OSLO BYFOGDEMBETE

| ggﬁwmn,&{

Avsagt:

Sak nr.: 17-181128TVI-OBYF/1

Dommer: Dommer Terje Reinholt Johansen

Saken gjelder: Begjeering om midlertidig forfayning med krav om sletting
av artikler lagt ut pa internett

PM International AG Advokat Per Danielsen

Professional Marketing International Advokat Per Danielsen

Norge AS

mot

Tv2AS Advokat Jon Wessel-Aas

Olav Terjeson Sandnes Advokat Jon Wessel-Aas

Marte Spurkland Advokat Jon Wessel-Aas

Anders Juliussen Myhren




Saken her er anlagt som tvist om midlertidig forfayning mellom de to saksekerne

PM International AG ( PM International ) og Professional Marketing International Norge
AS ( PM Norge ) pé den ene side ( ogs& omtalt kun som PM nér det ikke er grunn til &
skille de to saksekende selskaper fra hverandre ), mot de fire saksekte TV 2 AS ved styrets
leder, Olav T. Sandnes, Marte Spurkland og Anders J Myhren ( eller bare TV 2 nér det
faller seg naturlig, som ved den tilsvarende bruk av samlebetegnelsen PM for saksgkerne ).

PM er representert ved advokat Per Danielsen. Det er gjort gjeldende at de fire saksokte,
som alle er representert ved advokat Jon Wessel-Aas, har opptradt rettsstridig ved bruk

av erekrenkelser overfor PM. Det er krevet at TV 2 skal tale midlertidig forfeyning med
pastand om 4 fjerne tilgang til, eller sperre tilgang til, og under enhver omstendighet forbys
4 spre, innholdet av to nettartikler som ferst ble publisert tidlig i november 2017 pd TV 2s
dpne hjemmesider og som fortsatt fritt kan sekes opp der av enhver som har tilgang til
internett. Det er samtidig krevet at de saksokte skal holdes solidarisk ansvarlig for
saksgkernes saksomkostningskrav.

De to omstridte nettartikler har felgende titler:

«Tjener millioner pd sukkerpulver»

og

«Pyramide-topp krevde 2,4 mill i bot for hvert sparsmdl fra TV2»

Linkene ( tilgangsdata ) til de to nettartiklene oppgis ikke av retten i denne rettsavgjarelse.

Disse to nettartiklene ble produsert i kjelvannet av en tidligere kringkastet fjernsyns-
episode fra TV 2s programfoljetong «Helsekontrollen». Denne episode hadde seerskilt
fokus pa helsekost og diett, og ble sendt pd TV 2 den 2. november 2017. S& vel
TV-sendingen, som de to omstridte nettartiklene, rettet kritisk sekelys mot bl.a. PMs
organisasjonsoppbygging, produkter, produktomtale og markedsfering.

Begjaringen fra PM om midlertidig forfoyning var inngitt retten den 20. november 2017
og saken ble straks forkynt for de saksekte; samtidig som tvisten i samrad med saksekernes
timeplan ble lagt for berammelse av ordineere muntlige forhandlinger over tre rettsdager
med oppstart i forste halvdel av desember 2017.

De fire saksokte innga tilsvar i saken, mottatt av retten den 23. november 2017.

De saksgkte motsatte seg kravet og nedla pastand om at begjeeringen om midlertidig
forfoyning ikke kunne tas til folge, og at de saksokte selv métte tilkjennes sakens
omkostninger. Samtidig ble det anmodet om at saken ble omberammet grunnet
rettsmotekollisjon for sakspktes prosessfullmektig.

-2- 17-181128TVI-OBYF/1



I lys av en anstrengt arbeidssituasjon for begge de to prosessfullmektigene, ble de to
advokater seg imellom enige om at forfayningssaken i stedet kunne gjennomferes

over tre rettsdager i februar 2018. Tidsaspektet munnet samme dag ut i s&rskilt brev
23. november 2017 fra retten til prosessfullmektigene der det bl.a. ble understreket at
partene matte bestrebe seg pa tilpassede rettsforhandlinger for utlepet av 2017 ettersom
man her stod overfor en valminnelig lang berammelsestid til forfoyningssak & veare.
Ettersom TV 2 hadde fremholdt i tilsvaret at det ikke foreld sikringsgrunn i saken,
kommenterte retten uttrykkelig dette forhold i sitt brev til de to advokatene:

Dette er videre et juridisk anliggende som retten er satt til & vake over av eget tiltak.

I kraft av domstolens rett og plikt til prosessledelse, henstilles partene om G na frem
til endret forslag til rettsmatetid slik at muntlige forhandlinger er avsluttet godl for
utlop av 2017.

Det lyktes imidlertid ikke partene & finne frem til en slik omforent rettsmetetid slik retten
bade hadde oppfordret til og lagt opp til, og saken ble derfor behandlet i perioden 5. til og
med 7. februar 2018 i overensstemmelse med det som fremgar av rettsboken. Det ble avgitt
parts- og vitneforklaringer med ovrig bevisfersel som fremgér av rettsboken.

Naermere om det aktuelle saksforholdet:

PM International produserer og markedsferer diverse kosttilskudd internasjonalt. I denne
avgjorelse omtales dette gjennomgaende som PMs FitLine-produkter.

Det finnes en rekke PM-datterselskaper i flere europeiske land, herunder PM Norge
som ogsa opptrer som saksgkende part pd linje med PM International. De aktuelle
datterselskaper markedsfarer og selger PMs helsekostprodukter i sine respektive hjemland.

TV 2 er en av Norges sterre fjernsynsselskap hva gjelder dekningsutbredelse og antall

seere. Produksjonsselskapet Mastiff AS har i mange ar hatt tett og naert samarbeid med
TV 2. Der hvor det i denne avgjorelse ikke er juridisk relevant & skille mellom disse to
rettssubjekt, omtales de heretter under samlebetegnelsen «TV 2».

Gjennom hesten 2017 gjorde TV 2 journalistisk arbeid med temaet PM International,
dets produkter og distribusjon. Arbeidet munnet ut i en TV-produksjon som ble sendt
2. november 2017 som episode i TV 2s «Helsekontrolleny. PM Norge ble ogsa del
av denne TV-produksjonen. Under arbeidet ble det bl.a. benyttet utenforstdende
ekspertise innen ernzring og markedsforing og som i en viss utstrekning ble del

av TV-programmet og nettartiklene. Disse har avgitt vitneforklaringer for retten.

-3- 17-181128TVI-OBYF/1



Forut for TV-sendingen var det gjort forsek fra TV 2s side pa 4 f4 PM neermere i tale.
Det ble gjort i form av skriftlige og muntlige henvendelser til PM International og PM
Norge, hvor sistnevnte kun viste til at alle spersmal og naermere deltakelse maétte foretas
i regi av PM International med sete i Luxembourg. Det er pa det rene at det ikke lyktes

& oppnd sammenfallende betingelser for hvorledes kommunikasjonsutvekslingen mellom
partene i saken skulle foregé, med det resultat til folge at TV 2 forut for sendingen

2. november 2017 i mindre grad avslerte programmets narmere innhold overfor PM.

De tvistende parter er stort sett enige om bakgrunnen for den fastlaste situasjon som forte
til mangel p4 sporsmél og svar overfor PM, og bakgrunnen for mangel pd mer detaljert
innsyn for PM i produksjonsstoffet som da narmet seg fjernsynssending. Det er pé det
rene at PM International stilte en rekke krav for & svare pé sporsmal fra TV 2, og som
TV 2 ikke fant det rimelig & kunne etterkomme.

Parallelt med den manglende kommunikasjonsutveksling mellom partene i saken her,
forsekte TV 2 ogsé & fi nermere kontakt med PMs toppselgere i Norge. Ogsé disse
avstod fra & gi noe svar eller kommentar, og henviste for gvrig til PM Norge og/eller
PM International.

Det ble under den umiddelbare bevisfarsel i rettsforhandlingene i februar 2018 oppdaget

at TV-programmet fortsatt er tilgjengelig ved bruk av stremmetjeneste pd internett
giennom «TV 2 Sumoy; hvor tilgang forutsetter et aktivt betalingsabonnement. Ut i fra
betraktningen om at nettopp dette TV-innslaget gjennom TV 2 Sumo er lite tilgjengelig for
allmennheten, har PM under forfoyningssakens gang bevisst valgt 4 innta det standpunkt at
selve TV-programmet ikke skal péstds undergitt tilsvarende inngrep som ved de to
nettartiklene. Det er derfor pa det rene at det pastatte forfoyningsinngrep kun er ment

rettet mot de to nettartiklene, og ikke mot TV-programmet.

Partene er i stor utstrekning enige om at de to pafelgende nettartiklene i det vesentlige
speiler innholdet i TV-programmet.

Ulikeartet betegnelse av begrepet «pyramide» forekommer i TV-programmet i flere
sammenhenger, samt i de to aktuelle nettartiklene. Der er ogsd PMs FitLine-produkter

- stort sett bestaende av kosttilskudd i form av vitaminer og mineraler og med en ikke
ubetydelig mengde sukkertilsetting - gjennomgéende omtalt av TV 2 og deres kilder

som «sukker» og «sukkerpulver». Det tredje element som det publiserte materiale hevdes

& beere preg av, er ulikeartede antydninger om at PM i mer skjulte former kopler salg

og markedsfering av FitLine-produkter sammen med ( den norskutviklede dietten )
«CellResety; hvis lave kaloriinntak i seg selv er naturlig egnet til vektnedgang for brukerne
som strengt etterlever kuren. Det er for gvrig en av PMs navarende toppselgere i Norge,
AS, som for flere ar siden og pa egen hand skal ha satt sammen CellReset-dietten.

-4 - 17-181128TVI-OBYF/1



Det er pa det rene at PM-konsernet ble gitt anledning til & imetega synspunktene i
fjernsynsprogrammet og de to nettartiklene om at FitLine-produktene var sukkerstoff
eller sukkerpulver, samt synspunktet om at dette ble omsatt i mer eller mindre skjulte
former av PMs toppselgere i kombinasjon med CellReset-dietten. Det synes videre &
vaere klart at omtale av PM-konsernet som «pyramide», og som bedriver «pyramide-
virksomhety etc., ikke ble meddelt noen PM-tilknyttede personer i utland eller i Norge.

1. Naermere om de angivelig @rekrenkende utsagn ved bruk av «pyramide»-omtaler.

PM International og PM Norge anfarer at TV-produksjonen og de to nettartiklene
inneholder erstatningsbetingende zrekrenkelser - spesifikt angitt gjennom en rekke
pastatt suggestive utsagn i selve fijernsynsprogrammet - si som:

Vi jakter pa omstridt pyramidesalg
Jo hoyere rangerer du i pyramiden
En internasjonal pyramide

Videre forekommer gjentakelser om pyramidevirksomhet i de to nettartikler, i
forste nettartikkel «Tjener millioner pd sukkerpulvery (linken oppgis ikke i denne

rettsavgjerelse ) ved utsagn som:

Under foto:
Pyramidesalg.

Og videre i denne artikkelen:
Selgerne under seg i pyramiden.

Til topps i pyramiden.

Og i den andre nettartikkel «Pyramide-topp krevde 2,4 mill i bot for hvert sporsmal
fra TV 2» (linken oppgis ikke i denne rettsavgjerelse ), gjentas dette i form av
pyramideanklager som:

Pyramide-topp ( om kommunikasjonsansvarlig i PM International )

Det internasjonale pyramideselskapet PM International

De norske aktorene i selskapet (....) peker oppover i pyramiden

-5- 17-181128TVI-OBYF/1



Det er under rettssakens gang presisert at de angivelige @rekrenkende utsagn som her
kreves undergitt forfayningstiltak i form av sletting - eller liknende inngrep som mé
foretas etter rettens skjenn - skal gjeres s langt det finnes nadvendig for tilstrekkelig
ivaretakelse av saksekernes tarv. Den pastétte krenkelse i denne forfeyningssaken er
séledes utelukkende tuftet pa betraktningen om at nettartiklene nerer opp under rettsstridig
og =rekrenkende beskyldning om pyramidevirksomhet i uttrykkets mest krenkende
forstand; nermest som straffbar Ponzi-svindel & regne og dermed strengt ulovlig etter
norsk rett, se serlig lotteriloven § 16.

Til stette for PMs pastand om at begrepsbruken knyttet til pyramidevirksomheten i seg
selv er rekrenkende, er det fra samtidig presisert at den gvrige negative kontekst i
nettartiklene klart er ment, og har til virkning, & skulle forsterke et inntrykk av svindel-
virksomhet som begés av bdde PM International og PM Norge. Se pkt. 2 og 3 nedenfor:

2. Narmere om TV 2s presentasjon av FitLine-produktene med dets tilsettingsstoffer

Ut over pyramideanklagene i pkt. 1 over, fremhever saksekerne at ( fjernsynsprogrammet
og ) nettartiklene helt uriktig og misvisende omtaler PMs FitLine-produkter som
«sukkerpulver» av nermest skadelig karakter. PM gjor saledes gjeldende at budskapet
om pyramidevirksomhet og pyramidesalg gjentas fortlapende i nettartiklene, sammen
med bl.a. et negativt repeterende budskap som fremgér av tittelen pé nettartikkelen
«Tjener millioner pa sukkerpulver».

TV-programmet, med de etterfelgende to nettartikler, pastas av PM a skulle etterlate et
inntrykk overfor seerne om at FitLine-produktene ikke bare er virkningslese, men ogsé
skadegjorende gjennom & veere rent sukkerstoff. Dette mener PM fremkommer gjennom
produktomtalene, da med fokus pa at en star overfor et «sukkerpulver» som angivelig lures
pa kundene. En av deltagerne i TV-programmet, som opptrer som «agent» for TV 2 hvor
vedkommende er forhandsinstruert av TV-kanalen om 4 ta del i PMs Fitline-konsept ved

4 bestille og ta i bruk FitLine-produkter og Cellreset-dietten gjennom nettbestilling og
epostkommunikasjon med en av de norske selgerne, blir i direkteopptak av TV-
programmet konfrontert med en angivelig sensasjonspreget avslering ( og som gjenfinnes i
nettartiklene ) om at bade hun og de andre brukere egentlig har fétt i seg «sukkerpulver».
Etter PMs oppfatning representerer dette suggestiv og uriktig informasjon, fremfor en mer
edruelig fremstilling av det kosttilskudd som FitLine-produktene utgir seg for & inneholde i
samsvar med varedeklarasjonen.

-6- 17-181128TVI-OBYF/1



3. Narmere om TV 2s presentasjon av PMs salgs- og markedsforingsstrategi

Ut over pyramideanklagene i pkt. 1 over, og betraktningene om FitLine-produkter som
«sukkerpulver» i pkt. 2 over, fremhever PM at TV 2 forseker 4 gjore PM ansvarlig for

en angivelig kopling av kombinasjonskonseptet CellReset-dietten og FitLine-produkter og
som enkelte norske selgere gir samlet rosende omtale gjennom bl.a. enkelte videosnutter
som er & finne p& sosiale nettmedier. PM fremholder at slik kopling - alt etter forholdene -
lett vil kunne vare i strid med PMs eget Compliance-program og konsernets etiske
retningslinjer. Det er understreket i denne sammenheng av at PM International skal ha
klare skriftlige instrukser om at det ikke skal markedsferes noen andre konkurrerende
produkter eller noen form for oppfatning om at deres produktlinje skulle befordre andre
helsemessige effekter enn nettopp det som folger av et fullverdig inntak av vitaminer og
mineraler i sin alminnelighet, for bevaring av kroppens sunnhet og helse.

Agenten, som pé vegne av TV 2 bestilte CellReset-dietten sammen med FitLines
nzringsdrikker gjennom et bestillingsskjema hun fant pa nettsiden «helsevinnerne.no»,
oppnédde en betydelig vektnedgang og dette fremgér riktignok i selve TV-programmet,
men som PM hevder er fjernet av TV 2 som en sentral saksopplysning 2 gjennom de to
nettartiklene.

PM anforer selv & drive lovlig direktesalg av sine FitLine-produkter i Norge som i alle
andre land og fremhever at dette gjores i form av tillatt salgsmetoder som foregér ved at
kjoperne av FitLine-produkter ogsé kan bli selgere av samme produkter, og dermed oppna
okonomiske fordeler. I en slik situasjon far de etter PMs betraktning en frivillig status som
«Team Partnere» i PM International. De har i en slik sammenheng stor grad av frihet i sin
egen markedsforing av FitLine-produktene, men slik PM ser det innenfor de grenser som
er nermere definert gjennom selskapets retningslinjer.

Det pastas 4 bero pé falske opplysninger fra TV 2s side at kundenes opplevde helseeffekter
- enten av PM eller deres selgere - tilskrives bruken av FitLine-produkter, og at det er
positivt uriktig nér det foregis at pastander om helsebringende effekter er anvendt av
PM-konsernet under markedsfaringen av FitLine.

Ut over de to nettartiklene, har det ogs& vaert & finne to videoer pa YouTube. I den ene
videoen fremstér en av PMs toppselgere, «AA», hvor hun fremholder de svart gode
effekter hun mener 4 ha opplevet ved livsstilsendring som har meldt seg som folge av
bruk av CellReset-dietten og bruk av en ikke navngitt tysk naringsdrikk ( som gjennom
hennes salgsaktiviteter nedvendigvis ma vare FitLine-produkter ). I den andre videoen
gir AA et mer personlig vitnebyrd om sine usedvanlig gode erfaringer ved endret livsstil
og bruk av CellReset og FitLine-produkter. PM fremholder at TV 2 velger 4 gjengi dette
i fiernsynsprogrammet og nettartiklene som om neeringsdrikken i seg selv pastés a skulle
fore til «utrolige helsefordeler», men tar avstand fra TV 2s analyse.

-7- 17-181128TVI-OBYF/1



De to saksekende selskap PM International og PM Norge har i hovedsak fremholdt:

PM International har en lang historie som et serigst selskap béde i Norge og i utlandet,
og det fremstér som fullstendig vilkérlig at selskapet fér klistret til seg anklage om
pyramidesalg basert pa en usammenhengende og falsk historie bl.a. gjennom bruk av
den agent som TV 2 har gjort seg nytte av i programmet og nettartiklene.

PM International og PM Norge har vert i virksomhet i mange ar; morselskapet ble stiftet
i 1993 og det norske selskapet en 10 ars tid senere. Dette faktum stér 1 grell kontrast

til pyramideanklagene. Pyramidesalgsvirksomheter gér regelmessig overende etter
forholdsvis kort tid, etter 4 klart seg noen fé ar i heyden, og det ville vert fullstendig
naturstridig at en pyramidesalgsvirksomhet skulle kunne feire sitt 25-arsjubileum slik
PM né gjor.

PM Internationals produkter er hgyt anerkjente og fullstendig «mainstream», og det

er ingen som helst vitenskapelig tvil om nytten av dem. For ytterligere utvikling av
produktene samarbeider PM med kvalifiserte vitenskapsfolk. Produktene er i daglig bruk
av en stor mengde mennesker, og man kjenner ikke til annet enn positiv anerkjennelse fra
brukernes side.

PMs nermere vurdering av det faktiske saksforhold:

Siste del av oktober 2017, altsé en drey ukes tid for det aktuelle TV-programmet faktisk
ble sendt, var PM gjort kjent med at TV 2 hadde til hensikt 4 sende en temmelig kritisk
reportasje i «Helsekontrollen». Den aktuelle episode skulle i stor grad handle om PM;
dets produkter og markedsfering. Det var for det forste blitt gjort kjent for PM at den
aktuelle TV-episode ville ta for seg FitLine-produktene og at dette nermest ville bli
betegnet som rent «sukkerpulver», til tross for at produktene her har virkestoffer som

i det vesentligste beror pa optimal tilsetting av vitaminer og mineraler som kroppen

har alminnelig behov for. Sukker utgjer en smakstilsetting som maé til for & eliminere
fornemmelsen av den mindre gode smak av rene vitaminer og mineraler.

For det annet var PM blitt kjent med at sendingen ogsa tok sikte pé & skulle omtale

den sakalte CellReset-dietten - og at dette ville bli presentert neermest som et skjult
kombinasjonsprodukt sammen med FitLine-produktene. Det ble dermed skapt sterke
insinuasjoner om at PM syntes & st bak salg og markedsfering av et slikt kombinasjons-
produkt, og at PM ogsa dermed foregav at FitLine-produkter skulle kunne munne ut i
vektnedgang for den enkelte bruker.

-8- 17-181128TVI-OBYF/1



Det var svert viktig for PM & kunne ta til motmale overfor disse to helt uriktige
karakteristikker. I denne sammenheng ble det etablert kontakt mellom PM International
ved kommunikasjonsansvarlig Florian Vladacenco og TV 2 i form av enkelte
epostutvekslinger gjennom ultimo oktober 2017. Kommunikasjonen munnet

ikke ut i noe mete eller nevneverdig informativ kommunikasjonsutveksling.

PM opplevde ikke & f& geher for sine synspunkter overfor TV 2, og engasjerte dermed
advokat ( Per Danielsen ) som pd PMs vegne henvendte seg ved epost 2. november 2017
til TV 2 og diverse andre mottagere som PM mente maétte ha ansvar for programmet og
publiseringen av dette. Alle betraktningene som ble meddelt fra PM var knyttet til den
forhandsinformasjonen som TV 2 valgte & formidle til PM som relevante temaer i TV-
programmet.

Det ble aldri noensinne formidlet til PM at TV 2 hadde satt seg fore & fremsette en hel del
beskyldninger om at PM ogsa nermest bedrev rettsstridig pyramidevirksomhet, og som
fremkommer i TV-programmet og nettartiklene i flere ulike sjatteringer. Disse ulike
pyramideanklagene ( som er inntatt foran i rettsavgjerelsen her pé side 5 ), fremstar
samlet sett som &rekrenkende og erstatningsbetingende slik PM ser det.

TV 2 med flere har séledes valgt 4 rette en mengde arekrenkende og erstatningsbetingende
anklager om pyramidevirksomhet mot PM som pa sin side ikke var blitt gjort kjent med at
ogsa dette skulle inng8 som tema 1 TV-programmet og de senere to nettartiklene.

Pyramidebeskyldningene inngér gjentatte anledninger i TV-programmet, og er seerlig
& gjenfinne i nettartikkelen «Tjener millioner pa sukkerpulver» med samme suggestive
budskap.

Ogsé 1 den annen nettartikkel, med tittelen «Pyramide-topp krevde 2,4 mill i bot for hvert
spersmal fra TV2», repeteres den samme type krenkende pyramidebetraktninger pa ny.

P& TV 2 Helsekontrollens egen Facebook-side ( med dets noe varierende innhold og
henvisninger som tidvis redigeres ), er det bl.a. vist til kontakten i oktober 2017 mellom
partene, herunder med referat av et kontraktutkast fra PM som av TV 2 betegnes som
«pyramiden». Videoen heter «Marte mener: Det drayeste jeg har vert ute for».

Betegnelsen pyramide og pyramidesalg brukes tilneermet vilkérlig om nettverkssalg av
TV 2, og uten at noen av de forhold som eventuelt kunne kvalifisere virksomheten som
pyramidesalg er berort. Det typiske for pyramidesalg er misforhold mellom verdien pa
produktet og prisen pa det. Den overskytende verdi av betalingen regnes for a veere
betaling for rett til verving av nye kunder. Det er ikke spor av slike indikasjoner pa
pyramidesalg i programmet. Sa langt agenten angér, omhandler programmet dietten

og innholdet av produktene hun mottar.

-9- 17-181128TVI-OBYF/1



Serlig alvorlig er pastanden om pyramidesalg koblet opp mot TV 2s utsagn om at PM
tilsynelatende foregir at produktene har kurative eller helbredende virkninger.

Utsagnet om at «medisinsk ekspertise reagerer» ( mot PM International ) underslér det
faktum at det som denne ekspertisen reagerte pa i stedet var TV 2’s egen fremstilling av
firmaets markedsfering og produkter, ikke PMs markedsfering eller produkter slik de i
virkeligheten skriver seg fra PM International selv.

Fremstillingen angdende sukkerinnholdet i produktene er dessuten basert pd uvitenhet

om hvor forsvinnende liten mengde av kosttilskudd som er virkestoffer. En forbruker

kan ikke handtere mikrogram, men ma i stedet ha det utblandet i vann eller liknende til
hundreder og tusener ganger volumet av virkestoffet for i det hele tatt & kunne ta det i bruk.

Smaken m4 vere av en slik karakter at det ikke vanskeliggjer bruken ettersom sukkerets
funksjon er 4 maskere ubehagelig smak av virkestoffer. Det underslds i TV 2s
fremstillinger at dosert i praktisk bruk sa fir man i seg minimalt med sukker pr.
«brukerdosey. Fremstillingen fra TV 2 er pé dette punkt demagogisk og fordreid, slik

at den alminnelige seer ma tro at produktet inneholder sukker i en sa stor mengde at det
underminerer formalet eller skader helsen. TV 2s fremstilling insinuerer at produktene som
kjoperne mottar er rent sukkerpulver, at det ikke har noe innhold utover sukkeret, og at
sukkeret dessuten i seg selv er skadelig. Dette er usant.

PM International markedsforer naringstilskudd gjennom direktesalg, altsa slik at kjoperne
av produktene ogsé blir selgere av dem overfor andre kjopere av produktene og dette er
fullt ut lovlig.

PM International gjer ikke krav p& andre helseeffekter enn hva som felger av det & innta
vitaminer og mineraler som kroppen trenger, og som befordrer sunnhet og helse generelt.
PMs markedsforing tilfredsstiller dessuten europeiske standarder og norske regler, jf.
Mattilsynets veileder til kosttilskuddsforskriften side 1, 9 og 10.

PM Internationals markedsforing utelukker ikke andre kilder til de samme vitaminer og
mineraler gjennom et variert kosthold. Men PM Internationals Nutrient Transport Concept
eller NTC © tar neringsstoffene dit de trengs i kroppen; til neyaktig hvor de trenges pa
celleniva, fra innsiden og utsiden.

En sideeffekt av at PMs kosttilskudd er komplett, er at brukeren i begrenset grad mé legge
opp sitt eget kosthold med sikte pa & 4 i seg de samme vitaminer og mineraler som folger
av inntak av FitLine-produktene. Denne effekten er av betydning hvis en folger en spesiell
diett som ikke fullt ut dekker alle kroppens behov for opptak av vitaminer og mineraler.
PM International baserer seg imidlertid ikke pa sarskilte forutsetninger om bruken, utover
at den 1 alle tilfelle generelt er helsebringende.

-10 - 17-181128TVI-OBYF/1



Direktesalget innebarer som nevnt at kjoperne ogsa blir selgere. De fér status som
«Team Partnere» i PM International. Teampartnerne gis en stor grad av frihet i sin egen
~ markedsforing av produktene, men likevel innenfor grenser definert i selskapets policy.

Av lokale, «historiske» grunner er det mange teampartnerne i Norge som selger
kosttilskuddene som et komplementeert produkt i en sterre sammenheng av
livsstilsendring, herunder kosthold og spesielt i relasjon til CellReset-dietten. Men

PM International har ingen mening om CellReset-dietten som sddan, verken hva gjelder
oppfinnelsens «verkshayde» eller dens eventuelle virkninger pa helse, velvere eller vekt.

Ikke desto mindre har en rekke personer statt frem med personlige historier om hvordan
de selv har opplevet positive virkninger av de livsstilsendringer som er anbefalt i
sammenheng med dictten og kosttilskuddene, herunder AA som er en av PMs selgere.

Uten & gd nermere inn pa hele direktesalgsnettverket frem til agenten som TV 2 har tatt

i bruk, er det sannsynlig at vedkommende befinner seg i en salgsgruppe under AS som har
blitt en slags «tradisjonsbeerer» for de livsstilsendringer som AS i sin tid anbefalte gjennom
hans CellReset-diett, og hvor PM Internationals kostholdprodukter er komplementer til
den.

Det finnes saledes en rekke andre distributerer av PM Internationals produkter i Norge,
men som ikke har noen forbindelse med CellReset-dietten, og dermed formentlig befinner

seg i en annen salgsgruppe.

Det er vanskelig 4 finne dekning for TV 2s fremstilling om at markedsfaringen skjer i det
skjulte. Det som TV 2 fremstiller som skjult markedsforing av PMs produkter i agentens
tilfelle baserer seg pé - foruten det faktum at hun bestilte naeringsdrikkene og fikk
ordrebekreftelse pd dem - en misforstéelse som kunne vert oppklart for programmet var
sendt og artiklene offentliggjort.

PM International har som policy at deres varemerke og firma ikke skal blandes med andre
merker og navn. De teampartnere, som har som overordnet strategi 4 fremme generelle
livsstilsendringer integrert med CellReset-dietten, har ikke tillatelse til & bruke firmanavnet
cller varemerket i tilknytning til f. eks. varemerket CellReset.

De teampartnere som det gjelder har truffet et valg om ikke bare & distribuere
neeringstilskudd m. v. fra PM International. De har som strategi 4 fremme livsstilsendringer
som et gjennomgripende virkemiddel til & oppna bedret helse gjennom vektnedgang og
folelse av overskudd ( energi ).

-11- 17-181128TVI-OBYF/1



Hensikten med forbudet mot 4 blande PM Internationals navn og varemerker med andre er
forst at man ikke vil ta ansvar for noe annet enn eget produkt. Dernest vil PM International
ikke diskriminere mellom distributerene ut fra kvaliteten pa distributerenes salgsopplegg.
PM insisterer derfor p4 at eget produkt star pa egne ben. Det er overhodet ikke noe
grunnlag for & anklage PM International for a selge sine produkter i skjul for kjoperen,
samtidig som PM anvender lovlig direktesalg som markedsferingsredskap.

Det er direkte falske opplysninger fra TV 2s side at opplevde helseeffekter er tilskrevet
bruken av PM Internationals produkter, og at pastander omkring helseeffekter skal vare
brukt i PMs markedsforing av produktene.

Av de to YouTube-videoene er én offentlig pd YouTube, mens én er ment bare for intern
bruk.

AA gir i den forste YouTube-videoen et spontant personlig vitnesbyrd om hvilke effekter
hun mener & ha opplevet med livsstilsendringene og CellReset-dietten, hvori der inngar en
ikke navngitt tysk naeringsdrikk. Det presiseres at nzringsdrikkene alene ikke kan gi noen
slik effekt som AA omtaler. TV 2 velger & gjengi dette falskt som at pulveret péstés & ha
«utrolige helsefordeler».

Den andre YouTube-videoen, som altsd ikke er offentlig tilgjengelig og som journalisten
kan ha fatt tilgang til pa falske premisser, er forutsatt & veere et personlig vitnesbyrd for en
lukket krets av personer om AAs egne livserfaringer. Det fremmes her, igjen fra TV 2s
side, falsk opplysning om at «4 stoppe medikamentbruk blir et salgsargument for & selge
sukkerpulver».

TV 2 pastér at brukerne nermest uforvarende blir paprakket PMs FitLine-produkter. Det
henger sammen med en forutsetning hos journalisten om at produktene ikke er noe verdt
eller at ingen ville kjope dem for deres egne egenskapers skyld, jf. omtalen av dem som
«sukkerpulvery». Agenten som TV 2 selv tok i bruk oppnadde en formidabel slankeeffekt
ved bruk av FitLine-produkter og overholdelse av CellReset-dietten, og det er pé det rene
at agenten ikke benyttet seg av sin rett til & returnere FitLine-produktene innen 30 dager
slik kjoperne kan gjore.

PMs rettslige synspunkter:

Pyramidesalg er straffbart etter lotterilovgivningen. Straffebestemmelsen stér i
lotterilovens § 16, jf. 17.

Ettersom omsetning av PMs kosttilskudd omtales, og det i hvert fall ved én anledning
brukes ordet «pyramidesalgy, er det bestemmelsens andre ledd om «pyramidelignende

-12 - 17-181128TVI-OBYF/1



omsetningssystem» som er neermest til 4 karakterisere programmets fremstilling. Men
det er likevel slik at sentrale vilkér for bruk av straffebudet i § 16 mangler:

«Forbudet (...) omfatter pyramidelignende omsetningssystem der det ytes vederlag for d fa
mulighet til & oppnd inntekter som scerlig skyldes at andre verves til systemet, og ikke salg
eller forbruk av varer, tjenester eller andre ylelser».

Vilkaret om at vederlaget ikke betales for varer og tjenester, skal forstés slik at der
verdien av varer og tjenester som erverves med vederlaget er lik eller mindre enn 50%
av vederlaget, er den overskytende del av vederlaget betaling for muligheten til & oppna
inntekter ved at andre personer verves til omsetningssystemet.

Regjeringsnotatet om pyramidespill omtaler EU-direktivet som forte til norsk lovendring
slik: «EU-direktivet stiller som vilkdr for forbud at inntekten primeert har sin drsak i
verving. Departementet forstdr direktivet slik at mer enn 50 % av inntekten ma stamme
fra vervingen.»

Til tross for den omstendighet som eventuelt kunne begrunne kvalifikasjonen «pyramiden,
«pyramidesalg» eller liknende - altsa det naermere definerte misforholdet mellom vederlag
og gjenytelse hvor forholdstallet ikke er berert i programmet eller i de elektronisk
publiserte artiklene - brukes den juridiske kvalifikasjonen «pyramide» helt kritikklest i
«teaseren, TV-programmet og i de to nettartiklene.

TV-programmet utmerker seg for @vrig med slett journalistisk arbeid, og det er vanskelig
& fa tak pa hva ved PMs virksomhet som med rette kan pakalle journalistisk interesse.
Svaret ligger formodentlig i visse mindre klart uttalte forutsetninger som journalisten har
hatt i retning av at produktet gir seg ut for & vaere noe det ikke er (i retning av bedrageri )
og serlig at det er knyttet lofter om helbredende virkninger av dem (i retning ulovlige
helseopplysninger ).

PM har i denne forfoyningssaken valgt kun & ta opp selve pyramidebeskyldningene,
men de pvrige insinuasjoner bygger opp under alvorligheten av pyramidepéstandene.
[ realiteten hevdes det gjennom TV 2-formidlingen at «pyramiden» er tilknyttet andre
ulovlige forhold.

Utsagnene brukt i programmet og nettartiklene utgjer suggestive virkemidler med sikte pa
& skape inntrykk av at saksgkerne gjennom pyramidesalg bedrar kundene om hvem som er
selger og produktenes egenskaper. Det er 1 realiteten fremsatt pastander om at PM har
foretatt straffbare handlinger i form av pyramidesalg, og iallfall sterkt klanderverdige
handlinger. Utsagnene om pyramide og/eller pyramidesalg er erekrenkende og skadelige,
og de er ikke sanne.

-13 - 17-181128TVI-OBYF/1



Med henvisning til grunnlaget for saksgkernes krav i @rekrenkende utsagn, har de saksokte
for det vesentligste i sitt forsvar paberopt seg ytringsfriheten. Men ytringsfriheten beskytter
ikke undermadls journalistikk. Péstandene er ikke fremmet i aktsom god tro, og er
fremkommet pa grunnlag av forutinntatte standpunkter hos TV 2. Undersgkelsene som

er foretatt er stort sett irrelevante for pastandene som fremmes i nettartiklene, og
opplysningene fra PM som bestred disse fordommene ble systematisk ignorert av de
saksokte.

TV 2 fremstiller direktesalg som noe suspekt som pékaller offentlighetens interesse, og det
fremheves fenomener som det at forbrukerne av produktene ogsé er distributerer og at de
belennes ut fra salgsvolum. Dette er imidlertid banale og utbredte egenskaper ved lovlig
direktesalg, som TV 2 gjennom sin reportasje og tilherende nettartikler utilberlig
mystifiserer og mistenkeliggjor.

Det aktuelle «hovedkrav» som PM her anforer, springer ut av skadeserstatningsloven
§ 3-6 a som gir hjemmel for erstatningskrav pé grunn av @rekrenkende utsagn.

Erstatningskrav som sadan tar sikte pa reparasjon av skade, men i regelen ligger samtidig
en handlingsnorm som pélegger alle & unnlate a uttale seg pé @rekrenkende vis.

Handlingsnormen i skadeserstatningsloven forbyr siledes arekrenkelse bdde i samtid
og i fremtid, og den retter seg mot TV 2 som mé téle & ikke gjenta eller viderefore
wrekrenkelsen. Erstatningshjemmelen er uttrykk for en generell handlenorm ogsa med
henblikk pa fremtiden og ennd ikke inntrddt skade. De saksokte ma pélegges & unnga
handlinger som kan medfere skade gjennom vedvarende skadelige og @rekrenkende
uttalelser.

E-handelsloven § 15 statuerer at de alminnelige erstatningsrettslige regler gjelder for
enhver som lagrer informasjon elektronisk, hvis virksomheten ikke er eksplisitt unntatt
fra reglene. TV 2s virksomhet er ikke unntatt. Saksekerne har saledes et rettskrav pé at
@rekrenkelsene skal opphere. Ogsé e-handelslovens § 18 annet ledd oppstiller en
handleplikt til & slette informasjon, og det vil veere forsettlig eller grovt uaktsomt ikke &
gjgre det nar man har blitt kjent med forholdet gjennom eposten 2. november 2017 fra
PM International til TV 2.

I tillegg til et hovedkrav, foreligger ogsa forfoyningsgrunn etter tvisteloven § 34-2 jf.

§ 34-1 forste ledd bokstav b) ettersom det er nedvendig med en midlertidig ordning i saken
her. I lopet av 1-2 dager etter at TV-programmet var vist, ble det registrert et unormalt
antall avbestillinger, nermere anslatt til ca. 2.000 avbestillinger i lapet av disse fd dager
alene. Flere av avbestillingene refererte til TV-programmets innhold. Og avbestillingene
har stadig fortsatt & komme.

-14 - 17-181128TVI-OBYF/1



Ytterligere skade kan avverges hvis de arekrenkende utsagn nd blir fjernet og ikke lenger
er tilgjengelige for eksisterende og prospektive kunder. Nettartiklene er dessuten en
belastning for de ansatte i PMs virksomheter, og det er grunn til 4 lette skadevirkningene
for disse ved at artiklene fjernes.

Virksomhetene har et betydelig antall ansatte og kunder som alle ber kunne slippe
fortsettelse og gjentagelse av pastander om naermest straffbar virksomhet i form av
pyramidesalg i PM; serlig sa lost fundert som pastandene er med henvisning til den paviste
svikt i den journalistiske fremgangsmaéten.

Det mé samtidig fremheves at TV 2 grovt har misligholdt tilsvarsretten. Det fremgéar av
kommunikasjonen mellom partene for publikasjon at pastanden om pyramidesalg; verken
betegnelsen eller det faktiske forholdet som utsagnet refererer til, p& forhand var blitt
forelagt PM for uttalelse. Det er derfor positivt uriktig at saksekerne ble gitt anledning til

4 imetegd informasjonen som ble publisert, spesielt var det forut for publisering helt ukjent
for PM at virksomheten ville bli knyttet til pyramidespill.

Det er ellers ikke riktig at PM har tatt avstand fra noen selgeres markedsfering av
produktene deres. Selskapenes hjemmesider er uendret etter TV 2s program og nettartikler.
PM kjenner ikke til at det som fremgar av artiklene om at deres selgere tillegger FitLine-
produktene utsagn om helsevirkninger er noe som PM ville kunne sté inne for.

TV 2 gir videre uttrykk for at skadevirkningene av @rekrenkelsene bare har gkonomiske
folger som kan rettes opp ved erstatning. Bortsett fra at skonomiske skadevirkninger er
vanskelig & bevise med sivilrettens beviskrav, noe som farer til at reparasjon av
skadevirkningene ikke paregnelig vil skje fullt ut, mé det pdpekes at skadene rammer
personer bade i deres selvoppfatning og som akterer som distribuerer helseprodukter mot
gkonomisk vederlag. Disse personer opplever & ha liggende ute pa internettet krenkende
utsagn om seg selv; at de driver en suspekt og ulovlig virksomhet.

Det vil ikke vare noe apenbart misforhold mellom PMs interesse i & oppnd dette korrektiv
gjiennom midlertidig forfoyning og den eventuelle skade eller ulempe som TV 2 métte
oppleve ved forfoyningen.

S4 langt det gjelder ytringsfriheten, mé det konstateres at TV 2 har fatt bruke den tilnermet
fullt ut ved publikasjonene, og det er lite & skulle oppna ved & la materialet fortsatt ligge
tilgjengelig. I samsvar med praksis etter Grunnloven § 100 og drelang praksis gjennom
EMD, mé det her kunne reageres ved bruk av midlertidig forfoyning hvor det settes stopp
for en fortsatt publisering av pyramidepéstandene.

-15- 17-181128TVI-OBYF/1



Det ble etter dette lagt ned slik
Pédstand:

1. TV2 AS, Redakter Olav T. Sandnes, journalist Marte Spurkland og journalist
Anders Myhren pélegges uten opphold & fjerne eller sperre tilgang til TV2.no-
artiklene «Tjener millioner pa sukkerpulver» publisert forste gang 2.11.2017 og
artikkelen «Pyramide-topp krevde 2,4 mill i bot for hvert spersmal fra TV2»
publisert forste gang 1.11.2017, samt medvirke til at artiklene ikke spres ytterligere.

2. TV 2 AS, Redakter Olav T. Sandnes, journalist Marte Spurkland og journalist
Anders Myhren betaler sakens omkostninger in solidum.

De fire saksekte med TV 2 i spissen har i hovedsak fremholdt:

Det bestrides ikke at de to artiklene som saksgkerne ber retten om & sensurere er blitt
publisert av TV 2, og fortsatt er & gjenfinne pa TV 2s hjemmesider.

Nar det gjelder sakens realitet, bestrides at vilkarene for midlertidig forfayning er oppfylt
i saken. Det foreligger verken hovedkrav eller sikringsgrunn, og uansett vil bruk av
midlertidig forfeyning i denne saken veere i strid med bdde Grunnloven § 100 og Den
europeiske menneskerettskonvensjon ( EMK ) artikkel 10, jf. menneskerettsloven. De
saksokte vil derfor legge ned péstand om at begjeringen ikke tas tilfelge.

De saksektes merknader om det faktiske saksforholdet:

Redaksjonen i TV 2s programserie «Helsekontrollen», som er et forbrukerrettet program,
arbeider ofte ut fra tips fra publikum om saker/temaer som de har erfart eller mener ber
sees nermere pa. Slik var det ogsa i denne saken. Fra april 2017 og utover sensommeren
og hesten 2017, fikk redaksjonen en rekke tips fra forskjellige folk, som hadde sparsmal
om eller onsket at redaksjonen skulle se naermere pd bdde PM International, PMs FitLine-
produkter samt CelResett-kuren.

P4 bakgrunn av disse tips ble saken fulgt opp ved at redaksjonen radferte seg med flere
fagkyndige kilder for & fa deres vurderinger av de aktuelle produktene, og markedsfering-
og salgssystemets egenskaper.

De to sakspkerne ble for publisering, fra midten av oktober 2017, gitt mer enn rimelig
mulighet til 4 kommentere og eventuelt imogtega den informasjonen som journalistene
vurderte 4 publisere. PMs egne synspunkter er i stor grad inntatt i det publiserte materialet.

-16 - 17-181128TVI-OBYF/1



Det er utvekslet en rekke eposter mellom partene i denne sammenheng, og det ble gjort
forsek pa & fa PM i tale og gi saksekerne mulighet til 8 kommentere og forklare de funn
som redaksjonen hadde gjort vedrerende egenskapene ved og innretningen av salgs- og
markedsferingssystemet for produktene. Alle henvendelser med forespersler om intervju/
svar pa spersmil til PM Norge ble konsekvent besvart med 4 henvise til kommunikasjons-
direkteren i PM International, Florian Vladacenvco som viste seg vanskelig & f& kontakt
med selv nar han befant seg i Norge. TV 2 fulgte derfor opp med nye e-poster til
Vladacenco der man igjen presenterte hvilke kritiske spersmél man ensket kommentarer
til, i form av intervjuopptak med bade representanter for PM Norge og representanter for
PM International. Dette ble etterfulgt av flere purringer fra TV 2.

PM International stilte som betingelse for gjennomfering av intervjuet at redaksjonen
undertegnet en avtale med en rekke vilkér. Avtaleutkastet inneholdt blant annet betingelser
om at alle spersmal som skulle stilles, méatte sendes skriftlig til PM International fem dager
i forveien, og at det ikke var tillatt med andre spersmal, herunder oppfelgingsspersmal.
Videre ble det bl.a. satt som vilkar at intervju-opptak kun kunne publiseres i sin helhet, i
uredigert form. PM International betinget seg dessuten blant annet rett til & f& seg forelagt
hele TV-programmet som intervjuopptaket skulle inng i, senest 14 dager fer planlagt
sending — for PMs gjennomgang og godkjennelse. Uten PMs skriftlige godkjennelse,
skulle programmet ikke kunne sendes. Til sist i avtaleutkastet var det inntatt en
bestemmelse om at brudd pa et hvilket som helst av disse betingelsene, ville medfere at
redaksjonen matte betale en «bot» pd 250.000 euro, for hvert enkelt brudd i form av for
eksempel oppfolgingsspersmal. Det ble meddelt fra TV 2s side at dette var betingelser som
uavhengige journalister ikke kunne godta, samtidig som redaksjonen istedenfor utdypet de
kritiske spersmélene som man ensket PMs svar pa.

Som folge av at det ikke ble noe intervju med ledelsen i PM International, tok redaksjonen
igjen kontakt med PM Norge og insisterte pd at ledelsen der burde besvare spersmélenc pa
egne vegne, serlig nar det gjaldt spersmal som angikk forholdene i Norge, og som PM
International hadde sagt at de ikke kunne besvare. PM Norge gjentok imidlertid, som
tidligere, at alle spersmal matte rettes til PM International v/Vladacenco.

Da TV 2 noen dager senere gnsket en kommentar til opplysninger om at PMs norske
toppselger, AA, som ogsa figurerte blant de tre mestselgende PM-selgerne pa verdensbasis,
tjente opp mot en million kroner i méneden tok man pé ny kontakt med PM Norge, som
igjen henviste alle spersmal til PM International ved Vladacenco. Spersmélene ble
imidlertid aldri besvart, verken av PM International, PM Norge cller av AA personlig.

TV 2 mottok si den 2. november 2017 henvendelse fra advokat Per Danielsen, samme dag
som sendingen gikk pa TV. Det fremgar av TV-sendingen at presiseringer fra PM
International var inntatt i e-posten fra advokat Danielsen og innlemmet i programmet.

I de to omstridte nettartiklene som ble publisert p& tv2.no la man dessuten ut hele brevet

-17 - 17-181128TVI-OBYF/1



— i tillegg til de svarene fra PM International som var inkorporert i selve reportasjen.
3 uker senere ble det gitt fornyet informasjon fra PM med underretning om nerverende
forfayningssak.

TV 2 tok i bruk en «testperson», omtalt som «agenten» av saksgkerne, og som hadde
kommunikasjon med sin CellReset-kontakt som ogsé solgte FitLine-produkter for PM.
Denne kommunikasjonen var derfor fullt ut kjent for TV 2.

Flere nettsteder markedsforer, pa norsk, den sakalte CellReset-kuren, der PMs
kosttilskuddsprodukter ( uten at produktnavnet nevnes for kunden tar neermere kontakt ),
fremstilles som en nedvendig del av det som ellers er en diettplan — og der betaling i
hovedsak er betaling for abonnement for PMs kosttilskudd. Det finnes flere skjermbilder
fra et utvalg av slike nettsteder.

PM hevder pa den ene side at de overfor sine selgere har klare regler om at PMs produkter
ikke kan markedsfores ved bruk av selskapets eller dets produkters firmanavn/varemerke i
kombinasjon med andre merker/produkter, og at dersom dette likevel skjer, vil det tas opp
med den enkelte selger. Det samme gjelder bruk av helsepastander under disse selgernes
markedsfering av FitLine-produkter.

P4 den annen side er det klart at en av PMs internasjonalt tre beste selgere, AA, er aktiv
selger bade via CellReset-konseptet der PMs kosttilskudd selges som en forutsetning for
tilgang til — og effekt av — konseptet, og gjennom markedsfaringsvideoer som TV 2 ogsé
viste deler av i sitt TV-innslag. Det er imidlertid feil, som PM hevder, at den ene av disse
to videoene ikke har veert vist utenfor en lukket krets. TV 2 fant den ved offentlig og dpent
sok pa YouTube, i likhet med den andre videoen ( - men registrerer at den né ikke lenger
finnes der ).

PM ma vere fullt ut klar over hvordan deres beste selgere i Norge - og som ogsd figurerer
helt i toppen av PMs rangering av sine selgere internasjonalt - opererer gjennom sin
markedsforing. Blant annet figurerer AA helt i tet av de norske selgerne, slik ogsé blant
andre AS gjor ( opphavsmannen bak CellReset-kuren ). Disse to er henholdsvis nummer 3
og nummer 6 pa PMs oversikt per september 2017 over bestselgerne av FitLine-produkter.
Og i januar 2017 opptradte AA sammen med PM Internationals griinder og sjef, Rolf Sorg,
i Danmark.

Noe nermere om de saksgktes rettslige synspunkter:

De saksgkte oppfatter det slik at PM egentlig ikke bestrider riktigheten av den faktiske
informasjon som formidles om oppbygningen av PM som organisasjon og bruken av
«pyramidex-betegnelsene i en slik sammenheng, men at TV 2s begrepsbruk angivelig
formidler beskyldninger om at PM er skyldig i overtredelse av lotteriloven § 16 og denne

-18 - 17-181128TVI-OBYF/1



bestemmelsens forbud mot visse former for pyramidespill. Videre oppfattes det slik at de
to nettartiklene dermed inneholder erstatningsbetingende arekrenkelser i forhold til
skadeerstatningsloven § 3-6 a.

Det papekes at det ikke pé noe sted i TV 2s nettartikler vises til ulovlige pyramidespill
eller til lotteriloven. Artiklene kan ikke tolkes slik at PM beskyldes for & veere ansvarlige
for straffbare pyramidespill etter lotteriloven § 16. Slikt sies ikke noe sted i artiklene.
Artiklenes kritiske fokus rettes mot egenskapene ved det markedsforte kosttilskuddet,
holdt opp mot hvordan det markedsfores og selges, samt i forhold til hvilke helsepastander
som enkelte av selgernettverkets representanter bruker i sin markedsforing av produktene.

Bruken av begrepet «pyramide» i forskjellige variasjoner, i omtalen av det nettverket som
saksokerne fér solgt og markedsfort sine kosttilskuddsprodukter gjennom, mé i konteksten
vare godt innenfor ytringsfriheten. Saksekerne opererer vitterlig med og/eller i en salgs-
og markedsforingsstruktur der et nettverk av privatpersoner rekrutteres og brukes til bade a
markedsfore og selge produktene, og til & verve nye selgere av produktet. Det fremkommer
videre som ubestridt at saksekerne rangerer selgerne etter solgt volum, og at de
bestselgende personene premieres blant annet med opphold i St. Tropez i Frankrike.

Det fremgér klart av artiklene at aktiviteten og nettverket er innrettet slik at verken
PM International eller PM Norge formelt svarer for alle ledd i denne salgs- og
markedsferingsstrukturen.

Nar det gjelder PMs system for & la deres selgere stige i gradene og oppné fordeler, er
dette grafisk illustrert i to fremlagte lysark fra en PM-presentasjon ( «Marketing plan» ),
der man ser systemet p& henholdsvis nasjonalt og internasjonalt niva. Dette visualiserer
pyramidestrukturen.

Ut over begrepsbruken «pyramide» i TV-programmet og de to aktuelle nettartiklene,
synes saksgkerne & mene at TV 2s fremstilling av blant annet egenskapene ved selve
Fitline-produktene er feilaktig, og at dette, i kombinasjon med den gvrige omtalen og
bruk av pyramidebegrepet, gir inntrykk av at PM driver ulovlig. De saksokte bestrider
bade at publiseringen kan tolkes slik og fremholder at omtalen av bade saksgkerne og
deres produkter er korrekt.

Skadeerstatningsloven § 3-6a verner ikke neeringsdrivende mot kritiske vinklinger pd deres
virksomhet. Tvert om ligger det i kjernen av den rollen som pressefriheten forutsetter at
pressen fyller, ikke minst nar det gjelder salg av nringsmidler til forbrukere. TV 2 har i
dette tilfellet fokusert pa et salgs- og markedsforingssystem der selskapene bak et produkt
som skal selges til forbrukere, innretter systemet slik at selskapene langt pé vei kan
fraskrive seg ansvaret for hvordan den enkelte, formelt selvstendige selger, markedsforer
produktene. Dette kombineres med at PM bruker en incentivordning for premiering av de

-19 - 17-181128TVI-OBYF/1



bestselgende selgeme. Selv om dette i utgangspunktet er en fullt ut lovlig méte & drive salg
og markedsforing pa, er det opplagt at denne méten 4 pulverisere ansvaret i salgsleddet pa
inneberer risiko for uheldige og i verste fall ulovlige markedsferingsmetoder. Det er dette
TV 2 har fokusert pé.

PM International har til dels tatt avstand fra méaten enkelte av selgerne bade markedsforer
produktene pa og verver nye selgere pd, og er ogsa blitt gjengitt pa dette i artiklene. Det
er ogsa fremlagt et «advarselsbrev» til AA som skal vare sendt fra PM International for

1 &r siden.

Korrekt tolket inneholder nettartiklene ingen beskyldninger mot saksgkerne om straffbart
pyramidespill. Omtalen av saksekerne og det salgs- og markedsferingsnettverket de
opererte og/eller opererer i er korrekt og godt innenfor pressefriheten, slik den er praktisert
av Hoyesterett og EMD i saker om @rekrenkelser. Kravet er folgelig ikke sannsynliggjort,
og begjeeringen kan ikke tas til folge.

Det understrekes dessuten at adgangen til & bruke midlertidige forfoyninger for 4 stanse
eller sensurere ytringer er sterkt begrenset. Et inngrep som det foreliggende vil heller ikke
tilfredsstille kravene til forholdsmessighet slik det fremgéar av EMK artikkel 10 nr. 2.

I kommentarutgaven til tvisteloven ( Tvisteloven — kommentarutgave bind II, Tore Schei
m fl, Universitetsforlaget 2007 ) er rettstilstanden etter Hoyesteretts avgjerelse Rt. 2007

s 404 utlagt slik at midlertidige forfeyninger som forbyr noen & ytre seg og dermed ogsé
hindrer andre i 4 motta ytringen og den informasjon den inneholder, normalt bare kan veere
aktuelle nodrettssituasjoner hvor det er snakk om vern av enkeltindividers liv og helse.

Dette er langt fra situasjonen i var sak, og da ma hovedregelen om eventuelt etterfolgende
ansvar folges. Dersom saksekerne mener at TV 2s artikler inneholder rettsstridige
krenkelser av deres omdeomme som nzringsdrivende selskaper, ma dette forfelges gjennom
et alminnelig seksmal, med full preving av saken. Skulle de vinne frem i et slikt soksmal,
vil de kunne kreve erstatning for sitt eventuelle tap etter skadeserstatningsloven § 3-6a.

At artikkelen allerede er publisert og tilgjengelig, innebarer ikke at et krav om fjerning og
forbud mot publisering ikke anses som forh&ndskontroll etter Grunnloven § 100 fjerde ledd
eller EMK artikkel 10. Se for eksempel EMDs dom i saken Sunday Times mot
Storbritannia der det var tale om forbud mot gjengivelse av informasjon som allerede var
tilgjengelig gjennom en bokutgivelse.

Det foreligger dessuten ikke sikringsgrunn etter tvisteloven § 34-1 annet ledd bokstav b)
slik som pastétt av saksekerne. Sikringsgrunnen er i det foreliggende tilfellet ikke
sannsynliggjort. Saksekerne er naringsdrivende juridiske personer. De har bade hatt

-20- 17-181128TVI-OBYF/1



- og vil fortsatt ha - all mulighet til 4 imetegd hva de métte vaere uenige i av kritiske
fremstillinger av det salgsnettverket de selger sine produkter gjennom, bade gjennom
media og gjennom andre offentlige kanaler som de har tilgjengelig.

Det dreier seg her heller ikke om private eller personlige forhold, men om rent gkonomiske
interesser, som - dersom omtalen i artiklene mot formodning skulle anses som
erstatningsbetingende - kan kompenseres fullt ut i et ordineert erstatningsseksmal.

P4 bakgrunn av saksgkernes anfersler bemerkes dessuten at skadeerstatningsloven § 3-6 a
i seg selv ikke hjemler krav om fjerning av ytringer eller forbud mot fremtidige ytringer.
Heller ikke e-handelsloven utgjer noen hjemmel for krav om fjerning av artikler. De
bestemmelsene i e-handelsloven som saksgker viser til, er regler om ansvarsfrihet og -
begrensning for naermere angitte tjenesteytere i den elektroniske distribusjonskjeden.
Disse regler er derfor ikke selvstendige ansvarshjemler, og ingen av dem inneholder under
noen omstendighet hjemmel for & palegge de saksekte & fjerne innhold pd TV 2s nettsider.

Under enhver omstendighet ma saksgkte nr. 3 og saksekte nr. 4, henholdsvis Marte
Spurkland og Anders Myhren som er journalister pa oppdrag fra TV 2 og som har
medvirket til & lage den journalistikken som artiklene er resultatet av, frifinnes. De to har
ingen myndighet til & beslutte hva som skal publiseres av TV 2, og langt mindre hva som
eventuelt skal fjernes av artikler hos TV 2. Det er det bare TV 2 ved ansvarlig redakter
Olav T. Sandnes som har myndighet til & beslutte. Sakseokernes begjaring, som nettopp
inneholder krav om at artikler p4 TV2.no skal fjernes, kan av den grunn alene ikke tas til
folge for sa vidt gjelder Spurkland og Myhren da ingen av de to har fysisk eller formell
mulighet til & etterkomme kravet.

P4 denne bakgrunn nedla de saksokte slik
Pédstand:
1. Begjzringen tas ikke til folge
2. PM International AG og Professional Marketing Norge AS tilpliktes solidarisk

a betale TV 2 AS’, Olav T. Sandnes’, Marte Spurklands og Anders Myhrens
sakskostnader.

-21- 17-181128TVI-OBYF/1



Retten bemerker:

A. Innledende merknader og presisering av forfagyningstvisten:

Grunnlaget for & anlegge tvistesaken her springer ut av pastanden fra PM International
og PM Norge om at de fire saksekte, da med sarskilt fokus rettet mot TV 2, opptrer
@rekrenkende gjennom sterk nedsettende omtale av PM International og PM Norge i to
nettartikler pi TV 2s hjemmeside hvor konsernet noksa systematisk undergis
karakteristikken «pyramidevirksomhet», og hvor «pyramide»-begrepet inngr i
forskjelligartede sammenhenger. Saksgkerne opplever at TV 2 gjennom opplysningene
inntatt i artiklene insinuerer at selskapene overtrer straffebestemmelsen i lotteriloven § 16
eller i hvert fall balanserer pa kanten av regelen, og at konsernet uansett anklages for &
uteve rettsstridig virksomhet. PM benekter at dette er tilfellet og hevder selv & uteve en
alminnelig og god direktesalgsvirksomhet gjennom bruk av partnere for salg av PMs
egne kostholdprodukter bestdende av vitaminer og mineraler.

PM International og PM Norge har i lys av det konsernet selv oppfatter som &rekrenkelser
valgt 4 anlegge sak om midlertidig forfoyning med krav om at de to nettartiklene
fortrinnsvis skal slettes i sin helhet. Saksokerne har pa rent subsidizrt grunnlag bedt

om at retten alternativt tar i bruk annen og mindre vidtgdende sensur enn sletting dersom
artiklene ikke skulle bli besluttet slettet av retten, men uten i nevneverdig grad &
konkretisere hva slike andre forfoyningstiltak burde gé ut pa. Det bemerkes imidlertid

at dersom det viser seg & vaere grunnlag for noen form for inngrep etter lovgivningen,

vil retten std forholdsvis fritt i valg av adekvate virkemidler for & hegne om saksgkerens
rettigheter, jf. tvisteloven § 34-3 annet ledd.

De to saksekerne mener samtidig 4 ha blitt utsatt for erstatningsbetingende, skonomisk tap
giennom TV-kanalens omtale av PMs «Fitline»-produkter som er blitt betegnet som
«sukkery eller «sukkerpulver»; i den forstand at disse omtalte produkter dermed ikke
skulle ha nytteverdi men snarere matte anses som skadelig sett ut i fra et folkehelse-
perspektiv. Tilsvarende mener saksekerne at TV 2 — ogsé det pé feilslatt grunnlag - seker

4 foregi at PM-selskapene selv egentlig bedriver kamuflert omsetning av FitLine-produkter
ved bruk av mer utspekulerte salgsmetoder i kombinasjon med CellReset-dietten og at
dette konseptet foregis 4 skulle ha helsebringende virkning; ut over at produktene
markedsfores som nyttig vitamin- og mineraltilskudd for kroppen.

Saksekerne understreker at det innunder forfoyningssaken her ikke er aktuelt & sanksjonere
mot TV 2 for den nedsettende omtale av FitLine-produkter som «sukkerstoff». Det samme
gielder i forhold til det saksokerne opplever som insinuasjoner fra TV 2 om at FitLine-
produktene foregis & ha helsebringende virkninger. Likevel har det i tilknytning til disse

to sistnevnte forhold veert foretatt en viss bevisforsel da ogsa disse to temaer danner

-22- 17-181128TVI-OBYF/1



det sammenhengende bakteppe for de pastatte eerekrenkende uttalelser om «pyramide»-
virksomheten. Av hensyn til ufullstendig kontradiksjon, og selve rammen for tvistens
gjenstand, vil disse forhold som da er av mer perifer karakter bare bli neermere kommentert
av retten under pkt. C, sé langt slik omtale oppleves & bero pa vitterlige kjensgjerninger
eller uangripelige erfaringssetninger.

Saksekerne har presisert at det opprinnelige fjernsynsprogrammet, som er nedlastbart
via betalingstjenesten TV 2 Sumo, ikke er ment omfattet av forfeyningsinngrepet.
Resonnementet er at det opprinnelige fjernsynsprogrammet er bandlagt ved bruk av en
betalingstjenesteportal, og dermed er mindre tilgjengelig i eteren enn det som er tilfellet
ved fri nedlasting av nettartiklene som kan foretas av alle og enhver med alminnelig
tilgang til internett. Retten bemerker at selv om fjernsynsprogrammet som kan sees
gjennom TV 2 Sumo ikke skulle veere like tilgjengelig som de to dpne nettartiklene,
oppstar det visse juridiske «spenninger» & skulle gjore inngrep mot nettartiklene alene
og samtidig la fjernsynsprogrammet forbli usensurert og nedlastbar pa TV 2 Sumo.
Dette kommenteres naermere nedenfor i rettens premisser pkt. E.

B. Noen rettslige utgangspunkter om forfgyningsinngrep mot ytringer.

Retten til ytring er en fundamental beerebjelke i demokratiet og er bl.a. gitt serskilt vern i
Grunnloven og gjennom De europeiske menneskerettigheter, EMK.

Ved tilblivelsen av véar Grunnlov i 1814 var det fortrinnsvis for & sikre «trykkpressen»
retten til 4 formidle fritt tankegods gjennom det trykkede ord, med Grunnloven § 100

som flaggbestemmelse for & hegne om denne «pressefrihet». I dagens samfunn har
ytringsfriheten fétt et langt mer utvidet innhold, og omfatter retten til ytring bl.a. gjennom
reportasjer og kringkasting av film- og radiosendinger i eteren. Ytringsfriheten omfatter i
sitt overordnede utgangspunkt naturligvis ogsa slike nettartikler som befinner seg pA TV 2s
hjemmesider og som saksgkerne mener ma fjernes eller undergis annen form for sensur.

Verken Grunnloven § 100 eller den korresponderende bestemmelse i EMK artikkel 10,
utruster pressen, eller tilsvarende medium slik som TV 2, med noen sarskilt fortrinnsrett
til bruk av ytringer. Ytringsfriheten gjelder med lik tyngde og i samme utstrekning for alle
og enhver, losrevet fra om en stér overfor «pressen» - eller kringkasting/massemedia i mer
moderne forstand - eller om en star overfor en hvilken som helst enkeltstdende
meningsberer av det frie ord.

Det er i dag alminnelig rettslig anerkjent at ytringsfriheten ma téle 4 skulle vere undergitt
visse grenser, og som aktualiseres forst og fremst ndr fremsettelse av ytringer kolliderer
med det vern som den enkelte har i kraft av andre grunnleggende menneskerettigheter.

-23- 17-181128TVI-OBYF/1



Grunnloven § 100 er blitt undergitt endringer siden den opprinnelige vedtakelse i 1814.
Bestemmelsen inngér i dag i Grunnlovens del E som en av flere menneskerettigheter.
Denne grunnlovsregel om ytringsfrihet skal fullt ut samforstds med rettstilstanden som
folger av EMK artikkel 10.

Det mest apenbare eksempel pa at ytringsfriheten ma tale seerskilte begrensninger er nér de
aktuelle ytringer vil kunne f& som antatt konsekvens at enkeltmenneskers liv eller vitale
helbred blir satt i spill. Det er imidlertid pa det rene at inngrep i ytringsfriheten ikke er
forbeholdt slike klassiske situasjoner om vern av menneskers rett til liv og grunnleggende
frihet.

Selv om bruk av @rekrenkelser ikke lenger er straffbart etter vér nagjeldende straffelov i
Norge, samtidig som mortifikasjonsinstituttet forbundet med fremsettelse av @rekrenkende
beskyldninger ogsa er avskaffet i loven hvor slike beskyldninger tidligere kunne gjeres
«dede og makteslesen, vil dette ikke sette noen definitiv stopper for adgangen til 8 bli

hert med krav om sensur av visse &rekrenkelser. Dette folger for s& vidt av innarbeidet
sedvanerett etter EMK, og som Norge er forpliktet til 4 etterleve.

Det er gjort et helt klart skille i var Grunnlov mellom adgangen til 4 foreta forhdndssensur
av upublisert materiale, og etterfelgende inngrep overfor materiale som allerede faktisk er
tilgjengeliggjort eller formidlet overfor den adresserte interessegruppe eller allmenheten.
Dette folger bl.a. av Ytringsfrihetskommisjonens betraktninger i anledning revisjons-
arbeidet tilknyttet Grunnloven § 100, de pafelgende Stortingsdroftelsene som ledet til
den endelige utforming av Grunnloven, og vedtakelsen av Grunnlovens ord gjennom

§ 100 tredje ledd og § 100 fjerde ledd.

Grunnloven § 100 tredje ledd stiller strenge krav til eventuelle inngrep i fremsatte ytringer.
Men adgangen til inngrep er enda mer innsnevret nar man star overfor spersmal om ren
forhandssensur ved inngrep i upublisert materiale, jf. Grunnloven § 100 fjerde ledd.

Et eksepsjonelt tilfelle fra norsk rettspraksis er «Brennpunktsaken», paberopt av TV 2 og
neermere omtalt av Schei i kommentarutgaven til tvisteloven slik TV 2 opplyser. I den
saken hadde Oslo byfogdembete la til grunn, i lys av umiddelbar bevisforsel med muntlig
vitneprov fra politiet, at en politiinformant ikke ville oppna tilstrekkelig politibeskyttelse
for vern mot alvorlige represalier i form av tap av liv eller grov legemsbeskadigelse fra det
kriminelle milje dersom vedkommendes identitet ble gjort kjent gjennom en planlagt TV-
sending i NRKs brennpunktredaksjon. Byfogden nedla forfoyningsforbud overfor NRK
ved kringkastingssjefen mot fremfering av det upubliserte TV-programmet. NRK valgte

& trosse rettens forfoyningsforbud og sendte programmet 1 degn etter den opprinnelige
planlagte sendetid, og angrep dessuten forfoyningskjennelsen ved anke ( den gang
«kjeeremal» ) til Borgarting lagmannsrett. Lagmannsretten forkastet NRKs anken, men
lagmannsrettens avgjorelse ble senere opphevet i Hoyesterett. Etter fornyet ankebehandling

-24 - 17-181128TVI-OBYF/1



i lagmannsrett og Hoyesterett, jf. kjennelse inntatt i Rt. 2007 side 404, ble byfogdens
bevisoppfatning om inadekvat politibeskyttelse satt til side og forbudskjennelsen ansett
som stridende mot NRKs ytringsfrihet. NRK ved kringkastingssjefen, som da var blitt

satt under politietterforskning for & ha trosset byfogdens opprinnelige forbudskjennelse
som var straffesanksjonert i davaerende straffelov av 1902, fikk etter grundige overveielser
sin sak henlagt av Riksadvokaten, mens politiinformanten ( hvis identitet var gjort kjent
gjennom NRKs publisering ) avstod fra bruk av rettsmidler ved & forfolge saken overfor
EMD. Avgjerelsen vitner om at det bare rent unntaksvis kan vare rom for bruk av
midlertidig forfeyning gjennom forh&ndssensur av upublisert materiale som ennd ikke
matte veere kommet omverdenen til kunnskap, jf. ogséd Grunnloven § 100 fjerde ledd.

Retten er usikker pd om TV 2 mener man ogsé i denne saken her star overfor
«forhdndssensur» av fjernsynskanalen ettersom det bl.a. gjeres gjeldende: «At artikkelen
allerede er publisert og tilgjengelig, innebcerer ikke at et krav om fjerning og forbud mot
publisering ikke anses som forhindskontroll etter Grunnloven § 100 fjerde ledd eller EMK
artikkel 10». Til stotte for dette standpunkt har TV 2 vist til EMDs dom i saken mellom
Sunday Times og Storbritannia ( 1987-13166 ), og ellers fremholdt at det i saker som dette
er behov for 4 oppna rettskraftig avgjerelse for det - sé vidt skjennes - skal kunne &pnes for
inngrep som da blir 4 foreta etter den noe lempeligere regel som er knesatt i Grunnloven

§ 100 tredje ledd. Standpunktet opplevdes imidlertid nedtonet av TV 2 under prosedyren.

Retten deler ikke den forstaelse av rettstilstanden om at man her star overfor krav om
forh&ndssensur i Grunnlovens forstand, og understreker at konsekvensene av en slik
rettsoppfatning i prinsippet ville innebare at inngrep overfor enhver annen formidlet

og tilgjengeliggjort yiring ogsé matte undergis det s@rnorske strenge regelregime om
forhdndskontroll av upublisert materiale som folger av spesialregelen i Grunnloven

§ 100 fjerde ledd. Et slikt rettslig standpunkt oppfattes under enhver omstendighet &

bryte med nyere EMD-praksis og ville dessuten veere rettsteknisk upraktikabel i forhold
til det av TV 2 anforte «rettskraftskille». Det kan dessuten ikke sees at den péberopte eldre
avgjorelse i EMD fra 1987 kan tas til inntekt for den spesifikke, péstétte rettsfortolkning
som fjernsynskanalen synes & forfekte.

Retten legger til grunn at man her stér overfor et tilfelle som er undergitt den ordinzre
regulering av ytringsinngrep; slik som oppstillet i Grunnloven § 100 tredje ledd og som
falger rettspraksis som er staket opp av EMD.

Det er i drenes lop oppstétt en mangslungen flora av ulikeartede eksempler pa tillatte
ytringsinngrep som er godtatt av EMD; med rikholdig rettspraksis forankret i
rettighetskollisjoner med EMK artikkel 10 som alts& presumeres 4 speile Grunnloven
§ 100. I flere av disse saker er det pressen som har mattet tile inngrep. Ogsa i Norge
har man flere eksempler fra nyere rettspraksis som gér ut pa at bl.a. nettartikler er
palagt slettet eller redigert av domstolene grunnet ytringenes &rekrenkende innhold.

-25- 17-181128TVI-OBYF/1



Dette er ogsa gjennomfort ved bruk av midlertidig forfoyninger, nér rettsvilkérene for
dette er oppfylt. Det innbefatter saker om opplevet integritetskrenkelse fra bl.a.
«kjendishold» i saker om krenkelse av privatlivets fred, selv om det naturlig nok skal

mer til for & bli hert med begjeering om midlertidig forfeyning ( med dets prosessuelle
tilleggskrav til bl.a. sikringsgrunn og forholdsmessighet ) enn det som kreves ved sgksmal
og dom.

Det er fortsatt «presseny, i ordets vide forstand, som gjerne oppfattes som fanebarer av det
frie ord med rett til bruk av sin journalistiske kritiskrettede metodikk. Samtidig er pressen
gjerne mektig og nir gjerne frem til en storre seer- og lytterskare gjennom sin formidling
av bearbeidet nyhetsstoff og reportasjer enn det det mindre grupper eller enkeltindivider
evner 4 malbare. I pakt med alminnelig rettsbevissthet ber det pahvile pressen et starre
bevissthetsansvar gjennom dens omseggripende saksformidling. Dette er bl.a. hensyntatt
av pressen selv gjennom dets etiske regelverk i «Var Varsom Plakateny, men som
naturligvis ikke erstatter de rettssituasjoner hvor ytringsinngrep mot pressen anses
forsvarlig og pakrevet ut i fra kryssende hovedregler i EMK.

Retten har ikke ytterligere behov for & ga neermere inn pa den alminnelige rettstilstand i
arekrenkelsessaker. Dette har sammenheng med de servilkér som mé vare oppfylt for
& kunne ble hert med begjaring om midlertidig forfoyning i sin alminnelighet, og som
fremgér nedenfor i pkt. E.

C. Nermere om FitLine-konseptet og TV 2s omtale av «sukker» og «CellReset».

Det hersker ingen tvil om at FitLine-produktene gjennomgaende omtales som «sukker» og
«sukkerpulvery, bade i fjernsynsepisoden sendt 2. november 2017 i TV 2s Helsekontrollen
og i de to nettartiklene som i det vesentligste gjengir innholdet i TV-programmet. Det er fa,
om noen, spor i de omtvistede nettartiklene om at FitLine-produktene ikke bare inneholder
sukker, men at produktene faktisk ogsd inneholder vitaminer og mineraler som kroppen har
alminnelig behov for 4 bli tilfert gjennom daglig naeringsinntak. I artiklene blir de virkende
tilsettingsstoffer i form av vitaminer og mineraler, slik dette for gvrig klart og tydelig er
angitt ved de enkelte varedeklarasjoner, ikke gitt nzermere omtale. Til gjengjelde har PM
fatt fremfore sin versjon om produktsammensetningen i egen nettartikkel.

Karakteristikken av FitLine-produktene som «sukkerstoff», slik de er fremstilt av TV 2,
mé undergis nermere vurdering i kraft av den kontekst hvor betegnelsen sukkerstoff er
benyttet i de to angrepne nettartiklene.

Gjennom forklaring mottatt fra professor Bjern Skélhegg ved det medisinske fakultet i
Oslo ble det presisert at det var all god grunn til & betegne de aktuelle produkter som
sukkerstoff og sukkerpulver, slik det var gjort av TV 2 i fjernsynsprogrammet og i

-26 - 17-181128TVI-OBYF/1



nettartiklene. Han poengterte at produkter som for det vesentligste inneholder sukker/
fructose, ber betegnes som sukkerstoff eller sukkerpulver, s& lenge man stod overfor en
tilsatt sukkermengde som oversteg 50 % i forhold til stoffets gvrige tilsettingsstoffer.

P& spersmal fra retten var imidlertid professor Skalhegg ikke i stand til 4 bedemme om den
aktuelle sukkermengde i FitLine-produktene utgjorde mer sukkervare enn det som strengt
tatt var nedvendig og som utgjorde det minimum av sukker som ma til for & «sukre pillen»;
altsd kamuflere den mer fremtredende usmak av vitamin- og mineralstoffene i FitLine-
produktene. Saksgkernes egne vitner fra medisinsk milje fremholdt for sin del at man
hadde skt 4 begrense sukkertilsettingen i FitLine-produktene sé langt dette var mulig

for i det hele tatt & kunne gjore kostholdsproduktene konsumerbare..

Retten legger etter dette til grunn at sammensetningen av den aktuelle sukkermengde
i FitLine-produktene, sammen med produktenes gvrige virkestoffer av vitaminer og
mineraler, er foretatt som en dyd av nedvendighet for i det hele tatt 4 kunne gjore
FitLine-produktene drikkbart og salgbart overfor forbrukerne.

Samlet sukkermengde forbrukeren far i seg gjennom foreslétt dagsbruk av FitLine-
produktene utgjer etter det opplyste mindre enn 2,5 % av den samlede sukkermengde
WHO anser som maksimalt anbefalt sukkerinntak for det enkelte individ, sml. WHOs
anbefaling om sukkerinntak for voksne og barn pr. 2015. Daglig bruk av FitLine-
produktene - med dets angitte sukkermengde i utblandet veeske - er ubestridt opplyst &
tilsvare den sukkermengde man ellers fér i seg ved inntak av et mindre glass helmelk.

FitLine-produktene vil muligens i en viss grad kunne veere egnet til 4 stille noe av den
umiddelbare sukkertrang som enkelte individ métte oppleve, serlig ved bruk under en
ellers streng diett som métte bestd av lite sukkerstoff. Men bortsett fra den aktuelle
sukkermengde som er 4 finne i FitLine-produktene, er det ingen konkrete holdepunkter
som underbygger at produktene inneholder andre virkestoffer enn ngyaktig det som
fremgar av varedeklarasjonene; altsé mer alminnelig vitaminer og mineraler som fullt ut
er & gjenfinne i temmelig ordinare matvarer og som kroppen selv er i stand til & fange opp
gjennom et ellers alminnelig sunt og naturlig kosthold.

I hvilken utstrekning enkeltpersoner méatte ha behov for denne type kostholdsupplement
som FitLine har & by p4, beror da i bunn og grunn pa om vedkommende brukers
individuelle kosthold er s& smalspekiret at han eller hun ikke i tilstrekkelig grad tar til seg
de samme nedvendige vitaminer og mineraler som ellers folger av et mer alminnelig
kosthold. Overfor en slik kundegruppe er FitLine-produktene egnet til 4 kompensere for
mangelfullt neringsinntak av vitaminer og mineraler.

Det er av underordnet betydning for retten & skulle ta stilling til utsagn om et ikke-
utblandet pulverstoff som inneholder mer enn 50 % sukker nedvendigvis ber omtales som
et «sukkerstoff» nar produktet i seg selv er ment - og egnet til - 4 skulle dekke brorparten

-27 - 17-181128TVI-OBYF/1



av kroppens behov for vitaminer og mineraler. Motsetningsvis burde det imidlertid pékalle
den aller storste oppmerksomhet & viderefore betegnelsen «sukkerstoff» om et annet
produkt med tilsvarende stor sukkerandel, hvor den resterende andel utgjer en dose dedelig
gift. Retten er av den klare formening at det er blitt tatt i bruk forholdsvis sterke suggestive
virkemidler - gjennom s& vel bildebruk som (om)tale - hvor det i TV 2s artikler tas sikte pd
4 fremheve PMs FitLine-produkter som det reneste «sukkerstoff» eller «sukkerpulver»
uten nytteverdi. Den repeterende fremstilling i nettartiklene om & veere stilt overfor
«sukkerstoff» fremstér i den gitte sammenheng som tendensies.

Det er videre fremholdt av saksgkerne - men bestridt av de saksgkte - at sammensetning

av FitLine-produktene beror pé en forholdsvis unik formel ettersom de sentrale virkestoffer
lettere opptas i kroppen pa mer spesifikt molekylniva og pa mer forutsigbart absorbasjons-
tidspunkt ( satt opp mot bruken av sammenliknbare preparater eller alminnelig naringsrike
matvarer ). Hvorvidt FitLine-produktene fremmer slike egenskaper er imidlertid i liten
grad gjort til gjenstand for bevisfering i retten, og temaet er av svert liten betydning for
rettens avgjerelse som dreier seg om péstétte erekrenkelser forbundet med «pyramide»-
anklager.

Retten kan etter dette, i lys av innholdet i nettartiklene og vitneforklaringen, ikke se det
annerledes enn at omtalen av FitLine-produktene som sukkerstoff eller sukkerpulver i
beste fall representerer grovt misvisende karakteristikker og at dette sett i sammenheng
med den ovrige kontekst tar sikte pé & lede oppmerksomheten bort fra produktenes
nytteverdi gjennom deres essensielle innhold av virkende vitaminer og mineraler. Det
er disse neringsstoffer som FitLine-produktene utgir seg for 4 inneholde, sammen med
den i varedeklarasjonen oppgitte mengde sukkervare.

Retten ser si nermere pa ankepunktet mot nettartiklene om at det angivelig finner sted
«koplingssalg» av FitLine-produkter sammen med CellReset-dietten og betraktning om
at dette konseptet foregis av PM 4 skulle ha helsebringende virkninger for brukere.

PM gjor gjeldende at FitLine-produktene, med dets virkestoffer av vitaminer og mineraler,
blir markedsfort i samsvar med forpakningenes varedeklarasjonene og ikke skal kunne la
seg markedsfore sammen med noen andre produkter som kan inngé i konkurranse med
PMs produktsortiment, og at det heller ikke er tillatt for selgerne 4 opptre i strid med PMs
gitte internretningslinjer for markedsfering som forbyr reklameomtale om helsefremmende
virkninger ved bruk av FitLine-produkter.

Retten har forstétt det slik at CellReset, som ren kostholddiett, tilbys fullstendig
vederlagsfritt av mange av PMs norske toppselgere under deres individuelle markedsforing
av FitLine-produkter. Det er i retten avgitt forklaringer fra PM International om at dette
ikke nedvendigvis er i strid med PMs interne compliance-program, men snarere beror pa
konkrete vurderinger av hvorledes PMs produkter samlet sett presenteres og markedsfores

-28- 17-181128TVI-OBYF/1



overfor kundegrupper. Retten har i denne sammenheng festet seg ved at flere av de hayest
rangerte norske selgere ( teampartnere ) av FitLine-produktene gjennom YouTube-videoer
og annet salgsfremmende materiale samtidig gir rosende omtale av CellReset, herunder at
konseptet har ledet til onsket vekttap og betydelig velvere. Denne fremviste reklame har i
stor grad viderebefordret et budskap om & kunne oppna livgivende energi som resultat.

Til dette bemerkes kort at enhver diett som realiserer daglig underskudd av kroppens
kaloribehov vil munne ut i tap av kroppsmasse med vektnedgang til felge. Bruk av
FitLine-produktene ( med deres innhold av sukker, vitaminer og mineraler ), i sambruk
med en relativt streng naringsreduserende diett, vil pd sikt métte fore til «utarming» av
kroppens egne energilagre fremfor & gi brukeren supplerende fysisk energi.

Den omstendighet at reklamerende toppselgere av FitLine-produkter velger & fremstd med
budskap om at de er blitt mer «energiske» ved inntak av produktene og etterlevelse av
CellReset-dietten, ma i sé fall tilskrives en rent psykisk folelse av overskudd og velvare
som sikkert kan oppst4 etter tap av ugnsket kroppsfett. Oppnéelse av en slik individuell
selvtilfredshet alene, kan vanskelig forsvare den type markedsrettet kampanje fra enkelte
av de norske toppselgere hos PM om det & skulle bli mer energisk i gjoren og laden;

slik reklamebudskapet er dokumentert for retten.

Partene er imidlertid uenige om slik reklame, som er skapt av noen av de best betalte
teampartnerne i PM, de facto ogs4 er blitt akseptert underhinden av PM-konsernet.
Retten har bare i begrenset grad mottatt bevis om disse kryssende pastander.

Retten konstaterer i hvert fall at PM International og PM Norge ikke i tilstrekkelig grad

har foretatt avbetende tiltak for i sterre grad & komme denne koplingsreklame av FitLine
og Cellreset blant egne toppselgere til livs, til tross for at markedsferingen lefler med
helsebringende virkninger. Unnfallenheten vil kunne skape grobunn for spekulasjoner

om at PM-konsernet ser seg tjent med markedsforing ved bruk av dubigs reklame fra
toppselgerne om at bruken av FitLine-produktet i seg selv er egnet til 4 skape vekitap

( hvilket er penbart uriktig ), eller at inntak av FitLine-produkter sammen med etterlevelse
av CellReset-dietten er egnet til & gi kroppen fysisk overskuddsenergi ( hvilket ogsé er
apenbart uriktig ).

Det ville vere & rette baker for smed om TV 2 skulle undergis kritikk for sin avslerende
journalistikk knyttet til dekning av tvilsomme reklamekampanjer som PM-konsernet og
deres fremste selgere til syvende og sist haster skonomiske frukter av. Retten bemerker
samtidig at det ligger i PM Internationals makt & kunne sette positiv stopper for en slik
tvilsom markedsferingslinje giennom uttrykkelig avtaleregulering med deres toppselgere.
TV 2 ma med rette kunne sette kritisk sokelys og foreta neermere gransking av denne type
markedsfering som opptar mange menneskers hverdag,.

~29 - 17-181128TVI-OBYF/1



Disse ovennevnte bakenforliggende forhold som i all hovedsak dreier seg om TV 2s
omtale av FitLine-produkter som «sukkervare», og TV 2s betraktninger om ulikeartet
bruk av «salgsfremmende tiltak», inngér i den naermere kontekst hvorpa anfersler om
«pyramidey-beskyldningene sé skal vurderes.

D. Narmere om de pastatt erekrenkende karakteristikker; «Pyramide»-begrepene.

Til tider er en pyramide kun en pyramide. Et triangelformet byggverk med dets gitte
struktur; i bunnen stor og flat og pa toppen tynn og spiss. Toppen av pyramiden er sikret
takket vare hvert enkelt lag av underliggende fundament som eker i flate desto lenger ned
i pyramidestrukturen man kommer.

Pyramider gjenfinnes ikke bare som fysiske byggverk, men ogsa - i mer overfort betydning
- som betegnelse pa ulike pyramidable selskapskonstruksjoner. TV 2 mener i saken her
med rette ma kunne benytte betegnelsen «Pyramide» om den gjennomgéende struktur i
PM-konsernet; med PM International ragende pé topp og de enkelte datterselskaper/
landselskaper i det lavere niv4, for gradvis & neerme seg neste sjikt med toppselgere/
teampartnere, og til slutt de nyrekrutterte kunder/selgere i det til enhver tid rddende
grunnsjikt.

Det vil bero pa et utpreget rettslig skjonn & skulle fastsette om bruk av karakteristikken
«pyramidevirksomhet», med de tilsvarende anvendte pyramidebetegnelser, ma anses
som a&rekrenkende overfor saksokerne, satt opp i den aktuelle kontekst omtalt i pkt C.
over, slik det hele fremkommer i de to nettartiklene.

Som nevnt mener retten det var tendensigst av TV 2 & fremstille PMs FitLine-produkter
som sukker/sukkerstoff, men som altsé ligger utenfor rammen av forfeyningstvisten og
som av PM ikke forfolges som erekrenkelse i saken her. Betegnelsene undergis dermed
ikke noen narmere rettslig karakteristikk av Oslo byfogdembete. P& den annen side er det,
som pévist, snarere fortjenestefullt av TV 2 & rette kritisk sekelys mot de salgsmetoder
som &penbart er tatt i bruk blant noen av de fremste toppselgerne av FitLine-produktene.

Ord og uttrykk som er i bruk i det norske sprak vil i stor grad veere verdiladede begreper.
Utsagn og omtale kan ogsé veere egnet til & bli oppfattet forskjellig fra person til person, og
fra en gruppe til en annen. Og selv om enkelte utsagn vil kunne undergis ensartet forstéelse
med sterk negativt gjenklang, er det ikke ensbetydende med at innholdet i slike utsagn
virker stotende for alle eller flere. Selv om bruk av enkelte ord og uttrykk er av en slik
karakter at det leder tanken i retning av man stér overfor kriminell atferd, vil ordbruken i
seg selv ikke alltid kunne anses som en @rekrenkelse etter norsk og utenlandsk rett.

-30- 17-181128TVI-OBYF/1



Tilsvarende vil nedvendigvis ikke den som ytrer seg nedsettende om forhold som i liten
grad kan assosieres med de rene straffbare handlinger, av den grunn gér fri fra et mulig
@rekrenkende erstatningsansvar séfremt utsagnet i sin natur er ment og egnet til & krenke.

Bruk av slike frimodige ytringer, det vere seg a skulle «opptre skurkaktigy, a veere
«profiter», gjere seg naering som «nazi-friser», eller omtale plassering av en konkret
nasjons krigsfangeleir som det navngitt lands «egen krigskonsentrasjonsleir», er
betegnelser som fortrinnsvis ma vurderes situasjonsbetinget; i den gitte kontekst slike
utsagn forekommer.

Saksegkerne mener TV 2 slar PM-konsernet i hartkorn med det & begé nermere definert
straffbar pyramidevirksomhet som bl.a. rammes av lotteriloven § 16.

Begrepet «pyramide» kan ikke sees & veere undergitt noen uttrykkelig legaldefinisjon i
lovgivningen, ei heller i lotteriloven § 16 som saksekerne refererer til. Det kan anferes

at pyramidebegrepet etter denne bestemmelse inngar som rettslig standard for & skape ide’
om de straffbare sider av «pyramidelignende omsetningssystem» slik dette er neermere
omtalt i lovbestemmelsen. Men det er like fullt forst nar de serskilte rettsvilkér etter
lovbestemmelsen er oppfylt - slik saksgkerne innledningsvis har pekt pé - at det foreligger
straffbar overtredelse av lotterilovens forbud mot «pyramidespill og pyramidelignende
omsetningssystem». Heller ikke Lotteritilsynet synes & sette ubetinget likhetstegn mellom
pyramidevirksomhet og overtredelse av lotteriloven § 16.

S4 langt er det vanskelig & finne god rettslig dekning for anferselen om at den som omtaler
en selskapsstruktur som «pyramide» her til lands, dermed ogsa beskylder virksomheten for
4 bega straffbare handlinger etter norsk straffelovgivning. De utenlandske rettsavgjorelser
som saksekerne har lagt ved saken her synes & gjelde tvistesaker anlagt av PM
International mot deres konkurrenter i det nasjonale hjemmemarked. De aktuelle
avgjerelser, som nok har hjemstavn i samme EU-direktiv som ogs Norge er bundet av
gjennom den aktuelle bestemmelse i lotteriloven, er sa vidt skjennes tuftet pa konkret
overtredelse av vedkommende stats markedsferingslovgivning som regulerer grenser for
tillatt atferd private markedskonkurrenter seg imellom. Avgjerelsene har etter rettens
skjonn begrenset overferingsverdi i forhold til saksekernes anfersel om beskyldning mot
overtredelse av den offentligrettslige norske straffebestemmelse i lotteriloven.

Retten deler derfor ikke saksokernes oppfatning om at «pyramide»-omtalene i de to
nettartiklene representerer faktautsagn hvor ordbruken som sddan mé anses som
beskyldninger mot PM International og PM Norge om at en eller begge selskaper begér
overtredelse av lotteriloven § 16.

-31- 17-181128TVI-OBYF/1



Retten ser snarere pa bruken av de paklagede «pyramide»-betegnelsene mer i retning av
& vaere verdiutsagn som skaper gjenklang av negativ valer, og hvor den samlede omtale
av en slik pyramidevirksomhet - alt ut i fra den situasjonsbetingede kontekst - eventuelt
kan vurderes som @rekrenkende gjennom den helhetlige fremstilling i nettartiklene.

Etter det retten kan se er det ingen konkrete utsagn i verken fjernsynsprogrammet eller
de to nettartiklene som i tilstrekkelig klare ordelag beskylder PM-selskapene for direkte
& bega straffbare handlinger gjennom den naringsvirksomhet som uteves av konsernet,
verken i form av brudd pé lotteriloven eller overtredelse av annet straffesanksjonert
regelverk. Det retten da m4 ta stilling til er om TV 2 pa mer fordekt méate kan sies &
insinuere at saksgkerne opererer pa en kriminell lopebane, eller at begrepsbruken om
«pyramidevirksomhet» er en sa belastende karakteristikk i seg selv, at betraktningene
ut i fra sin beskaffenhet ma anses som @rekrenkende.

Retten finner & matte legge betydelig vekt p& den kontekstuelle sammenheng som fremgar
av i pkt. C over, der det er lagt til grunn at PM-selskapene med mer eller mindre &pne
gyner avfinner seg med at deres toppselgere i de underliggende salgssjikt tar i bruk
tvilsomme markedsforingstiltak som ledd i salgsfremmende aktiviteter og som kommer
hele nettverket til gode. Det trekkes den forelepige slutning at omtalen av PM International
og PM Norge som «pyramide» - med dets ulike «pyramidebetegnelser - i den gitte
sammenheng verken er anklager mot saksgkerne om at PM-konsernet begér straffbare
handlinger eller at bruksbetegnelsen i den gitte ssmmenheng fremstar som s vidt
erekrenkende at det gir grunnlag for inngrep. Se nermere under i pkt. E.

E. Rettens oppsummerende vurderinger i forfoyningssaken her.

I norsk sivilprosess er partene i utgangspunktet utrustet med fri rddighet og disponerer
selv over anleggelse av tvistesakens gjenstand, og rammene for den. Samtidig skal retten
av eget tiltak pase at tvingende prosessregler overholdes, og for gvrig uteve prosessuell
veiledning overfor partene nér det métte vaere pé sin plass.

Det herer til sjeldenheter at en anlagt hastesak i Norge om midlertidig forfoyning undergis
stillstand og forsinkes med narmere to méneder grunnet en gjensidig ordning tvistesakens
parter i mellom; szrlig nér en slik innretning star i kontrast til retten gitte henstilling i
brevet 23. november 2017 der partene ble meddelt at rettsforhandlingene burde veert
sluttfort for utlepet av 2017, med klar henvisning til seervilkaret om at det ma forefinnes en
aktuell sikringsgrunn for en saksgker kan bli hert med et forfayningskrav.

-32- 17-181128TVI-OBYF/1



Det er tvisteloven § 34-1 forste ledd bokstav b) som er péberopt av saksekerne som utgjer
den pastatte sikringsgrunn i saken her. Bestemmelsen er gitt slik utforming:

Midlertidig forfoyning kan besluttes:
b) nar det finnes nodvendig for d fi en midlertidig ordning i et omtvistet retisforhold
for & avverge en vesentlig skade eller ulempe....

Rettstilstanden beskrevet i en kjennelse inntatt i Rt. 1995 side 396, som er avsagt av
Hoyesteretts kjeeremalsutvalg ( eller «ankeutvalg» som det heter etter innfering av den
nye tvisteloven av 2005 ), antas fortsatt & representere gjeldende rettstilstand. Utvalgets
avgjerelse viser at reglene om midlertidig sikring ikke ubetinget skal komme til anvendelse
selv om sakseker har sannsynliggjort at krav og arrestgrunn isolert sett er til stede, og at
den aktuelle «kan»-regel (i § 34-1 forste ledd ) rent unntaksvis ber lede til at begjeringen
ikke tas til folge pa mer diskresjonert grunnlag. Det legges etter dette til grunn at retten
bare sjelden ber trekke veksel pa dette kan-skjonn i § 34-1 forste ledd ved 4 avslé en
begjaering ettersom mange av de samme hensyn inngér i den senere vurdering av om det
foreligger tilstrekkelig sikringsgrunn etter bestemmelsens bokstav b), og for sd vidt den
senere forholdsmessighetsvurdering som skal foretas etter tvisteloven § 34-1 annet ledd
der det star:

Midlertidig forfayning kan ikke besluttes dersom den skade eller ulempe som
saksokte blir pdfort stdr i dpenbart misforhold til den interesse saksokeren har i at
forfayning blir besluttet.

Dersom alle de ovennevnte rettsvilkar foreligger, kan retten fastsette et naermere bestemt
forfoyningsinngrep i samsvar med tvisteloven § 34-3 forste og annet ledd med de
forholdsregler som retten finner pakrevet.

Oslo byfogdembete har i denne forfoyningssaken vurdert om begjeeringen burde avslas
med henvisning til bruk av kan-skjennet i tvisteloven § 34-1 forste ledd; og dermed
overlate til saksokerne & eventuelt forfalge sitt angivelige hovedkrav gjennom ordinart
seksmal for tingretien. Dette har dels sammenheng med den lange stilstandstid som her

er medgatt fra begjeeringen innkom retten i november 2017 og hvor de to nettartiklene som
ble publisert for nesten fire maneder siden né méa antas & ha fatt et mer festnet grep i
interessentgruppers bevissthet. I tillegg har det under bevisfarselen oppstatt visse «rettslige
spenninger» ved eventuelt 4 skulle sensurere de to nettartiklene alene, mens det jo nettopp
var fjernsynsprogrammet som igangsatte hele serekrenkelsesprosessen. TV-programmet
blir som nevnt fortsatt sekbart og nedlastbart gjennom TV 2 Sumo; og som saksgkerne har
valgt & holde utenfor krav om forfoyningsinngrep. Nér si PM International og PM Norge
helt bevisst ogsd unntar fra inngrepspastanden TV 2s fremsatte betraktninger om at

-33 - 17-181128TVI-OBYF/1



FitLine-produktene egentlig er det rene «sukkerstoffy, fremstar det etter retten oppfatning
som ubalansert & skulle vurdere neermere om TV 2 og de gvrige saksokte skal utsettes

for sensurinngrep av de to nettartiklene alene pa bakgrunn av en etter rettens skjenn lite
treffende oppfatning om at innholdet i pyramidebetegnelsene er klart &rekrenkende.

I forlengelsen av denne betraktning er det ikke sannsynliggjort av saksekerne at det her
foreligger tilstrekkelig sikringsgrunn som métte veere egnet til & «avverge en vesentlig
skade eller ulempe», sml. tvisteloven § 34-1 forste ledd bokstav b). Det bemerkes & veare
uavklart om et forfoyningsinngrep né i nevneverdig grad vil kunne avbete fremtidig
gkonomisk tap etter det voldsomme omsetningsfall som oppstod i kjelvannet av
kringkastingen av fjernsynsprogrammet i begynnelsen av november 2017. Det vil ogsa
veere usikkert om fortatt omsetningssvikt eventuelt ma tilskrives innholdet i det
tilgjengelige fiernsynsprogrammet som her ikke kreves fjernet. Nér man som her star
overfor en bransjenring som fortrinnsvis opererer med solid ekonomisk inntjening

for oyet, vil det ikke vaere unaturlig 4 se for seg at PM-konsernet i denne sak mé antas &
veere tilstrekkelig beskyttet gjennom etterfolgende erstatningsseksmaél mot TV 2 eller flere.

Det er etter dette ikke viktig for retten 4 matte konkludere med om begjaringen ikke tas
til folge med henvisning til bruk av unntaksregelen i «kan»-skjennet i tvisteloven § 34-1
forste ledd, eller manglende sikringsgrunn etter samme grunnbestemmelse litra b). Det
fattes den slutning at begjaringen ikke tas til folge, og uten at retten da har lagt
utslagsgivende vekt pa partenes kryssende oppfatninger om pyramide-betegnelsene i

de to nettartikler er rettsstridig eller ei.

Hver partsside har lagt ned pastand om & bli tilkjent saksomkostninger. Retten kan ikke
finne vektige grunner for 4 fravike lovens hovedregel om 4 tilkjenne saksomkostninger

til de saksokte som her har vunnet frem i tvistesaken, jf. tvisteloven § 32-10 sammenholdt
med § 20-2 forste ledd. Retten godtar det oppgitte samlede krav som utgjer kr 367.962,
medregnet utlegg.

Retten forstar det slik at den samlede omkostningsbelastning er blitt allokert saksgkte nr. 1,
TV 2 AS, hvor det heller ikke er beregnet merverdiavgift ettersom fjernsynskanalen driver
nering med avgiftsplikt og kan fere merverdiavgiften til fradrag i sitt avgiftsregnskap.
Retten foretar dermed ingen omkostningssplitt etter tvisteloven § 20-6, ei heller i
slutningens pkt. 2.

Saksavgjerelse er blitt noe forsinket grunnet flere kolliderende gjoremal.

-34 - 17-181128TVI-OBYF/1



SLUTNING

1.  Begjering 20. november 2017 om midlertidig forfoyning fremsatt av PM
International AG og Professional Marketing International Norge AS mot
TV 2 AS, Olav T. Sandnes, Marte Spurkland og Anders Myhren tas ikke til folge.
2.  PM International AG og Professional Marketing International Norge AS betaler in

solidum sakskostnader til TV 2 AS med kr 367.962 innen to uker etter forkynnelse
av denne kjennelse.

Retten hevet

|//__

Téﬁ:&'{\eiéhmn

Kjennelsen kan ankes til Borgarting lagmannsrett innen en méned etter at den er forkynt.

Ankende part mé betale ankegebyr stort kr 6.780.

Det vises for gvrig til vedlagte Rettledning om anke i sivile saker.

-35- 17-181128TVI-OBYF/1



