BERGEN TINGRETT

Avsagt: 22.april 2009
Saksnr.: 07-091758TVI-BBYR/02
Dommer: Tingrettsdommer Grethe Strandborg
Saken gjelder: Krav om oppreisningserstatning for serekrenkelser
Rolf Guttorm Engebretsen Advokat Marius Reikeras
Tom Engh Advokat Marius Reikeras
mot
TV 2 AS Advokat Stgurd Holter Torp

lkke begrensninger i adgangen til offentllg gjengivelse




DOM

Saken gjelder; Krav om oppreisningserstatning for erekrenkelser.

Sakens bakgrunn er i korthet:

Saksekerne, Tom Engh og Rolf Guttorm Engebretsen (heretter Engh og Engebretsen),
startet tidlig pd 90-tallett organisasjonen Nordsjadykkeralliansen ( heretter NSDA ). Ifolge
Brenneysundregisteret er stiftelsesdato 12.06.1992. Enghs kone, Merethe Engh, er oppfert
som daglig leder, men det er Engh og Engebretsen som utad fremstir som ledere av
organisasjonen.

NSDA representerer dykkere fra pionertiden, 1965 — 1990, i Nordsjwen, Herundet har
organisasjonen arbeidet opp mot norske myndigheter for & fi klarlagt ansvarsforhold
knyttet til skader som dykkerne ble pafart ved denne virksomheten,

12001 ble det etter vedtak av Stortinget opprettet en granskningskommisjon ledet av
lagdommer Petter A, Lossius for & granske alle forhold i tilknytning til dykkingen i
Nordsjgen 1 pionertiden. Retten legger til grunn at nedsettelsen av
granskningskommisjonen var et resultat av patrykk fra NSDA overfor politikerne.
Herunder utarbeidet NSDA dokumentet *Veiviseren” inneholdende en rekke utsagn om
pionerdykkerenes forhold i Nordsjeen, og denne 13 til grunn for det sdkalte Dokument 8
forslaget fra Fremskrittspartict om granskning, Veiviseren ble ogsd sendt til
granskningskommisjonen fra NSDA med enske om underspkelse av de pistander som der
fremkommer. NSDA ble gitt observatgrstatus i granskningskommisjonen.

Som et resultat av granskningskommisjonens arbeid besluttet Stortinget at det skulle
ctableres en kompensasjonsordning for pionerdykkerne i Nordsjeen, herunder skulle
palepte utgifter 1 anledning saken kompenseres,

I den forbindelse ble det den 10.11.2003 avholdi en &pen hering i Stortingets
kommunatkomite der blant andre pionerdykkere forklarte seg.

Etter stortingsheringen og i forbindelse med valg i NSDA ble alliansen splittet viren 2004,
Dykkere som bret ut av NSDA etablerte da organisasjonen Offshoreunionen (heretter
ODU). Ifelge Brennsysundregisteret ble organisasjonen ODU stiftet den 08.10.2004,
Tidligere dykker Henning Haug er leder for ODU.

12007 og 2008 behandlet Oslo tingrett sgksmél fra nordsjedykkerne mot staten vedierends
blant annet krav om yrkesskadeerstatning, Seksmélene ble i forste omgang forenet til felles
behandling, men foreningen ble senere opphevet. Vinteren/varen 2007 ble seksmélene fra

“2. 07-091758TVI-BBYR/02




ODU-dykkere behandlet, mens sgksmalene fra NSDA dykkere ble behandlet vinter/var
2008. ODU og NSDA opptridte som hjelpeintervenienter i de respektive seksmal.

Torgeir Foss arbeider som journalist for TV 2 i Stavanger, og han har dekket flere saker
knyttet til oljevirksomheten 1 Nordsjeen. Utgangspunktet for dokumentaren *Dykkere pa
dypt vann > som denne saken gjelder, var et samarbeid mellom TV2 og
produksjonsselskapet Basic TV. Samarbeidet gjaldt en doknmentar om en dramatisk
nestenulykke pé plattformen Cormorant Alpha ved Stord i desember 1977, Idet TV2 ikke
fant hendelsen tilstrekkelig dokumentert, ble det besluttet at programmet ikke skulle
sendes. Torgeir Foss, 1 samarbeid med andre i TV 2, arbeidet deretter videre med & se
nermere pa hvorvide alt som tidligere var presentert av NSDA v/ Engh og Engebretsen i
dykkersaken medfarte riktighet, Dette arbeidet resulterte i dokumentaren ” Dykkere pa
dypt vann”,

Dokumentaren ble sendt pd TV?2 ferste gang den 07.05.2007 med reprise den 12.05.2007.
Programmet ble etter det opplyste ogsé lagt ut pd internett,

Ved stevning til Bergen tingrett av 13.06.2007 har Engh og Engebretsen nedlagt pastand
om at TV 2 AS, ansvarlig redaktar og Torgeir Foss demmes til & betale Engh og
Engebretsen oppreisning etter retiens skjenn.

Ved prosesskrift av 26.10.2007 begjarte de saksekte saken avvist under henvisning til at
stevningen ikke tilfredstilte kravene etter tvistemalsloven § 300 nr. 2. Etter en del
prosesskriftveksling mellom partene ble det fra rettens side, i brev av 04,12,2007, redegjort
for hvilke konkrete utsagn retten oppfattet som angrepet i seksmalet, Da advokat Reikerds
ikke reiste innsigelser mot denne redegjerelsen ble avvisningspéstanden trukket,

De sju angrepne utsagn er som fplger:

1. At Engebretsen har blaffet om sin dykkerkarriere pd Ekofisk.

2. Beskyldning som berarer bide Engebrefsen og Engh om redningen av Cormorant

3. At Engh og Engebretsen har bleffet til kolleger ndr de hevder at de ikke har krevd
bergingslenn,

4. At Engebretsen lay for Stortinget i forbindelse med dpen haring 10. november
2003.

5. At Engebretsen oppseker dykkere pa deren for 4 inndrive penger.

At Engh og Engebretsen krever prosenter av de avrige dykkeine,

7. At Engh har kjennskap til folk som vil ta Henning Haug av dage.

=

Hovedforhandling i saken ble farst berammet til 22.09,2009, Bakgrunnen for den sene
berammelsen var advokat Reikerds sitt engasjement i den andre pionersaken berammet for

-3- 07-091768TVI-BBYR/02




Oslo tingrett over flere maneder forste halvir 2008. Hovedforhandling i naervaerende sak
22.09.2008 ble senere utsatt som folge av dommerens sykdom.

Hovedforhandling ble avholdt i tiden 09.03, — 23.03.2009. Partene matte og avga
forklaring. Odd Isnngset motte bAde som pait og partsrepresentant for TV2, Det ble avhert
29 vitner og for gvrig foretatt slik dokumentasjon som rettsbokne viser,

Saksskerne anforer i hovedsak folgende:

Det gjares gjeldende at TV2 gjennom dokumentaren har krenket menneskerettighetene
overfor Engh og Engebretsen jf. EMK artikkel 8 og FN konvensjonen artikkel 17, TV2 har
fremsatt 7 konkrete pdstander mot Engh og Engebretsen som bade enkelivis og samlet er
sveert 2rekrenkende.

Dette er en prinsipiell sak som reiser viktige sparsmdl i forhold til menneskerettighetene.
Saken gjelder hvor langt pressen kan gd i den makten det ligger i 4 uteve pressefiihet for &
forseke 8 adelegge mennesker,

TV2 er beskyttet av EMK artkkel 10 om yiringsfrihet, og retten mé foreta en avveining av
saksekernes vern etter EMK artikkel 8 og TV2 siit vern etter artikkel 10. Det anfores her at
reften ved vurderingen mé ta vtgangspunkt i hvilke rettigheter saksekerne har etter EMD
artikkel 8. Rettigheten etter artikkel 8 er likeverdig med rettigheten eiter artikkel 10, og
retten skal prejudisielt ta stilling til om vernet etter art. 8 vnasdvendig er krenket og i tilfelle
utméle oppreisningserstatning. Det vises til EMD 22.10.2007, Case of Lindon,
Otchakovsky-Laurens and July v. France s, 39 flg, og EMD 15.02.2008, Case og Pfeifer v.
Austria s. 11.

Det er det immtrykket som den alminnelige seer sitter igjen med etter dokumentaren som
skal vurderes. Dokumentaren retter fokuset spesifikt pd Engh og Engebretsen, de
fremstilles som juksemakere og skadepotensialet er meget stort, Det vises her til EMD |
07.08.2002, Case of Mc¢Vicar v. The United Kingdom s.15.

I denne saken er det utelukkende faktapdstander som fremsettes 1 dokumentaren, og
faktapdstander er gjenstand for bevis. Det anfares at TV 2 ikke har oppfylt sin bevisbyrde i
forhold til & fare sannhetsbevis for beskyldningene som fremsettes 1 programmet, Derimot
hevdes at saksgkerne har bevist det motsatte. Beskyldningene som fremsettes i
dokumentaren er svaert grove, | folge Heyesteretts praksis og praksis fra EMD stilles det
strengere krav il bevis jo mer alvorlige anklagene er. Det vises her til RT 1988 s, 1398,

Dokumentaren er 2 ganger kringkastet pé riksdekkende TV i tillegg til at den er lagt ut pa
internett, Audiovisuelle medier har langt sterkere gjennomslagskraft enn eksempelvis
avispressen. Det vises her til EMD, 30.03,2004 Case of Radio France and others v. France
s, 19.

-4 - 07-091758TVI-BBYR/Q2




Videre har den krenkedes sdrbarhet betydning ved den vurderingen som skal foretas, jfi.,
EMD 02.12.2008, Case of K.U v, Finland s. 8. Engh og Engobretsen cr ikke resurssterke
personer, Derimot er de uferetrygdede og hjerneskadde dykkere, Dette har TV 2 ogs# vaer]
klar over, Dykkersaken har veert livsverket for Engh og Engebretsen, og takket vare deres
mangedarige kamp har flere 100 dykkere fitt kompensasjon fia staten. Engh og Engebretsen
har ikke noe lennet verv, og de er ikke maktpersoner. Engh og Engebretsen mé derimot
betraktes som varslere,

TV2 sin ondskapsfulle dokumentar har imidlertid edelagt alt de to har prevd & bygge opp.
Dokumentaren har ogsd veert og er en stor belastning, bade for saksgkermes familier og for
nordsjedykkerne som gruppe. Def vises sarlig til de mange medieoppslag de pafalgende
dager etter at dokumentaren ble sendt, noe som ogsa illustrerer hvorledes den alminnelige
seer oppfattet programmets budskap,

TV 2 har pd sin side, som en mektig akter med store resurser, brukt mye tid pé 4 i saken
avvist, TV2 har siledes aktivt pravd & hindre Engh og Engebretsen i & £ pravet sine
menneskerettigheter, noe som mj tillegges betydning ved rettens avveining.

Dokumentaren bygger pa ondskapsfullt sladder. Konflikten mellom ODU og NSDA var
vel kjent for Foss og TV 2. Likevel er det kun ODU sine medlemmer som fir uttale seg i
dokumentaren, TV 2 fikk ogsd advarlser mot 4 sende programmet bide for ferste sending
og forut for at reprisen ble sendt, Den fremgangsmaéten som TV 2 her har benyttet kan ikke
st seg.

De enkelte zerekrenkende beskyldninger:

1. At Engebretsen blgffet om sin dykkerkarriere pd Ekofisk.

Det anfares at Engebretsen var til stede pa plattformen Gulf Tide pd Ekofisk 9, juni 1971
sammen med blant andre franske dykker fra dykkerselskapet Comex, Det hevdes her at
seerne her ikke far den fulle og hele sannhet, men at de blir manipulert. Den alminnelige
seer sitter séledes igjen med et inntrykk av at Engebretsen ikke var dykker i 1971, men at
han forst begynte § 1973. Dette visste TV 2 var uriktig,

Det er for det ferste uriktig nar det hevdes i dokumentaren at det var aldersgrense pé norsk
sokkel i 1971, Forskrift om dette kom ferst i 1990.

Det fremgér av sluttattesten, utarbeidet av Engebretsens tidligere sjef Leif Tore Skjerven,
at han ble fast ansatt i dykkerselskapet Three X 1 1971, Engebretsen hadde karriere som
lettdykker ogsé forut for dette ansetfelsesforholdet.

Engebretsen har heller aldri sagt at han satt til venstre for Bratteli slik det hevdes i
dokumentaren. Detie har TV2 tatt fra boken til journatisten Knut @rjaseter der det fremgr

-5- 07-001768TVI-BBYR/02




at det er den franske dykkeren Guy Tassier som sier dette. Man ser ogsé i dokumentaren at
Bratteli under talen henvender seg til et publikum ut i salen.

Det ogsé uriktig nér det hevdes i programmet at Guy Tassier i Stavanger tingreit har sagt at
han begynte i Nordsjeen ferst i 1972. Det riktige er at han ble ansatt i Comex pd slutten av
1960 —tallet og at han kom til Norge i 1972. Han dykket imidlertid i Nordsjgen lenge for
1972, og han bekrefter at Engebretsen var til stede under Brattelis tale pd Gulf Tide i 1971,

Tilsvarende gjelder den franske dykkeren Valerie Fassotte som ogsé var til stede under
Brattelis tale.

Faktum er at Engebretsen var pd Gulf Tide 9. juni 1971. Dette er bekreftet av flere tidsnaere
vitner, herunder Tassier, Fassotte og Engebretsens ekskone.

Det hevdes at TV 2 her har klippet og limt og pd den méten skapt et inntrykk som man vet
er uriktig. TV 2 har forledet en hel nasjon og adelagt Engebretsens rykte, Denne sekvensen
avsluttes med at Henning Haug uftaler; Det fayer seg vel inn i et menster av
uredeligheter™. Dette er sveert grovt nfr TV2 samtidig sitter med de motsatte bevisene.

Arekrenkelsen er mepet graverende. Den undergraver Engebretsens tillit i miljoet og den
har enorm betydning for dykkersaken.

2. Beskyldning som berarer bdde Engebretsen og Engh om redningen av Cormorant.
Det anfares at Engh og Engebretsens historie om den dramatiske nestenulykken p#
Cormoranten lilte julaften 1977 er riktig,

Historien er for det forste bekreflet at tidligere dykker Johan Otto Johansen som opplevde
hendelsen sammen med Engh og Engebretsen, Johansen ble ikke en gang kontaktet av TV2
i forbindelse med dokumentaren,

Tidlipere dykker Tor Alm var ogsé til stede under hendelsen, men han satt 1 dekompresjon,
Alm arbeider i dag ogsa for oljeselskapet Shell som eide Cormoranten pa tidspunktet da
hendelsen fant sted. Dette kommer ikke frem i dokumentaren.

T dokumentaren fremstilles det som om Engh og Enpgebretsen har pastdtt at plattformen
hadde en slagside pd 11 grader. Dette er imidlertid noe de ble fortalt i ettertid og som de
selv ikke hadde mulighet til § registrere.

Det foreligger videre en korrespondanse mellom advokat Keith Ruddock i Shell og
advokat Axel Luhr som har gransket hendelsen, Korrespondansen bekrefter at det ble lagt
lokk pé hendelsen,

-6- 07-091758TVI-BBYR/02




Lagdommer Lossius var heller ikke i tvil om at Cormoranten holdt pa & g8 rundt, hvilket
fremg#r av en epost han skrev til Engh i september 2002. Det péfallende er imidlertid at
Cormoranten ikke ble nevnt med et ord i rapporten, Kort tid etterpd dode Petier Lossius,
angivelig i en drukningsulykke hesten 2003, Lossius hadde ogsd problemer med 4 4
innsyn i Oljedirektoratets arkiver, noe som bekrefter hemmelighetskremmeriet randt
Cormoranten,

Det forcligger videre forklaringer fra tre vitner som var til stede under hendelsen og som
langt pd vei bekrefter Engh og Engebretsens historie. Det bestrides at noen av disse vitnene
forklarer seg om andre nestenulykicer ved Stord i samme tidsrom.,

3, At Engh og Engebretsen har blgffet til kolleger ndr de hevder at de ikke har krevd
bergingslonn.

Det anfares at Engh og Engebretsen ikke har krevd bergingsiann for redningen av
Cormoranten. Det er sdledes uriktig ndr det i dokumentaren hevdes at de gjorde detf de sa
de ikke hadde gjort,

Engh og Engebretsen hendvendie seg {il Shell kun for & fa informasjon om hendelsen.
Dette i forbindelse med at de fremmet krav o borgerdddsmedalje.

Som bevis for kravet om bergingslenn viser TV2 til en epost fra Phil Dyer i Shell UK. der
det fremgér at Shell mottok krav om bergingslenn den 18,09.99. Eposten cr i realiteten fra
Terje Jonassen i Shell Norge, noe som imidlertid ikke vises i bildet. Brevet av 18,09,99
foreligger heller ikke. Derimot foreligger det et brev av 18,10.99, Igjen misvisende
opplysninger fra TV 2.

Det foreligger en rekke dokumenter mellom advokat Ruddock hos Shell og advokat Martin
Nes hos Evensen & Co som opptradte pa vegne Engh og Engebretsen, Det anfares at denne
korrespondansen statter Engh og Engebretsens pastand om at de kun etterlyste informasjon
om hendelsen med Cormoranten og at de ikke fremsatte krav om bergingslenn,

Dokumentaren er ogsa pé dette punkt sveert spekulativ og ensidig. Eksempelvis vises et
utsnitt fra NSDA sin hjemmeside der det fremgar at * Shell kom med 1400 flakser whisky
og trusler om taushet”. Denne sekvensen gir sveaert fort og TV2 skyggelegger ogsé deler av
dokumentet, Der fremgér det nemlig at det dukket opp en politiinspektar fra
Justisdepartementet som lovet dem bergingslenn og mer til for deres taushet, og at dette
fratok dem muligheten til fremme krav om bergingslenn. Dette var dykkernes forstaelse av
situasjonen, noe TV2 imidlertid ikke fant det formalstjenlig 4 fremheve.

4, At Engebrelsen lay for Stortinget i forbindelse med dpen haring 10.november 2003,
Det anfires at Engebretsen ikke lay under stortingsharingen med hensyn (il antall
bouncedykk og antall metningsdegn,

-7- 07-091758TVI-BBYR/02




For det forste anfares at Engebretsen utelukkende talte dykkeines sak og at hans egen
dykkerkatriere ikke var tema under stortingsheringen, TV2 skaper imidlertid et inntrykk av
at Engebretsen loy om dette under heringen og at leder av kommunalkomiteen Magnhild
Meltveit Kleppa trodde pa disse lggnene.

TV2 intervjuer her sentrale medlemmer av ODU, herunder Asbjern Jergensen som
forteller at Engebretsen under heringen hevdet han hadde 1178 bouncedykk og ca, 1800
metningsdegn, TV2 gir deretier seerne inntrykk av at Engebretsen har dykket over en
periode pé kun 5 dr, og at dette da ikke var mulig, Dette gjer man ved § vise farste side av
hans forklaring til granskingskommisjonen. TV2 har ogsd klippet bort den delen av siden
som viser at fotklaringen ikke ble signert. Faktum er at dykkerne ikke fikk lese gjennom
sine forklaringer for granskingskommisjonen,

Engebretsen har imidlertid selv, for granskingskommisjonen, fotklart at han drev lite med
metningsdykk, Dette var TV2 kjent med. Likevel unnlot man 4 nevne det i dokumentaren.

For gviig fremgir det av Engebretsens seknad fra 1979 om klokkedykkersertifikat at han
hadde 287 metningstimer, hvilket er lite. Det samme forteller han alts4 til
granskningskomnisjonen.

Etter heringen kom det telefoner fra Henning Haug og Asbjern Jergensen til Knut
@rjaseeter der de i beruset tilstand fremsatte trusler mot Engebretsen. TV 2 var kjent med
dette motsetninsgforholdet. Likevel fir de samme personene lyve pd TV 2.

5. At Engebretsen oppsaker dykkere pd doren for & inndrive penger

og

0. At Engh og Engebreisen krever prosenter av de ovrige dykkerne.

Det bestrides at Engebretsen overhode har krevd penger fra dykkere. Engh og Engebretsen
har heller ikke pa noe tidspunkt krevet 2-4 % av erstatningsbelep som gvrige dykkere
matte fi uthetalt, slik det konkluderes med i dokumentaren,

Det hevdes farst i dokumentaren at mange dykkere har opplevd press fra NSDA om §
betale penger. NSDA fremstilles imidlertid gjennomgaende synonymt med Engh og
Engebretsen, til fross for at det er reftslig fastslatt at NSDA er et eget rettsubjekt.

Det er videre urimelig og svaert krenkende overfor bade Engebretsen og NSDA ndr det
hevdes at Engebretsen har veart pd deren til en dykker og krevd penger. Gunnar Flaten,
som berer et stort hat overfor Engebretsen, brukes her som sannhetsvitne. Dette felges opp
med et anonymt vitne, noe som gjer Engebretsen fullstendig rettslos, Engebretsen har ikke
mulighet til 4 stille vitnet sparsmal. Dette er brudd pd EMK artikkel 6. I tillegg forsterker
dette det inntrykket TV 2 forsgker 4 skape. Anonymiteten svekker ogsi verdien av
vitneutsagnet.

-8- 07-091758TVI-BRYR/Q2




TV2 gér deretter videre og konkluderer med at planen har veert 2-4 % mv. Man prever her
& danne ct inntiykk av at man har en kontinuerlig prosess, TV2 bruker de samme vitnene
og de fir bolire seg fiitt.

Advokat Sandvold blir deretter brukt til 4 legitimere disse forholdene, Han oppgis som
dykkeradvokat, til tross for at han aldri veert advokat for NSDA, Engh eller Engebretsen.
NSDA sin advokat var Morten Ustgard.

NSDA opptrer som hjelpeitervenient i pilotsakene. I den grad NSDA skulle ha prosenter
av eventuelle erstatningsbelop, ville det bare bli bytting av penger.

Engh og Engebretsent har pd sin side mottatt en rekke reaksjoner pd dette fra dykkere som
alle stiller seg helt wforstdende til beskyldningene,

7. At Engh har kjennskap til folk som vil ta Henning Haug av dage.

Det hestrides at Engh pd noe tidspunkt har gitt utrykk for dette overfor Henning Haugs
kone slik det hevdes. T dokumentaren fremstilles dette som at Engh har truet Haug. Dette er
en sveert alvorlige anklage og har ingen rot 1 virkeligheten.

TV2 har gjennom dokumentaren fordrsaket nopprettelig skade for Engh og Engebretsens i
strid med deres reftigheter, TV2 kan ikke bevise noen av sine pastander, mens Engh og
Engebretsen har bevist mye 1 motsatte retuing. I Big Brother saken ble det tilkjent
oppreisningserstatning med kr. 160.000,-. Det anferes at erstatningen til Engh og
Engebretsen mé fastsettes til et betydelig hayere belap,

Saksekerne nedta slik pastand:

[. TV 2 AS demmes til & befale oppreisning til Rolf Guttorm Engebretsen utmalf etter
rettens skjenn, med tiliegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer,

2. TV 2 AS demmes til 4 betale oppreisning til Tom Engl utmalt etter rettens skjonn,
med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer,

3. Ansvarlig redakter demmes til 4 belale oppreisning til Rolf Guttorm Engebretsen
utmalt etier rettens skjonn, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til
betaling skjer.

4, Ansvarlig redakter demmes til 4 betale oppreisning til Tom Engh utmdlt etter
retiens skjenn, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fia forfail til betaling skjer.

5, Torgeir Foss demmes til & betale oppreisning til Rolf Guitorm Engebretsen utmadlt
etter rettens skjonn, med tillegg av tovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling

-9- 07-091758TVI-BBYR/02




skier,

6. Torgeir Foss demmes til & betale oppreisning til Tom Engh utmalt etter rettens
skjenn, med tillegg av lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer,

7. TV 2, ansvarlig redakter og Torgeir Foss palegges in solidum til & betale sakens
omkostninger med tillegg av lovens rente fra forfall og til betaling skjer,

De saksolte anforer i hovedsak felgende:
Det gjeres gjeldende at de sakspke skal frifinnes, idet det anferes at vilkdrene for 8
tilkjenne erstatning for erekrenkelser ikke er oppfylt.

Inngrep i yiringsfriheten etter Grunnloven § 100 og EMD artikkel 10 krever tungtveiende
grunner og det kan bare skje nér det er nadvendig 1 et demokratisk samfunn. Det
avgjerende her er om det foreligger et pdtrengende sosialt behov for & demme TV 2. Det
vises her til RT. 2003 s, 593 og RT. 2005 s. 1677.

Det anfares at et slikt behov ikke foreligger. Dokumentaren gir direkte pa kjernen i
yiringsfriheten, nemlig pressens rolle som * public watchdog”. Ytringsfriheten beskytter
ogsé pressen plikt til & meddele informasjon, herunder er overdrivelser, provokasjoner,
ungyaktigheter m.v. vernet. Det mé sdledes veere hay takhayde, serlig ndr TV 2 nermest
utelukkende videreformidler andres utsagn, Saksekerne er begge offentlige personer som
har frontet dykkernes sak gang pd gang i 10 dr, Saken har meget sterk allimenn interesse, og
TV2 har avdekket at det er grunn til 4 stille kritiske sparsmal ved sanmhetsgehatten 1 det de
kommer med.

Ytringsfriheten er vid, og det har veert en betydelig utvikling pd omradet de siste 10 drene.
Etter 2000 har det kun veert 1 fellende dom i Hayesterett, nemlig dommen mot Tensberg
Blad i 2003. Denne ble imidlertid snudd av EMD i 2007.

Det md foretas en tolkning av de angrepne utsagn, og det skal da tas utgangspunkt i
hvorledes den alminnelige TV-seer oppfatter programmet. Etter 2000 er det ikke lenger
noe skille mellom “factual statement” og *value judgement”. Kravet til faktisk forankring
varierer pd en glideskala avhengig av blant annet beskyldningens grovhet og hvor konkret
og presis beskyldningen er, jf. RT 2000 s, 1443, Utsagnene som tolkes mé sees i
samimenheng 0gsd med etterfalgende sendinger, som her nyhetsinnslaget med
styreformann Krange i NSDA dagen ectter at dokumentaren ble sendt farste gang. Det skal
ikke innfortolkes noe som ikke cr sagt if. RT. 2002 5,1618.

Ved den reftslige vurderingen av utsagnene ma det tas utgangspunkt i
skadeerstatningsloven § 3-6 og straffeloven §§ 247/247. Utsagnene mai séledes fylle det
objcktive gjerningsinnhold i de sistnevnte bestemmelser, Det ma sa foretas en

-10- 07-091758TVI-BBYR/G2




rettstridsvurdering, BMD og Hayesterett har her gitt anvisning pa flere elementer.
Herunder sakens allmenne interesse, om beskyldningen gjelder en offentlig person, graden
av faktisk forankring, grundigheten i det journalistiske arbeidet, om det er videreformidling
av andres utsagn og valg av form/vitkemidler,

Det gjeres gjeldende at samtlige ay disse elementene klart trekker i vefning av at utsagnene
ikke er rettsstridig og at det ikke foreligger ot pitrengende sosialt behov for 4 demtne TV2.

Nér det seerlig gjelder kravet til faktisk forankring anferes at TV2 har gjort et sveert
grundig arbeid i tillegg til at tilsvarsretten er overoppfylt, Foss har arbeidet med research
gjennom flere &, Dokumentaren ble ogsd kvalitetssikret ved bruk av advokat og
nyhetsredakter, Det foreligger ingen uenighet mellom partene om at Engh og Engebretsen
har gjort en god jobb for dykkerene, hvilke ogsé fremheves i programmet. Dette
underbygges ogsa av at TV2 gnsket & medvirke til filmen om Cormortanten.

TV2 har ytterligere gjentatte ganger bedt NSDA om dokumentasjon uten & fa svar, Engh
og Engebretsen har holler ikko villet stille til intervin, og de avslo tilbudet om 4 fa se
programmet i forkant.

Rett til oppresningserstatning krever at det pavises vaktsomhet hos de saksekte, I tillegg
mé det foretas en fakultativ vurdering av om oppreisning skal tilkjennes.

De enkelte visagn:

1. At Engebretsen har blaffet om sin dykkerkarriere pd Fkofisk,

Det er ikke fremsatt noen beskyldning i dokumentaren om at Engebretsen ikke var pd
Ekofisk under Brattelis tale eller at Bratteli ikke sa de aktuelle ordene. Det stilles kritiske
sporsmél rundt dette, nten at det konkluderes. Det objektive gjerningsinnhold i straffeloven
§§ 246/247 er sdledes ikke oppfylt, hvilket i seg selv leder (il frifinnelse,

Subsidiecrt anfures at beskyldningen er lite grov, upresis og lite konkret. Det mé i tilfelle
innfortolkes noe som ikke er sagt i programet og det stilles da mindre krav til faktisk
belegg. TV 2 har og veert moderat i formen.

Bruken av Brattelis tale i dykkersaken understreker den betydelige allmenne interesse i &
undersgke om disse ordene faktisk ble uttalt, Brattelis ” bevingede” ord har veert
fremhevet i pressen gang pd gang helt fra 1999 og frem til dags dato. Ordene er videre
gjengitt i Dokument 8 forstaget soin igjen var bascrt pd Veiviseren utarbeidet av Engh og
Engebretsen.

TV2 hadde informasjon som ga rimelig grunn il 4 undre seg over om ordene faktisk ble
uttalt. Engebretsens tilstedevarelse var irrelevant for TV 2 dersom ordene ikke ble sagt.

-11- 07-091768TVI-BBYR/02




Det vare selve takketalen TV?2 stilte seg kritisk til. Undersgkelsene i forhold til
Engebretsens tilstedeverelse ble gjort for & sjekke om ordene ble sagt eller ikke.

Det er pavist flere forhold som underbygger at TV 2 hadde et godt faktisk fundament for &
stille kritiske sparsmdl ved om Engebretsen var til stede under Brattelis tale og om Bratteli
kom med de bevingede ord.

2. Beskyldning som berorer bdde Engebretsen og Engh om redningen av Cormorant
Det er hevdet av saksakerne at de { dokumentaren beskyldes for 4 ha blaffet om sin
redningsddd av Conmoranten i desember 1977,

Det inntrykket seerne sitter igjen med er imidlertid at det kan stilles tvil ved hendelsen,
Det objektive gierningsinnhold i straffeloven §§ 246/247 er ikke oppfylt, hvilket i seg selv
leder til frifinnelse.

Subsidieert anferes at beskyldningen er lite grov, upresis og lite konkret, Det ma i tilfelle
innfortolkes noe som ikke er sagt i programmet, og det stilles som nevat foran mindre krav
til faktisk belegg. TV?2 har ogsé her veert moderat 1 formen.

Hendelsen med Cormoranten har, sammen med Brattelis bevingede ord, veert en av
beerepilarene nir BEngh og Engebretsen har frontet dykkernes sak. Dette understreker igjen
den betydelige allmenne interesse i & underseke nermere om hendelsen virkelig hadde
skjedd. Historien er gjengitt flere ganger i presse og andre medier pd en svert gripende
méte der Engh og Engebretsen gis en helterolle av de sjeldne. Historien er videre
behandlet i Veiviseren som ligger til grunn for Dokument 8 forslaget, den er medtatt i
Engebretsens forklaring til granskningskommisjonen og den er med i NSDA sitt svar il
kommisjonen. Saksgkerne har ogsd i prosesskrift erkjent at de fleste bestrider at hendelsen
har funnet sted. Likevel har hendelsen alltid veert uttalt som et faktuim.

Saksokernes eneste dokumentasjon for hendelsen er en artikkel i avisen Sunnhordiand
30.12.1977 som imidlertid ikke bekrefter saksokernes beskrivelse..

TV 2 har pd sin side pdvist en rekke forhold som underbygger at TV 2 hadde et meget godt
Taktisk fundament for 4 stille kritiske sparsmal ved om Engh og Bngebretsens beskrivelse
av hendelsen og redningsoperasjonen var korrekd,

3. At Engh og Engebretsen har blaffet til lolleger ndr de hevder at de ke har krevd
bergingslann.

TV2 sier i dokumeniaren at man kan bevise at Engh og Engebretsen gjorde det dei brev av
22.03.04 sa de ikke hadde gjort, nemlig at de i 1999 krevde bergingsienn for redningen av
Cormoranten, Det erkjennes at dette er en arekrenkende beskyldning,

Det anferes imidlertid at beskyldningen ikke er grov og at det er ren videreformidling av

-12- 07-091768TVI-BBYR/02




det Shell som eier av Cormoranten hart opplyst til TV 2. Det stilles da som nevat mindre
krav til faktisk belegg.

Engh og Engebretsen har benektet at de pd noe tidspunkt har krevet Shell for bergingslenn
og hevdet at de utelukkende har etterspurt informasjon om hendelsen,

TV 2 har pd sin side pvist en rekke faktiske forhold, herunder skrifilig korrespondanse,
som beviser at krav om bergingslenn er fremsatt. TV 2 hadde et meget godt faktisk
fundament for & legge til grunn at det var fremsatt krav om bergingslenn knyttet til
hendelsen med Cormoranten,

4. At Engebretsen lay for Stortinget i forbindelse med dpen horing 10. november 2003.
TV2 beskylder ikke Engebretsen for lyve, men dette hevdes av kilder som sto dpent frem i
dokumentaren. Det erkjennes at dette er en serekrenkende beskyldning,

Det anfores imidlertid at beskyldningen ikke er grov og at det er ren videreformidling av
andres utsagn. Det stilles da som nevnt mindre krav til faktisk belegg,

Engebretsen har under enhver omstendighet, gjennom egen forklaring, erkjent at han
snakket usant under Stortingsheringen. TV2 har videre pévist en rekke forhold som
underbygger et meget godt faktisk fundament for de opplysninger som er gitt om dette i
dokumentaren.

5. Engebretsen oppsoker dykkere pd doren for & inndrive penger.

0g

6. EEngh og Engebretsen krever prosenter av de avrige dykkerne.

Foss sier i dokumentaren at det er gjort ” forsak” pé 4 hente inn penger fra dykkere som
har fatt kompensasjon fra staten. Forsekene bekreftes deretter av Gunnar Flaten og et
anonymt vitne. Det er kun Flaten som identifiserer Engebretsen som en som en gang har
veerl pd doren og forlangt penger. Det anonyme vitnet sier heller intet om press eller tvang.

Dette er ren videreformidling av det andre forteller, Utsagnene ma og tolkes i lys av
nyhetsinnslaget pa TV 2 dagen etter der Krange avviser at NSDA eller ledelsen der har
bedt om penger fra dykkerne.

Det bestrides at det her foreligger noen &rekrenkende beskyldning. Det angrepne utsagn
fyller ikke gjerningsinnholdet 1 straffeloven §§ 246/247.

Nir det gjelder den andre delen av dette temaet uitaler Foss at *planen har vart at NSDA
for sin innsats skulle prave 4 f4 2-4% av erstatningsbelepene”. Dette er ingen beskyldning
mot Engh eller Engbretsen. Utsagnet retter seg mot NSDA.,

-13- 07-091758TVI-BBYR/02




TV2 har under enhver omstendighet pavist en rekke forhold som wnderbygger at TV 2 har
et meget godt faktisk fundament for de opplysninger som er gitt em dette i dokumentaren.

7. At Engh har kjennskap il foll som vil ta Henning Haug av dage,

Trusselen inngér i en redegjerelse i dokumentaren for det haye konfliktniviet dykkerne i
mellom. Det som sies i dokumentaren er positivt for Engh, idet han oppgis som en som vil
hjelpe Henning Haug,

Det bestrides at det her foreligger noen srekrenkende beskyldning. Det angrepne utsagn
fyller ikke gjerningsinnholdet i straffeloven §§ 246/247,

TV2 har under enhver omstendighet pavist en rekke forhold som underbygger at TV 2 har
et godt faktisk fandament for de opplysninger soin er gitt om dette i dokumentaren.

Foruten de ovennevnte sju angrepae utsagn tar dokumentaren opp ogsé andre forhold som
berettiget det kritiske sakelys.

Et sentralt tema i dokumentaren er Engh, Engebretsen og NSDA sin bruk den fiktive
personen William Stuart Hunter ved frontingen av dykkersaken,

Ogsé NSDA sin utgiftsdekning behandles i dokumenteren, TV2 setter her sekelyset p# at
advokat Reikerds pd vegne av NSDA uttaler at NSDA driver pd ren dugnadsbasis, for egne
midler og at de aldri har mottatt tilskudd, Samtidig avdekkes det at NSDA og dets hjelpere
har fatt refundert sine utlegg med betydelige millionbelap.

TV2 sicr videre i dokumentaren at saksekerne har klaget til EMD. Saksekerne har anfort at
dette er en grov feil ved programmet. TV 2 har imidlertid bygget pa opplysninger som
saksekerne selv har gitt til media,

De ovennevnte forhold har betydning for saksskernes troverdighet, rettstridsvurderingen
og den fakultative vurderingen hva gjelder oppreisningserstatning,

Av betydoing her er ogsd de mange konspirasjonsteoerier saksekerne har fremholdt, sterke
nedsettende karakteristikker av andre personer samt flere grannlgse anmeldelser.

Nir det swrlig gjelder saksmalet mot Odd Isungset er det ikke opplyst hvilket
anvarsgrunnlag som péberopes. Isungset er ikke ansvarlig redakter og kan sdledes ikke
palegges noe redakteransvar,

De sakspkte nedla slik pastand:
1. TV2 AS, Odd Isungset og Torgeir Foss frifinnes.

-14- 07-091758TVI-BBYR/Q2




2.  Rolf Guitorm Engebretsen og Tom Engh demmes in solidum til innen to uker fra
dommens forkynnelse & betale sakens omkostninger til TV 2 AS, Odd Isungset
og Torgeir Foss med tillegg av forsinkelsesrenter fastsatt i medhold av
forsinkelsesrenteloven § 3, 1. ledd, ferste punktum fra forfal til betaling skjer,

Retiten bemerker:

Det er krevet oppreisningserstatning fastsatt etter rettens skjenn. Det rettslige grunnlaget
for kravet for samtlige saksekte er slik retten oppfatter det skadeserstatningsloven § 3-6,
For saksgkte Odd Isungset oppfatter retten at ogsé redakteransvaret anfores som retislig
grunnlag for kravet,

Skadeserstatningsloven § 3-6 lyder slik:

* Den som har krenket en annens sere eller privatlivets fred, skal, sdfremt han har vist
uaktsomhet eller vilkdrene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik
erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og
forholdene ellers finner rimelig. Han kan ogsé pélegges 4 betale slik erstatning
(oppreisning) for skade av ikke skonomisk art som retten finner rimelig.”

Det kreves siledes at de saksekte har krenket saksskernes ®re, hvilket innebarer at
sjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 objektivt sett mé vaere oppiylt.

For & bringe pd det rene om utsagnene innebeerer en wrekrenkende beskyldning ma disse
tolkes. Utsagnene skal ved tolkningen ikke vorderes isolert, men i sammenheng med hele
programmet og gvrige tilknyttede uttalelser, I RT 2003 s.1190 avsnitt 54 { Minnefond-
domumen som retten nedenfor vil komme tilbake til) er det blant annet uttalt om tolkingen:

* Med utgangspunkt i ordlyden- supplert med billedbruken- ma det tas stilling til hvilke
forestillinger utsagnene mé antas 4 skape hos den alminnelige TV-seer,

Det skal videre ved tolkningen utvises forsiktighet med & legge mer 1 utsagnet, enn det er
dekning for i ordlyden. Det vises her til avgjsrelse i RT. 2002 s, 1618 der det fremgér om
delte pd side 9 i dommen;

» Jeg finner for min del klart at rettssikkerhetshensyn, seerlig hensynet til
forutbe}:egnelighet, tilsier forsiktighet med utvidende tolkning ut fra sammenhengen, 1
forhold til straftbare ylringer mé poenget veere at man bave kan straffes for det man har
uttalt, ikke hva man kunne tenkes 4 ha uttalt. Det folger etfer mift syn ogsd av hensyn til
ytringsfriheten at ingen ber kunne risikere strafferettslig ansvar ved at utsagn tillegges et
meningsinnhold som ikke er uttrykkelig uttalt og heller ikke med rimelig stor sikkerhet kan
utledes av sammenhengen.”

B EE 07-091758TVI-BBYR/O2




1 Minnefond-dommen avsnitt 54, er det uitalt om deite;

? Det har vaert anfart at EMD er mindre tilbgyelig enn norske domstoler {il § innfortolke
beskyldninger som ikke direkte fremgér av det som er uttalt. Jeg kan imidlertid — iallfall
for s vidt gjelder nyere norsk praksis, jf. RT 2002-764 og Heyesteretts dom den 27. juni
2003 ( sak 2002/801) ( HR-2002-801-a) i saken mot Akershus Amtstidende — heller ikke se
at det her er noen forskjell av betydning.”

Utsagnene ma videre vare reftstridige og i denne sammenheng ma det foretas en vurdering
av om oppreisning er et inngrep i yiringsfriheten etter EMK artikkel 10 nr. 1.

Slikt inngrep er etter EMIC artikkel 10 nr, 2 tillatt nér det er hjemlet i lov, forfalger et
lovlig formél og er nedvendig i et demokratisk samfunn for & verne andres rettigheter eller
omdsmme. Ved avveiningen her vil praksis fra EMD og Hayesterett ha betydning som
rettskilder,

Saksekerne har anfart at det har veert en utvikling 1 EMD sin praksis de senere ar om
forstielsen av EMK artikkel 8 om enkeltmenneskers rett til personvern og artikkel 10 om
ytringsfrihet. Retten forstér anfarselen siledes at EMD né tar utgangspunkt i EMK artikkel
8 og derigjennom vektlegger personvern og enkeltemenneskers omdgmmme sterkere enn
tidligere.

EMD har fastlétt at enkeltmenneskers rettigheter etter konvensjonen artikkel 8 ogsa
omfatter rett til beskyttelse av omdemme. Det er ogsd defte som pépekes i ” concurrent
opinion” i storkammeravgjarelsen av 22.10.2007 som saksekerne har henvist tif, sak
Lindon, Otchakovsky-Laurens og July mot Frankrike. Saken gjaldt spersmalet om franske
domstolers domfellelse av blant andre forfatteren av novellen” Jean-Marie Le Pen on
Trial” , var i strid med EMK attikkel 10. Domstolen tok ved avgjerelsen utgangspunkt i
konvensjonen artikkel 10 nr. 2. I premiss 69 konkluderes det shik :

» In view of the foregoing, the Court considers that the domestic court could reasonably
find that the interference with the exercise by the applicant of his right to freedom of
expression was necessary in a democratic society, within the meaning of Article 10 of the
Convention, in order to protect the repufation and rights of M. Le Pen and the Front
National,

1 en senere avgjorelse av 15,02,2008 som saksekerne har henvist til, sak Pfeifer mot
Australia, kom domstolen til at EMK artikkel 8 var krenket, 1 avgjerelsen vises til at
domstolen tidligere har fastl&tt at konvensjonen artikkel 8 ogsé omfatter enkeltmenneskers
rett til beskyttelse av omdemme, hvoretter det foretas en avveining imellom denne rettighet
og yiringsfriheten etter artikkel 10,

Domstolen konkluderer slik;

- 16 - 07-091758TVI-BBYR/O2




" In those circumstances the Court is not convinced that the reasons advanced by the
domestic courts for protecting freedom of expression outweighed the right of the applicant
to have his reputation safeguarded. The court therefore considers that the domestic courts
failed to strike a fair balance between the competing interests involved.”

Det samme gjorde EMD i en nylig avsagt dom av 09.04.2009 vedrarende en reportasje i
Feedrelandslandsvennen om en mulig mistenkt i Baneheiesaken ( Case of A v.Norway ).

Retten kan ikke se at avgjerelsene over innholder noen uttalelse som tilsier at
vurderingstemaet nd er annerledes eller at beskyttelsen av enkeltmenneskers omdemme
skal tillegges storre vekt enn tidligere. Retten finner derfor i det videre & ta utgangspunkt i
ytringsfriheten etter EMK artikkel 10 nr, 1 og vurdere om det, ut fia hensynet til
saksakernes rett til omdemme etter EMK artikkel 10 nr, 2 og artikkel 8, er adgang til &
pélegge de saksekte oppreisningsansvar,

Nér det gjelder hva som er nadvendig i et demokratisk samfunn har EMD i den ovennevnte
storkammeravgjorelsen om novellen ” Jean-Marie Le Pen on Trial  uitalt blant annet
folgende 1 premiss 45:

” The adjectiv "necessary”, within the meaning of Asticle 10 § 2, implies the existence of a
*pressing social need ” .

0g

» » what the Court has to do is to look at the interference complained of in the light of the
case as a whole and determine whether the reasons adduced by the nation! authorities to
justify it are “relevant and sufficient” and whether it was “proportionate to the legitimate
aim pursued”

Det mé séledes foreligge et patrengende sosialt behov for inngrep i ytringsfriheten,
herunder mé begrunnelsen for inngrepet vaere relevant og tilstrekkelig, Inngrepet mé ogsé
std 1 rimelig forhold til det lovlige formal som forfulges, her vernet av andres omdemme.
Det skal sdledes foretas en konkret avveining av beskyttelsen av yiringsfriheten opp mot
saksekernes rett til vern av sit{ omdemme,.

Nér det gjelder den neermere avveiningen skal det foretas en sammensatt vurdering, der
flere momenter trekkes inn. Det vises her til den foran nevnte avgjerelsen i RT 2003
5,.1190 som gjaldt TV-repostasjer om en advokats forvaltning av penger i ot minnefond.
Heyesterett gjengir her uttalelser i RT 2003 5.928, og det heter i avsnitt 72 og 73:

” (72) Jeg gér sh over til spersmalet om det er adgang til & pilegge oppreisningsansvar for
de mrekrenkende utsagn, Det er - som nevnt - péd det rene at oppreisning etter EMDs
praksis kan veere et inngrep i ytringsftiheten som strider mot EMK artikkel 10. Inngrep i
viringsfriheten krever etter artikkel 10 nr. 2 en tungtveiende begrunnelse — det mé veere

~17 - 07-091758TVI-BBYR/02




ngdvendig i et demokratisk samfunn og vasre til fordel for interesser som er nevnt i
bestemmelsen. Det er alternativet » for & verne andres omdgmme’” som er aktuelt i denne
saken. Det fremgar bdde av praksis fra EMD og Hoyesterett at pressens rolle som *public
watchdog” » mé balanseres mot hensynet til personvernet, derunder enkeltmenneskers
omdpmme, som ogsd er en anerkjent menneskerettighet, jf. EMK artikkel 10 nr, 2 — vern
av omdpmme — og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 17 nx, 1 »,
jf. Rt-2002-764 pd side 773,

(73)N4ar man skal ta stilling til om en reaksjon mot en ytring er i sirid med ariikkel 10, m3
det foretas en sammensatt vurdering hvor en rekke - dels sammenvevete og dels noks#
forskjelligartede — forhold blir trukket inn. Om dette heter det i avsnitt 44 i Tensberg Blad-
dommen:

?Avgjerelsen i RT-2002-764 og EMDs praksis viser at det ved den konkrete
avveiningen mé foretas en vurdering etter flere kriterier. Av disse finner jeg grunn til
4 fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens karakter, derunder om
beskyldningen klassifiseres om * value judgement” eller *factual statement™, om den
retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av aktsomhet,
derunder om og eventuelt i hvilken utstrekning media pd publiseringstidspunktet
hadde holdepunkter i faktum for at pdstanden var sann. Generelt vil ytringen ha et
sterkt vern dersom den gjelder forhold av allmenn interesse, verdivurderinger,
videreformidling, offentlig person, og det foreligger sterke holdepunkter for at
pastanden var sann, Motsatt: Gjelder saken beskjeden alimenn interesse,
faktapéstander, egen fremsettelse, privatperson, og det foreligger svake holdepunkier
for at pistanden var sann, har yiringen et mindre sterkt vern,

Betydningen av momentet allmenn interesse er ogsé nermere omtalt 1 avgjerelsen, og det
fremgér i avsnitt 76:

»At den ytring som inneholder beskyldningene, er av allmenn interesse, er et helt sentralt
momeni i vurderingen av om fremsettelsen av usanne wrekrenkende péstander om faktiske
forhold reftet mot privatpersoner skal anses beskyttet av yiringsfriheten, Dette har nettopp
sammenheng med pressens grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn. Det er ndr
det gjelder spersmal av allmenn interesse at pressen har sin oppgave i 8 avslere
maktmisbruk, ulovligheter og uhederligheter. Det er her pressen har sin rolle som

> a public watchdog ¥, slik det er uttrykt i en rekke avgjerelser av EMD,

Det fremgér videre i avsnitt 74 at det gr et viktig skille mellom pressens videreformidling
av andres usanne beskyldninger og medias egen fremsettelse, og det heter videre:

» Det er ikke tvilsomt at yiringsfriheten rekker lenger ved videreformidling, beroende blant
annet p& hivem som har fremsatt den pastand som formidles. ”

-18- 07-091758TVI-BBYR/02




Videreformidling av uisagn fra anonyme kilder vurderes imidlertid etter rettspraksis som
utsagn fremsatt for presseorganets egen regning.

Det folger videre av praksis bade fra EMD og Heyesterett at kravet til faktisk forankring er
strengere jo mer alvorlig beskyldningen er. I denne sammenheng har det ogsd betydning
om det er tale om sfkalte "value judgement” eller “factual statement™, i den forstand at jo
mer karakter av faktapastand et erekrenkende utsagn har, jo strengere krav til faktisk
belegg,

Et viktig moment ved vurderingen er ogsd om presseorganet har ivaretatt rimelige krav {il
kontradiksjon, jf den ovennevnte Minnefond-dommen avsnitt 81 flg, I avsnitt 84 fremgir
det avstutningsvis:

” Her fikk A klargjort hvilke sparsm#l man ensket hans svar pd. Det var neppe nedvendig
med omfatiende forberedelser for § besvare disse, Og dersom han hadde valgt 4 bli
intervjuet og gitt et tilsvar til Paal Holsts beskyldninger, ville reportasjen féit et helt annet
balansert preg en den fikk nér han ikke medvirket, Jeg tilfoyer at de uttalelser som A hadde
bedt om ble referert 1 innslaget, ogsé ble gjengitt.,”

Ogsd beskyldninger som fremsettes i en aggressiv og polemisk tone er vernet av
ytringsfriheten, Tilsvarende godtas visse overdrivelser og feilskjeer, Det visse til
ovennevnte avgjerelsen { Minnefond-dommen) avsnitt 85,

Retten gar sd over il & vurdere hvorledes de angrepne utsagn skal forstds, Reften vil her,
med uigangspunkt i ordlyden — supplert med billedbruken — ta stilling hvilke forestillinger
utsagnene mi antas 4 skape hos den alminnelige TV-seer, jf. ovennevnte R'T 2003 s 1190
(Minnefond-dommen).

Innledningsvis i programmet uttaler reporter Torgeir Foss felgende:

" De er gjort il helter i Norge av politikere, advokater, kirken, professorer og media. Men
er det sant, alt vi har blitt fortalt om pionerdykkerne? Eller har en nasjonal darlig
samvittighet for behandlingen av dykkerne fort til at vi ukritisk har akseptert alt vi har fatt
here 77

Videre felger intervju med pionerdykker Arne Jentoft som ferst uttaler:

At de har tatt dem s4 seriost som de har gjort frem til nd, det er kanskje litt ubegripelig for
meg”

Torgeir Foss: “Er det pd grunn av darlig samvittighet kanskje?”

Arne Jentoft: *Det er mulig det, ja at det er det som ligger under. Og at de har veert flinke
til & skrike hayt.”

-19- 07-001758TVI-BBYR/02




Totgeir Foss utfaler deretter:

” Rolf Guitorm Engebretsen og Tom Engh er de to ubestridte lederne av
Nordsjedykkeralliansen, NSDA. Sammen er de to i realiteten eierne av alliansen. De har
kjempet en utrettelig kamp.”

Etter visning av et nyhetsinnstag med Tom Engh fra januar 2005 uttaler Foss igjen:
» De har fitt nedsatt en granskingskommisjon, de har fitt arrangert en stortingshering”

Deretter falger interviuer med Magnhild Meltveit Kleppa, Atne Jentoft og journalisten
Kt Grjaseter der det fokuseres pi hva de to har oppnidd.

Foss uttaler sa felgende:

* Hedet og sore til tross: De har alltid veert misfornayd med resultatet. Derfor har de klaget
til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Og de har reist et gigantseksmél mot staten.
Men for gigantrettsaken startet i februar, sprakk dykkernes enhet, Nordsjedykkeralliansen,
som lenge var en samlende kraft for alle dykkerne, var revet i stykker av intern steid
giennom flere ar. Gamle kamerater sto steilt mot hverandre. Ekskluderte medlemmer
hadde startet Offshoredykkerunionen, ODU. De fikk meate i retten mot staten, mens
Nordsjedykkeralliansen ble henvist il tilhererbenken.”

Dokumentaren gir sd inn i det ferste tema som saksekerne anfarer er eerekrenkende utsagn
o 1:

1. At Engebretsen har blaffet om sin yrkeskarriere pd Ekofisk:
Retten finner det hensiktsmessig 4 gjengi utskrift fra denne del av dokumentaren i sin
helhet:

» Torgeir Foss, reporter:

Dette cr noen av de farste bildene som ble tatt av pionerdykkere i arbeid i Nordsjoen, Fé
ante hvor farlig det var. Mange av pionerene ble skadet. Alvoriig skadet. Tidligere
statsminister Trygve Bratteli [a ogsd vekt pd de vanskelige arbeidsforholdene da han dpnet
Ekofiskfeltet 9, juni 1971,

Lyd opp, Trygve Bratfeli:
... rekken av de oljeproduserende land...

Torgeir Foss, reporter:
Brattelis tale har blitt ef helt sentralt symbol for dykkersaken,

Arkiv: Trygve Bratteli, NRK Dagsrevyen 9, juni 1971
Arbeidsforholdene i Nordsjeen har vecrt vanskelige, og Phiilips-gruppen har i den tid som
har gétt, gjort en pionerinnsats,

-20- 07-091758TVI-BBYR/02




Torgelr Foss, reporter:
Gang pé gang har Rolf Guttorm Engebretsen og de andre nordsjedykkerne fortalt hvor
viktig det var at selveste statsinisteren henvendte seg direkte til dem etter talen.

Arkiv: Rolf Guitorm Engebretsen, Nyhetene TV 2, 12, januar 2003 [leser]:
Statsminister Trygve Bratteli utfalte: “Uten deres heltemodige innsats ville ikke Norges
vekst veert mulig. Det skal aldri glemmes, Takk, gutter.”

Torgeir Foss, reporter:
Opplysningen gjentas i et brev fra alliansen til en annen statsminister, Kjell Magne
Bondevik,

Mannsstemme leser fra brev:
"Mange av oss tidligere marinedykkere satset vére liv bare pd en tidligere statsministers
ord.”

Torgeir Foss, reporter:
Og det gjentas i boken til journalist og forfatter Knut @rjaseter,

Knut @rjaseether (leser fra boka):
PHan tok liver og en av oss i handa og sa: "Takk, gutter, Uten deres pionerinnsats vil ikke
Norges ekonomiske vekst vart mulig. Takk, gutter. Det skal ikke glemmes,”

Torgeir Foss, reporter:

I medieomtalen har talen veert det moralske fundamentet for dykkersaken. Men enkle
regnestykker gjorde at vi begynte 4 undre oss, Kunne det veere mulig at dykkere helt ned i
tenfirene var pa dpningen av Ekofisk? Og var det virkelig slik at Bratteli snakket med dem?
Dykkeralliansens ene lederfigur, Rolf Guttorin Engebretsen, hevder at han sammen med ti
andre dykkere, satt fil vensire for Bratteli da statsministeren holdt sin tale, Vi har sett
gjennom alle negativene til to fotografer som var der. Bildene viser at til venstre for
Bratteli var det bare menn i grd dresser og en vegg. Ingen plass til dykkere.

Arne Jentoff, pionerdykker og tidligere tillitsvalgt:
Det rimer ikke med érstall, og det rimer ikke med de personene som jeg kjenner som var
der ute.

Torgeir Foss, reporier:
Engebretsen er vanligvis svaert opptatt av 4 figurere { mediene,
Lyd opp, Engebretsen: Nordsjadykkere!

Torgeir Foss, reporfer.
Men n# nekter han & svare pé vire spersmél. Vi lurer pd hivordan han som 18-8ring kunne

-21- 07-091768TVI-BBYR/02




veere til stede under dpningen av Ekofisk, nar aldersgrensen var 20. Vi fant ham ikke da vi
s gjennom alle bildene, som var tatt av to pressefotografer. Vi har ogsé dokumenter som
viser at han knapt hadde begynt dykkeropplaringen pa Haakonsvern i 1971.

Leif Tore Skjerven, pionerdykker og leder av 3X:

Jeg mener at Engebretsen begynte i... Som dykker 1’73,

Torgeir Foss: Da kan han jo ikke ha veert som dykker i *71 pa Ekofisk?

Leif Tore Skjerven: Han var vel noe ung da, Men det virker ikke sannsynlig,

Torgeir Foss, yeporter:

En annen dykker er ogsd sentral nr Nordsjedykkeralliansen forteller om statsministeren.
Det er franskfadte Guy Tassier. Igjen lurer vi: Hvordan kunne han vacre pd Ekofisk i 71,
ettersom han under ed i Stavanger tingrett i fjor, fortalte at han forst begynte i Nordsjeen i
19722 Altsd ett &r etter Brattelis tale.

Arne Jentoft, pionerdykker og tidligere tillitsvalgt:

Det var et amerikansk dykkefirma som hadde dykkingen pd Gulf Tide, der som denne
dpningen skjedde. Og de dykkerne som var der ute som jeg kjenner, de s i hvert fall ikke
disse to, i hvert fall ikke Guttorm Engebretsen der ute den gangen.

Torgeir Foss, reporter:

Henning Haug var lenge helt senfral i Nordsjadykkeralliansen. Han satt i alliansens ledelse,
og har vaert med pd mater med granskingskommisjoner, stortingspolitikere og biskoper.
Men etter hvert ble han mer og mer skeptisk fil alliansens gvrige talsmenn. Helt til det siste
hat han likevel trodd pd fortellingen om Trygve Bratteli.

Henning Haug, pionerdykker og leder for ODU:

Det var jo sdnn stettepilar for oss, ikke sant? Nér landets statsminister uttrykker seg sann,
s# er det mye verdt for oss,

Torgeir Foss: Hvis det aldri ble sagt, hva tenker du da om utsagnet?

Henning Hang;: Ja, nei, da.., Det fayer seg vel da inn i et menster av uredeligheter. S4 jeg
er jo veldig skuffet hvis s ikke er tilfellet, ”

Retten forstir saksekerne slik at det hevdes at det her er fremsatt en beskyldning om at
Engebretsen har bleffet om at han var til stede p& Ekofisk den 09.06.1971.

Noen slik beskyldning som saksekerne hevder er fremsatt er ikke uttalt i programmet. Foss
stiller kritiske spersmal ved om det vitkelig var slik at Bratteli uttalte disse ordene, og det
et dette som er hovediema i denne delen av dokumentaren. Det er i denne sammenheng
Foss stiller sparsmél ved om Engebretsen virkelig var til stede da disse ordene skal ha blitt
uttalt, Foss og de som intervjues om dette bruker utirykksméter som: "vi undrer oss”, ” vi

lurer”, » det rimer ikke” , “det virker ikke sannsynlig”, hvilket 1 seg selv ikke innebeerer

-22- 07-091758TVI-BBYR/02




noen beskyldning om at Engebretsen har bleffet om sin yrkeskarriere pd Ekofisk.

Den mest direkte uttalelsen kommer fra Henning Haug ndr han avshutningsvis uttaler: “det
fayer seg vel da inn i et memnster av uredeligheter”. Haug svarer her pd Foss sitt spersmél
om hva Haug tenker om Bratteli sitt utsagn dersom det aldri ble sagt. Haug utdyper ikke
dette nzermere, og uttalelsen blir pd en mate hengende i luften far Foss gér over til neste
fema.

Retten ser det slik at den alminnelige TV-seer, etter Haugs unttalelse sett i sammenheng
med det foregdende, md antas 4 sitte igien med et inntrykk av at Engebretsen beskyldes for
& ha snaklket usant om Brattelis takkeord overfor media og offentlige myndigheter. Retten
finner at dette er en rekienkende beskyldning, jf straffeloven § 246/247.

Beskyldningen underbygges i dokumentaren med at det kan stilles spersmél ved om
Engebretsen faktisk var til stede da disse ordene ble sagt. Noen beskyldning om at
Engebretsen har blaffet om sin yrkeskarriere pd Ekofisk finnes imidlertid ikke 4 veere
fremsatt i programmet verken direkte eller indirekte.

Retten finner at en slik beskyldning, om den innfortolkes, under enhver omstendighet ikke
er rettsstridig. Beskyldningen mé ved rettsiridsvurderingen sees i sammenheng med den
cerekrenkende beskyldningen om at Engebrefsen har snakket usant om Brattelis takkeord.

Et seerlig viktig momemt i denne sammenheng er om utsagnet der beskyldningene
fremkommer har allmenn interesse. Retten ser det slik at dykkersaken har veert av
betydelig offentlig interesse helt tilbake fra 1999 og frem til i dag. Videre legges til grunn
at Brattelis tale og takkeordene har veert benyttet bide av Engebretsen og Engh som
moralsk fundament for dykkersaken bade i media og overfor offentlige myndigheter.
Herunder legges etter bevisfarsclen til grunn at Brattelis tale og swerlig de takkeordene han
skal ha uttalt ved flere anledninger har veert fremhevet av Engebretsen som en selvopplevd
hendelse, Retten har fitt fremlagt en rekke mediaoppsiag om dykkersaken i perioden fra
1999 til 2006 der disse takkeordene er gjengitt. I flere av mediaoppslagene fremstar Engh
og/eller Engebretsen som kilde. Takkeordene er ogsé gjengitt i det foran nevnte Dokument
8 forslaget som igjen dannet grunnlaget for nedsettelsen av granskningskommisjonen.
Dokument 8 forslaget bygget som nevnt foran pd Veiveiseren ufarbeidet av Engh og
Engebretsen,

Bade Engh og Engrebreten har siden 1999 vert massivt fremme i media i forbindelse med
dykkersaken, Selv om begge er skadde dykkere ma de likevel i denne relasjon anses som
offentlige personer som i sterre grad enn andre maé t8le offentlighetens lys.

Retten finner at beskyldningene om § snakke usant og blefte, slik de fremkommer 1
programinet, ma anses mindre grove. Beskyldningene er ikke direkte uttalt, og de md

-23- 07-091758TVI-BBYR/Q2




innfortolkes av seerne. Slik Haug uttrykker seg har beskyldningen like mye karakter av &
vaere value jugdement ” som * factual statement *, Beskyldningene fremkommenr videre i
hovedsak ved videreformidling av andres utsagn.

Retten finner at TV 2, pd publiseringstidspunktet, hadde tilstrekkelige holdepunkter for at
beskyldningene var sann, I forhold til takkeordene som Bratteli skulle ha uttalt, satt TV 2
med utskrift av talen han holdt p& Bkofisk den aktuelle dagen. Utskriften er fremlagt for
retten, og selve talen inneholder ikke noen slike takkeord. TV 2 fant det ogsd underlig, med
rette slik retien ser det, at Bratteli pd et sé tidlig stadium av oljeeventyret skulle rette en
takk til pionerdykkeren for Norges gkonomiske vekst, I forhold til om Engebretsen var pa
Ekofisk denne dagen, tok TV 2 utgangspunkt i Engebretsens egne opplysninger til
granskningskommisjonen om sin dykkerkarriere, der det fremgér at “Han har
hjelmdykkerkurs fra Marinen hvor han var ferdig 14. mai 1973. Han begynte 4 arbeide som
dykker i Three X etter dette ™. TV 2 var ogsé i besittelse av den dokumentasjon som det er
vist til i selve dokumentaren i tillegg til at flere kilder uttalte seg &pnet om detie.

Et sentralt moment ved vurderingen i forhold til kravet om faktisk forankring er ogsa at
saksekerne fikk bide mulighet og oppfordring fra TV 2 til & stille til intervju, komme med
dokumentasjon eller pd annen méte inngi tilsvar. Saksekerne har imidlertid ikke vart villig
til dette, ntover et intervju med advokat Reikerds. Dette er dokumentert blant annet
gjennom en omfattende korrespondanse mellom advokat Reikerds og 1 hovedsak Odd
Isungset. Saksakerne har videre avslitt filbud fra TV 2 om & se dokumentaren fer den ble
sendt, TV 2 forsekte ogsd forgjeves a {4 til et intervju med franskmannen Guy Tassier, som
ogsé er nevnt i dokumentaren.

Retten ser det ogsd slik at den faktiske forankiingen for beskyldningene er styrket gjennom
bevisferselen under hovedforhandlingen. Retten finner det for resultatet ikke nodvendig 8
g3 nzermere inn pa dette. Det nevnes imidlertid at Engebretsen forklarte i retten at
takkeordene sitert i media ble uttalt av Bratteli ferst i 1973, men at han da ikke var til stede
selv, Engbretsen fastholdt imidlertid at Bratteli hadde retiet en takk til dykkerne ogsd i
1971.

2. Beskyldning som berarer bide Engebretsen og Engh om redningen av Cormorant.

Denne delen av dokumentaren starter med at Torgeir Foss uttaler:

»Sentralt i Dokument 8-forslaget fra Siv Jensen og @yvind Vaksdal sto det ogsé en
fortelling om en annen sak som har veert helf sentral i dykkersaken gjennom mange &t
Dramaet pd Cormorant Alpha. 1 stortingsdokumentet slds det fast at plattformen holdt pa &
kantre.”

Deretter leser en mannstemme fra stortingsdokumentet:

-24 - 07-091758TVI-BBYR/02




11977 kom til nd verdens starste betongplattform p& 380 000 tonn for & utrustes og
ferdigstilles ved Aker Stord Verft, Under verftets utrustning var plattformen neer ved 4
havarere. Bt lite dykkerteam, under szrs dramatiske omstendigheter og med stor
overhengende fare for egne liv, greide 8 redde den evakuerte betongplattformen som hadde
en verdi pd ca 4 milliarder kroner.”

Videre falger en billedsekvens der Siv Jensen fremhever statens moralske ansvar og at det
dreier seg om vir tids krigsscilere,

Deretter fortsetter Foss;

“Fremskrittspartiet hadde gjort dykkernes beretning til sin, og begrunnet behovet for
gransking blant annet i en dramatisk beretning om redningsddden til dykkerne. Dykkerne
var Engh og Engebretsen. De to har fortalt om den dramatiske hendelsen i et stort
lerdagsoppslag i Dagens Nearingsliv og i tidsskriftet Drdpen,”

Deretter vises faksimiler fra Drapen og Dagens Neacringsliv og Foss beskriver hendelsen
slik;

»Plutselig tok giganten inn vann og fikk raskt skende slagside. En seyle av vann sprutet
opp av det ene mer enn 100 meter haye betongskaftet. Engebretsen, som var dykkerleder
pé oppdraget, forsto straks at en ventil var sprunget lekk, Med fare for kameratens liv
kominanderte han Engh i vannet, i hip om at han skulle klare 4 tette lekkasjen. P4 en
mirakulss mate klarte Engh det, og giganten stoppet opp pa vei mot den sikre undergangen
med en slagside pd 11 gradet, ifelge de to dykkerne, Daglinn Gundersen var maritim sjef
pd Aker Stord i 1977. Han var der 1 hele perioden da Cormorant Alpha ble utrustet. Flere
ganger har han hert ryktene om den dramatiske beretningen som Nordsjedykkeralliansens
ledelse har fortalt om.”

Deretter felger et interviu med Dagfinn Gundersen vedrgrende at plattformen ska! ha
krenget 11 grader.

Foss uttaler sd; ” Det Engh og Engebre{sen forteller om sin livsfarlige bergingsaksjon, stir
i grell kontrast til andre involverte.

Btter dette forsetter intervjuet med Gundersen som farst uttaler:

“Det gir ikke an, altsg, for det har ikke hendt noe sént, Alle hadde metket det der, og folk
hadde... De som arbeidet, hadde aldri gétt ut hvis det var en sfnn usikker arbeidsplass. Vi
var 500-600 mann.”

Torgeir Foss: “Betyr det at dette er tull, Gundersen?

Dagfinn Gundersen: ” Fra min side, s har def aldii hendt, den tiden som jeg har veert pd
Cormorant-en. Og jeg var hele prosjekfet.”

Deretter intervjues Tor Alm, pionerdykker som skal ha veert til stede under hendelsen, og

-25- 07-091758TVI-BBYR/02




leder av Three X, Leif Tore Skjerven. Begge gir uttrykk for at de ikke har noen erindring
om hendelsen,

Deretter intervjues Arne Jentoft som ferst uttaler:

»Sett fira mitt stdsted, og den erfaringen jeg har innenfor dykkingen, sa heres det enkelt
sagt vilt ut, noe av dette her. Og,..”

Torgeir Foss: ” Hva er det ville i det?

Arne Jentoft: ” Det er jo det at den... Det ville i det er jo det at den har fAtt en s stor
slagside. Og at dylkkerne var nede pa noe som hertes ut, ut fra det jeg har lest og hert, som !
om det var derdpningen til det rene helvete, for 8 si det séinn, hvis jeg kan bruke det :
uttrykket.” i

Foss uiialer s blant annet at oljeselskapet Shell har sjekket pdstanden om hendelsen, men
at det ikke er dokumentert at hendelsen virkelig har funnets sted.

Foss uttaler videre at Engh og Engebretsen har hevdet at det ble satt i gang en gigantisk
dekkoperasjon hvor hemmelige utsendinger fra justisdepartementet beordret dem
til & “holde kjeft” og at hendelsen har veert et vesentlig moment i dykkersaken.

Deretter intervjues advokat Carl Gunnar Sandvold og journalist Knut @rjasater. Sistnevnte
gir uitrykk for at han tror pa historien.

Til shutt felger et nytt intervju med Dagfinn Gundersen:

» Torgeir Foss: Noen hevder at den krenget 11 grader i desember i *77.

Pagfinn Gundersen, fidligere maritim sjef, Aker Stord: Nei, ikke tale om, altsd. Nei,
det er jo katastrofalt, det.

Torgeir Foss: Den kan ikke ha gjort det?

Dagfinn Gundersen: Nei, den kan ikke ha gjort det.

Torgeir Foss: Den skal ha avgitt et voldsomt brai?

Dagfinm Gundersen: Nei,”

Retten forstdr saksekerne slik at det hevdes at det er fremsatt en beskyldning om at Engh
og Engebretsen, har blaffet om at det fant sted en dramatisk nestenulykke med
Cormoranten lille julaften 1977.

Noen slik beskyldning som saksekerne hevder er fremsatt er ikke uttalt i programmet, Foss
stiller ogs# her kritiske spersmél ved om denne hendelsen, slik den er beskrevet av Engh
og Engebretsen, virkelig fant sted, Flere av de som intervjues fremstar imidlertid som
sviert overbevist at hendelsen ikke fant sted, herunder trekkes det til en viss grad ogsa
konklusjoner, Det uttales: det gdr ikke an”, “fra min side s& har det aldri hendt”, ” det
hares enkelt sagt vilt ut”, “nei den kan ikke ha gjort det”, Dette kombinert med Foss sin

-26 - 07-091758TVI-BBYR/O02




a

uttalelse om at Engh og Engebretsen har “prevd” 4 lansere historien i en rekke medier,
innebzaerer at den alminnelige TV -seer kan sitte igjen med et inntrykk av at Engh og
Engebretsen beskyldes for & ha snakket usant om dette. P& den annen side balanseres dette
no¢ gjennom intervjuet med @rjasether som gir uttrykk for at han tror pd historien,

Retten finner det ikke nadvendig 4 gd naermere inn pa spersmélet om det her foreligger en
arekrenkende beskyldning etter straffeloven §§ 246 eller 247, idet en slik beskyldning
vansett ikke finnes 8 veere retistridig.

Som nevnt foran har dykkersaken veert av betydelig offentlig inferesse helt tilbake fra 1999
og frem til i dag, Herunder legges det ctter bevisfarselen til grunn at den péstitte hendelsen
med Cormoranten, samimen med Brattelis takkeord, har veert benyttet av Engebretsen og
Engh bide I media og overfor offentlige myndigheter ved frontingen av dykkersaken,
Retten har fatt fremlagt en rekke mediaoppslag tilbake til 1999, der Cormorant-hendelsen
er beskrevet og der Engh og/eller Engebretsen angis som kilde, Historien er ogsa, slik det
fremkommer i dokumentaren, inntatt { Dokument 8 forslaget og i Veiviseren som ble sendt
til granskingskommisjonen. Ogsd i denne sammenheng er det rettens vurdering at
saksgkerne mé anses som offentlige personer som i sterre grad enn andre m4 tile
offentlighetens lys.

En beskyldningen om ikke & snakke sant, seerlig offentlige myndigheter, er forholdsvis
alvorlig. Beskyldningen er imidlertid ikke er direkte uttalt, men md innfortolkes av den
enkelte seer. Selv om det som nevnt i noen grad frekkes konklusjoner, har beskyndingen
ogsa her like mye karakter av & veere “value jugdement ” som ” factual statement .
Beskyldningen fremkommer videre i all hovedsak gjennom videreformidling av andres
uisagn,

Retten fimmer af TV 2, pd publiseringstidspunktet, hadde tilstrekkelige faktiske
holdepunkter for at beskyldningen var sann. Det legges her til grunn at TV 2, som nevnt
innledningsvis, hadde innledet et samarbeid med Basic TV v/Styrk Jansen om et
dokumentarprogram om nettopp denne hendelsen, I denne sammenheng gikk TV 2 inn
med ef belap pé kr. 300.000,.i prosjektet. TV 2 ble etterhvert skeptisk til om en si
dramatisk hendelse kunne ha funnet sted, uten at det ble store medieoppslag, TV 2 startet
derfor sine egne undersekelser. Herunder ble kilder pd Stord kontaktet og man undersekte
med avsier, [ sistnevnte sammenheng fant man en artikkel 1 avisen Sunhordland av
30.12.1977 som beskriver en langt mindre dramatisk hendelse med Cormoranten enn den
Engh og Engebretsen har beskvevet, Utover dette fant ikke TV 2 noen indikasjoner pd at en
slik dramatisk hendelse som sakspgkerne beskriver hadde skjedd. Noen av de underspkelser
som TV 2 gjorde fremgdr ogsd av dokumentaren Herunder vises et dokument fia Shell der
det stér: » Shell har grundig sjekket pastandene, men det er ikke dokumentert at hendelsen
virkelig har funnet sted.” Videre vises til intervjuene, og salig til intervivet med Tor Alm
som var til stede pd Cormoranten da hendelsen skulle ha skjedd.

-~ 27 - 07-001758TVI-BBYR/O2




Et sentralt moment ogsd her er at TV 2 har ivaretatt kravet til kontradiksjon, 1tillegg til det
som nevnes foran om dette vises til at advokat Reikerds i epost til Isungset av 30.04.2007
tilkjennegir at ** vi har innhentet dokumentasjon som vi mener motbeviser en rekke av de
pastander som Foss fremmer”. Retten har fortstatt at Engh og Engebretsen blant annet
kunne dokumentere den pastétte dekkoperasjonen som ble igangsatt etter hendelsen. Slik
dokumentasjon ble imidlertid, til tross for oppfordring om det, ikke oversendt til TV 2,

Retten ser det ogsd slik at den faktiske forankringen for beskyldningen er blitt styrket
gjennom bevisfarselen under hovedforhandlingen. Retten finner det imidlertid for
resultatet ikke nedvendig 4 g nermere inn pd dette.

3. At Engh og Engebretsen har blaffet til kolleger nir de hevder at de ikke har lrevd
bergingslenn:

[Denne delen av dokumentaren starter med at Foss uttaler:
*For de to dykkerme har historien ogsd en annen viktig side. I et internt brev til medlemmer
av Nordsjegdykkeralliansen skrev Tom Engh i mars 2004 >

En mannstemme leser deretter fra dokumentet:

»Skulle vi nd malet, métte ingen fremme serinteresser. Det var heller ingen som kunne ha
fremmet storre serinteresser enn nettopp oss. Derfor la vi hele bergingen av Cormorant A i
bunnen av saken, for yterligere & vise hvor stor urett som var begétt overfor alle dykkere,
Vi kunne nayd oss med & fremme krav om bergingslenn pd 400 millioner. Det
dyklcerteamet ville blitt synonymt med nordsjedykkerne, Det ville ikke bare vait
urettferdig fokus i forhold til den kjempejobben vi alle har uifert. Det ville vert & svikte
dere alle.”

Torgeir Foss uttaler senere:
” TV 2 kan nd bevise at de to NSDA-lederne gjorde nettopp det Engh skrev at de ikke
hadde gjort. I 1999 krevde de bergingslenn, Shell Expro UK skriver i en e-post”

Mannstemme leser derefter fra e-posten:

“Shell mottok 18.09.99 et krav om bergingslann vedrerende en péstitt hendelse med
Cormorant A pé Stord i 1977 fia dykkerne gjennom advokat Evensen & Co i Oslo, Kravet
inneholdt ikke noe belgp.”

Partene er enige om at det her fremsettes en srekrenkende beskyldning om at det Engh og
Engebretsen skrev til nordsjedykkerne i brevet fra mars 2004 ikke var riktig,

Retten finner likevel ikke at beskyldningen er rettsstridig,

Retten har ved vurderingen her lagt vekt pa at ogsé dette forhold har sterk allmenn

- 28 - 07-001758TVI-BBYR/D2




interesse som en del av dykkersaken, herunder den péstatte hendelsen med Cormoranten,
if. rettens bemerkninger foran.

Beskyldningen gjelder et faktisk forhold og den er, slik reften ser det, fremsatt for TV2 sin
egen regning. Beskyldningen er direkte uftalt, men den er etter rettens vurdering av mindre
grov karakter.

Retten finner videre at TV2, pé publiseringstidspunktet, hadde tilstrekkelig faktisk belegg
for beskyldningen, Det vises her til eposten fra Shell som ble vist i dokumentaren, Eposten
i sin helhet lyder slik:

"Shell mottok 18.09.99 et krav om bergingslenn vedrarende en pastétt hendelse med
Cormorant A pd Sford i 1977 fra dykkerne gjennom advokat Bvensen & Co i Oslo.

Shell avviste kravet ved & henvise til at det ikke var godigjort at den hendelsen kravet viste
til virkelig hadde funnet sted og, sekundeert, at dersom dette kunne dokumenteres, ville
kravet under alle omstendigheter vaere foreldet. Det har siden ikke vart noen
kommunikasjon om denne saken.”

Retten finner det uten betydning at datoangivelsen 18.09.99 er uriktig, Det aktuelle brevet,
som ogsd er dokumentert for reften, er datert 18,10.99. Retten finner det videre uten
betydning for vurderingen her at eposten var sendt til Foss av Tetje Jonassen i Shell Norge,
mens den var undertegnet med navnet til Phil Dyer som er ansatt 1 Shell UK. Det sentrale
er at Shell, som eier av Cormoranten, bekreftet overfor TV 2 at krav om bergingslgnn var
fremsatt,

Av sentral betydning for rettens vurdering er ogsa her at kvavet til kontradiksjon er oppfylt,
jf rettens bemerkninger om dette foran,

Det er videre under hovedforhandlingen fremlagt ytterligere bevis som styrker
beskyldningens faktiske forankring, Retten finner det for resultatet ikke ngdvendig & ga
nzermere inn pi detie. Det nevnes likevel at Phil Dyer i Shell UK, ved epost til advokat
Reikerds av 31.05.2007, hat avklart at han kjente til den foran siterte epost og dens
innhold. Yiterligere er det dokumentert korrespondanse mellom advekat Martin Nes i
advokatfirmaet Evensen & Co og Shell i perioden fra og med oktober 1999 og frem til
2002. I brevet av 18,10,1999 der overskriften er ”” Cormorant A-salvage” frempér det at
advokat Nes ” represents Mr, Tom H. Engh and Mr. Rolf Guttorm Engebretsen in
connection with their salvage of the undercarriage of Cormorant A, belonging to Shell, at
Stord, Norway in 1977 ». Innholdet i brevet for wvrig barer klart preg av & gjelde krav om
bergingslenn og ikke innhenting av informasjon slik det hevdes av saksgkerne. Herunder
vises i brevet til sjglovens bestemmelser og at vilkdrene for bergingslenn er oppfylt. At
krav om bergingslenn ble fremsatt og at ogsa Shell opplattet det slik, fremgr videre klart

-20- 07-091758TVI-BBYR/02




av den péfalgende korrespondanse.

4. At Engebretsen loy for Stortinget i forbindelse med dpen horing 10. november 2003:
Retten finner det hensiktsmessig her 8 gjengi utskrift fra denne delen av programmet i sin
helhet:

?Torgeir Foss, reporter:
Hearingen ble imidlertid starten pd ufreden som til slutt splittet dykkerne.

Asbjorn Jorgensen, pionerdylkdcer:

Det som jeg husker best, det var vel ndr Guttortn reiste seg opp og skulle fortelle hvor
mange dykk han hadde. Og da... Det var jo skremmende, da. 38 vidt jeg husker, var det
1174 bouncedykk og cirka 1800 metningsdegn.

Gunnar Flaten, pionerdyklker:
Guttorm har aldri vaert i metning,
Torgeir Foss: Er du sikker pa det?
Gunnar Flaten: Ja, det er jeg sikker pé.

Torgeir Foss, reporter: For & gjennomfare 1174 bouncedykk og 1800 metningsdegn,
miitte Engebretsen ha vaert kontinuerlig i vannet i minst tte &c. Han har selv forfalt
granskingskommisjonen at han startet dykking i Nordsjeen i mai 1973 ogble supervisor i
juli 1978, Altsé bare fem ar.

Henning Haug, pionerdykker og leder for ODU:
Og sd satie han i gang en dirckte lognprosess. For da vi satt i Oslo, 58 begynte mange av de
andre dykkerne § mase pa meg, at: "Dette kan ikke vare sant}”

Asbjern Jorgensen, pionerdykker:
Folk siiter jo, de kjenner ham jo ut og inn, og vet at det er bleff. Og det svekker oss, foler
vi,

Gunnar Flaten, pionerdyldcer:
Det lar seg ikke gjore, Vi dykket ikke s& mange dykk.

Arne Jentoft, pionerdykker og tidligere tillitsvalgt:
Det vil jeg kalle for oppspinn. Noen ville jo kalle det for legn, men det skal ikke jeg si.

Leif Tore Skjerven, pionerdyldcer og leder av 3X:
Det er jo et respektabelt antall bade dykk og metningsdykk. Men jeg tviler pd at han har
fait det i 3X.

-30- 07-081758TVI-BBYR/02




Torgeir Foss, reporter:

Disse bildene viser en av veterandykkerne. Arme Jentoft var en av de forste som dykket i
Nordsjeen, Han var dykkernes forste fagforeningsleder, og var i en periode ansvarlig for
oppleeringen av Engebretsen i 3X.

Arne Jentoft, pionerdykker og tidligere tillitsvalgt:

A kunne dykke s& mange bouncedykk som her blir pastatt, i den tidsperioden, si mdtte du
jo nesten ha dykket tre-fire ganger hver dag.

Torgeir Foss: Og det er ikke mulig?

Arne Jentoft: Det er ikke mulig. Du skal jo ha dekomprimering ogsé, utenom,

Torgeir Foss, reporter:
Men Meltveif Kleppa og hele komiteen hennes, trodde pd Engebretsen,

Magnhild Meltveit Kleppa, stortingsrepresentant, Sp:

Altsé, han er sé tydelig 1 sin utirykksmite og sin skildring, og han er si personlig, og han
et veldig flink til & ordlegge seg. Og det er helt klart af alle husker Guttorm etier den
heringen, ”

Partene er enige om at det her er fremsatt en @rekrenkende beskyldning om at
Engebretsen Iy for Stortinget under pen hering i november 2003.

Retten finner ikke at beskyldningen er rettstridig,

Retten har ved varderingen lagt vekt pa at ogsé detie forholdet har allmenn interesse som
en del av dykkersaken og splittelsen av NSDA, Stortingsheringen er omtalt som starten pd
denne splittelsen, Haringen hadde ogsd sammenheng med den mye omtalie
kompensasjonsordningen for pionerdykkeme.

Beskyldningen om & snakke usant overfor Stortinget er forholdsvis alvorlig.
Beskyldningen gjelder ogsd i utgangspunktet et faktisk forhold, men formuleringene som
brukes har ogsé til en viss grad element av “value judgement”. Det er ikko uttalt i
programmet at Engebretsen * lgy for Stortinget ¥, men dette md innfortolkes ut fra
sammenhengen. Det er videre tale om ren videreformidling av det andre dykkere har
opplyst at Engebretsen sa under haringen og deres reaksjoner pa dette.

Retten finner at TV2, pa publiseringstidspunktet, hadde tilstrekkelig faktiske
holdepunkter for at beskyldningen var sann. TV2 bygget her pd opplysninger fra andre
dykkere, hvoray noen sto &pent frem i dokumentaren. 1 denne sammenheng bemerkes at
Henning Haug i retten forklarte at hans uttalelse i programmei om * direkte lognprosess™
hadde sammenheng hendelser i etterkant av heringen, men at beskrivelsen var dekkende
ogsh for det som skjedde under hgringen, TV2 bygget videre bide pd Engebretsens egne

-31- 07-091758TVI-BBYR/02




opplysninger til granskningskommisjonen om sin dykkerkarriere og opplysninger som
franskmannen Guy Tassier ga i Oslo tingrett, slik dette fremkommer i programmet,

Hensynet til kontradiksjon ble ogsé her ivaretatt av TV2. Det bemerkes at Engebretsen
saotlig pd dette punkt burde ha benyttet seg av tilsvarsretten og derigjennom muligheten
til eventuelt 4 korrigere de opplysningene som TV 2 satt med.

Det er videre rettens vurdering at den faktiske forankringen for beskyldningen i hvert fall
ikke er blitt svekket gjennom bevisfarselen under hovedforhandlingen. Retten finner det
for resultatet ikke nedvendig 4 gl neermere inn pd dette. Det nevnes imidlertid at
Engebretsen under sin forklaring i retten erkjente at han under stortingsheringen sa han
hadde 1148 bouncedykk og at han hadde vert pé testdykk ned til 300 meter. Han erkjente
og i retten at han faktisk ikke hadde veert dypere enn 183 meter. For gvrig vises til
vitneforklaringer fra Asbjern Jergensen, John Haugestad og Henning Haug som samtlige
var til stede ved den samme heringen og som alle reagerte pd Enpebretsens opplysninger til
kommisjonen om hans egen dykkererfaring, bade hva gjelder metningsdykk og
bouncedykk

5. At Engebretsen oppseker dykkere p& deren for § inndrive penger.

og

6. At Engh og Engebretsen krever prosenter av de gvrige dykkerne

Retten finner det hensiktsmessig her 8 gjengi utskrift fra denne delen av programmet i sin
helhet:

? Torgeir Foss, reporter:

Men definert som refusjon som utlegg, har NSDA totalt mottatt 8,5 millioner kroner fra
staten. T tillegg kommer nesten 16 millioner til driften av stiftelsen Dykkerkontakten, som
skal arbeide for alle pionerdykkerne. Her har NSDA tre av seks styremedlemmer. ODU har
ingen, Det nekter NSDA dem. Driften av NSDAs aktiviteter er selvsagt ikke uten
kosinader, men det de har fatt fra staten, var knapt halvparten av det de opprinnelig krevde,
Derfor er det gjort forsek pa 4 hente inn penger fra dykkere som har fitt kompensasjon fra
staten for sine dykkerskader. Gunnar Flaten forteller hiva som skjedde etter at en ner
kollega fikk uibetalt penger fra staten.

Gunnar Flaten, pionerdyklker:

QGuttorm var pd dera etter vi fikk utbetalt, eller at han fikk utbetalt de 2,5 millionene. Eller
to komma.., Nei, det ble 2,5. S& var Gutiorm pé dova og forlangte 120 000 hos ham.
Torgeir Foss: Hvorfor det?

Gunnar Flaten: For jobben de hadde gjort, for det var de som hadde sarget for at han fikk
de 2,5 millionene.

Torgeir Foss reporter:

-32- 07-091758TVI-BBYR/O2




Mange dykkere hevder at de har opplevd press om 4 betale penger til NSDA av det de har
mottatt fia staten. Men bare en vil fortelle om det. Han krever 4 f& vaere anonym,

Dykker, sladdet, forvrengt stemme:

Bare et par dager etter utbetalingen ble jeg oppringt av noen i NSDA og spurt om jeg ville
skyte inn, eller betale ut 120 000,

Torgeir Foss; Til NSDA?

Dykker: Til NSDA.

Torgeir Foss; Hvordan reagerte du pa dette?

Dykker: Jeg reagerte med avsky, Fordi det virket uprofesjonelt,

Torgeir Foss: Vet du om andre som bar blitt bedt om 4 betale ut penger?

Dykker: Ja.

Carl Gunuar Sandveld, dyklceradvokat:

Jeg hat jo fatt meddelt at det har veert forskjellige former for anmodninger om at de skal
betale titbake noe av erstatningen de har fatt.

Torgeir Foss: Ja, hvor store belap er det snakk om?

Cayl Gunnar Sandveld: Ja, det var det,., Det har vel vert noen prosenter, altsd, det er
relativt betydelige belep for den enkelte.

Torgeir Foss, reporter:

Planen har veert at NSDA for sin innsats skulle prove & & 2-4 % av erstatningsbelapene
dykkerne far etter en eventuell seier i retten, Med full seier betyr det langt over 100
millioner kroner til NSDA. Men NSDA-lederne Engh og Engebretsen vil ha mer, Mye
met. P4 deres hjemmesider blir den péstétte vedningen av Cormorant Alpha beskrevet som
en av de sterste og mest dramatiske redningsaksjonene noensinne. Og fortsatt er bergingen
verdt 400 millioner kroner,

I et nyhetsinnslag p& TV 2 kl. 23.30 kvelden etter at dokumentaren ble sendt, uttalte
styrcleder i NSDA Erling Krange at ingen hadde krevd noe som helst av dykkerne.

Retten finner for forste at det her er fremsatt en beskyldning mot Engebretsen om at han
har vaert pd deven til en av dykkerne og forlangt kr. 120.000,- . Beskyldningen er direkte
uttalt, og mé for den alminnelige TV-seer fremstd som en beskyldning om at Engebretsen
hat oppirddt utilberlig overfor en av dykkerne, Dette undeibygges til en viss grad gjennom
Foss sin uitalelse om press og det efterfolgende intervivet med den anonyme kilden, selv
om kildens uttalelse i seg selv ikke inneholder noen direkte beskyldning mot Engebretsen.
Retten finner beskyldningen serekrenkende, jf straffeloven § 246/247.

Retten finner ikke at beskyldningen er rettstridig, Ogsé dette forholdet har allmenn
interesse som en del av totalbildet i dykkersaken. Beskyldningen fremkommer videre ved
ren videteformidling av en uttalelse fia pen kilde, selv om man i tillegg har gjengitt et

-33- 07-091758TVI-BBYR/(2




anonymt vitne, Retten anser heller ikke beskyldningen som serlig alvorlig, idet det ikke er
péstatt bruk av fysisk makt eller tvang,

Retten finner videre at TV2, pd publiseringstidspunktet, hadde tilstrekkelig faktiske
holdepunkter for at beskyldningen var sann. Basert pd forklaring fra Torgeir Foss legges til
grunn at TV2 her bygget pé opplysninger fra flere kilder, hvorav en av disse sto dpent frem
i dokumentaren, Det er ogsd her av betydning her at Engebretsen selv ikke ansket & la seg
intervijue, noe som nok ville gitt seerne et mer balansert inntrykk.

Den andre delen under dette tema gjelder en pasttt beskyldning om at Engh og
Engebretsen krever prosenter av de andre dykkerne. Advokat Sandvold bruker her
uttrykket “anmodninger”, og Foss uttaler at “planen har veert” at NSDA skulle “prave” &
14 2-4 % av erstatningsbelepene. Det anonyme vitnet bruker uttrykket ”spurt om jeg ville”.

Foss sin konklusjon retter seg direkte mot NSDA og innebzerer ingen beskyldning om at
det “kreves” prosenter. Det er heller ikke uttalt i programmet at Engh og Engebretsen
krever prosenter slik det anfares, og reften finner ikke at en slik forestilling mi antas &
veare skapt hos den alminnelige TV-seer, Inntrykket den alminnelige TV-seer siter igjen
med er som det sies i programmet at NSDA hadde en plan om at innsatsen fra NSDA
skulle sekes finansiert gjennom 2-4 % av eventuelle erstatningsbelop. Retten finner ikke at
Engh og Engerbretsen, og for s vidt heller ikke NSDA, beskyldes for uhederlighet,
hensynslashet eller annen utilbarlig opptreden ovetfor andre. Noen @rekrenkende
beskyldning er siledes ikke fremsatt.

8. At Tom Engh har kjennskap til folk som vil ta Henning Haug av dage
Denne delen av dokumentaren inngdr i en redegjarelsen for det haye konfliktniviet mellom
dykkerne. I denne sammenheng gjengis felgende fra utskriften fra dokumentaren:

»Henning Haug: Samboeren min fikk jo beskjed om at jeg burde kontakte Engh, fordi han
kunne hjelpe meg, for det var sterke krefter i gang som skulle ta meg ut,

Torgeir Foss: ” Ta deg ut”, det er et militert uttrylk?
Henning Haug: Ja, det er det.

Torgeir Foss: Og betyr?

Henning Haug: Nei, at da skal en vel tas av dage, da, »

Retten forstir saksekerne sdledes at det i Haugs uttalelse mé innfortoikes en beskyldning
mot Engh om at han har truet Haug med at han skal tas av dage.

Noen slik beskyldning er ikke uttalt i programmet. Retien finner heller ikke at en slik

-34- 07-091758TVI-BBYR/02




forestilling m4 antas & veere skapt hos den alminnelige TV-seer. Tvert imot fremkommer
det gjennom Haugs uttalelse at han ble oppfordret til & kontakte Engh for 4 {2 hjelp. Noen
zrekrenkende beskyldning mot Engh er saledes ikke fremsatt.

Oppsummeringsmessig hat retten kommet til at i den grad det fremkommer srekrenkende
beskyldninger mot saksskerne i dokumentaren, er disse ikke rettstridige.

Retten har vurdert det slik at det var av betydelig offentlig interesse 4 rette sekelyset bade
pé de foran nevnte angrepne tema og de gvrige tema som ikke er angrepet av saksskerne,
Engh og Engebretsen er begge skadede dykkere, og de ma i utgangspunktet regnes som
privatpersonet, Likevel mi de i denne saminenheng langt pa vei likestilles med offentlige
personer som felge av den store mediaoppmerksomheten som gjennom 4r har veert rettet
mot dem personlig i tilknytning til dykkersaken.

Gjennomgéende rettes det i dokumentaren et kritisk sekelys mot NSDA og lederne Engh
og Bngebretsen sin opptreden i flere sammenhenger. Det kommer pi den annen side ogsd
tydelig frem i programmet at Engh og Engebretsen gjennom NSDA gjennom mangedrig
innsats pd flere méter har oppnéddd gjennomslag for pionerdykkernes sak. I den grad det ©
programimnet fremsettes serekrenkende beskyldninger mot saksakerne hadde TV2
tilstrekkelig faktisk forankring, og den vinklingen TV 2 valgte var derfor beretiiget,
Beskyldningenes fakiiske forankring er ogsd pd flere punkter styrket gjennom
bevisforselen under hovedforhandlingen.

Et vesentlig moment for retten ved rettstridsvurderingen har ogsd vart at Engh og
Engebretsen, til fross for gjentatte anmaodninger, valgte & ikke benytte seg av muligheten til
A komme med tilsvar. Saksakerne burde kiart ha benyttet seg av tilvarsretten eksempelvis
ved 3 Ia seg intervjue, noe som nok hadde gjort dokumentaren mer balansert. Det eneste
innspillet vedrarende péstatte feil i dokumentaren fremkommer i en epost fra journalisten
Knut @rjasecther noen timer for dokumentaren ble sendt, Denne ble ogsa delvis hensyntatt
avTV 2,

Det foreligger efter defte ikke grunnlag for saksekernes oppreisningskrav mot noen av de
saksekte. Heller ikke det anfarte redakigransvaret kan fare frem hva gjelder saksekte Odd
Tsungset. Det vises til det ovennevnte samt at Isungset ikke er ansvarlig redaktor i TV 2.

TV2, Odd Isungset og Torgeir Foss blir derfor 4 frifinne,

Saksomkostninger:

Saksekerne har tapt saken fullstendig og skal etter hovedregelen i tvistemélsloven § 172
demmes ti! 4 betale de saksektes omkostninger med saken. Retten har ikke veert i tvil om
avgjarelsen og finner for evrig ikke grunnlag for anvendelse av tvistemdlisloven § 172, 2,
ledd.

-35- 07-091768TVI-BBYR/02




Advokat Torp har innsendt en begrunnet omkostningsoppgave pa tofalt kr. 1.381.837,-,
hvorav salerkravet utgjer kr, 1, 221,837,~. Advokat Torp har opplyst at det har medgétt ca.
450 timer til saken. Det er ikke krevd dekning av merverdiavgift, idet det er opplyst at TV2
har fradragsrett for inngdende merverdiavgift,

Advokat Reikerds har i prosesskriv av 31.03.2009 reist innsigelse mot kravel, idet det
anfares at “kravene er helt hinsides det som er rimelig og bidrar til & true rettssikkerheten
til folk flest”.

Salerkravet er hayt, men likevel rimelig og nedvendig etter reftens vordering.

Innledningsvis under saksforberedelsen ble advokat Reikerds av retten bedt om 4 redegjere
for hvilke konkrete uisagn i programmet man angrep, idet stevningen pé dette punkt ikke
tilfredsstilte kravet i tvistemalsloven § 300 nr. 2. Deite ble ikke avklart far gjennom rettens
brev 04.12.2007 eiter en omfattende prosesskriftveksling mellom partene.

Saken har veert sveert omfattende og arbeidskrevende. Dette skyldes delvis sakens karakter,
men ogsd for en stor del saksekernes unsdvendige vidleftiggjering, Terunder har retten
mottatt svert omfattende og tildels prosederende prosesskrift med flere hundre bilag og
piberopelse av et betydelig antall vitner. Kun en begrenset del av dokumentasjonen ble
dokumentert vader hovedforhandlingen. Advokat Reikerds etterkom heller ikke rettens
phlegg under saksforberedelsen om 4 redegjere for hvilken del av dokumentasjonen som
hadde relevans for saken, hvilket har medfert unedvendig merarbeid for motparten.
Advokat Reikerdis ble videre, 5 méneder for hovedforhandlingen, palagt & utarbeide faktisk
utdrag. Utdraget viste seg 4 vaere bdde mangelfullt og ufullstendig, herunder var det feil i
den tidsmessige kronologien. Ogsa dette har medfort unedvendig merarbeid for motparten
ved bruken utdraget.

Hovedforhandtingen varte 1 11 dager og det ble avhent til sammen 29 vitner, Dette i seg
selv tilsier at forberedelsen har vaert sveert arbeidskrevende, Det er videre opplyst, og retten
legger til grunn, at det ogsé har vaert nedlagt betydelig arbeid med saken etter den enkelt
rettsdags siutt.

Saksomkostningskravet tas etter dette til folge i sin helhet. Tom Engh og Rolf Guttorm
Bngebretsen er solidarisk ansvarlig for belapet.

-36- 07-091758TVI-BBYR/02




Domslutning:

1. TV2 AS v/ styrets formann, Odd Isungset og Torgeir Foss frifinnes,

2. Rolf Guttorm Engebretsen og Tom Engh demmes in solidum til innen 2 - to —uker {ia
dommens forkynnelse & betale til TV2 AS v/styrets formann, Odd Isungset og Torgeir
Foss saksomkostninger med til sammen kr, 1,381,837 —
kronerenmilliontrelnndredeogéttientusenattchundredeogtrettisiu — med tillegg av
lovens forsinkelsesrente fra forfall til betaling skjer.

TR
Reiten hevet .
'(‘-"" ) —_
@(._}..;\J A\ IO .
Grethe Strandborg

Reitledning om ankeadgang vedlegges.

-37- 07-081758TVI-BBYR/Q2




Rettledning om ankeadgangen i sivile saker

Reglene i tvisteloven kapitier 29 og 30 om anke til lagmannsretten og Hoyesterett regulerer
den adgangen partenc har til & fi avgjerelser overprovd av heyere domstol. Tvisteloven har
noe ulike regler for anke over dommer, anke over kjennelser og anke over beslutninger.

Ankefristen er én méaned fia den dagen avgjerelsen ble forkynt eller meddelt, hvis ikke noe
annet er uttrykkelig bestemf av retten,

Den som anker mé betale behandlingsgebyr. Den domstolen som har avsagt avgjerelsen
kan gi neermere opplysning om sterrelsen pd gebyret og hvordan det skal betales.

Anke til lagmannsretten over dom i tingretten

Lagmannsreiten er ankeinstans for tingrettens avgjerelser, En dom fra tingretten kan ankes
pé grunn av feil i bedemmelsen av faktiske forhold, rettsanvendelsen, eller den
saksbehandlingen som ligger til grunn for avgjerclsen.

Tvisteloven oppstiller visse begrenshinger i ankeadgangen. Anke over dom i sak om
formuesverdi tas ikke under behandling uten samtykke fra lagmannsretten hvis verdien av
ankegjenstanden er under 125 000 kroner, Ved vurderingen av om samtykke skal gis skal
det blant annet tas hensyn til sakens karakter, partenes behov for overpraving, og om det
synes & veere svakheter ved den avgjarelsen som er anket eller ved behandlingen av saken,

1 tillegg kan anke — uavhengig av verdien av ankegjenstanden — nektes fremmet név
lagmannsretten finner det klart at anken ikke vil fare fram. Slik nekting kan begrenses til
enkelte krav eller enkelte ankegrunner.

Anke framsettes ved skriftlig ankeerkleering til den tingretten som har avsagt avgjerelsen.
Selvprosederende parter kan inngi anke muntlig ved personlig oppmete 1 tingretten, Retten
kan tillate at ogsé prosessfulimektiger som ikke er advokater inngir muntlig anke.

T ankeerkleringen skal det serlig pApekes hva som bestrides 1 den avgjerelsen som ankes,
og hva som i tilfelle er ny faktisk cller rettslig begrunnelse eller nye bevis.

Ankeerkleringen skal angi:

ankedomstolen

- navn og adresse pd parter, stedfortredere og prosessfullmektiger

- hvilken avgjerelse som ankes

- om anken gjelder hele avgjerelsen eller bare deler av den

- det krav ankesaken gjelder, og en pastand som angir det resultatet den ankende
parten krever

- de feilene som gjares gjeldende ved den avgjerelsen som ankes

- den faktiske og rettslige begrunnelse for at det foreligger feil

- debevisene som vil bli fert

- grannlaget for at retten kan behandle anken dersom det har veert tvil om det

- den ankende parts syn pé den videre behandlingen av anken

-38 - 07-091758TVI-BBYR/02




Anke over dom avgjeres normalt ved dom etter muntlig forhandling i lagmannsretten.
Ankebehandlingen skal konsentreres om de delene av tingretiens avgjerelse som er
omivistet og tvilsomme nér saken stér for lagmannsretten,

Anke til lagmannsretten over kiennelser og beslutninger i ¢ingretten

Som hovedregel kan en kjennelse ankes pa grunn av feil i bevishedemmelsen,
rettsanvendelsen eller saksbehandlingen. Men dersom kjennelsen gjelder en
saksbehandlingsavgjorelse som etter loven skal treffes etter et skjsnn over hensiktsmessig
og forsvarlig behandling, kan avgjgrelsen for den skjennsmessige avveiningen bare
angripes pd det grunnlaget at avgjerelsen er uforsvarlig eller klart wrimelig.

En besltning kan bare ankes pd det grunnlaget at retten har bygd pd en uriktig generell
lovforstielse av hvilke avgjorelser retien kan treffe etter den anvendte bestemmelsen, eller
pd at avgjerelsen er dpenbart uforsvarlig eller urimelig,

Kravene til innholdet 1 ankeerkleeringen er som hovedregel som for anke over dommer.

Biter ai tingretten har avgjort saken ved dom, kan tingrettens avgjerelser over
saksbehandlingen ikke ankes swerskilt, T et slikt tilfelle kan dommen isteden ankes pd
munnlag av feil i saksbehandlingen.

Anke over kjennelser og beslutninger settes fram for den tingretten som har avsagt
avgjerelsen, Anke over kjennelser og beslutninger avgjeres normalt ved kjemnelse etter ren
skriftlig behandling i lagmannsretten.

Anke til Hoyesterett

Hoyesterett e ankeinstans for lagmannsrettens avgjorelser.

Anke til Hayesterett over dommer krever alltid samtykke fra Hayesteretts ankeutvalg. Slikt
samtykke skal bare gis nér anken gjelder sparsmél som har betydning utenfor den
foreliggende saken, eller det av andre grunner er seerlig viktig 4 fi saken behandlet av
Hapyesicrett. — Anke over dommer avgjeres normalt etter muntlig forhandling.

Hoyesteretts ankeutvalg kan nekte 4 ta til behandling anker over kjennelser og beslutninger
dersom de ikke reiser sparsmél av betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke
andre hensyn taler for at anken ber preves, eller den i def vesentlige reiser omfattende
bevissparsmal.

Nér en anke over kjennelser og beslutninger i tingretten er avgjort ved kjennelse i
lagmannsretten, kan avgjorclsen som hovedregel ikke ankes videre til Hoyesterett.

Anke over lagmannsreitens kjennelse og beslutninger avgjeres normalt etter skriftlig
behandling i Hoyesteretts ankeutvalg,

~30- 07-091758TVI-BBYR/02




