms´er på mobiltelefonen hans allerede på formiddagen hvor 
innholdet gjennomgående hadde vært: ”Har du hørt at Øystein Stray Spetalen fløy på 
Christian Eidem?” Morten Pedersen ringte senere på dagen til sin venn Espen Knutsen som 
han visste hadde vært på Odeon kvelden i forveien for å høre hva som hadde passert. I 
følge Pedersen hadde Espen Knutsen forklart at Øystein hadde kommet bort til bordet ”han 
hadde mista det”, ”var svart i øya” og ”vi snakket om ham som pasienten.” Etter det retten 
forstår er dette en slags sjargong i klubbmiljøet rundt Vålerenga som betyr at 
vedkommende hadde mistet kontroll.  
 
Espen Knutsen har i sin forklaring fortalt at han så Øystein lene seg over bordet de satt ved 
og slo ølglasset ut av hånden på Christian. Øystein gikk deretter litt tilbake og skrek noen 
ord til Eidem: ”you are bad”. Det så ut som Øystein hadde beveget seg mot bordet igjen, 
men han ble stanset av Giæver. Espen Knutsen forklarte at han hadde blitt sjokkert over 
overskriften i Dagbladet torsdag 2. august fordi ordet amok var sterkt overdrevet.  
Oppslaget om at Spetalen hadde slått vilt rundt seg og hadde slått en ishockey spiller 
og/eller fotballtopper var ifølge Knutsen ”rein løgn”.   
 
2. august 
Det er denne dagen oppslaget som er gjenstand for nærværende sak står på trykk i 
Dagbladet. Over hele forsiden heter det: KJENDISmilliardær AMOK på utested. Det 
heter videre på forsiden: Slo etter fotballtopper. Skadet kvinnelig gjest. Og nederst til høyre 
på siden står det: Med idrettstopper som sjokkerte vitner, skal den kjente finansmannen ha 
kastet seg over gjester og slått vilt rundt seg på utestedet Odeon i Oslo. 
 



 - 4 - 08-000979PRI-OTIR/07   

Inne i avisen på side 4 og 5 møter man overskriften Han slo vilt rundt seg. I ingressen 
under står følgende: Nylig avgåtte VIF-trener Petter Myhre, fotballrådgiver Christian 
Eidem og kompiser av de to koste seg på utestedet Odeon tirsdag kveld. Plutselig kastet en 
kjent finansmann seg over bordet og slo vilt rundt seg. Litt lenger ned i teksten heter det at 
Myhre og Eidem stod og snakket sammen og ante fred og ingen fare da milliardæren 
kastet seg over bordet slik at alt av glass veltet og føk rundt. Deretter skal han ha slått et 
ølglass ut av hånda på Eidem slik at det fór flere meter til værs før det traff en kvinne i 
hodet. Hun begynte å blø, men skal ikke ha blitt alvorlig skadet. Men finansmannen skal 
ikke ha gitt seg med det. Han skal også ha slått en tidligere ishockeyspiller i ansiktet. 
Et anonymt vitne blir i artikkelen sitert på følgende utsagn som er fremhevet i teksten: Jeg 
har aldri sett et så sykt blikk. Han så helt gal ut da han kastet seg over bordet. 
 
Petter Stordalen var i følget til Spetalen. Han har forklart at da han så oppslaget i avisen, 
var det ikke mulig å kjenne seg igjen. Det var et opptrinn på Odeon – men det var ikke 
alvorlig, og det var høyst ett eller to glass som gikk i gulvet. Han hadde denne dagen en 
telefonsamtale med Anne Aasheim og ga uttrykk for at oppslaget var ute av alle 
proporsjoner i forhold til det som hadde skjedd. Samtalen mellom Dagbladet og Stordalen 
resulterte i ny overskrift i Dagbladet  
 
Torsdag 3. august 
Overskriften over mesteparten av førstesiden denne dagen lyder 
- ER INGEN VOLDSMANN 
Petter Stordalen forsvarer Øystein Stray Spetalen  
Teksten er ledsaget av bilder av Stray Spetalen og Stordalen. Inne i avisen er overskriften 
Slår ring om Spetalen med et stort bilde av Petter Stordalen. Under denne overskriften 
følger  et intervjue med Stordalen som retten ikke finner grunn til å gjengi. 
 
I september klaget Stray Spetalen Dagbladet inn for Pressens faglige utvalg. Dagbladet 
fikk anledning til å gi to tilsvar til utvalget før saken ble tatt opp til behandling. I det siste 
tilsvaret av 31. oktober avslutter Anne Aasheim slik: 
Dagbladet har brukt mye ressurser for å sjekke ut det som skjedde på Odeon i august. Vi 
er, om mulig, enda tryggere på faktabeskrivelsene og vil hevde at våre beskrivelser er 
troverdige. 
  
I sin uttalelse av 20. november konkluderer Pressens faglige utvalg med at Dagbladet 
hadde brutt god presseskikk. 
 
 
Saksøkeren har i det vesentlige anført: 
Som en oppsummering av bevisførselen må man konkludere med at Dagbladet har fremsatt 
usannheter om Stray Spetalen som er sterkt kritikkverdige. Dagbladet har måttet foreta full 
retrett på sentrale punkter. Dagbladet kan ikke skjule seg bak anonyme vitner. Det er 



 - 5 - 08-000979PRI-OTIR/07   

vanskelig å forstå at disse ikke skulle kunne avgi forklaring. Det må være ukomplisert å 
fortelle hva man har sett. 
 
Det skal foretas en totalvurdering av de aktuelle reportasjer – de omstridte uttalelser skal 
sees i sammenheng. Det avgjørende er hvordan den enkelte avisleser oppfatter reportasjen 
som helhet. Det første oppslaget i Dagbladet forteller om et høydramatisk opptrinn på en 
restaurant. Stray Spetalen går berserk ved at han legemsfornærmet flere gjester og skadet 
en kvinnelig gjest. Det står ikke et sant ord på avisens første side i oppslaget 2. august, og 
karakteriseringen av Spetalens opptreden modifiseres ikke ved oppslaget neste dag. Her 
blir ordet voldsmann brukt, og Dagbladet går ikke tilbake på noe. Tvert imot – 
beskyldningene gjentas, og den eneste som påberopes for å nyansere bildet er en ”nær 
venn”. Avisen snakker ikke med noen av de vitnene som var til stede, og som uttalte seg 
helt annerledes, for eksempel til Nettavisen. Alle de åpne kildene tilbakeviser Dagbladets 
påstander.  
 
Dessuten – etter at saken er brakt inn for Pressens faglige utvalg gjentar Dagbladet i begge 
sine tilsvar til utvalget påstandene i avisen.  
 
Påstandene som er fremsatt er klart injurierende. 
 
Når retten skal ta stilling til hva som skjedde på Odeon bør man ta utgangspunkt i Stray 
Spetalens egen forklaring. Denne har vært konsistent hele tiden og blir støttet opp av 
vitnene som var til stede. John Giæver trodde først det var et uhell – han opplevde Spetalen 
som klønete. Espen Knutsen karakteriserte førsteside oppslaget 2. august som ”rein løgn”, 
og mente det som hadde skjedd var en bagatellmessig episode. Han hadde telefonisk 
kontakt med journalist Morten Pedersen hvor han fortalte om det som hadde skjedd på 
Odeon, men han hadde en helt annen versjon enn den Pedersen gjenga i sin vitneforklaring. 
Petter Myhre brukte betegnelsen en ”hendelse” som han trodde var en ”fleip”. Petter 
Stordalen mente episoden var så bagatellmessig at han ikke en gang nevnte den for sin 
venninne som satt i restauranten. Innehaveren av Odeon mente det var en ”latterlig ikke-
episode”. Erik Dahle hadde en noe annen versjon av episoden enn de fire ovennevnte 
vitnene.  
 
Etter episoden forløp kvelden som normalt, og det var ingen nærmere oppfølgende 
samtaler. 
 
Det klare utgangspunkt er at usanne beskyldninger er injurierende.  
 
I Høyesteretts drøftelser i Tønsberg Blad – dommen (Rt. 2003 s. 928) finner man de 
sentrale elementene som skal vurderes av retten, og særlig avsnitt 44 i denne dommen går 
rett inn i kjernen av jusen. Disse elementene går igjen også i flere andre dommer avsagt av 
Høyesterett i de senere år.  



 - 6 - 08-000979PRI-OTIR/07   

 
Et helt sentral punkt er om saken er av allmenn interesse – det er dette moment som bærer 
usannheter. Denne saken har liten eller ingen allmenn interesse. Dersom man 
sammenlikner denne saken med alle dommer etter 2000, ser man at disse har et betydelig 
større element av allmenn interesse enn nærværende sak. En mulig maktkamp innen 
Vålerenga som var journalistenes arbeidshypotese, kunne vært av allmenn interesse, men 
denne hypotesen var feil. 
 
Beskyldningene mot Stray Spetalen er svært grove. Det er beskyldninger om straffbare 
forhold, og de er slått opp med ”krigstyper”. Det er heller ikke tatt noe forbehold om 
beskyldningenes riktighet. At det ikke er brukt navn i oppslaget 2. august må karakteriseres 
som en skinnanonymisering.  Dagbladets oppslag tvang Stray Spetalen til å gå ut å forsvare 
seg. Det var høyst påregnelig at det ville komme en identifikasjon av ham. 
 
Oppslaget inneholder faktiske utsagn – ikke verdiutsagn. Ordet ”amok” ligger i 
grenselandet, men brukt sammen med det faktagrunnlaget beskrivelsen bygger på må 
uttrykket kunne gjøres til gjenstand for sannhetsbevis. 
 
Øystein Stray Spetalen må anses som en offentlig person som må tåle rettferdig kritikk 
som finansmann. Dersom han i det private hadde brutt regler fastsatt av viktige 
samfunnsmessige hensyn måtte han ha tålt oppslag om dette, jf. Tønsberg Blad – saken, 
men dette slår ikke til her. 
 
De sterke beskyldningene skjerper kravene til aktsomhet. Her bygger Dagbladet kun på 
vitner som krever å være anonyme, og dette forsterker aktsomhetskravet ytterligere. 
Dagbladet velger å skrive reportasjen etter bare ca. to timers forarbeid, og da går det galt. I 
intervju med avisen samme kveld uttaler Stray Spetalen at han ikke kjenner igjen episoden 
som blir beskrevet. Dette skjerper aktsomhetskravet enda mer. 
 
Hva som er sannhet er ikke så ofte svart – hvitt, som oftest er det gråsoner. I denne saken 
er imidlertid alt galt, jf. Espen Knutsens utsagn om ”rein løgn”, og oppslaget er gitt en 
unødig krenkende form. 
 
Etter saksøkerens syn er injuriene så sterkt krenkende at det bør anvendes straff. 
Strafferammen etter straffeloven § 247 er fengsel i tre år, men det vil ikke bli nedlagt 
påstand om fengselsreaksjon. Ved den nærmere vurdering av hvilken bøtestraff som er 
adekvat for ansvarlig redaktør Anne Aasheim må grovheten i oppslaget, skyldgraden og 
gjentakelsesmomentet være sentrale elementer. Oppslaget er grovt krenkende, i skjerpende 
retning kommer det også at hun fastholder de usanne påstandene overfor Pressens faglige 
utvalg (PFU) i begge tilsvarene til Dagbladet. Det må også telle inn at Dagbladet stadig får 
fellende uttalelser i PFU. Etter saksøkerens syn bør en bot på kr 100 000 være passende for 



 - 7 - 08-000979PRI-OTIR/07   

Anne Aasheim. Når det gjelder Roy Wahlstrøm og Tore Bergsaker kan man ta høyde for at 
disse er blitt lurt. Saksøkeren vil derfor foreslå kr 50 000 i bot for hver av disse. 
 
Når det gjelder oppreisningens størrelse peker saksøkeren på den såkalte ”Se og Hør – 
dommen” i Rt.  2007 s. 687. Her jekker Høyesterett opp erstatningen i en sak som er 
vesentlig mindre alvorlig enn nærværende. Når det gjelder oppreisningen i Baneheia – 
saken som ble endelig pådømt i Agder lagmannsrett (der TV2 var saksøkt) må man ta i 
betraktning at Fædrelandsvennen ble frikjent (3 – 2) i Høyesterett på omtrent samme 
faktagrunnlag. Dette betyr at injurien TV2 ble domfelt for var marginal. Ved utmålingen 
av oppreisningen i denne saken må det legges vekt på grovheten av det injurierende 
oppslag, skadevirkningen for Stray Spetalen, skyldgrad, ”krigstyper”, gjentagelsen av 
fremsatte påstander, spekulasjon i kjendiser som selger avisen og den preventive effekt, 
sammenholdt med at Dagbladet er ”PFU-versting”. 
 
Saksøkeren har nedlagt slik påstand:   
1. Anne Aasheim dømmes for overtredelse av straffeloven § 431 jf. §247 til en bot stor 

kr 100 000 
2. Roy Wahlstrøm dømmes for overtredelse av straffeloven § 247 til en bot stor             

kr 50 000. 
3. Tore Bergsaker dømmes for overtredelse av straffeloven § 247 til en bot stor             

kr 50 000. 
4. Dagbladet AS dømmes til å betale Øystein Stray Spetalen en oppreisning utmålt etter 

rettens skjønn begrenset oppad til kr. 800 000. 
5. Anne Asheim dømmes til å betale oppreisning etter rettens skjønn begrenset oppad 

til kr 100 000. 
6. Roy Wahlstrøm dømmes til å betale oppreisning etter rettens skjønn begrenset oppad 

til kr 75 000. 
7. Tore Bergsaker dømmes til å betale oppreisning etter rettens skjønn begrenset oppad 

til kr 75 000. 
8. Dagbladet AS, Anne Aasheim, Roy Wahlstrøm og Tore Bergsaker idømmes sakens 

omkostninger med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 
 
 
 
Saksøkte har i det vesentlige anført:  
Saken gjelder krav om straff og oppreisningserstatning for Dagbladets dekning av Stray 
Spetalens angrep på Christian Eidem på Odeon 31. juli 2007. 
 
Ett spørsmål er om Dagbladets reportasje var dekkende for det som skjedde denne kvelden. 
 
Et annet spørsmål er, og dette er etter de saksøktes syn Stray Spetalens egentlige agenda, 
om Dagbladet ble utsatt for en konspirasjon hvor hele historien ble plantet av Christian 



 - 8 - 08-000979PRI-OTIR/07   

Eidem og Morten Pedersen. I samtalen med avisen den 2. januar avslo Spetalen å la seg 
intervjue fordi Dagbladet ikke ville medgi at avisen hadde vært utsatt for et slikt komplott. 
Saksøkeren har imidlertid ikke noe bevis for at Dagbladet ble utsatt for noe komplott – han 
tror det – men han vet ikke.   
 
Det sentrale spørsmålet er om Dagbladet kan bebreides for ikke å ha handlet i god tro 
og/eller unnlatt å oppfylle sin forpliktelse til å verifisere de faktiske opplsysningene. 
 
Saksøkerens utgangspunkt er at påstandene er usanne og ærekrenkende, og at Christian 
Eidem har plantet en uriktig injurierende omtale med hjelp av Morten Pedersen. 
Dagbladet er av den oppfatning at oppslagene er innenfor pressens ytringsfrihet av disse 
grunner: 
- saken er av allmenn interesse 
- Stray Spetalen ble ikke identifisert i oppslaget 2. august, og da er vi ute av 

straffeloven § 247.   
- Det vesentlige av beskyldningene – etter  at utsagnene er tolket i sin sammenheng – 

er sanne. 
- Det er ikke påvist ond tro eller noe som kan underbygge en påstand om at avisen har 

opptrådt uaktsomt. 
 
Kjernen i problemstillingen er om det fant sted et journalistisk arbeid som var uforsvarlig, 
og spørsmålet er komplekst fordi det ble brukt kilder som krevde anonymitet. 
 
Ved avgjørelsen av om ytringene er rettstridige er det den samlete vurdering av dekningen 
i oppslagene som skal være utslagsgivende. Dette følger av sikker rettspraksis de senere år, 
ikke minst med utgangspunkt i  Strasbourg domstolens avgjørelse i Tønsberg Blad – saken. 
Dette innebærer at det må være noe slingringsmonn ved tolkingen av oppslagene – man 
kan ikke ta alt i verste mening. 
 
Et annet forhold som begrenser det rettstridige element i en omtvistet påstand er når avisen 
anvender en viss forsiktighet i uttrykksmåten. Dette finner vi flere eksempler på i oppslaget 
her slik som ..den kjente finansmannen skal ha eller … slik Dagbladet har fått bekreftet 
hendelsen. Det går også frem av reportasjen at kvinnen som blør er et uhell. 
 
Stray Spetalen gir gale opplysninger til Dagbladet når han underslår konflikten mellom seg 
selv og Christian Eidem. 
 
Oppslagene i Nettavisen hvor vitner som var til stede blir intervjuet trekker også hele 
inntrykket ned, og dette er også en del av det samlete bilde. Også oppslaget i Dagbladet  3. 
august, hvor avisen tar kontakt med Stordalen som bringer inn korrigerende opplysninger, 
har betydning for det samlete inntrykk.   
 



 - 9 - 08-000979PRI-OTIR/07   

Ordet ”amok” som kom på Dagbladets forside 2. august har ikke noe klart definert innhold. 
Dette er derfor en verdivurdering – ikke et faktisk forhold som kan bevises. 
 
Når det gjelder vitnene og forklaringene henledes oppmerksomheten på at vi her opererer 
med tre tidspunkter. Det første tidspunkt er dag én (1. august) når Dagbladet er i ferd med 
å innhente opplysninger fra vitner som var tilstede på Odeon. Hendelsen kvelden i forveien 
er da helt fersk. Tidspunkt nummer to er dagen etter. Da dysser man historien kollektivt 
ned fordi man blir forskrekket over oppslaget. Tidspunkt nummer tre er under  
hovedforhandlingen, og hendelsen får gjennomgående et mer moderat preg. Man ønsker å 
tone ned dramatikken – det er mange som reagerer på oppslaget, og det kan prege vitnenes 
forklaring. 
 
Arbeidet i redaksjonen startet ved tipsene som kom inn ved 22 – tiden om kvelden til 
kveldsredakør Frode Hansen. Det var tre primærkilder og en sekundærkilde – alle fire 
ønsket å være anonyme. Dagbladet har skrevet det kildene har sagt – det er selvsagt intet 
oppdiktet fra journalistenes side. Det var dekning for innholdet på publiseringstidspunktet. 
Når saksøker gir inntrykk av at angrepet kun besto i noe ”knuffing” er ikke dette riktig. 
 
Som en oppsummering av bevisførselen kan man peke på en rekke momenter som 
underbygger at angrepet på Christian Eidem var en alvorlig hendelse: 
 
- Bakgrunnen var en dyptliggende konflikt med Eidem 
- Angrepet var dagens ”snakkis” – Morten Pedersen fikk 8-10 sms´er 
- Espen Knutsens samtale med Pedersen 2. august etter lunsj. I følge Pedersen hadde 

Knutsen uttalt at Spetalen var ”mørk i øya”, han ”hadde mista det” og de omtalte 
Spetalen som ”pasienten” som hadde vært meget sint. 

- Christian Eidem ble redd, i følge Giæver bad han denne om å bli på stedet. 
- Når Spetalen rygger tilbake etter angrepet griper Giæver (den tidligere dørvakten) 

inn og stopper det hele. Han mente situasjonen var ute av kontroll. 
- Vi har gjennomgående hørt at opptrinnet tok 15 –30 sekunder, og mye kan skje på 

denne tiden. 
 
 
Dagbladets oppslag ligger innenfor pressens ytringsfrihet. 
 
Prinsipalt anfører de saksøkte at oppslaget 2. august ikke rammes av straffeloven § 247 
fordi Stray Spetalen ikke ble identifisert. Det vil selvsagt være spekulasjoner rundt hvem 
denne milliardæren er, og sannsynligheten for at dette blir lagt ut på nettet er der. Men det 
er forskjell i det å få sin identitet knyttet til oppslaget i en riksdekkende avis og på nettet. 
 
Subsidiært anføres at selv om oppslaget rammes av straffeloven § 247 må det likevel ligge 
innenfor pressens ytringsfrihet. Dette er et spørsmål om rettstrid knyttet til forståelsen av 



 - 10 - 08-000979PRI-OTIR/07   

EMK artikkel 10. Ytringsfriheten er vid i saker av allmenn interesse, jf. EMDs avgjørelse i 
saken om Tønsberg Blad. Pressen har en samfunnsoppgave i å skrive om forhold som har 
allmenn interesse som korresponderer med pressens plikt til å informere. Da må også 
pressen ha et slingringsmonn i presentasjonen av fakta. Pressen har likevel en plikt til å  
være i god tro rundt sin behandling av fakta. Man skal verifisere opplysningene.  
 
Stray Spetalen er en offentlig person, og saken har allmenn interesse når en person i hans 
stilling overtrer straffeloven § 228 (legemsfornærmelse). De som skal velge Stray Spetalen 
inn i styret vil gjerne vite litt om ham, og vi er i skuffen for utvidet ytringsfrihet. 
Dagbladet gjorde et godt journalistisk arbeid i redaksjonen om kvelden 1. august. Det ble 
ikke utvist uaktsomhet. Det vises til forklaringene fra vaktsjef og journalister om deres 
arbeid med kildene. De hadde tre primærkilder og en sekundær som i store trekk fortalte 
den samme historien. Det er ikke påvist noen forhold som skulle indikere uaktsomhet. 
 
Når det gjelder saksøkerens krav om straff er dette ganske oppsiktsvekkende. En slik 
reaksjon er nærmest ikke-eksisterende i moderne norsk injuriepraksis. Det er ingen andre 
saksøkere som har funnet grunn til å nedlegge straffepåstand. Dette er ute av takt i vår tid 
både her hjemme og i Europa forøvrig. Det er sjeldent proporsjonalt å anvende straff mot 
ytringer, jf. EMK artikkel 10. Det nedlegges derfor krav om frifinnelse for påstanden om 
straff for de saksøkte. 
 
Når det gjelder erstatningsutmålingen er utgangspunktet i denne saken at det intet er å 
bebreide redaksjonen. Det er skrevet en historie som i sin kjerne er sann. Spetalen har selv 
bidratt til skaden ved sitt angrep på Eidem på et offentlig sted. Det var høyst påregnelig at 
dette kunne resultere i en negativ mediedekning. Spetalen kunne selv ha brakt konflikten ut 
av offentlig interesse ved å forklare journalistene bakgrunnen denne da de tok kontakt med 
ham om kvelden 1. august. Ved å unnlate dette berøvet han Dagbladet muligheten for å ta 
dette med i betraktning. Også ved å trekke intervjuet med korrigerende opplysninger har 
han unnlatt å bidra til å redusere skadevirkningen.  
 
Når det gjelder erstatningsnivået er eldre dommer av mindre interesse. Utviklingen i saker 
om ærekrenkelse har vært å gi mindre erstatningsbeløp. Når det gjelder erstatningsnivået i 
Big Brother – dommen (Rt 2007 s. 687) er vi i et område med betalingsjournalistikk, og 
dette påvirker nivået oppover. Nivået i denne saken må ligge vesentlig lavere enn i 
Baneheiasaken hvor TV2 ble dømt. Det samme gjelder i forhold til saken mot Dagens 
Næringsliv m.fl. som ble pådømt i Oslo tingrett 31. oktober 2007,  men som ikke er 
rettskraftig. 
 
Dersom saksøker får medhold kommer bestemmelsen i tvistemålsloven § 174 annet led om 
saksomkostninger til anvendelse. 
 
 



 - 11 - 08-000979PRI-OTIR/07   

De saksøkte har nedlagt slik påstand:  
AS Dagbladet, Anne Aasheim, Roy Wahlstrøm og Tore Bergsaker frifinnes. 
 
AS Dagbladet Anne Aasheim, Roy Wahlstrøm og Tore Bergsaker tilkjennes sakens 
omkostninger med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer. 
 
 
Rettens bemerkninger: 
 
Vurdering av bevisene  
Ved en vurdering av bevisende rundt sannhetsgehalten i Dagbladets oppslag finner retten 
det naturlig å ta utgangspunkt i Stray Spetalens egen forklaring. Han har erkjent at han ved 
ankomst inn i restauranten fikk øye på Christian Eidem, gikk bort til den tidligere vennen 
og grep etter hånden/armen hans slik at et ølglass seilte ut av hånden til Eidem og knustes. 
Han har også erkjent at han ble holdt tilbake av Giæver da han nærmet seg bordet for 
annen gang. Han har forklart at bakgrunnen for opptrinnet var en konflikt mellom de 
tidligere vennene. 
 
Ut fra Stray Spetalens egen forklaring og vitneforklaringene finner retten det lite tvilsomt 
at Spetalen, da han fikk øye på Eidem, gikk bort til ham og angrep den tidligere vennen. På 
bakgrunn av vitneforklaringene legger retten også til grunn at dette skjedde med et relativt 
heftig sinne. Om  Spetalen slo ølglasset ut av hånden på Eidem, slik Espen Knutsen har 
forklart, eller om ølglasset ble ristet ut av hånden til Eidem, slik Spetalen synes å mene, har 
ingen betydning for retten. Retten konstaterer at Spetalens angrep representerer en 
krenkelse av straffeloven § 228 – en legemsfornærmelse. 
 
Retten finner det videre bevist at Spetalen, etter å ha trukket seg noe tilbake, syntes å ville 
angripe igjen – i alle fall trodde John Giæver det – og Spetalen ble stanset av Giæver. På 
basis av vitneforklaringene legger retten også til grunn at Spetalen, da han ble stanset, 
viftet en del med armene for å komme løs. Deretter roet alt seg ned, og resten av kvelden 
forløp normalt. 
 
Det er opptrinnet, slik det er beskrevet ovenfor, retten har funnet bevist. Når dette 
sammenholdes med Dagbladets oppslag, må man enkelt kunne konstatere at avisens 
presentasjon av opptrinnet går en del av hengslene. Dagbladet har selv erkjent at det ikke 
var dekning for å skrive ”skadet kvinnelig gjest”, og at det kun var én ”fotballtopp” det ble 
slått etter – nemlig Eidem. Det var heller ikke belegg for at Spetalen slo etter en ishockey 
spiller slik det står inne i avisen. Retten legger til grunn at det heller ikke er bevist at 
Spetalen skal ”ha kastet seg over gjester og slått vilt rundt seg” (gjester her brukt i flertall). 
Derfor må retten gi saksøkerens prosessfullmektig rett når det, etter en nærmere analyse, 
hevdes at det nærmest ikke står et sant ord på avisens første side. Retten er også enig med 
saksøkerens prosessfullmektig i at anvendelsen av ordet ”amok”, brukt på det 



 - 12 - 08-000979PRI-OTIR/07   

faktagrunnlag som beskrives på avisens første side, må kunne anses som beskrivelse av et 
faktum det må kunne kreves sannhetsbevis for. 
 
Retten er langt fra enig med de saksøktes prosessfullmektig når han hevder at det 
vesentlige av beskyldningene – sett i sin sammenheng – er sanne. Det er ikke ført 
sannhetsbevis for det hovedinntrykk oppslaget gir, nemlig at Stray Spetalen nærmest gikk 
berserk på utestedet Odeon. Det oppslaget som er gitt i avisen er etter de bevisene som 
foreligger betydelig overdrevet, det er sterkt krenkende for Stray Spetalen og det er 
injurierende. 
 
Allmenn  interesse 
Det er på rene at rommet for å gi uriktige og krenkende faktaopplysninger er betydelig 
større der en sak har allmenn interesse enn der saken ikke har det. Det skal mer til før 
injuriene blir rettstridige når saken har allmenn interesse. Dette har sammenheng med 
pressens oppgave i samfunnet med dens plikt til å informere (”watch dog”). 
 
Stray Spetalen er en åpenbart svært vellykket finansmann med betydelig innflytelse innen 
finansverdenen, hvor han, etter det retten har forstått, har betydelige posisjoner. Stray 
Spetalen er slik sett en offentlig person. Når en slik mann, i et øyeblikks sinne, mister 
fatningen slik at han begår en legemsfornærmelse på en restaurant, har dette etter rettens 
syn offentlig interesse. Handlingen kan for eksempel fortelle noe om selvbeherskelse og 
vurderingsevne, og dette har allmenn interesse for en mann med betydelige posisjoner i 
finansverden.  
 
Aktsomhet  
Retten er enig med de saksøkte i at et helt sentralt spørsmål er om redaksjonen i Dagbladet 
har opptrådt med tilstrekkelig aktsomhet i denne saken. Det er da særlig oppslaget 2. 
august som står i sentrum for vurderingen. Dagbladet valgte her å satse på kilder som ikke 
ønsket å stå frem. De ville være anonyme. Det var tre primærkilder og en såkalt 
sekundærkilde. Når avisen velger å bygge på anonyme vitner er det selvsagt Dagbladet 
som bærer den fulle risikoen for opplysningenes etterrettelighet. Dagbladet valgte bevisst å 
gå ut med et kjempeoppslag med sterke beskyldninger mot Stray Spetalen. Da skal avisen 
være veldig sikker på at opplysningene er riktige. Retten har hørt at redaksjonen vurderte 
kildene som troverdige og at de stort sette fortalte en sammenfallende historie. Det gikk 
imidlertid veldig fort i redaksjonen. I følge de saksøkte kom historien redaksjonen for øre 
ved ti – tiden om kvelden. I følge journalist Tore Bergsaker hadde kveldsredaktør Frode 
Hansen kommet og fortalt at det hadde vært et basketak på Odeon, og han hadde gitt 
uttrykk for at dette måtte ”tas med en gang”. Retten sitter igjen med det bestemte inntrykk 
at dette var en historie som skulle ut fordi den, med passende ornamentikk, ville selge 
avisen godt. Etter rettens syn er det ikke slik man skal arbeide når det fremsettes så 
alvorlige beskyldninger mot en kjent, offentlig person. Retten viser også til at det var vitner 
til episoden som har vist seg å være fullt villig til å stå frem å fortelle hva de så. Man må 



 - 13 - 08-000979PRI-OTIR/07   

spørre seg hvorfor Dagbladet ikke fant frem til disse. Etter dette må retten konkludere med 
at avisen ikke har vært så aktsom som man må forvente når man valgte å gå ut på den 
måten man gjorde. 
 
De saksøkte har anført at oppslaget går klar av straffeloven § 247 fordi det er skrevet i 
anonymisert form – Stray Spetalens navn er ikke nevnt i avisens oppslag 2. august. Retten 
kan ikke se at unnlatelsen av å anvende navn her kan virke frifinnende i forhold til 
injurielovgivningen. Det er åpenbart at ”kjendismilliardærens” identitet vil bli brakt på det 
rene i løpet av svært kort tid, og dette er det Dagbladet som har sørget for med sitt oppslag. 
Retten er også enig med saksøkerens prosessfullmektig i at Spetalen hadde et legitimt 
behov for å gå ut å forsvare seg etter et slikt oppslag. Det er høyst forstålig at han ikke 
kunne sitte med hendene i fanget. 
 
Retten er enig med saksøkeren i at oppslaget i Dagbladet 3. august ikke satte saken i noe 
bedre lys for ham. Selv om oppslaget på første side lyder ER INGEN VOLDSMANN er 
det allikevel, etter rettens oppfatning, ordet voldsmann som blir stående i leserens 
bevissthet – og dette er slett ikke noe hyggelig for Spetalen. 
 
Konklusjon 
Hver av de saksøkte skal bedømmes individuelt. 
Retten må konstatere at avisen Dagbladet blir å domfelle for å ha fremsatt rettstridige 
injurierende påstander mot Øystein Stray Spetalen. Det samme må ansvarlig redaktør Anne 
Aasheim som deltok i en diskusjon rundt det famøse oppslaget på avisens førsteside 2. 
august. Når det gjelder journalistene Tore Bergsaker og Roy Wahlstrøm hadde disse ikke 
hånd om avisens førsteside, og det er denne som i særlig grad slår. Forsiden ble etter det 
retten forstår redigert av ”desken”. Retten er på den bakgrunn kommet til at de to 
journalistene blir å frifinne. 
 
 
 
Reaksjoner 
Saksøkeren har nedlagt påstand om bøtestraff for Anne Aasheim. Retten er enig med de 
saksøktes prosessfullmektig i at anvendelsen av straff for å ha trådt feil i forhold til 
grensene for ytringsfriheten, ikke hører hjemme i dagens samfunn. Anvendelsen av straff 
her er en gammelmodig reaksjon som det ikke er noen grunn til å blåse støvet av. Anne 
Aasheim blir derfor å frifinne for saksøkerens straffepåstand. 
 
Når det gjelder erstatningsutmålingen for AS Dagbladet skal retten legge til grunn at avisen 
fremsatte grove beskyldninger mot Stray Spetalen med svært spinkel rot i virkeligheten. 
Det var betydelige overdrivelser i oppslaget som beskrev Spetalens adferd på en måte som 
gir ham grunn til å føle seg hengt ut og krenket. Retten finner det likevel riktig å trekke inn 
i vurderingen at det var Spetalen selv som ved en noe oppsiktsvekkende adferd på offentlig 



 - 14 - 08-000979PRI-OTIR/07   

sted utløste det hele. Saksøkerens prosessfullmektig har i sin prosedyre blant annet vist til 
at Dagbladet er ”PFU-versting” og at dette i preventivt øyemed må virke inn på 
erstatningsutmålingen. Retten bemerker til dette at denne type residivist – tankegang neppe 
passer for de sivile rettsfølger. 
 
Begge prosessfullmektiger har vist til rettsavgjørelser i saker om ærekrenkelse avsagt de 
senere år. Dette er avgjørelser hvor erstatningsbeløpet ligger rundt 200 000 til 250 000 
kroner, og det kan se ut som om det er i dette område vi skal ligge etter gjeldende rett også 
i denne saken. De fleste vil vel føle krenkelsen av seg selv som ekstra ille og at man skal 
ha rikelig med kompensasjon for dette i form av oppreisning. Retten finner imidlertid ikke 
at denne saken er så spesiell at den påkaller oppreisningsbeløp utover det antatt gjengse 
nivå. Etter dette er retten kommet til at erstatningsbeløpet settes til kr 250 000 for AS 
Dagbladet. 
 
Når det gjelder erstatningspåstanden rettet mot Anne Aasheim har saksøkeren gjort et 
nummer av at hun overfor Pressens faglige utvalg har gjentatt påstanden om at de hadde 
belegg for faktabeskrivelsen. Retten kan ikke se at denne noe hardnakkede påstålighet har 
hatt nevneverdig betydning for den belastning Stray Spetalen ble påført i forbindelse med 
avisens oppslag. Retten har skjønnsmessig kommet til at erstatningsbeløpet for Anne 
Aasheim bør settes til kr 20 000. 
 
Saksomkostninger 
Dagbladet hadde før hovedforhandlingen fremsatt et forlikstilbud på kr 150 000. Med det 
resultat retten er kommet til anser retten saken dels vunnet og dels tapt, jf. tvistemålsloven     
§ 174 første ledd, og da bærer hver av partene sine saksomkostninger. 
 
 
Dommen er enstemmig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 15 - 08-000979PRI-OTIR/07   

 
 
 

SLUTNING 

 
  1.        Tore Bergsaker og Roy Wahlstrøm frifinnes.  

 

2. Anne Aasland*, frifinnes for saksøkerens straffepåstand.  
 
3. AS Dagbladet v/styrets formann dømmes til å betale i oppreisning til Øystein Stray 

Spetalen 250 000 – tohundreogfemtitusen – kroner innen 2 – to – uker fra 
forkynnelse av dommen med tillegg av forsinkelsesrente etter 
forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum fra forfall til betaling skjer. 

 
4. Anne Aasland* dømmes til å betale i oppreisning til Øystein Stray Spetalen 20 000 

– tjuetusen – kroner  innen 2 – to – uker fra forkynnelse av dommen med tillegg av 
forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd første punktum fra 
forfall til betaling skjer. 

 
5.  Hver av partene bærer sine saksomkostninger. 
*I henhold til tvistemålsloven § 156 rettes ”Aasland” til ”Aasheim”. 
Oslo tingrett 29.09.08 
Erling Agder 
tingrettsdommer (sign) 

Retten hevet 
 
 

Erling Agder 
 

Aslak Fusdahl Silje Hem 
 
 
Dommen kan påankes til lagmannsretten.  
 
Gjelder anken spørsmål om straff og/eller mortifikasjon, er ankefristen to uker. 
Ankeerklæringen må inngis til tingretten. Den ankende part kan også henvende seg til 
rettens kontor og få ankeerklæringen nedtegnet og undertegnet der. Dersom saksøker 
anker, må han anta en advokat til å føre saken for ankedomstolen. Det samme gjelder også 
saksøkte, dersom saken gjelder ærekrenkelse. Dersom saken ikke gjelder ærekrenkelse, og 



 - 16 - 08-000979PRI-OTIR/07   

saksøkte (domfelte) anker, overtar påtalemyndigheten forfølgningen og sørger for at 
ankeerklæringen blir forkynt for saksøkeren. Dersom saksøker anker, må ankeerklæringen 
forkynnes for saksøkte innen ankefristens utløp, jf. straffeprosessloven § 421 annet ledd, 
annet punktum.  
 
Gjelder anken sivile krav, gjelder tvistelovens regler. Anken må i slike tilfeller erklæres 
direkte for tingretten innen en måned fra dommen er forkynt. Samtidig med 
ankeerklæringen må den ankende part betale ankegebyr, som er 24 ganger rettsgebyret. 
Dersom hovedforhandlingen har vart mer enn en dag, påløper ytterligere gebyr. Dersom 
anken gjelder en formuesverdi under 125 000 kroner, kan den ikke fremmes uten samtykke 
fra lagmannsretten. Begjæring om samtykke bør i slike tilfeller framgå av 
ankeerklæringen. 
 


