
 
 

OSLO TINGRETT 

 

Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse 
   

 

 DOM   

 
Avsagt: 30.06.2017 i Oslo tingrett,   

 
Saksnr.: 16-182092TVI-OTIR/06 

 
  
 Dommer: 

 
Tingrettsdommer Inga Bejer Engh 

 
Saken gjelder: Krav om erstatning etter ærekrenkelse 

 
 

 
 

 
 
Per Kristian Eide Advokat Per Danielsen 
 

mot 

 
Tv 2 AS Advokat Sigurd Holter Torp 
Olav Terjeson Sandnes Advokat Sigurd Holter Torp 
Alf Ivar Hildrum Advokat Sigurd Holter Torp 
Jan Ove Rafshol Årsæther Advokat Sigurd Holter Torp 
Per Niklas Lysvåg Advokat Sigurd Holter Torp 
Sophie Lund Aaserud Advokat Sigurd Holter Torp 
Hanne Taalesen Advokat Sigurd Holter Torp 
Øyvind Ytterbøe Brigg Advokat Sigurd Holter Torp 
Jens Christian Nørve Advokat Sigurd Holter Torp 
 
 

 
 



 - 2 - 16-182092TVI-OTIR/06 

DOM  

 

Saken gjelder: 

Saken gjelder krav om oppreisningserstatning i forbindelse med ærekrenkelser. 

 

Sakens bakgrunn:  

Per Kristian Eide er ansatt ved Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet (OUS), som 

overlege og professor dr. med. Eide er spesialist i nevrokirurgi.  

 

I 2010 ble det igangsatt et forskningsprosjekt ved OUS som hadde tittelen 

"Molekylærgenetiske mekanismer for vanntransport i hjernen ved hydrocehalus og 

idiopatisk intrakranial hypertensjon. Informasjon fra hjernebiopsi og prøver fra blod og 

cerebrospinalvæske". Forskningsprosjektet ble utført ved Klinikk for kirurgi og nevrofag, 

Nevrokirurgisk avdeling. Forskningsansvarlig for prosjektet var OUS ved administrerende 

direktør. Klinikkleder var delegert oppgaver som forskningsansvarlig, men i tråd med 

normal praksis ved OUS var oppgavene delegert videre i linje til avdelingen hvor 

prosjektet ble utført. Prosjektleder var Eide.   

 

Forskningsprosjektet ble den 18. februar 2010 godkjent av Regional komite for medisinsk 

og helsefaglig forskningsetikk (REK) sør- øst. Personvernombudet ved OUS godkjente 

prosjektet den 15. mars 2010. En senere prosjektendring ble godkjent av REC den 25. april 

2012. Prosjektets formål var å studere mekanismer for vanntransport i hjernen ved 

"voksenvannhode" (normaltrykkshydrocephalus - NPH) og tilstander med økt hjernetrykk 

uten kjent årsak (idiopatisk intrakraniell hypertensjon - IIH) hos voksne. I det følgende 

omtalt med betegnelsen vannhode. Forskningsprosjektet innebar å ta hjernebiopsier 

(vevsprøver) av pasienter der det var planlagt innleggelse av intrakraniell trykkmåler (ICP- 

måler), for å utrede symptomer og tegn på økt hjernetrykk. Forskningsprosjektet var basert 

på samtykke fra pasientene som ble inkludert i studien, og i løpet av prosjektperioden fra 

21. januar 2010 til 29. oktober 2012, ble totalt 112 pasienter inkludert. Etter at to pasienter 

(Storo og Stokkan) fikk hjerneblødning og en tredje pasient (Nyhus) fikk et venøst 

hjerneinfarkt i forbindelse med inngrepet, ble operasjonsteknikk for selve biopsitakingen 

endret. Skadene ble varslet internt på OUS, men ikke til Statens helsetilsyn. 

 

Statens helsetilsyn fikk ved brev av 8. oktober 2012 fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus 

oversendt en anonym bekymringsmelding stilet til REC. Bekymringsmeldingen omhandlet 

ovennevnte forskingsprosjekt. Den 12. november 2012 ga Eide en redegjørelse til 

Helsetilsynet vedrørende forskingsprosjektet.  

 

Høsten 2012 jobbet TV 2 med en sak hvor de undersøkte forholdene rundt 

forskningsprosjektet som Eide ledet. Den 6. desember 2012 hadde TV 2 sitt første 

nyhetsinnslag om prosjektet. I innslagene ble det blant annet vist til at forskningsprosjektet 

var stanset fordi to pasienter (Storo og Stokkan) hadde fått alvorlige hjerneskader, etter at 

det var tatt vevsprøve av hjernen deres kun for forskning. Det ble også vist til at en annen 

pasient (Nyhus) var død, og at det var uklart om det kunne settes i sammenheng med 



 - 3 - 16-182092TVI-OTIR/06 

vevsprøven. Det fremgikk at vevsprøvene ble tatt samtidig med at de tre pasientene hadde 

vært inne til en rutineundersøkelse. Videre ble det uttalt at Eide i forbindelse med 

forskningsprosjektet hadde tatt vevsprøver av i alt 122 pasienter, og at vevsprøvene kun 

var for forskning. Eide ble ved første nyhetsinnslag vist ved navn og bilde og omtalt som 

den som hadde ansvaret for forskningen, og som den som hadde tatt vevsprøvene. 

 

I de neste ukene hadde TV 2 daglige nyhetsoppslag om forskningsprosjektet på 

nyhetskanalen, TV.2.no og Facebook-publiseringer. Tilknyttet nyhetsartiklene på TV2.no 

og Facebook kom det også flere leserkommentarer om saken fra publikum.  

 

Statens helsetilsyn konkluderte den 30. januar 2015 med at det var vitenskapelig indikasjon 

for forskningsprosjektet, og at det ved oppstart av prosjektet var gjort forsvarlige 

risikovurderinger, jf. helseforskningsloven § 5. Videre kom Helsetilsynet til at prosjektet 

var gjennomført i tråd med godkjenningen fra REC. Det ble konkludert med at den 

skriftlige informasjonen til deltakerne i prosjektet var mangelfull, og at det ikke var 

dokumentert at den muntlige informasjonen som ble gitt pasientene var tilstrekkelig. 

Helsetilsynet kom derfor til at det forelå brudd på kravet til innhenting av informert 

samtykke fra deltakerne, jf. helseforskningslovens § 13.  

 

Helsetilsynet viste videre til at de tre pasientene som hadde fått alvorlige komplikasjoner i 

forbindelse med forskningsprosjektet, ble forsvarlig utredet og behandlet ved OUS, men at 

prosjektleder hadde brutt meldeplikten i helseforskningsloven § 23, idet han kun varslet 

internt på sykehuset om komplikasjonene som oppsto. Helsetilsynet uttalte at 

forskingsprosjektet kunne videreføres, men at dette forutsatte at skjema for innhenting av 

samtykke fra deltakerne inneholdt informasjon om hvilke komplikasjoner deltakelse i 

prosjektet kunne innebære, og hvor alvorlige disse komplikasjonene kunne være for den 

enkelte. Det ble i denne forbindelse gitt pålegg om retting av skjema for innhenting av 

samtykke fra deltakerne, jf. helseforskningloven § 51.  

 

Eide klaget TV 2 inn til Pressens Faglig Utvalg (PFU) som følge av nyhetsdekning av 

forskningssaken. Klagen ble behandlet i PFU den 22. juni 2015. PFU ga TV 2 honnør for å 

ha satt søkelys på saken. Det ble i denne sammenheng understreket at personer og 

institusjoner som er omtalt i saken, selv hadde et ansvar for å bidra til å belyse 

sakskomplekset, og at dette i ulik grad ble fulgt opp. Men PFU kom til at TV 2 brøt god 

presseetikk i flere innslag og artikler i desember 2012. Et samlet PFU kom til at TV 2 i de 

første publiseringene i for stor grad opptrådte ensidig i sin utvelgelse av kildemateriale, og 

bevisst utelot vesentlige opplysninger som kunne belyst saken bedre. Det ble konstatert 

brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om å tilstrebe bredde og relevans i valg av 

kilder. To leserkommentarer på TV2.no burde etter utvalget mening også vært redigert 

eller fjernet utifra kravet om saklighet og omtanke. Det ble videre konkludert med brudd 

på Vær Varsom-plakatens punkt 4.1 om saklighet og omtanke i en sak om at Eide skulle ha 

drevet "butikk i butikken", og for omtalen av en tidligere konflikt mellom sykehuset og 

Eide. Flertallet i PFU kom videre til at TV 2 hadde brutt Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 

om samtidig imøtegåelsesrett. Dette fordi TV 2 ikke på en klar og tydelig måte i den første 



 - 4 - 16-182092TVI-OTIR/06 

telefonsamtalen med Eide presenterte for ham det konkrete innholdet i beskyldningene. 

PFU viste her til at Eides imøtegåelsesrett ikke ble fair eller reell.  

 

Eide reiste ved stevning av 8. november 2016 sak mot TV 2 AS ved styrets leder, redaktør 

Olav T. Sandnes, tidligere sjefredaktør og administrerende direktør Alf Ivar Hildrum, 

redaktør Jan Ove Årsæther, TV2.no redaktør Bård Espen Hansen, redaksjonssjef Per 

Niklas Lysvåg, journalist Sophie Lund Aaserud, journalist Hanne Taalesen, journalist Jens 

Christian Nørve, nyhetsoppleser Øyvind Brigg, med påstand om erstatning for 

ærekrenkelser. De saksøkte har i tilsvar av 20. desember 2016 nedlagt påstand om 

frifinnelse.  

 

Det ble gjennomført hovedforhandling i saken fra 24. april til 10. mai 2017. Utover 

partsforklaringer ble det avhørt i alt 20 vitner og det ble foretatt slik dokumentasjon som 

fremgår av rettsboken. Under hovedforhandling ble det inngått et utenrettslig forlik mellom 

Eide og Øyvind Brigg.  

 

Etter at hovedforhandlingen var avsluttet begjærte Eide reassumering av saken idet det 

først under de saksøktes prosedyre ble vist til at det objektive redaktøransvaret ikke lenger 

har hjemmel i skadeserstatningsloven. De saksøkte motsatte seg ikke reassumering og 

retten besluttet den 12. mai 2017 en begrenset skriftlig reassumering av saken i medhold av 

tvisteloven § 9-17 annet ledd, hvor begge parter fikk anledning til å kommentere nærmere 

det objektive erstatningsansvaret for redaktører. Det ble utvekslet tre prosesskriv i 

tilknytning til reassumeringen.  

 

Eide har i korte trekk gjort gjeldende:  

Det rettslige hjemmelsgrunnlag for å holde de saksøkte ansvarlig for deres publiseringer er 

skadeserstatningsloven § 3-6a. Vilkårene for erstatning etter denne bestemmelsen 

foreligger for samtlige saksøkte. Alle de saksøkte redaktører og journalister har overtrådt 

bestemmelsens første ledd. Redaktørene hefter subsidiært på objektivt grunnlag. Utgiveren 

TV2 AS hefter i medhold av § 3-6a tredje ledd, jf. § 3-6 tredje ledd.   

 

Samtlige redaktører og journalister har fremsatt ytringer (beskyldninger) som rammes av 

skadeserstatningsloven § 3-6 a. Ved tolkning av ytringene som er framsatt skal det legges 

vekt på billedbruk, dramaturgi og eventuelle utelatelser av faktaopplysninger. Hver 

publisering må tolkes for seg. 

 

Det anføres at de saksøkte ved TV 2s publiseringer i perioden 6. til 20. desember 2012, 

hvor de angrep forskningsprosjektet Eide var prosjektleder for, nærmere bestemt i 32  

TV-innslag, 17 TV2.no-artikler, fremsatte en eller flere av følgende beskyldninger mot 

Eide, eller medvirket til dette:  

 

1) Eide har utført sterkt klanderverdige handlinger som har skadet pasienter 

2) Eide har gjort inngrep i hjernen kun for forskning i hjernen til friske personer som bare    

    skulle inn til rutineundersøkelse, 



 - 5 - 16-182092TVI-OTIR/06 

3) Eide la en pasient i koma og ødela livet hans (Storo) 

4) Eide påførte en pasient alvorlige hjerneskader så han havnet i rullestol og aldri kom     

    tilbake fra sykehjemmet (Stokkan) 

5) Eide drepte kanskje en pasient (Nyhus) 

 

Det påstås at disse beskyldninger er fremsatt mange ganger og går igjen som rød tråd i  

TV 2s reportasjer, både i TV-kanalen og i nettavisen TV2.no. Alle de saksøkte 

journalistene og redaktører har forsettlig framsatt beskyldningene. Det foreligger forsett 

med hensyn til tolkningsresultatene, idet minste grov uaktsomhet eller alminnelig 

uaktsomhet.  

 

Redaktørene holdes i tillegg ansvarlige for beskyldninger som er fremsatt i innlegg og 

utsagn fra lesere og/eller TV-seere i tilknytning til TV2.no-artikler og Facebook- 

publiseringer i samme periode. Her fremkommer beskyldingene fra 1 til 5, men også 

ytterligere beskyldinger, herunder at Eide har gjennomført et nazistisk eksperiment, Eide 

burde fratas legelisensen, Eide har gjort noe som betinger fengselsstraff, Eide har gjort noe 

som sammenlignes med overlagt drap, Eide har bedrevet noe som kan sammenlignes 

nazilegen Mengeles forskning. 

 

Redaktørene er ansvarlig for det som her fremkommer både på subjektivt og objektivt 

erstatningsgrunnlag.  

 

At det objektive redaktøransvaret i skadeerstatningsloven er blitt borte må bero på en 

inkurie. Det fremgår av forarbeidene til ny straffelov at det ikke skulle gjøres endringer i 

nasjonal rett utover å foreta en avkriminalisering. Lovgiver har alltid ment at redaktører 

skal kunne holdes erstatningsrettslig ansvarlig. Endringen av straffeloven tok ikke sikte på 

å fjerne det objektive erstatningsrettslige redaktøransvaret.  

 

Det er fire andre hjemler, utover skadeerstatningsloven, som gir grunnlag for å holde 

redaktørene erstatningsansvarlig. Hjemmel for erstatningsansvar finnes i EMK artikkel 8, 

EU- charterets artikler 7 og 8 sammenholdt med EU-artiklene 2, 4, 12 og 14 som Norge er 

bundet av gjennom EØS- avtalen, Ehandelsloven § 18, og sist i et ulovfestet 

erstatningsgrunnlag.  

 

Norge er etter EMK artikkel 8 forpliktet til å ha lovgivning som beskytter mot krenkelser 

på nettet, nærmere bestemt mot krenkelser i leserkommentarer under artikler på TV2.no og 

på TV 2s Facebook- side. I medhold av EMD praksis har Norge plikt til å sanksjonere 

private parter som ikke følger de plikter som følger av EMK artikkel 8. Både TV 2 AS og 

redaktørene kan holdes erstatningsansvarlig direkte i medhold av EMK artikkel 8.  

 

Det fremgår av EU-domstolens avgjørelse av 13. mai 2014 i saken mot Google, at Google 

kan pålegges å slette krenkelser på nettet. Saken gjaldt privatlivets fred, men det samme 

må gjelde for ærekrenkelser. Den samme plikten til sletting må gjelde for TV2 AS og 

redaktørene. Når det ikke slettes kan de holdes ansvarlig for ærekrenkelser.  



 - 6 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Ehandelsloven § 18 forutsetter grov uaktsomhet. Det påstås at det er opptrådt grovt 

uaktsomt idet leserkommentarer på nett har ligget ute lenge, også etter at TV 2 ble kjent 

med innholdet gjennom dette saksanlegget. Det var kun en teknisk omlegging som fjernet 

leserinnleggene på TV2.no. Facebook-kommentarene ligger fortsatt ute. 

 

Det finnes videre et ulovfestet grunnlag for redaktøransvar i et tilfelle som dette. 

Redaktørene er også redaktører for kommentarfeltene på TV2.no og Facebook. Det følger 

av Rt. 2010 side 1381 at redaktøransvar gjelder for blogg og nettsted. Alminnelig culpa 

ansvar er ulovfestet, og av samme grunner må det gjelde et ulovfestet objektivt 

oppreisningsansvar for redaktører. Holdes ikke redaktørene og/eller utgiverne ansvarlig for 

publiseringer på nett, finnes det ingen å holde ansvarlig for disse krenkelsene.  

 

Ny straffelov § 269 første ledd fastsetter strafferettslig ansvar for publiseringer som 

krenker privatlivets fred. Det gir liten mening om redaktører ikke skal kunne holdes 

ansvarlig for et sivilt krav på samme objektive grunnlag.  

 

Eide har nedlagt følgende påstand: 

 

1. De saksøkte dømmes in solidum til å betale oppreisningserstatning til Per Kristian 

Eide, med beløp fastsatt etter tingrettens skjønn og begrenset oppad til kr. 5 000 

000 fra TV 2 AS, oppad til kr. 150 000 fra hver av de saksøkte journalistene Sophie 

Lund Aaserud, Hanne Taalesen, Jens Christian Nørve, og oppad begrenset til  

kr. 250 000 fra hver av de saksøkte redaktører, Alf Ivar Hildrum, Jan Ove 

Årsæther, Bård Espen Hansen, Per Niklas Lysvåg og Olav T. Sandnes, alle med 

tillegg for lovens morarenter regnet fra fjorten dager etter uttak av forliksklage 1. 

desember 2016 og til betaling skjer. 

2. Tidligere sjefredaktør og adm. dir. Alf Ivar Hildrum, redaktør Jan Ove Årsæther, 

TV2.no-redaktør Bård Espen Hansen, og redaktør Olav T. Sandnes dømmes hver 

for seg til å betale særskilt oppreisning for publisering av de leserkommentarer som 

er påklaget og publisert i nettavisen TV2.no og på TV2s Facebook-side, for de 

perioder de har hatt redaktøransvar. 

 

3. De saksøkte dømmes in solidum til å betale saksøkerens sakskostnader for 

forliksrådet, utenrettslige sakskostnader og for tingretten. 

 

De saksøkte har i korte trekk anført: 

Ingen nødvendige vilkår for å tilkjenne oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 a, jf. 

Grunnloven § 100 og den Europeiske menneskerettskonvensjon art. 10, er oppfylt. 

 

Det er ikke fremsatt noen ærekrenkende utsagn når utsagnene fortolkes på riktig måte. De 

saksøkte er ikke enige i saksøkers fortolkning av utsagn. Ved tolkningen må det ses hen til 

alt det som ble publisert om saken både på TV og nett. Eide tolker inn beskyldninger som 

ikke er uttalt, og de tolkes i verste mening. Det må ikke foretas en utvidende tolkning av 



 - 7 - 16-182092TVI-OTIR/06 

det som er publisert, og de publiserte utsagn må sees i sammenheng over tid. Ses alle 

innslag og artikler under ett, er det klart at det korrekte og fullstendige faktum i saken 

fremkommer. Dette var en særlig komplisert sak hvor ikke alt kunne sies samtidig. 

 

Det er ved publiseringene ikke skapt et inntrykk av at Eide har utført sterkt klanderverdige 

handlinger som har skadet pasienter, eller noen av de fire øvrige beskyldningene Eide har 

vist til. Det har ikke blitt skapt et inntrykk av at pasientene hadde friske hjerner eller at det 

ble gjort inngrep i hjernen kun for vevsprøven (forskningen). Bruken av ordet 

rutineundersøkelse må forstås i riktig kontekst. Begrepet rutineundersøkelse knyttet seg til 

et inngrep i hjernen, og ikke hva som er en rutine for pasienten. ICP-målingen er en 

rutineundersøkelse med lav risiko.  

 

Under enhver omstendighet foreligger uansett ingen rettsstridige utsagn, slik dette må 

forstås etter rettspraksis fra Høyesterett og EMD. Inngrep i ytringsfriheten krever sterke 

grunner, og pressen skal ikke pålegges unødige skranker i sin rolle som "public watchdog". 

Ytringsfriheten verner også om en aggressiv tone samtidig som visse overdrivelser og 

feilskjær godtas. I denne saken har TV 2 gjennom grundig journalistikk utført sitt 

samfunnsoppdrag og påvist kritikkverdige forhold i en sak av sjeldent stor allmenn 

interesse. Kjernen i TV 2s dekning av saken var at deltakerne i forskningsprosjektet var 

utsatt for en svært alvorlig risiko uten at forskningen var til nytte for den enkelte deltaker 

og uten at deltakerne ble tilstrekkelig informert om risikoen på forhånd. TV 2 avdekket 

således en svært alvorlig sak, og Helsetilsynet har i ettertid konkludert med at ingen av 

deltakerne ga informerte samtykker.  

 

Rettsstridsvurderingen beror på en bred vurdering av en rekke ulike momenter, og hvor 

samtlige av disse momentene underbygger at ingen av utsagnene er rettsstridige. 

Utsagnene hviler på et fyllestgjørende faktisk grunnlag. Dette faktiske grunnlag knytter seg 

til praksis med hensyn til biopsitaking som ble avdekket, den risiko som lå i dette og de 

alvorlige skader som hadde oppstått, sammenholdt med det formål forskningsprosjektet ble 

oppgitt å ha på det samme tidspunkt, og den informasjon som ble gitt til pasientene som 

deltok i forskningsprosjektet.  

 

Det faktiske grunnlaget for utsagnene har støtte i Eides egne utlegninger både ved 

prosjektbeskrivelser og informasjonsskriv, endring av metoder og informasjonsskriv, hans 

egne vurderinger av årsaken bak de skader som oppstod og hans svar til Helsetilsynet. 

Eides egne utlegninger ble også understøttet av hvordan OUS opplyste og beskrev saken. 

Sakens faktum er senere også behandlet i vedtak fra Helsetilsynet og sakkyndige 

utredninger i tilknytning til denne. Det avgjørende er hvorvidt de saksøkte på 

publiseringstidspunktet hadde grunn til å tro at utsagnene hadde tilstrekkelig faktisk 

forankring, noe de åpenbart hadde. 

 

Det forelå solid faktisk forankring for at vevsprøven kun ble tatt for forskning. Det 

foreligger omfattende dokumentasjon som bekrefter dette. At Eide i ettertid har vist til at 

det var en egennytte for pasienten er uten betydning. TV 2 hadde videre solid faktisk 



 - 8 - 16-182092TVI-OTIR/06 

forankring for å hevde at deltakerne ikke fikk korrekt informasjon om den risikoen de 

utsatte seg for ved å delta i forskningsprosjektet. Eide kan kritiseres for at han også 

underkommuniserte risikoen ved prosjektet til REC. Han har ikke skilt mellom marginal 

og liten risiko i forhold til vevsprøven. 

 

Videre forelå det solid faktisk forankring for å hevde at vevsprøven forårsaket 

hjerneblødningene. Hva gjaldt konsekvensene av hjerneblødningen hadde ingen av de tre 

pasientene som ble skadet fått påvist hjernesykdom før vevsprøven ble tatt. De var kun 

innlagt for å få dette avklart. For Nyhus var det faktisk belegg for å hevde at det var uklart 

om dødsfallet hadde sammenheng med vevsprøven. Det forelå ingen dokumentasjon eller 

vurdering av dødsårsaken, men det var på det rene at Nyhus hadde en høy alder og at han 

fikk en alvorlig komplikasjon. Han hadde ikke hatt noen bedring i de 11 månedene som 

gikk fra skaden inntraff til han døde. Det ble aldri hevdet at dødsfallet til Nyhus var 

forårsaket av vevsprøven. 

 

Hva gjaldt Stokkans situasjon er det dokumentert at han fikk en total endring av sin 

helsetilstand etter vevsprøven, og at han aldri kom seg etter dette. Hva gjelder Storo 

fungerte han i dagliglivet før hjerneblødningen, noe som bekreftes av innkomstjournalen. I 

følge Storos stedatter kom han seg aldri etter hjerneblødningen. I hele perioden etter 

blødningen var han fullstendig pleietrengende, noe som også filmen av ham som ble vist 

på TV-nyhetene ga et inntrykk av. Hans helsetilstand etter blødning bekreftes også av 

Helsetilsynets etterfølgende rapport. Sist vises det til at sakkyndig vitne Knut Gustav 

Wester har bekreftet at både Stokkan og Storo ble 100 % invalide etter hjerneblødningene. 

 

De øvrige momenter som skal vektlegges etter de nevnte bestemmelsene taler også klart i 

de saksøktes favør. Flere av utsagnene er meningsytringer og/eller videreformidlet fra 

andre. Ved verdivurderinger skal det vesentlig mer til for at slike utsagn skal anses 

rettstridige. Det er glidende overganger mellom kategoriene verdivurderinger 

(meningsytringer) og faktapåstander. Jo større grad av fakta desto mer bevis kreves.  

 

Eides rolle og de aktuelle handlingene tilsier at han må tåle et skarpt søkelys, herunder 

reaksjoner fra seere. Hensynet til Eide ble også ivaretatt i stor grad, særlig ved at både han 

og sykehuset fikk anledning til å komme til orde ved en rekke anledninger, dog uten at 

saksøker ønsket å benytte seg av denne retten. Det må anses på det rene at de saksøkte ikke 

har utvist noen form for uaktsomhet. 

 

Det har aldri eksistert et rettslig objektivt redaktøransvar for publiseringer på nett.  

Hjemmelen for et objektivt erstatningsansvar for redaktører er nå også bortfalt ved 

endringen av straffeloven og skadeerstatningsloven.  

 

Dersom redaktørene skal kunne holdes erstatningsansvarlig må de ha opptrådt uaktsomt, jf. 

skadeserstatningsloven § 3-6 a. Det er ikke ført bevis for at noen av redaktørene har 

opptrådt uaktsomt verken i forhold til publiseringene på TV 2 nyhetene og på TV2.no.  



 - 9 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Redaktørene har heller ikke opptrådt uaktsomt med hensyn til leserkommentarer i 

tilknytning til artiklene på TV2.no og på TV2s Facebookside. Leserkommentarer på 

TV2.no ble fjernet i 2013, og Eide hadde i forkant ikke klaget på kommentarene som ble 

fjernet. Det var derfor ingen foranledning til å gjøre noe med dem. Hva gjelder 

kommentarer på Facebook ble de først påklaget av Eide ved saksanlegget. Siden det ble 

tvist om utsagnene og disse ikke kan ses uten at de aktivt letes opp, bør ikke TV 2 tvinges 

til å ta stilling til disse før retten har gjort det.  

 

Ingen av de øvrige erstatningshjemler som Eide har vist til kan gi grunnlag for å ilegge 

redaktørene et erstatningsansvar. Verken EMK eller EØS-avtalen inneholder regler som 

pålegger Norge å ha regler om objektivt redaktøransvar. Disse regelsettene kan uansett 

ikke fungere som internrettslige hjemler for straff eller erstatning om de ikke er 

implementert riktig i norsk intern rett.  

 

Det bestrides at det foreligger noe ulovfestet prinsipp om objektivt ansvar for redaktører. 

Dette særskilte ansvaret har tidligere vært lovfestet. Ulovfestede prinsipper oppstår ikke 

ved å være lovfestet. 

 

Uansett om ehandelsloven skulle komme til anvendelse rekker ikke den lenger enn det som 

allerede følger av skadeserstatningsloven. Terskelen for skyld er her høyere enn etter 

skadeserstatningsloven idet det her er et krav om grov uaktsomhet.  

 

Det foreligger etter dette ingen ærekrenkelser, langt mindre noen rettsstridige 

ærekrenkelser, og vilkårene for oppreisning er for øvrig ikke oppfylt verken for 

journalistene, redaktørene eller TV 2 AS. 

 

De erstatningsbeløp som saksøker har nevnt, er uten faktisk og rettslig grunnlag. Det er 

ikke krevd erstatning for økonomisk tap. Dersom vilkårene for oppreisningserstatning 

foreligger, må erstatningsbeløpet settes til null. 

 

De saksøkte nedla etter dette følgende felles påstand:  

 

1. De saksøkte frifinnes. 

2. Per Kristian Eide dømmes til å betale sakens kostnader til TV 2 AS, Olav T. 

Sandnes, Alf Ivar Hildrum, Jan Ove Årsæther, Bård Espen Hansen, Per Niklas 

Lysvåg, Sophie Lund Aaserud, Hanne Taalesen, Jens Christian Nørve og 

Øyvind Brigg. 

 

 

 

 

 

 

 



 - 10 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Rettens vurdering: 

Retten vil først behandle spørsmålet om TV 2s nyhetssendinger og nyhetsartikler på 

TV2.no kan danne grunnlag for oppreisningserstatning.    

 

Rettslig utgangspunkt: 

Saken gjelder krav om oppreisningserstatning for ærekrenkelser, jf. skadeerstatningsloven 

§ 3-6a, som lyder:  

 

"Den som uaktsomt har satt frem en ytring som er egnet til å krenke en annens 

æresfølelse eller omdømme, skal yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for 

tap i fremtidig erverv som retten ut fra den utviste skyld og forholdene ellers finner 

rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke-

økonomisk art som retten finner rimelig. Dersom den krenkede døde mindre enn 15 år 

før krenkelsen etter første ledd fant sted, kan krav om oppreisning settes frem av hans 

nærmeste. 

 

En ærekrenkende ytring medfører ikke ansvar etter første ledd dersom den anses 

berettiget etter en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfrihet. Ved denne 

vurderingen skal det særlig legges vekt på om ytringen hviler på et fyllestgjørende 

faktisk grunnlag, på ytringens grad av krenkelse, og om hensynet til den krenkede er 

tilfredsstillende ivaretatt ved for eksempel adgang til imøtegåelse, om allmenne 

interesser eller andre gode grunner tilsa at den ble satt frem, og om ytreren har vært i 

aktsom god tro med hensyn til de momenter som kan gjøre ytringen berettiget. 

 

Reglene i § 3-6 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende." 

 

Bestemmelsen ble endret ved lov av 19. juni 2015 nr. 65 og tråde i kraft 1. oktober 2015. 

Av forarbeidene til bestemmelsen fremgår at den er ment å videreføre gjeldende rett. 

Første ledd første og andre punktum i § 3-6a viderefører deler av den tidligere 

skadeserstatningslovens § 3-6 uten andre realitetsendringer enn dem som var nødvendige 

som følge av at ærekrenkelser ble avkriminalisert i straffeloven 2005. I merknadene til § 3-

6a i lovforarbeidene, jf. Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) s. 488-489, heter det bl.a.: 

 

"Det er ikke ment å endre dagens rettstilstand. Formålet med bestemmelsen er å gi 

rettsanvenderene bedre veiledning enn den som gis i § 3-6, slik bestemmelsen lyder i 

dag. Behovet for en mer oppdatert bestemmelse skyldes i første rekke den betydelige 

innflytelsen EMK og EMDs praksis har hatt og har på den norske rettstilstanden på 

området, men også at § 3-6 ville ha gitt enda mindre veiledning enn i dag om 

henvisningene til vilkårene for straff for ærekrenkelser ble tatt ut, uten at det ble 

foretatt ytterligere endringer." 

 

Spørsmålet om det foreligger en ærekrenkelse som kan gi grunnlag for 

oppreisningserstatning, reiser tre hovedspørsmål: For det første hvordan det aktuelle 

utsagnet skal tolkes. For det andre om utsagnet er ærekrenkende. For det tredje om 



 - 11 - 16-182092TVI-OTIR/06 

ærekrenkelsen ansees berettiget etter en avveining av de hensyn som begrunner 

ytringsfriheten, jf. § 3-6 a annet ledd (rettsstridsvurdering). 

 

Nærmere om redaktøransvaret i henhold til skadeserstatningsloven   

Det strafferettslige redaktøransvaret er en form for objektivt ansvar. I tidligere straffelov 

(1902) var hjemmelen inntatt i § 431, mens hjemmelen i ny straffelov, som trådte i kraft 1. 

oktober 2015, er inntatt i § 269.   

 

Før lovendringen var det strafferettslige ansvaret for redaktører også knyttet til den 

tidligere erstatningsbestemmelsen i skadeserstatningsloven § 3-6. I bestemmelsen het det at 

den som krenket en annens ære "så fremt han har utvist uaktsomhet eller vilkårene for 

straff ellers er tilstede", også skal betale erstatning. Gjennom henvisning til straff, ble 

redaktørens erstatningsrettslige ansvar tilsvarende det strafferettslige ansvaret etter 

tidligere straffelovs § 431. Ved endringen av straffeloven og skadeerstatningsloven 

forsvant koblingen mellom skadeserstatningsloven og straffeloven. Etter at koblingen 

forsvant gjelder redaktørens kontrollansvar (objektive ansvar) kun straffeansvaret og ikke 

erstatningsansvaret. Etter det retten kan se, er ikke denne endringen nærmere diskutert i 

forarbeidene.   

 

Retten legger til grunn at partene er enige om at hjemmelen for det objektive redaktør- 

ansvaret i skadeserstatningsloven falt bort ved den nevnte lovendringen. Det følger av dette 

at dersom en redaktør skal holdes erstatningsrettslig ansvarlig etter skadeserstatningsloven, 

må vedkommende ha opptrådt uaktsomt, jf. skadeerstatningsloven § 3-6a. Eide har i sitt 

sluttinnlegg anført at samtlige redaktører prinsipalt er ansvarlig på subjektivt grunnlag 

(uaktsomhet). Med unntak av redaksjonssjef Lysvåg ble det ikke under 

hovedforhandlingen nærmere redegjort for hva et slikt grunnlag bygger på i forhold til 

publiseringene på TV 2-nyhetene og TV2.no. Retten legger etter dette til grunn at ingen av 

de saksøkte redaktørene, med unntak av Lysvåg, hadde faktakunnskap om saken i en slik 

grad at de har opptrådt uaktsomt ved publiseringene på TV-nyhetene og på TV2.no i 

relasjon til skadeserstatningsloven § 3-6 a.  

 

Retten vil derfor i det følgende ta utgangspunkt i erstatningssøksmålet som er rettet mot 

Lysvåg, Aaserud, Taalesen og Nørve ved vurderingen av om vilkårene for å idømme 

oppreisningserstatning etter skadeserstatningsloven § 3-6 a er tilstede. Retten vil senere 

komme tilbake til om det er andre rettslige grunnlag som kan gi hjemmel for et 

oppreisningskrav mot de øvrige redaktørene.  

 

Et eventuelt erstatningsansvar for TV 2 AS må forankres i skadeerstatningsloven § 3-6a 

tredje ledd, jf. 3-6 tredje ledd.  

 

Tolkning av publiseringene: 

Eide har vist til at både nyhetsinnslagene og nettartiklene må tolkes isolert, mens de 

saksøkte har vist til at det ved tolkningen skal ses hen til alt TV 2 har publisert om saken 

på nett og på TV-nyhetene i den aktuelle perioden.  



 - 12 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Et særlig spørsmål som her også reiser seg, er om publiseringer som fremkommer i to ulike 

nyhetskanaler, henholdsvis på TV og nett, skal tolkes samlet. Ofte vil disse ulike 

nyhetskanalene nå ut til forskjellige grupper av mennesker. Etter det retten kan se, er ikke 

dette spørsmålet direkte avgjort i rettspraksis.   

 

I en Høyesterettsdom inntatt i Rt. 2002 side 764 (Nordlandsposten), som gjaldt påstand om 

ærekrenkelser fremsatt i en avis, ble følgende uttalt om rammen for tolkningen på side 771:  

 

"Ved tolkningen er det etter min mening nødvendig å se utsagnene i sammenheng 

med reportasjene som helhet, også de utsagn som en enstemmig lagmannsrett ikke 

fant grunnlag for å mortifisere." 

 

I Rt. 2003 side 233 (minnefonddommen) i avsnitt 54, som gjaldt påstand om ærekrenkelser 

fremsatt i nyhetsinnslag på TV 2, ble det uttalt følgende om tolkningen: 

 

"Man kan ikke ved tolkningen begrense seg til en isolert bedømmelse av de påståtte 

ærekrenkende utsagn. Disse må sees i sammenheng med hele den reportasjen de er 

en del av. I en viss utstrekning må det også sees hen til andre reportasjer som 

presseorganet har om vedkommende tema, men det er – for denne sakens 

vedkommende – ikke grunn til på generelt grunnlag å gå nærmere inn på 

problemstillingen."  

 

I Rt. 2014 side 445 (ambulansesjåførsaken), avsnitt 115, som gjaldt påstand om 

ærekrenkelser fremsatt i en avis, ble det slått fast at de aktuelle utsagnene måtte vurderes 

på bakgrunn av avisens samlede dekning av saken.  

 

Slik retten ser det har ikke spørsmålet om rammen for tolkningen betydning for det 

resultatet retten her skal komme frem til, idet det uansett ved den senere 

rettsstridsvurderingen skal ses hen til TV 2s samlede dekning av saken. Som også påpekt i 

Rt. 2014 side 1170 (Avisen Nordland) i avsnitt 90 er det en flytende overgang mellom 

tolkning og rettsstrid. Retten vil derfor i det følgende vurdere hvilket hovedinntrykk 

publiseringene både på TV-nyhetene og TV2.no skapte, og videre om publiseringene sett 

under ett gir uttrykk for et meningsinnhold som samsvarer med de beskyldningene Eide 

har bygget sitt søksmål på.  

 

Eide har vist til at hovedbeskyldningen som rettes mot ham, er at han har utført sterkt 

klanderverdige handlinger som har skadet pasienter. I følge Eide fanger denne 

beskyldningen opp flere ulike tolkningsvarianter av publiseringene. De fire øvrige 

beskyldningene Eide har vist til skal blant annet være med på å danne grunnlaget for 

hovedbeskyldingen. 

 

Siden det er på det rene at beskyldningene ikke er fremsatt i rene ord, må et slikt 

tolkningsresultat i tilfelle måtte bero på en helhetlig vurdering ikke bare av det som er 



 - 13 - 16-182092TVI-OTIR/06 

skrevet og uttalt, men også overskrifter og bildebruk. Utsagnene kan ikke undergis en ren 

ordfortolkning, men må tolkes i lys av hvordan en ordinær TV-seer og nettavisleser vil 

oppfatte utsagnene i den kontekst de er framsatt, jf. minnefonddommen. Selv om det ikke 

må legges noe mer i publiseringene enn det som objektivt vurdert måtte fremgå, kan også 

fremsettelse av insinuasjoner og mistanker rammes av ansvar etter skadeserstatningsloven 

§ 3-6 a.   

 

Retten vil først vurdere alle nyhetsoppslag på TV og på nett i den aktuelle perioden, 

uavhengig av hvilke publiseringer det er anført at den enkelte saksøkte har medvirket til. 

Retten kommer senere tilbake til den enkelte saksøktes konkrete ansvar.  

 

Retten er ikke i tvil om at det ved publiseringene ble reist kritikk mot Eide for hans 

håndtering av pasienter i forbindelse med forskningsprosjektet. Første spørsmål er om 

kritikken av Eide har karakter av å være en beskyldning, og hva det nærmere innholdet av 

hovedbeskyldningen eventuelt er.  

 

Etter rettens syn etterlater publiseringene, sett under ett, et hovedinntrykk hos den 

alminnelige TV-seer/leser av at Eide beskyldes for å ha utført sterkt klanderverdige 

handlinger som har skadet pasienter. Når det gjelder det nærmere innholdet av denne 

beskyldningen vil retten i det følgende gjennomgå de fire øvrige beskyldingene som Eide 

mener fremgår av publiseringene, og som Eide mener bygger opp under denne hoved- 

beskyldingen. 

 

Eide har gjort inngrep i hjernen kun for forskning (beskylding 2)  

I første nyhetssending den 6. desember 2012 ble det uttalt at: "Kirurg tok ut biter av 

hjernen på til sammen 122 pasienter", samtidig som det ble vist bilde og navn av Eide som 

den som hadde tatt alle vevsprøvene. I samme sending uttalte journalist Aaserud at hun 

hadde reist til London for å undersøke hva slags praksis de hadde med å ta vevsprøver av 

hjernen kun for forskning. Deretter fulgte flere intervjuer med utenlandske nevrologer, 

hvor de blant annet uttalte at de ikke ville tatt vevsprøver av hjernen kun for forskning.  

 

Dagen etter, den 7. desember, fulgte det flere nyhetssendinger der flere politikere ble 

intervjuet, og hvor de blant annet uttalte at de var rystet over at det var tatt ut biter av 

hjernen kun for forskning. Opplysningen om at Eide hadde tatt vevsprøver ("biter") av 

hjernen til 122 pasienter fremgikk i minst 18 av TV-innslagene fra den 6. til den  

20. desember. At vevsprøven av de 122 pasientene kun ble gjort for å forske ble uttalt i 

minst ti av disse sendingene. Samtidig med at vevsprøven ble omtalt, ble det vist et bilde 

av en animasjon som skulle fremstille den aktuelle vevsprøvetakingen. Animasjonen viste 

at en nål ble stukket inn i en menneskehjerne. Animasjonen ble vist i totalt 16 TV-innslag 

fra den 6. til den 11. desember. I flere av sendingene ble animasjonen vist flere ganger.  

 

Det ble ikke i noen av nyhetsinnslagene fra den 6. til 20. desember gitt opplysninger om at 

det var andre grunner til at denne gruppen med 122 pasienter var på sykehuset da 

vevsprøven av hjernen ble tatt. Ved at det kun var disse opplysningene som ble gitt om 



 - 14 - 16-182092TVI-OTIR/06 

vevsprøvetakningen, ble det etter rettens syn skapt et inntrykk av at det var gjort inngrep i 

hjernen slik som vist i animasjonen, kun for å ta vevsprøven. En prøve som igjen kun ble 

tatt for å forske.  

 

Spørsmålet er videre om pasienthistoriene som ble presentert om Storo og Stokkan ved 

flere av publiseringene medførte at det likevel ble skapt et annet inntrykk av 

omstendighetene rundt vevsprøvetakingen av pasientene.  

 

I den første nyhetssendingen den 6. desember ble det uttalt følgende: "Da Knut-Johan 

Storo var inne til en rutineundersøkelse tok kirurgen ut vevsprøver av hjernen hans, kun 

for å forske. Nå er han uten språk og ett hundre prosent pleietrengende". Videre fremgår 

det av sendingen at rutineundersøkelsen som Storo skulle til, var for å måle trykket i hodet. 

Hvordan en slik trykkmåling ble foretatt ble det ikke sagt noe om i innslaget.   

 

I den sammenhengen ordet rutineundersøkelse her ble brukt ble det etterlatt et inntrykk av 

at rutine var relatert til Storo. Bruken av ordet undersøkelse ga videre et inntrykk av at det 

Storo skulle gjøre på sykehuset var noe pasienter ofte gjør på et sykehus. Betegnelsen 

rutineundersøkelse gir derfor etter rettens syn ikke et inntrykk av at Storo skulle 

gjennomføre et operativt kirurgisk inngrep. Det fremgår videre i sendingen at Storo skulle 

måle trykket i hodet, men retten legger i denne sammenheng til grunn at det ikke er 

allmennkjent hvordan en trykkmåling av hodet foregår, ei heller at en slik trykkmåling 

forutsetter et operativt inngrep i hjernen.  

 

På den annen side stilte journalisten, under TV-innslagene den 6. og 7. desember Storos 

kone Karin Bordewich spørsmål om Storo hadde sagt ja til at det ble tatt vevsprøver under 

operasjonen. Selv om ordet rutineundersøkelse ikke ga inntrykk av at det skulle skje et 

operativt inngrep, trekker spørsmålstillingen her i retning av at Storo skulle ha et operativt 

inngrep i forbindelse med trykkmålingen av hodet. I samme retning trekker det at det i to 

nettartikler som ble publisert den 6. desember, ble utalt at vevsprøven av Storo ble tatt 

samtidig med at det ble lagt inn en trykkmåler i hodet hans.  

 

I de senere nyhetssendingene som fulgte på TV om Storo, ble det gjentatt at Storo skulle til 

rutineundersøkelse, og at det gjaldt trykkmåling av hodet, uten at ordet operasjon ble nevnt 

eller at det ble sagt noe om hvordan en trykkmåling av hodet ble foretatt. I enkelte av 

sendingene ble det uttalt at Storo bare skulle inn til en rutineundersøkelse. Bruken av ordet 

bare forsterket inntrykket av at rutineundersøkelsen Storo hadde vært på var av 

bagatellmessig karakter.  

 

Til tross for at ordet rutineundersøkelse ble brukt i beskrivelsen av historien til Storo, er 

retten under tvil kommet til at TV-sendingene og nettartiklene samlet etterlot et inntrykk 

av at vevsprøven som ble tatt av Storo skjedde i forbindelse med et annet operativt inngrep 

i hjernen. 

 



 - 15 - 16-182092TVI-OTIR/06 

I den første nyhetssendingen hvor Stokkan ble omtalt, den 7. desember, fremgikk det at 

han fikk en alvorlig hjerneskade som følge av vevsprøven. Tilsvarende som for Storo ble 

det vist til at Stokkan skulle inn til rutineundersøkelse da han ble innlemmet i 

forskningsprosjektet hvor vevsprøven ble tatt, og at vevsprøvene av hjernen kun ble tatt for 

å forske. I flere nyhetssendinger den 8. desember ble det gjentatt at Stokkan hadde fått en 

alvorlig hjerneblødning etter at Eide "tok ut en bit av hjernen hans". De påfølgende dagene 

var det flere nyhetsinnslag om forskningssaken, hvor det ble vist bilde og film av Stokkan 

og Storo, og hvor det samtidig ble uttalt at to av de 122 pasientene Eide hadde tatt ut biter 

av hjernen til hadde fått alvorlig hjerneskade. 

 

I motsetning til Storo ble det for Stokkans del ikke sagt noe om hva rutineundersøkelsen 

besto i, eller under hvilke omstendigheter vevsprøven ble tatt, før i nyhetssendingene den 

19. og 20. desember. Det fremgikk av disse sendingene at Stokkan skulle ha en 

trykkmåling av hjernen da han ble med i forskningsprosjektet. Dette var etter rettens syn 

ikke egnet til å endre det inntrykk som allerede var skapt gjennom en rekke 

nyhetssendinger fra den 7. desember, om at Stokkan hadde gjennomført et inngrep i 

hjernen kun for å ta vevsprøven, som igjen kun ble gjort for forskning.   

 

I en nyhetssending den 11. desember ble det for første gang omtalt hvordan trykkmåling av 

hodet foretas. Headline i sendingen var at OUS opererer inn en trykkmåler i hjernen fem 

ganger oftere enn i Sverige og Danmark. I starten av sendingen ble følgende uttalt:  

 

"Rikshospitalet i Oslo, et av de mest anerkjente sykehusene i Norge. Her foregår det 

avansert forskning. Den siste uken har TV 2- nyhetene fortalt at minst to pasienter 

har blitt alvorlig hjerneskadet etter at det har blitt tatt ut vevsprøver av hjernen for å 

forske. Men det er ikke den eneste prosedyren på sykehuset som er omstridt".  

 

Deretter ble det omtalt hvordan en trykkmåling foregår ved at det ble boret et hull i 

hodeskallen til pasienten. Samtidig ble det vist et animasjonsbilde av hvordan en ledning 

fra en datamaskin ble koblet til hjernen. I nyhetssendingene den 17. og 20. desember ble 

det vist til den samme animasjonen uten at det ble forklart noe om hvordan trykkmålingen 

rent faktisk foregikk. Det som her blant annet ble uttalt, var at det var Eides firma som 

solgte utstyr til en slik hjernetrykksmåling. 

 

Slik retten ser det, medførte ikke omtalen av Storo, eller den senere beskrivelsen av 

hvordan trykkmålinger ble foretatt, at det ble gitt et annet inntrykk av omstendighetene 

rundt vevsprøvetakingen for pasientene i forskningsprosjektet. Det vises her til at det 

hverken under innslagene om Storo eller da metoden for trykkmålinger ble presentert, ble 

vist til at pasientene i forskningsprosjektet var inne på sykehuset for en tilsvarende 

trykkmåling eller operativt inngrep i hjernen.    

 

Retten går deretter over til å vurdere om nettartiklene som ble publisert om saken, 

medførte at det likevel ble etterlatt et inntrykk av at vevsprøvene som ble tatt i 



 - 16 - 16-182092TVI-OTIR/06 

forskningsprosjektet, ble tatt samtidig med et planlagt operativt inngrep i hjernen til 

pasientene. 

 

I de første nettartiklene som ble publisert fremkom det, i motsetning til i TV-sendingene, at 

pasientene som var med i forskningsprosjektet skulle gjennom et planlagt inngrep i 

hjernen, og at det var i denne forbindelse det ble tatt vevsprøver av hjernen.  

 

Den første artikkelen som ble publisert på TV2.no den 6. desember hadde følgende 

overskrift: "Fjernet biter av hjernen til pasienter og forskningsprosjekt førte til alvorlige 

hjerneskader." Videre i ingressen het det: " Karins mann var inne til en 

rutineundersøkelse. Det ødela livet hans. Nå er prosjektet stoppet". Sist i artikkelen ble 

følgende sitat fra forskningsdirektør ved OUS Erlend Smeland inntatt: "Dette er en stor 

studie med over 100 pasienter. I forbindelse med hjerne operasjoner – som også ellers 

skulle ha blitt foretatt – så har man da tatt en prøve av hjernevev".  

 

Senere samme dag ble det i en ny nettartikkel linket til en redegjørelse fra OUS, hvor det i 

selve linken fremgikk følgende: " I en redegjørelse torsdag kveld skriver OUS at 

pasientene var informert om risiko forbundet med prosjektet." I selve redegjørelsen fra 

OUS, sto det blant annet at vevsprøvene var tatt under operative inngrep i hjernen som 

allerede var planlagt i behandlings - og diagnostikkøyemed. Det ble linket til denne 

redegjørelsen fra OUS i flere av nettartiklene som ble publisert i de påfølgende dagene.  

  

I en nettartikkel publisert den 7. desember kl. 16.45 med overskriften: " OUS om skandale- 

-prosjektet: - Prøven gir minimal tilleggsskade. Oslo universitetssykehus erkjenner at 

hjerneforskning medfører risiko for pasientene.", ble det i siste del av artikkelen innatt 

følgende uttalelse fra Eide: "Det er viktig å understreke at disse er tatt under operative 

inngrep i hjernen som allerede var planlagt i behandling og diagnostikkøyemed. Det er 

ikke gjort inngrep kun for å ta prøver til bruk i forskning." 

 

Etter rettens syn var ikke disse artiklene egnet til å endre det inntrykk som ble skapt i 

nyhetssendingene på TV om vevsprøvetakingen av pasientene i forskningsprosjektet. Kun 

to av de i alt 16 nettartiklene som ble publisert om forskningssaken i perioden 6. til 19. 

desember, inneholdt opplysninger direkte i teksten om at vevsprøvene ble tatt i forbindelse 

med et planlagt operativt inngrep i hjernen. I de nevnte artiklene ble ikke opplysningene 

fremhevet i teksten på en måte som i særlig grad kunne fange leseren, eksempelvis ved 

bruk av overskrifter eller ingresser. At det i flere nettartikler ble linket til en redegjørelse 

fra sykehuset, hvor det var uttalt at vevsprøven ble tatt i forbindelse med et planlagt 

operativt inngrep i hjernen, var heller ikke egnet til å endre det inntrykket som var skapt i 

TV-sendingene. Det vises i denne sammenheng til at det i selve linken i artikkelen, ikke sto 

noe om i hvilken forbindelse vevsprøven ble tatt, kun at OUS hevdet at pasientene var 

orientert om risiko ved forskningsprosjektet. Leserne fikk således ingen særlig oppfordring 

til å gå inn på linken for å finne ut av under hvilke omstendigheter vevsprøven ble tatt.   

 



 - 17 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Beskyldingene som ble rettet mot Eide ble de første dagene forsterket av at det verken i de 

første nyhetssendingene eller på TV2.no ble opplyst at forskningsprosjektet var vurdert og 

godkjent av REC. Dette kom først indirekte fram i det sjette nyhetsinnslaget om saken den 

7. desember under et intervju med etikkprofessor Jan Helge Solbakk. Samme intervju ble 

gjengitt i den syvende nettartikkelen om saken som ble publisert den 7. desember. Dagen 

før ble det i en nettartikkel linket til redegjørelsen fra OUS, hvor det fremgikk at prosjektet 

var godkjent.  

 

Daværende leder for Stortinget helse - og omsorgskomite Bent Høie, uttalte under et 

intervju med TV2 den 7. desember, at man måtte finne svar på om dette var et godkjent 

prosjekt og hvem som hadde godkjent det. Denne uttalelsen forsterket det inntrykket som 

ble skapt de første dagene av at forskningsprosjektet kanskje ikke hadde den nødvendige 

godkjenning fra myndighetene.  

 

Oppsummeringsvis er retten kommet til at det ble skapt et inntrykk av at Eide hadde gjort 

inngrep i hjernen til pasientene i forskningsprosjektet kun for å forske. 

 

Pasientene ble fremstilt som friske mennesker som skulle til rutineundersøkelse 

(beskyldning 2) 

Det er verken i nyhetsinnslagene eller nettartiklene uttalt at pasientene som var med i 

forskningsprosjektet var friske. Spørsmålet er likevel om TV 2s publiseringer etterlot et 

inntrykk av at deltakerne i forskningsprosjektet var friske.  

 

Som nevnt fremgikk det ikke av nyhetssendingene om det var andre grunner til at 

pasientene i forskningsprosjektet var på sykehuset da vevsprøven ble tatt. På den annen 

side ble deltakerne i forskningsprosjektet konsekvent omtalt som pasienter. Bruken av 

betegnelsen pasient var på en side egnet til å etterlate et inntrykk av at de som var med på 

forskningen ikke var friske. På den annen side vil enhver som er inne på et sykehus, 

uansett om det gjelder en stor eller liten utreding eller behandling bli omtalt som pasienter i 

relasjon til sykehuset.  

 

Den eneste gangen det fremkom opplysninger om pasientenes helsesituasjon i TV-

sendingene var i det første TV-innslaget den 6. desember, hvor forskningsdirektør ved 

OUS, Erlend Smeland uttalte følgende i et intervju: "I og med at dette er pasienter med 

potensiell hjernelidelse…". Det samme intervjuet ble også sendt morgenen etter i en 

nyhetssending den 7. desember. Et sitat fra Smeland ble også publisert i den første 

nettartikkelen om saken den 6. desember hvor det fremgikk at vevsprøvene var tatt i 

forbindelse med planlagte hjerneoperasjoner. Isolert sett etterlot uttalelsene fra Smeland et 

inntrykk av at pasientene i prosjektet hadde en sykdom knyttet til hjernen.  

 

Videre ble det i en nettartikkel publisert den 7. desember under hovedoverskriften: "OUS 

om skandaleprosjektet: Prøven gir minimal tilleggsskade Oslo universitetssykehus 

erkjenner at hjerneforskning medfører risiko for pasientene", sist i artikkelen under 

overskriften: "Studie stanset", var det inntatt følgende:  



 - 18 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

"Forskningsprosjektet er rettet mot personer med forhøyet trykk i hjernen eller 

voksenhydrocephalus, bedre kjent som vannhode. Ifølge sykehuset er dette en økende 

pasientgruppe, og dagens behandlingsmetoder gir dårlig prognose. Sykdommen kan 

medføre invaliditet eller død. « ... vevsprøven gir en minimal tilleggsskade», skriver 

sykehuset på sine nettsteder når de sammenligner med tilsvarende operasjoner der 

det ikke tas denne typen prøver. Det ligger mye viktig kompetanse i miljøet som 

gjennomfører denne studien og det er et stort behov for mer kunnskap rundt disse 

sykdommene, sier forskningsdirektør Erlend Smeland."  

 

Som nevnt over ble det også i flere nettartikler linket til redegjørelsen fra OUS, hvor det 

fremgikk at pasientgruppen i forskingsprosjektet hadde en alvorlig hjernesykdom. 

 

Utover dette ble det ikke i de resterende 14 nettartiklene eller i de øvrige 31 

nyhetssendingene om forskningssaken fram til 20. desember, gitt opplysninger om 

helsesituasjonen til pasientene som hadde deltatt i forskningsprosjekt. Sett hen til det 

begrensede omfang og form som opplysningene fra Smeland fremkom i, ble det etter 

rettens syn ikke etterlatt et inntrykk av at pasientene i forskningsprosjektet var alvorlig 

syke. Linken som ble gjort til OUS sin redegjørelse om forskingsprosjektet endret heller 

ikke dette. 

 

Etter rettens syn etterlot TV-sendingene og nettartiklene om Stokkan et inntrykk av en 

relativt frisk eldre mann. Hans sønn Bård Stokkan uttalte i den først nyhetssendingen den 

7. desember følgende om farens situasjon før vevsprøven ble tatt: "Pappa var førstemann 

opp her i huset, kokte kaffe, sommer/høst satte seg utpå terrassen. Så han var i daglig 

virke." Samtidig ble det vist et bilde av Stokkan hvor han fremsto som en eldre smilende 

mann. Samme sitat fra sønnen ble inntatt i første nettartikkel om Stokkan den 7. desember. 

At det ved flere av TV-innslagene og nettartiklene om Stokkan ble uttalt at han "bare 

skulle inn til rutineundersøkelse", var også med på å forsterke inntrykket av at Stokkan var 

en eldre mann, uten alvorlige helseplager før vevsprøven ble tatt. Det var som nevnt først i 

nyhetssendinger den 19. og 20. desember at det ble uttalt at Stokkan skulle ha en 

trykkmåling av hjernen da vevsprøven ble tatt.    

 

Om Storos helsesituasjon, før vevsprøvetakingen, ble følgende uttalt i den første TV-

sendingen og nettartikkelen om ham den 6. desember: "Knut hadde slitt med hodepine og 

dårlig balanse. Det var foreløpig ikke snakk om noen behandling.". Som nevnt over 

fremgikk det av samme nyhetssending og nettartikkel at Storo skulle på sykehuset for å 

måle trykket i hodet. Tilsvarende som for Stokkan ble det ved flere av TV- innslagene og 

nettartiklene som omhandlet Storo uttalt at han skulle til rutineundersøkelse, og flere 

ganger med tilføyelsen av ordet bare. Til tross for at det fremgikk at Storo skulle måle 

trykket i hodet ble det etter rettens syn skapt et inntrykk av at Storos helsemessige plager 

ikke var av alvorlig karakter.   

 



 - 19 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Selv om begrepet rutineundersøkelse bare ble brukt i relasjon til Storo og Stokkan, bidro 

deres pasienthistorier likevel til å etterlate et inntrykk av at pasientene som var med i 

forskningsprosjektet ikke var alvorlig syke.  

 

Daværende pasientombud Knut Fredrik Thorne uttalte i en studiodebatt på TV-nyhetene 

den 7. desember: " Nei det er klart jeg reagerer på det som her fremkommer. Her er det 

pasienter som da har blitt alvorlig skadet. Det er forsket på hjernen deres, friske hjerner. 

Det er tatt prøver uten noen medisinsk begrunnelse for å ta disse prøvene. Så det er klart 

at dette er rystende å se." Thornes uttalelse om at det var friske hjerner det ble forsket på, 

ble ikke korrigert av TV 2 verken under eller etter sendingen. Innslaget var derfor egnet til 

å forsterke inntrykket av at pasientene ikke var alvorlig syke.  

 

Oppsummeringsvis er retten kommet til at det ikke ble etterlatt et inntrykk av at pasientene 

i forskningsprosjektet var friske, men at de helsemessige plagene de hadde ikke var av 

alvorlig karakter. Tilsvarende inntrykk ble skapt rundt Storos og Stokkans helsemessige 

situasjon før vevsprøvetakingen. 

 

Eide la Storo i koma og ødela livet hans (beskylding 3)  

Som nevnt over, ble det i flere av TV-innslagene og nettartiklene om Storo vist til at han 

som følge av vevsprøven fikk en hjerneblødning som igjen ga ham en alvorlig hjerneskade. 

Han ble beskrevet som fullstendig pleietrengende ved at han hadde mistet språket, fikk mat 

intravenøst og måtte ha hjelp til alt. Samtidig ble det under de fleste nyhetsinnslagene om 

ham vist et filmopptak hvor han lå i en sykeseng og jamret seg, og hvor han fremsto som 

relativt kontaktløs. Slik retten har oppfattet det, er det ikke bestridt av de saksøkte at det 

ved publiseringene om Storo var ment å belyse at hans situasjon på pleiehjemmet i 

desember 2012 skyldtes vevsprøven og hjerneblødningen tidligere samme år.  

 

Både i et TV-innslag den 8. desember og i en nettartikkel den 6. desember, ble det uttalt at 

det var vevsprøven som "ødela livet til Storo". Eides navn og bilde ble vist ved de samme 

publiseringene, samtidig som det ble uttalt at det var Eide som hadde tatt alle vevsprøvene. 

På bakgrunn av denne fremstillingen ble det skapt et inntrykk av at Eide ble beskyldt for å 

ha ødelagt livet til Storo ved å ta en vevsprøve av hjernen hans.  

 

Beskyldningen om at Eide hadde ødelagt livet til Storo, ble forsterket av at det i TV-

sendingene den 6. og 7. desember ble etterlatt et inntrykk av at det var usikkert om Storo 

hadde vært kjent med at det ble tatt en vevsprøve av hjernen hans. I det nevnte TV-

innslaget spurte journalist Aaserud Storos kone Bordewich om Storo var klar over at det 

skulle tas en vevsprøve av hodet hans. Bordewich svarte da følgende: "Nei, det har det ikke 

vært snakk om som jeg vet. Nei". Denne delen av intervjuet med Bordewich ble gjengitt i 

en nettartikkel publisert den 6. desember kl. 21.39.  

 

Retten kan ikke se at dette inntrykket ble svekket av at Aaserud senere i de to samme TV-

innslagene stilte forskningsdirektør Smeland spørsmål om han var sikker på at alle de 122 

pasientene hadde vært fullstendig klar over hvilken risiko de løp når de sa ja til å bli med i 



 - 20 - 16-182092TVI-OTIR/06 

forskningsprosjektet. Storo ble ikke nevnt i det etterfølgende intervjuet med Smeland, og 

det ble derfor ikke skapt et inntrykk av at det var feil det Storos kone uttrykte tidligere i 

nyhetssendingen.  

 

At det i en nettartikkel publisert den 6. desember kl. 23.45 ble linket til OUS sin 

hjemmeside, hvor det i linken fremgikk at OUS hevdet at pasientene var informert om 

risiko ved prosjektet, endret heller ikke det inntrykket som ble skapt ved intervjuet av 

Storos kone. Linken fremsto som en henvisning til et partsinnlegg fra OUS, og var ikke 

egnet til å veie opp det inntrykk som allerede var skapt om Storos eventuelt manglende 

kunnskap om vevsprøven. Det vises i denne sammenheng til at det i den samme 

nettartikkelen fra TV 2s side ble hevdet at påstanden fra OUS var stikk i strid med det 

Storos kone hevdet.  

 

I en nyhetssending den 8. desember uttalte nyhetsoppleseren at advokat Geir Lippestad 

hevdet at det var etisk problematisk at det var tatt hjerneprøver uten at pasienten hadde fått 

vite om det. Det samme ble gjentatt av en annen nyhetsoppleser under et nytt nyhetsinnslag 

samme morgen. I en nettartikkel publisert samme dag fremgikk det også at Lippestad 

mente det var etisk problematisk at det var tatt hjerneprøver uten at pasientene viste om 

det. Disse uttalelsene forsterket det inntrykket som ble skapt om at det var usikkert om 

Storo hadde vært klar over at det ble tatt en vevsprøve av hodet hans. 

 

Når det innledningsvis som her både via TV og nett ble skapt et inntrykk av at det var 

usikkert om Storo hadde vært klar over at vevsprøven ble tatt, må det for at dette 

inntrykket ikke skal kunne feste seg hos den alminnelige TV-seer/nettleser, gå klart fram 

ved de senere publiseringene at førsteinntrykket som ble skapt om Storo, var feil. Dette 

gjelder i særlig grad når det som her ble skapt et inntrykk ved bruk av sterke dramaturgiske 

virkemidler, hvor det blant annet ble vist en film av Storo mens han lå og stønnet i en 

sykeseng, mens en sterkt preget ektefelle satt ved siden av. 

 

Selv om dekningen av saken etter hvert dreiet fokus over på blant annet innholdet i 

samtykkeskjemaene, og om risikoen ved vevsprøven ble kommunisert til pasientene eller 

ikke, ble det ikke på noe tidspunkt i de senere publiseringene uttalt at påstanden om at 

Storo kanskje ikke viste at det ble tatt en vevsprøve av ham, var feil.    

 

Retten har etter dette kommet til at publiseringene etterlot et inntrykk av at Storo som følge 

av vevsprøven hadde fått en alvorlig hjerneskade som gjorde at han var blitt fullstendig 

pleietrengende, og at det var usikkert om han hadde samtykket til at vevsprøven ble tatt. 

Videre at Eide kunne klandres for dette hadde skjedd.  

 

Eide påførte Stokkan en alvorlig hjerneskade så han havnet i rullestol og aldri kom tilbake 

fra sykehjemmet (beskyldning 4)  

Som nevnt over, fremgikk det i både nyhetsinnslagene og nettartiklene om Stokkan at han 

som følge av vevsprøven hadde fått en alvorlig hjerneskade, og at han før vevsprøven 

hadde vært en relativt oppegående eldre mann uten alvorlige helseplager. Sønnen Bård 



 - 21 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Stokkan ble i en nyhetssending og i en nettartikkel den 7. desember sitert på følgende 

uttalelse: "..Som sagt, pappa sitter jo nå med hjerneskade på Bråseth og vi har mistet store 

deler av vår pappa." Og videre: "han var oppegående den 25. mars og nå sitter han i 

rullestol". Retten har forstått det slik at de saksøkte ikke har bestridt at publiseringene 

mente å formidle at Stokkans situasjon i desember 2012 skyldes vevsprøven og 

hjerneblødningen.   

 

Eide ble fremstilt med navn og bilde både på TV og nett i forbindelse med de 

publiseringene som omhandlet Stokkan, og det framgikk klart at det var Eide som hadde 

tatt vevsprøven av Stokkan i forbindelse med forskningsprosjektet. Både i TV-innslagene 

og i nettartiklene ble Bård Stokkan foreholdt at Eide i en redegjørelse til Helsetilsynet 

hadde uttalt at hans far hadde kommet seg godt etter komplikasjonene. Bård Stokkan ble 

deretter sitert på følgende: "Pasienten har i forløpet kommet seg godt?! Han har jo ikke 

kommet seg godt når han var oppegående den 25. mars og nå sitter han i rullestol. Han 

har en hjerneskade, han har ikke kommet seg godt sier Bård opprørt. " 

 

Basert på dette ble det skapt et inntrykk av at vevsprøven som Eide hadde tatt, hadde ført 

til at Storo i desember 2012 hadde en hjerneskade som igjen hadde ført til at han ble 

sittende i rullestol. Beskyldningen mot Eide ble forsterket av at det ble etterlatt et inntrykk 

av at Eide kom med feil- /misvisende opplysninger da han i sin redegjørelse til 

Helsetilsynet uttalte at Stokkan hadde kommet seg fint etter komplikasjonene.   

 

Eide drepte kanskje Nyhus (beskyldning 5) 

I den første nettartikkelen den 6. desember fremgikk det følgende:  

 

"TV 2 kjenner historiene til tre av pasientene. For ingen av disse pasientene var 

vevsprøven en del av behandlingen eller utredningen, det var kun til forskning. To av 

dem ble påført hjerneblødning og store skader som følge av vevsprøven. Den siste 

pasienten er død, men det er uklart om det kan settes i sammenheng med 

vevsprøven". 

 

Samme teksten ble inntatt i ni påfølgende nettartikler om forskningssaken fram til og med 

den 20. desember. Opplysningene var da inntatt i en faktaboks på første side i nettartiklene. 

Utover dette ble det ikke gitt noen opplysninger om den avdøde pasienten. Det fremgikk 

ingen opplysninger om denne pasienten under nyhetssendingene. 

 

Etter rettens syn ble det ved publiseringene på TV2.no skapt en mistanke om at det kunne 

være en sammenheng mellom vevsprøven og dødsfallet til en pasient. At det samtidig, uten 

forbehold, ble uttalt at vevsprøven hadde medført store skader på to andre pasienter, var 

med på å underbygge en slik mistanke. I de aktuelle publiseringene fremgikk det klart at 

det var Eide som hadde tatt alle vevsprøvene, og det ble derfor etablert en mistanke om at 

det var Eides handlinger som kunne ha ført til at en pasient døde. Det er, slik retten ser det, 

ikke naturlig å forstå uttalelsene slik at Eide kanskje drepte en pasient, men det ble likevel 



 - 22 - 16-182092TVI-OTIR/06 

skapt et inntrykk av at det var en mulighet for at Eide kunne bebreides for at en av 

pasientene døde.   

 

Oppsummering: 

Som nevnt over, er retten kommet til at publiseringene samlet sett etterlot et hovedinntrykk 

av at Eide ble beskyldt for å ha utført sterkt klanderverdige handlinger som hadde skadet 

pasienter. I dette lå beskyldninger om at Eide hadde gjort inngrep i hjernen til pasienter 

kun for forskning. Videre at han ved disse inngrepene ødela livet til Storo og påførte 

Stokkan en alvorlig hjerneskade så han havnet i rullestol. Videre ble det skapt, en mistanke 

om at en pasient døde som følge av vevsprøven, og at Eide kanskje kunne bebreides for 

dette.   

 

Det er etter rettens syn ikke tvilsomt at disse beskyldningene var egnet til å krenke Eides 

æresfølelse og omdømme, jf. skadeserstatningsloven § 3-6 a første ledd.  

 

De enkelte saksøktes medvirkning til publiseringene: 

 

Lysvåg  

Retten har kommet til at Lysvåg har medvirket til publisering av alt TV 2 publiserte om 

forskningssaken på TV 2- nyhetene og på TV2.no i den aktuelle perioden saken gjelder. 

Dette utgjorde totalt 32 nyhetsinnslag på TV og 16 artikler på TV2. no. Flere av artiklene 

om saken på TV2.no ble også publisert på TV 2s Facebookside. Retten har i denne 

sammenheng lagt til grunn at Lysvåg på det aktuelle tidspunktet var redaksjonssjef for 

innenriksavdelingen i TV 2 som jobbet med forskningssaken, og videre at han hadde 

redaktøransvar for det som ble publisert fra denne avdelingen. Han forklarte i retten at han 

ledet journalistenes arbeid med forskningssaken, og at han i den forbindelse var aktivt med 

i den undersøkelsesfasen som foregikk før publiseringene.  

 

Retten har kommet til at Lysvåg som følge av sin medvirkning til TV2 s publiseringer om 

forskningssaken, også har medvirket til fremsettelse av samtlige av de ærekrenkende 

beskyldningene som er gjengitt over.  

 

Beskyldningen om at Eide hadde utført sterkt klanderverdige handlinger som hadde skadet 

pasienter, og at han har gjort inngrep i hjernen til pasienter kun for forskning, ble fremsatt i 

27 av nyhetsinnslagene og i 14 artikler på TV2.no. Beskyldningen i tilknytning til Storo 

ble fremsatt i 23 av nyhetssendingene og i 15 av artiklene på TV2.no. Beskyldningen i 

tilknytting til Stokkan ble fremsatt i 10 av nyhetssendingene og i 8 av artiklene på TV2.no. 

Beskyldingen knyttet til en pasients død fremkom i 10 av nettartiklene på TV2.no.  

 

Aaserud 

Retten har kommet til at Aaserud fremsatte, eller medvirket til fremsettelse av, samtlige av 

de ærekrenkende beskyldningene som er gjengitt over. Aaserud var med på til sammen syv 

nyhetsinnslag og ni artikler på TV2.no om forskningssaken i perioden saken gjelder.  

 



 - 23 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Beskyldningen om at Eide hadde utført sterkt klanderverdige handlinger som hadde skadet 

pasienter, at han har gjort inngrep i hjernen til pasienter kun for forskning, og beskyldingen 

i tilknytning til Storo, fremkom i nyhetsinnslag Aaserud medvirket til den 6., 7., 10., 12. og 

13. desember. Den 7. desember var det totalt tre innslag som fremsatte disse 

beskyldningene. Videre fremkom de tre beskyldningene i ulike nettartikler publisert den  

6., 7., 8., 10., 11., 12., 19. og 20. desember.  

 

I ett av nyhetsinnslagene den 7. desember og i nyhetsinnslagene den 10., 12., og 13., 

desember fremkom i tillegg beskyldningen knyttet til Stokkan. Denne beskyldningen 

fremkom også i nettartiklene hun medvirket til den 7., 8., 11., 12., og 19. desember. 

Beskyldingen knyttet til en pasients død fremkom i de nettartiklene hun medvirket til 6. og 

7. desember. 

 

Taalesen  

Retten har kommet til at Taalesen fremsatte eller medvirket til fremsettelse av samtlige av 

de ærekrenkende beskyldningene som er gjengitt over. Taalesen var med på tilsammen syv 

nyhetsinnslag og 10 artikler på TV2.no om forskningssaken i den perioden saken gjelder.  

 

Beskyldningene om at Eide hadde utført sterkt klanderverdige handlinger som har skadet 

pasienter og at han hadde gjort inngrep i hjernen til pasienter kun for forskning fremkom i 

nyhetssendinger Taalesen medvirket til den 6., 7., 8., 11. og 20. desember. De samme 

beskyldningene fremkom i ulike artikler hun medvirket til på TV2.no den 6., 7., 8., 11., 

17., 19. og 20. desember.  

 

Beskyldningen i tilknytning til Storo fremkom i nyhetssendingene 7., 8. og 20. desember, 

og i nettartikler Taalesen medvirket til den 6., 7., 8., 11., 19. og 20. desember. 

Beskyldingen i tilknytning til Stokkan fremkom i nyhetssendinger hun medvirket til den 7. 

og 8. desember og i artiklene hun medvirket til den 7., 8., 11, 1.7, 19. og 20. desember. I 

artiklene publisert den 6., 7., 8., 11., 19. og 20. desember fremkom også beskyldningen om 

at det var en mulighet for at en pasient døde som følge av vevsprøven og at Eide kunne 

bebreides for dette.  

 

Nørve  

Retten har kommet til at Nørve fremsatte eller medvirket til fremsettelse av, samtlige av de 

ærekrenkende beskyldningene som er gjengitt over. Nørve medvirket i åtte nyhetsinnslag 

og fem artikler på TV2.no om forskningssaken i den perioden saken gjelder.  

 

Beskyldningene om at Eide hadde utført sterkt klanderverdige handlinger som har skadet 

pasienter, og beskyldningen i tilknytning til Storo og Stokkan fremkom i ulike 

nyhetsinnslag som Nørve medvirket til den 7., 8., 19. og 20. desember. De samme 

beskyldningene framkom i nettartikler han medvirket til 7., 8. og 19. desember.  

 

Beskyldningen om at Eide hadde gjort inngrep i hjernen til pasienter kun for forskning 

fremkom også i nyhetssendingene 7., 8. og 20. desember, og videre i artiklene publisert  



 - 24 - 16-182092TVI-OTIR/06 

7. og 8. desember. Beskyldningen om at det var en mulighet for at en pasient døde som 

følge av vevsprøven, og at Eide kunne bebreides for dette, fremkom i artikler Nørve 

medvirket til den 7., 8. og 19. desember.   

 

Rettsstridsvurderingen (skadeserstatningsloven § 3-6 a annet ledd)  

 

Rettslig utgangspunkt: 

Hvorvidt oppreisningserstatning kan idømmes, beror på om utsagnene var rettsstridige, 

eller som det fremgår i § 3-6 a annet ledd: "En ærekrenkende ytring medfører ikke ansvar 

etter første ledd dersom den ansees berettiget etter en avveining av de hensyn som 

begrunner ytringsfriheten." 

 

Retten legger til grunn at skadeerstatningsloven § 3-6 a andre ledd har tatt sikte på å 

klargjøre den avveining som tidligere ble foretatt etter skadeerstatningsloven § 3-6 med 

hensyn til når en beskyldning etter omstendighetene var rettsstridig. Det skal ved 

anvendelsen av bestemmelsens annet ledd derfor legges vekt på tidligere rettspraksis 

knyttet til innholdet av rettsstridsvurderingen. Høyesterett har i dom inntatt i Rt. 2015 s. 

746 avsnitt 58 også uttalt at andre ledd i den nye § 3-6 a gir god veiledning også for 

forståelsen av gjeldende rett før bestemmelsen trådte i kraft.  

 

Ved vurderingen av om det er grunnlag for erstatning etter § 3-6 a annet ledd skal det 

foretas en bred vurdering hvor det skal ses hen til Den europeiske 

menneskerettskonvensjon (EMK) artiklene 8 og 10 og domstolspraksis tilknyttet 

forståelsen av disse rettighetene. I ambulansesjåførdommen avsnitt 101 til 105 ble følgende 

uttalt: 

 

"(101) Idømmelse av oppreisning regnes klart som et inngrep i ytringsfriheten etter 

EMK artikkel 10. I norsk rett vurderes forholdet til EMK som et ledd i 

rettsstridsvurderingen. Dette innebærer at EMDs og Høyesteretts praksis i tilknytning 

til dette spørsmålet er de primære rettskilder når man skal ta stilling til hvilke 

ærekrenkende utsagn som er omfattet av ytringsfriheten, jf. EMK artikkel 10 og 

menneskerettsloven § 2 nr. 1, jf. § 3. 

 

(102) EMK artikkel 10 nr. 1 fastslår at '[e]veryone has the right to freedom of 

expression'. Etter artikkel 10 nr. 2 kan statene begrense denne retten for å beskytte 

'the reputation or rights of others'. Dersom inngrepet skal være konvensjonsmessig, 

må det være foreskrevet i lov, og være nødvendig i et demokratisk samfunn, jf. 

Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) side 161 og Rt. 2005 side 1677 avsnitt 63. 

 

(103) Ikke bare ytringsfriheten er vernet av EMK. Etter artikkel 8 er også den 

enkeltes ære vernet. Disse to menneskerettighetene må derfor balanseres mot 

hverandre. Om denne avveiningen heter det i dommen Delfi mot Estland av 10. 

oktober 2013(EMD -2009 64569) avsnitt 81: "When examining the necessity of an 

interference in a democratic society in the interests of the 'protection of the reputation 



 - 25 - 16-182092TVI-OTIR/06 

or rights of others', the Court may be required to verify whether the domestic 

authorities struck a fair balance when protecting two values guaranteed by the 

Convention which may come into conflict with each other in certain cases, namely, 

on the one hand, freedom of expression protected by Article 10 and, on the other, the 

right to respect for private life enshrined in Article 8.." 

 

(104) I Rt. 2003 side 928 Tønsberg Blad AS har Høyesterett i avsnitt 44 uttalt seg 

generelt om hvilke momenter som er relevante i rettsstridsvurderingen. Dommen er 

avsagt under dissens (4-1), men det var ikke uenighet om de generelle kriteriene. På 

vegne av flertallet uttaler førstvoterende: " … ved den konkrete avveiningen må 

foretas en vurdering etter flere kriterier. Av disse finner jeg grunn til å fremheve 

graden av allmenn interesse, beskyldningens karakter, derunder om beskyldningen 

klassifiseres som 'value judgment' eller 'factual statement', om den retter seg mot 

offentlig person eller privatperson, samt graden av aktsomhet, derunder om og 

eventuelt i hvilken utstrekning media på publiseringstidspunktet hadde holdepunkter 

i faktum for at påstanden var sann. Generelt vil ytringen ha et sterkt vern dersom den 

gjelder forhold av allmenn interesse, verdivurderinger, videreformidling, offentlig 

person, og det foreligger sterke holdepunkter for at påstanden var sann. Motsatt: 

Gjelder saken beskjeden allmenn interesse, faktapåstander, egen fremsettelse, 

privatperson, og det foreligger svake holdepunkter for at påstanden var sann, har 

ytringen et mindre sterkt vern."  

 

(105) Dommen ble påklaget til EMD som ved dom 1. mars 2007 kom til at den 

innebar en krenkelse av EMK artikkel 10 nr. 1. EMD hadde imidlertid ingen 

innvendinger mot de vurderingskriterier Høyesterett hadde oppstilt. I Rt 2003 -928 

Tønsberg Blad AS 

 

Pressens frihet til å skrive om saker av offentlig interesse forutsetter imidlertid at den 

opptrer profesjonelt, redelig og i god tro -- "professionally and in good faith", jf. blant 

annet EMDs dom i saken Ziembiñski mot Polen, 24. juli 2012, avsnitt 53. Dette er utdypet 

slik i EMDs dom i saken Axel Springer AG mot Tyskland avsnitt 93:  

 

"The way in which the information was obtained and its veracity are also important 

factors. Indeed, the Court has held that the safeguard afforded by Article 10 to 

journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to the 

proviso that they are acting in good faith and on an accurate factual basis and provide 

'reliable and precise' information in accordance with the ethics of journalism (see, for 

example, Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I; 

Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78; and Stoll v. Switzerland [GC], no 

69698/01, § 103, ECHR 2007-V)." 

 

Det er likevel slik at det i pressens dekning er rom for overdrivelser og feilskjær i det som 

formidles. Det vises her til minnefonddommen som i avsnitt 85 har uttrykt dette på 



 - 26 - 16-182092TVI-OTIR/06 

følgende vis: 

 

"Det fremgår av EMD-praksis at også en aggressiv og polemisk tone i reportasjene er 

vernet av ytringsfriheten. Og også visse overdrivelser og feilskjær godtas. Det gjelder 

en grense for hva som her aksepteres, men jeg kan ikke se at denne grensen i dette 

tilfelle er overskredet."  

 

Det vil kunne ha vesentlig betydning for rettsstridsvurderingen om utsagnene det gjelder 

må kategoriseres som videreformidling eller egenfremsettelse, og om det er tale om såkalte 

faktapåstander (statements of facts) eller verdivurderinger (value judgments). I Lingens 

mot Østerrike (dom 8. juli 1986) uttalte EMD følgende om skillet i avsnitt 46:  

 

"The existence of facts can be demonstrated, whereas the truth of value judgments is 

not susceptible of proof."  

  

Verdivurderinger nyter gjennomgående sterkere vern enn faktapåstander, men likevel slik 

at også verdivurderinger må ha et tilstrekkelig grunnlag i faktum dersom de ikke skal bli 

ansett som overdrevne, og dermed kunne berettige inngrep i ytringsfriheten. Det fremgår 

av ambulansesjåførdommen at det kan være glidende overganger mellom faktiske 

påstander og verdivurderinger, og at kravet til bevismessig belegg vil avhenge av 

grovheten av beskyldningen og graden av verdivurderinger. Jo mer konkret og presis en 

beskyldning er, desto mer må kreves av faktisk belegg.  

 

Terskelen for å akseptere videreformidling av utsagn er lavere enn når avisen publiserer 

egne oppfatninger i kommentarer og ledere, jf. ambulansesjåførdommen avsnitt 110, jf. 

EMDs storkammerdom i saken Jersild mot Danmark av 23. september 1994. 

 

Den konkrete rettsstridsvurderingen 

Retten går så over til å vurdere konkret hvorvidt de ulike beskyldningene er rettstridige.  

 

Beskyldningene henger så nært sammen med hverandre at retten finner grunn til å foreta en 

samlet rettstridssvurdering av beskyldningene. Retten vil også foreta en samlet 

rettsstridsvurdering for Lysvåg, Taalesen, Aaserud og Nørve. Bakgrunnen for dette er at 

retten finner det bevist, på bakgrunn av partsforklaringene og de saksøktes Skup-søknad, at 

de tre journalistene jobbet sammen om forskningssaken som et team, og at de delte 

informasjonen de fikk om saken før publisering. Hva gjelder Lysvåg legger retten til grunn 

som nevnt over at han ledet journalistenes arbeid med forskningssaken, og at han var aktivt 

med i undersøkelsesfasen som foregikk før publiseringen ble foretatt. Retten legger etter 

dette til grunn at Lysvåg hadde den samme kunnskapen om saken som de tre journalistene 

før publiseringen. De fire saksøkte vil i det følgende bli omtalt under felles- betegnelsen 

journalistene.   

 

Selv om en rekke av publiseringene bygget på pasienthistorier, gikk det klart frem av det 

som ble publisert at også TV 2 var av den oppfatning at Eide var å bebreide for sin 



 - 27 - 16-182092TVI-OTIR/06 

pasientbehandling. Beskyldningen om at Eide hadde utført sterkt klanderverdige 

handlinger som har skadet pasienter, inneholdt elementer av verdivurderinger, men som 

gjengitt over bygget denne beskyldningen på en rekke faktiske beskyldninger/påstander 

knyttet til Eides pasienthåndtering. Etter rettens syn var disse beskyldningene av en slik art 

at de etter både norsk internrett og EMDs praksis må bygge på et solid faktisk grunnlag.   

 

Beskyldningene som ble rettet mot Eide var alvorlige og grove beskyldninger knyttet til 

hans behandling av pasienter, og de var egnet til å gjøre stor skade på Eides omdømme 

som lege. Dette gjelder i særlig grad fordi Eide ble identifisert med navn og bilde ved et 

stort antall av publiseringene både på TV og nett. Det at de alvorlige beskyldningene var 

rettet mot en navngitt person, medfører også at kravet til faktisk grunnlag for påstandene 

skjerpes, jf. Rt. 2014 side 1170 avsnitt 104 (Avisa Nordland). 

 

Retten vurderer først om journalistene hadde et forsvarlig faktisk grunnlag for 

beskyldningene mot Eide. Det avgjørende i denne sammenheng er hvordan dette fremsto 

for journalistene da beskyldningene ble publisert.  

 

Det er ubestridt at vevsprøven som ble tatt fra hjernen til pasientene i forskningsprosjektet, 

ble tatt samtidig med et planlagt operativt inngrep i hjernen. At det ved publiseringene ble 

skapt et inntrykk av at det ble gjort inngrep i hjernen kun for å forske var derfor feil. 

Journalistene hadde derfor ved publiseringene ikke faktisk dekning for at inngrep var gjort 

i hjernen kun for forskning. 

 

På bakgrunn av Helsetilsynets avgjørelse av 30. januar 2015 legger retten til grunn at det 

ikke har vært mulig å avgjøre hvorvidt det var ICP-målingen, vevsprøven, eller ICP- 

målingen kombinert med vevsprøven som medførte at Storo og Stokkan fikk 

hjerneblødning. Videre legger retten til grunn på bakgrunn av bevisførselen at Storo og 

Stokkans helsemessige tilstand i desember 2012 skyldtes både deres grunnlidelse 

(vannhode) og hjerneblødningen de fikk.  

 

Stokkan fikk i etterkant av hjerneblødningen operert inn en shunt som behandling for 

vannhode. I en sakkyndig erklæring utarbeidet av Norsk Pasientskadeerstatning 

konkluderte spesialist i indremedisin, Aira Bucher, med at Stokkans negative 

sykdomsutvikling høsten 2012 skyldtes hans grunnsykdommer og ikke hjerneblødningen 

han fikk i mai 2012. Denne konklusjonen støttes av Eide og Bård Stokkans forklaring om 

at Øystein Stokkan gradvis ble dårligere utover høsten 2012. Retten legger i denne 

sammenheng til grunn at skader på hjernen som følge av en hjerneblødning vil gi akutte 

symptomer, som ikke på samme måte som ved vannhode vil kunne forverre seg over tid.  

 

Eide har forklart at Stokkan allerede før ICP- målingen og vevsprøven, var så preget av 

symptomer knyttet til vannhode, at han hadde fått beskjed om ikke å sette på kaffe eller 

lignende på egenhånd. Av Helsetilsynets avgjørelse 30. januar 2015 fremgår det at Stokkan 

det siste året før inngrepet hadde fått påvirket korttidshukommelsen og hans inkontinens 

var slik at han delvis måtte bruke bleie. I tillegg var han ustø ved gange med falltendenser.  



 - 28 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Disse opplysningene støtter opp under konklusjonen til Bucher om at det var vannhode 

som var hovedårsaken til Stokkans dårlige tilstand i desember 2012.  

 

Hva gjelder Storo, legger retten til grunn at det var mistanken om vannhode som var 

årsaken til at han fikk gjennomført en ICP-måling av hodet den 31. mai 2012. I et udatert 

journalnotat, som journalistene ikke hadde ved publisering, men som er inntatt i 

Helsetilsynets avgjørelse, fremgår det at det ved en senere kontroll ble vurdert å være 

minimalt å vinne på å legge inn shunt hos Storo, men at det ble anbefalt å gjøre en ny 

trykkmåling av hodet.  

 

I retten har både Eide, nevrokirurg Arne Wilhelm Sorteberg ved OUS, og Storos stedatter 

Carina Bordewich, bekreftet at Storo ble anbefalt å legge inn shunt i etterkant av den siste 

kontrollen han var på ved OUS i desember 2012, men at dette ble avslått av Storos verge. 

Eide har forklart at en stor del av de plagene Storo hadde i desember 2012 skyldes at han 

ikke fikk behandling for vannhode. Eide forklarte videre at Storo ikke møtte til kontroll og 

at han derfor var i kontakt med sykehjemmet den 30. november 2012 og Eide ba da om at 

Storo måtte komme på kontroll. Da Storo møtte på sykehuset den 11. desember ble det tatt 

nye CT-bilder av hodet, og Sorteberg viste i retten til at han anbefalte innleggelse av shunt 

etter å ha studert de nye CT- bildene. I forkant av en shunt-operasjon ønsket han en ny 

ICP-måling siden det hadde gått et halvt år siden siste måling.  

 

Til tross for det som fremkommer i nevnte journalnotat fra Helsetilsynets avgjørelse, 

forutsetter retten at det ikke ville blitt anbefalt innleggelse av shunt dersom ikke Storo 

hadde fått påvist symptomer knyttet til vannhode. At Storo etter hjerneblødningen hadde 

bedre perioder, hvor han blant annet giftet seg i juli 2012, tilsier også at vannhode var en 

medvirkende årsak til hans medisinske tilstand i desember 2012. Retten viser i denne 

sammenheng til det som fremgår over om skader på hjernen ved hjerneblødning versus 

vannhode.  

 

Retten finner ikke å kunne legge særlig vekt på nevrokirurg Knut Gustav Westers 

forklaring om at både Storo og Stokkan ble 100 prosent invalidisert som følge av 

hjerneblødningen. Han har kun hatt tilgang til et begrenset utdrag av de to pasientenes 

journaler, og han hadde slik retten oppfattet det ikke satt seg inn i hvilke grunnsykdommer 

de to pasientene hadde og omfanget av disse. Retten deler heller ikke Westers syn på at en 

indremedisiner ikke er tilstrekkelig kvalifisert til å vurdere konsekvensene av en 

hjerneblødning slik det ble gjort for Stokkans del.  

 

Spørsmålet er likevel om journalistene på publiseringstidspunktet hadde faktisk dekning 

for en påstand om at det var hjerneblødningene alene som var årsak til Stokkans og Storos 

helsemessige situasjon i desember 2012.  De saksøkte har vist til at påstanden om 

årsakssammenheng mellom hjerneblødningene og Stokkan og Storos medisinske tilstand i 

desember 2012 bygget på deres journaler, Eides redegjørelse til Helsetilsynet og de 

pårørendes forklaringer om at tilstanden var oppstått i etterkant av blødningen.  



 - 29 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Basert på Eides redegjørelse til Helsetilsynet og pasientjournalene hadde journalistene et 

godt faktisk grunnlag for å påstå at hjerneblødningene kom som følge av vevsprøven. Det 

vises i denne sammenheng til at Eide i sitt brev til Helsetilsynet uttalte at han mente at 

blødningen var relatert til biopsitakingen. Derimot inneholdt brevet ingen opplysninger om 

hvilke skader hjerneblødningen hadde ført til. Det at det i journalene sto beskrevet at begge 

blødningene var store, ga heller ikke tilstrekkelig faktisk dekning for å hevde at 

hjerneblødningene alene var årsak til Storo og Stokkans sykdomstilstand i desember 2012. 

Opplysningene fra de pårørende kunne heller ikke i denne sammenheng danne et 

tilstrekkelig faktisk grunnlag for en slik påstand. 

 

Retten har etter dette kommet til at journalistene hadde et for tynt faktisk grunnlag for, uten 

at det ble tatt noen form for forbehold, å påstå at Storo og Stokkans helsemessige situasjon 

i desember 2012 alene skyldes hjerneblødningene. 

 

Hva gjelder påstanden om mulig sammenheng mellom vevsprøven og en pasients død, er 

det ubestridt at den aktuelle pasienten var med i forskningsprosjektet til Eide. I forbindelse 

med ICP-målingen og vevsprøven den 11. desember 2011 fikk pasienten et venøst infarkt i 

hjernen. Den 31. mai 2012 fikk vedkommende operert inn shunt som behandling for 

vannhode. Pasienten døde i november 2012. I Eides redegjørelse til Helsetilsynet fra 

november 2012 fremgikk det at Eide ikke trodde det var sammenheng mellom det venøse 

infarktet og vevsprøven. Helsetilsynet konkluderte i ettertid med at det er vanskelig å 

utelukke at hjerneinfarktet hos denne pasienten var relatert til ICP-målingen og 

vevsprøven.  

 

Der er i retten i liten grad vist til hva mistanken om en sammenheng mellom pasientens 

død og hjerneinfarktet bygget på, utover at pasienten var gammel da han fikk infarktet og 

at hans etterlatte opplyste at det var en del uklarheter rundt hans dødsfall 11 måneder etter 

infarktet.  

 

Siden det på ingen måte er fremlagt faktiske opplysninger som bygger opp under en slik 

mulig sammenheng mellom døden og infarktet, er retten kommet til at journalistene ikke 

hadde faktisk dekning for påstanden om en slik mulig sammenheng på 

publiseringstidspunktet. Pasientens alder eller uttalelsen fra de pårørende var ikke 

tilstrekkelig for å etablere en slik mistanke. 

 

Spørsmål om journalistene har handlet profesjonelt, redelig og i god tro. 

På bakgrunn av de opplysningene journalistene hadde om forskningsprosjektet ved 

publisering hadde de et godt faktisk grunnlag for å hevde at vevsprøvene av pasientene ble 

tatt kun for forskning, og at den ikke hadde noen nytteverdi for den enkelte pasient. Men 

som retten tidligere har kommet til ble det ved publiseringene skapt et inntrykk av at 

inngrepet i hjernen ble gjort kun for forskningen/vevsprøven. Det er ikke bestridt at 

journalistene visste at vevsprøvene ble tatt samtidig med et planlagt operativt inngrep i 

hjernen.  



 - 30 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Eide og Smelands opplysninger om at vevsprøvene ble tatt samtidig med et planlagt 

inngrep i hjernen, som ble publisert i en nettartikkel den 6. og 7. desember, ble ikke 

gjentatt i publiseringer på nett eller på TV i etterkant av dette. Ved å unnlate å ta med en 

slik vesentlig faktaopplysning om forskningsprosjektet, er journalistene etter rettens syn å 

bebreide for at de ikke forsto at det ble skapt et feilaktig bilde av forskningsprosjektet. Det 

er vesensforskjellig om en person, som deltar i et forskningsprosjekt gjennomgår et 

operativt inngrep i hjernen kun som følge av forskning, enn om forskningen (her 

vevsprøven) tas i forbindelse med et allerede planlagt inngrep i hjernen som vedkommende 

uansett skal igjennom.  

 

At det i nyhetssendingene som omtalte vevsprøvene ble vist en animasjon som feilaktig 

viste at en nål ble stukket flere cm inn i en menneskehjerne, var som retten tidligere har 

nevnt, med på å forsterke det uriktige inntrykket som ble skapt om forskningsprosjektet. 

Det er ikke bestridt at journalistene var kjent med at Eide i sitt brev til Helsetilsynet den  

12. november 2012 beskrev at han hadde kombinert to ulike metoder for biopsitaking 

(vevsprøven), hvor han ved bruk av en biopsinål hadde tatt vevsprøvene umiddelbart under 

overflaten (hjernebarken). Journalistene er å bebreide for at de til tross for at de hadde 

kunnskap om hvordan vevsprøven ble tatt, fremstilte dette feil ved publisering av 

animasjonsfiguren.  

 

Retten har også kommet til at journalistene ikke var i aktsom god tro ved publiseringene 

om Storo og Stokkan, da det uten forbehold ble skapt et inntrykk av at det kun var 

hjerneblødningene som hadde forårsaket deres sykdomstilstand i desember 2012.  

 

Journalistene hadde i forkant av publiseringen tilgang til deler av journalene til Stokkan og 

Storo. I journalen til Stokkan fremgikk det blant annet følgende fra før vevsprøven og  

ICP-målingen ble foretatt den 21. mai 2012:  

 

"Pasient med spørsmål om NPH. Har videre kjent myasthenia gravis. Over tid vært 

fulgt ved nevrologisk poliklinikk her og på bakgrunn av billedfunn samt kliniske 

symptomer med triade er spørsmål om NPH og utredningsbehov. Har en fallerende 

tilstand som har stått på i over ett års tid dog vi har av den grunn funnet indikasjon 

for utredning". 

 

I journalnotat av 17. august 2012 fremgikk det følgende:  

 

"Denne pasienten hadde klare symptomer på NPH og en sykdomsutvikling med 

progresjon over tid, og sammenhold med billedfunn fant vi en klar indikasjon for 

utredning. Dessverre måtte han vente noen tid før han ble innlagt i avdelingen, også 

etter flere purringer fra henvisende instanser. Blødning som komplikasjon til 

utredning av denne typen er kjent, men noe som skjer ved svært lav prosentvis risiko. 

Heldigvis fikk vi operert han svært raskt hvilket gjør at han har kommet seg etter 



 - 31 - 16-182092TVI-OTIR/06 

forholdene bra. Han ble utskrevet 25.5 etter at vi hadde fått gjort CT som viste meget 

tilfredsstillende forhold og ikke noe behov for ytterligere nevrokirurgi." 

 

I Eides skriv til Helsetilsynet den 12. november 2012 fremgikk det blant annet følgende 

om Stokkan: "Min vurdering var at blødningen var relatert biopsitagningen, og hendelsen 

ble meldt som avvik. Pasienten har i forløpet kommet seg godt, og legges inn med det 

første for shunt behandling for sin hydrocephalus". 

 

Det er ikke bestridt at journalistene var kjent med at Stokkan i november 2012 fikk operert 

inn en shunt i hjernen som behandling for vannhode. Videre var de kjent med at både Eide 

og Smeland hadde opplyst at pasientene som var med i forskningsprosjektet var alvorlig 

syke med en dårlig prognose. Det fremgikk også av Eides brev til Helsetilsynet at 

forskningsprosjektet inkluderte pasienter med alvorlig hjernesykdom som potensielt kunne 

gi varig hjerneskade. 

 

På bakgrunn av den informasjon journalistene hadde ved publisering var de etter rettens 

syn å bebreide for at det ved publiseringene ble skapt et inntrykk av at det var 

hjerneblødningen som alene var årsaken til Stokkans tilstand i desember 2012. Det er 

uklart for retten om journalistene forsto at hjernesykdommen (vannhode) som Stokkan 

hadde kunne ha påvirket hans helsetilstand i desember 2012. Uansett burde de ha forstått at 

Stokkans grunnlidelse kunne være en viktig årsaksfaktor.  

 

På bakgrunn av forklaringen til Stokkans sønn legger retten også til grunn at journalistene 

ikke forhørte seg med Stokkans familie hvordan Stokkans symptomer på vannhode hadde 

påvirket ham før inngrepet i mai 2012. Ved at det i journalen fremgikk at Stokkan hadde 

en fallerende tilstand over ett års tid før inngrepet i mai 2012, hadde journalistene en klar 

oppfordring til å undersøke dette nærmere.  

 

Mangelen på aktsomhet endres ikke av at hjerneblødningen til Stokkan i journalen ble 

beskrevet som stor. Hvilke skader en hjerneblødning medfører avhenger ikke bare av 

størrelsen på blødningen, men også hvor i hjernen blødningen oppstår og eventuelt hvor 

fort blødingen blir stoppet. På bakgrunn av journalene var journalistene kjent med at 

blødningen til Stokkan raskt ble stoppet og at blødningen hadde oppstått i frontallappen.  

Journalistene fremsto med begrenset kunnskap om hjerneblødning, og retten legger til 

grunn at de likevel ikke opparbeidet seg medisinsk kunnskap om dette tema før 

publisering. 

 

At det i flere av TV-sendingene og nettartiklene ble vist til Eides opplysninger, om at 

Stokkan hadde kommet seg godt, uten at det ble tatt med at Eide i samme avsnitt i brevet 

til Helsetilsynet opplyste at Stokkan skulle få behandling for sin hydrocephalus (vannhode) 

forsterker ytterligere bebreidelsen mot journalistene.  

 

Bruken av et bilde av Stokkan som journalistene var klar over at var tatt noen år før 

inngrepet i mai 2012, og som derfor ikke viste hvordan Stokkan så ut i forkant av 



 - 32 - 16-182092TVI-OTIR/06 

inngrepet, var med på å forsterke inntrykket av at Stokkan var en relativt frisk oppgående 

eldre mann før hjerneblødningen oppsto. Da det ved publiseringene heller ikke fremgikk 

noe om Stokkans sykdomstilstand før hjerneblødningen, ble seerne/leserne villedet til å tro 

at Stokkans tilstand i desember 2012 kun skyldtes hjerneblødningen.  

 

For Storos del framgikk det av journalene at han to dager før inngrepet den 29. mai 2012 

kom til sykehuset i rullestol med følge av en ung nabo, og at han trengte støtte av to 

personer for å tas opp i stående stilling. Storo ble beskrevet som verbal og 

sykdomsfokusert og han redegjorde godt for daværende og tidligere sykehistorie. Videre 

fremgikk det at han ble utredet for vannhode på bakgrunn av økende ustøhet. Det fremgikk 

at dette var en tilstand som hadde progrediert over mange år, og han hadde fått påvist store 

ventrikler i hjernen. Like etter ICP-målingen og vevsprøven den 31. mai fikk han et stort 

frontalt hematom (hjerneblødning i frontallappen). Han ble raskt operert på nytt hvor 

blødningen ble stanset.    

 

Retten legger til grunn at Storos ektefelle høsten 2012, da Storo var på pleiehjem, ga 

uttrykk for overfor journalistene at Storo hadde vært pleietrengende siden ICP-målingen og 

vevsprøven den 31. mai 2012. Selv om journalistene på bakgrunn av dette hadde grunn til 

tro at hjerneblødningen hadde vært en viktig medvirkende årsak til Storos medisinske 

tilstand i desember 2012, hadde de likevel opplysninger som gjorde at de burde ha 

undersøkt nærmere om det var andre helsemessige årsaker til Storos tilstand.  

 

Journalistene var kjent med at Storo hadde gjennomført ICP-målingen fordi det forelå 

mistanke om vannhode, og som nevnt over var de kjent med at både Eide og Smeland 

hadde uttalt at alle som var med i forskningsprosjektet var alvorlig syke mennesker med 

dårlig prognose. På bakgrunn av dette er journalistene å bebreide for at de ikke undersøkte 

hva utfallet av mistanken om vannhode ble. Videre var de kjent med at Storo hadde giftet 

seg i juli 2012. På filmen av Storo, som ble vist under TV-sendingene, fremsto han som i 

en komalignende tilstand. Det må ha vært klart for journalistene at Storo ikke kunne ha 

gjennomført et giftemål i en slik tilstand. Dette tilsier at de må ha skjønt at Storo hadde hatt 

bedre perioder i etterkant av blødningen enn det filmen av ham viste. Dette sammenholdt 

med at de var kjent med mistanken om vannhode, gjorde at de burde ha skaffet seg 

ytterligere opplysninger om Storos helsesituasjon i forkant av publiseringene. I likhet med 

for Stokkan, endres ikke mangelen på aktsomhet av at hjerneblødningen til Storo i 

journalen ble beskrevet som stor.  

 

Inntrykket som ble skapt om at hjerneblødningen alene hadde medført Storos omfattende 

skader, ble ytterligere forsterket av at det i publiseringene ikke ble sagt noe om Storos 

helsetilstand før hjerneblødningen, utover at han hadde vært plaget av svimmelhet og 

hodepine. Som nevnt over var journalistene, som følge av tilgangen til deler av Storos 

sykejournaler, kjent med at Storos helseproblemer var langt mer omfattende enn dette. 

 

Journalistene var på publiseringstidspunktet kjent med at alle som var med i 

forskningsprosjektet hadde skriftlig samtykket til vevsprøven, og at de samtidig hadde 



 - 33 - 16-182092TVI-OTIR/06 

mottatt et informasjonsskriv om forskningsprosjektet. Som nevnt tidligere, uttalte Storos 

kone under et intervju med journalist Aaserud at hun ikke hadde hørt snakk om at han 

hadde samtykket til at vevsprøven ble tatt. Siden journalistene var klar over at ektefellens 

oppfatning av dette spørsmålet var feil, er de å bebreide for at de ved publiseringen av 

intervjuet ikke opplyste om at Storo hadde samtykket skriftlig til vevsprøven. Det er i 

denne sammenheng uten betydning at påstanden fremkom under et intervju og ikke var en 

påstand fremmet direkte av TV 2. Det var Aaserud som stilte spørsmålet om Storo hadde 

sagt ja til en vevsprøve, selv om hun var klar over at alle hadde samtykket skriftlig. Videre 

var journalistene på bakgrunn av journalen til Storo kjent med at Storos ektefelle ikke var 

med på sykehuset i forkant av inngrepet. Det fremgikk også av journalen at ektefellen i 

forkant av inngrepet ble omtalt som Storos ekskjæreste, og at hun hadde problemer med 

alkohol.   

 

Hva gjelder uttalelsen om at det var uklart om en pasients død kunne settes i sammenheng 

med vevsprøven, burde journalistene ha forstått at de ved en slik uttalelse skapte en 

mistanke om at det var en mulig sammenheng mellom en pasients død og vevsprøven. Det 

er opplyst at journalistene ikke hadde opplysninger om årsaken til pasientens død utover at 

de etterlatte hadde sagt at det var en- del uklarheter rundt dødsfallet. Basert på Smelands 

forklaring legger retten til grunn at han i samtale med en av journalistene, i forkant av 

intervjuet den 6. desember, ga utrykk for at han mente det ville være uetisk å publisere noe 

som indikerte at det kunne være en sammenheng mellom dette dødsfallet og vevsprøven. 

Etter rettens syn var ikke journalistene i aktsom god tro da de foretok denne publiseringen, 

idet de skulle ha undersøkt nærmere om det var grunnlag for en slik mistanke. En uttalelse 

fra de etterlatte om at det var uklarheter rundt dødsfallet 11 måneder etter hjerneinfarktet er 

i denne sammenheng ikke tilstrekkelig.   

 

Retten tar ikke stilling til hvorvidt journalistene er å bebreide for at Eide først ble kontaktet 

på telefon dagen før publisering. Retten er uansett kommet til at de er å bebreide for at det i 

telefonsamtalen med Eide den 5. desember 2012 ikke ble opplyst om at TV 2 planla å 

publisere at hjerneblødningene var årsak til Storo og Stokkans sykdomstilstand i desember 

2012, og at det var uklart om vevsprøven kunne settes i sammenheng med at en pasient 

senere døde. Siden skadene pasientene fikk ved vevsprøvene var en sentral del av 

publiseringene var dette opplysninger som journalistene åpenbart skulle ha gitt Eide 

mulighet til å kommentere før publisering. Som følge av dette ble Eide avskåret fra å uttale 

seg om spørsmålet om årsakssammenheng før publisering. Retten viser i denne 

sammenheng til at et flertall i PFU også kom til at Eide i denne første telefonsamtalen på 

en klar og tydelig måte skulle vært gjort kjent med det konkrete innholdet i 

beskyldningene.  

 

Etter rettens syn kan ikke det forhold at Eide ikke ønsket å stille til intervju endre det krav 

til aktsomhet som stilles til journalistens arbeid med saken. Retten vil i denne sammenheng 

påpeke at Eide den 18. desember 2012 hadde et møte med journalisten hvor han blant 

annet informerte om at både Storo og Stokkan hadde en alvorlig hjernesykdom før 

blødningen oppsto. Videre viste han til at deres medisinske tilstand i desember 2012 



 - 34 - 16-182092TVI-OTIR/06 

skyldtes en kombinasjon av flere forhold hvor blant annet problemer knyttet til vannhode 

spilte inn. Hva gjaldt dødsfallet til en av pasientene viste han til at pasienten døde av 

hjertekomplikasjoner uten sammenheng med vevsprøven som ble tatt 11 måneder tidligere, 

og at det derfor ikke var riktig å knytte dette dødsfallet til denne studien. Til tross for disse 

opplysningene fra Eide korrigerte ikke TV 2 sine tidligere opplysninger om 

årsakssammenhengen, men fortsatte med å publisere påstanden om at hjerneblødningen var 

årsaken til Stokkan og Storos situasjon i desember 2012, og at det var uklart om det var 

sammenheng mellom en pasients død og vevsprøven. 

 

Som nevnt over, fremgår det av rettspraksis at det det må være rom for at pressen 

overdriver og/eller er unøyaktig i sin presentasjon av en sak. Etter rettens syn har 

journalistene her gått langt utover dette, idet det gjennomgående ble gitt et ufullstendig og 

misvisende bilde av forskningsprosjektet og de skadene som oppsto. 

 

Retten er enig i at forskningssaken, herunder hvilken risiko mennesker skal kunne utsettes 

for i et forskningsprosjekt, og spørsmålet om hvorvidt pasientene i forskningsprosjektet var 

tilstrekkelig informert om risikoen forbundet med vevsprøven, var av stor offentlig 

interesse. Etter rettens syn lå denne dekningen i kjerneområdet for hva som er vernet av 

ytringsfriheten. EMD har flere ganger understreket betydningen av at pressen ikke 

pålegges unødige skranker i sin rolle som "public watchdog", jf. blant annet også 

ambulansesjåførdommen avsnitt 106 med videre henvisning til EMDs storkammerdom i 

saken om Bladet Tromsø m.fl. mot Norge, 20. mai 1999, avsnitt 59.   

 

TV 2 reiste således en viktig etisk medisinsk debatt ved å adressere disse spørsmålene. 

Bevisføringen i retten har vist at enkelte pasienter i ettertid har gitt utrykk for at de ikke 

fikk tilstrekkelig opplysninger om hvilken risiko de utsatte seg for ved å samtykke til 

vevsprøven, mens andre pasienter har vist til at de ble godt informert av Eide både skriftlig 

og muntlig i forkant av at vevsprøven ble tatt. Det er ubestridt at samtykkeskjema 

pasientene fikk i forkant av vevsprøven var godkjent av REC, men som nevnt 

innledningsvis, har Helsetilsynet i ettertid i konkludert med at samtykkeskjemaene måtte 

endres slik at pasientene fikk bedre informasjon om risikoen ved vevsprøven. Helsetilsynet 

konkluderte også med at det forelå brudd på bestemmelsen om informert samtykke idet det 

ikke var dokumentert at den muntlige informasjonen som ble gitt til pasientene var 

tilstrekkelig.  Professor i medisinsk etikk Reidun Førde forklarte i retten at det ikke er 

vanlig å journalføre slike muntlige opplysninger til pasienter.  

 

TV 2s dekning av forskningssaken har derfor ført til at man i dag i større grad sikrer at 

pasientene får den informasjon de har krav på før de eventuelt samtykker til et slikt 

forskningsprosjekt. Hvorvidt Eide i tilstrekkelig grad informerte alle pasientene om 

risikoen ved vevsprøven eller ikke, er ikke en del av de beskyldingene som Eide har anført 

som grunnlag for oppreisningserstatning, og retten tar derfor ikke stilling til dette.  

 

Retten kan ikke se at det forhold at det her ble reist en viktig debatt om samtykke-

problematikken, skal kunne påvirke den rettsstridsvurderingen som skal foretas i forhold til 



 - 35 - 16-182092TVI-OTIR/06 

de ærekrenkende beskyldningene som faktisk ble fremsatt. Retten har forståelse for at det 

ved publiseringene var et ønske og behov for å presentere historiene til de pasientene som 

hadde fått skader. Det forhold at selve saken hadde stor offentlig interesse, kan likevel ikke 

endre det faktum at journalistene i sin presentasjon av pasienthistoriene og 

forskningsprosjektet måtte tilstrebe å presentere saken så korrekt som mulig. Kravet til 

aktsomhet må i denne sammenheng sees opp mot de svært alvorlige anklagene som ble 

rettet mot Eide. Som gjennomgangen over viser har ikke journalistene etter rettens syn 

opptrådt tilstrekkelig aktsomt ved publiseringene som dannet grunnlaget for de 

ærekrenkende beskyldingene mot Eide.  

 

Som tidligere nevnt er retten enig i at dekningen av saken etter hvert dreide mer fokus over 

på hvorvidt pasientene i forskningsprosjektet var blitt godt nok informert om hvilken risiko 

de ble utsatt for i forskningsprosjektet. Til tross for denne dreiningen ble beskyldningene 

knyttet til behandlingen av Stokkan og Storo, og pasienten som var død gjentatt gjennom 

hele perioden. Beskyldningene som tidlig ble fremsatt ble heller aldri endret eller 

modifisert under den videre dekningen. Bildet av Stokkan og filmen av Storo ble vist i 

nyhetssendinger helt til og med den 20. desember. Retten kan derfor ikke se at dreiningen 

av hovedfokus i publiseringene kan påvirke utfallet av rettsstridsvurderingen i forhold til 

de ærekrenkende beskyldningene som ble fremsatt. 

 

Retten legger ved rettsstridsvurderingen til grunn at journalistene som utgjorde teamet som 

jobbet med forskningssaken i all hovedsak også var kjent med innholdet i de publiseringer 

som de selv ikke direkte medvirket til fremførselen av. Dette medfører at de forsto eller 

burde ha forstått, hvordan publiseringene som helhet ville bli oppfattet av den alminnelige 

TV-seer eller nettavisleser. Videre legges det til grunn at alle journalistene var kjent med 

samtlige av de forhold som gjorde de ærekrenkende beskyldningene rettsstridige.    

 

Retten har etter dette kommet til at beskyldningene mot Eide var rettsstridige.  

Vilkårene for å tilkjenne Eide oppreisningserstatning er etter dette tilstede.  

 

Retten finner det videre rimelig at de saksøkte pålegges å betale en slik erstatning. Det 

vises i denne sammenheng til det som over er beskrevet om journalistens manglende 

aktsomhet sett opp mot alvoret i de beskyldningene som ble fremsatt. Preventive hensyn 

tilsier også at de saksøkte idømmes et slikt ansvar.  

 

Retten er også kommet til at det er rimelig at TV 2 AS pålegges å betale 

oppreisningserstatning i medhold av skadeerstatningsloven § 3-6 a tredje ledd, jf. § 3-6 

tredje ledd. Retten finner ikke at det her foreligger særlige grunner for å frita TV 2 AS for 

et slikt ansvar. 

 

Nærmere om det rettslige redaktøransvaret. 

Partene er uenige om hvilken rekkevidde det objektive redaktøransvaret hadde før 

endringen av straffeloven og skadeserstatningsloven § 3-6a. Idet det objektive 

redaktøransvaret i relasjon til skadeserstatningsloven nå er opphevet, finner ikke retten 



 - 36 - 16-182092TVI-OTIR/06 

grunn til å ta stilling til hvilket omfang det objektive redaktøransvaret hadde tidligere, 

herunder om det omfattet publiseringer og eventuelt leserkommentarer på nett.  

 

Som tidligere nevnt må redaktørene, etter at det objektive redaktøransvaret i 

skadeserstatningsloven nå er tatt bort, ha opptrådt uaktsomt dersom det skal være aktuelt å 

pålegge dem å betale oppreisningserstatning i medhold av skadeserstatningsloven. Retten 

har tidligere konkludert med at det ikke er bevist at redaktørene med unntak av Lysvåg 

opptrådte uaktsomt med hensyn til publiseringene på TV-nyhetene og på TV2.no.  

 

Retten har videre kommet til at det heller ikke er ført bevis for at redaktørene har opptrådt 

uaktsomt med hensyn til det som fremkom i leserkommentarer på TV2.no og på Facebook 

i tilknytning til TV 2s Facebook-side. Et kjennetegn ved denne typen leserkommentarer er 

at de legges inn i sann tid uten noen mulighet for forhåndssensur. Dette innebærer at 

kontrollen nødvendigvis må bli etterfølgende. Det avgjørende er da om det reageres raskt 

nok på opplysninger om at det finnes innlegg med mulig ærekrenkende innhold, og dels 

om redaksjonen har en tilfredsstillende ordning for å følge med på eget nettsted. 

 

Retten legger til grunn at TV 2 i den aktuelle perioden hadde en avtale med et svensk 

selskap om å overvåke og moderere innholdet i leserkommentarer i tilknytning til TV 2s 

publiseringer på TV2.no. TV 2 mottok ingen varsel fra selskapet om leserkommentarene 

som omhandlet Eide. Leserkommentarene tilknyttet TV2.no ble fjernet i desember 2013 

som følge av en teknisk omlegging. Det er ikke dokumentert at Eide forut for dette gjorde 

TV 2 kjent med leserkommentarene, eller ba om at de ble slettet. Ingen i TV 2 hadde 

derfor en særskilt oppfordring til å fjerne leserkommentarene. TV 2 har opplyst at de nå 

har stengt for leserkommentarer på TV2.no. 

 

Hva gjelder leserkommentarene som fremkommer i tilknytning til TV 2s Facebookside har 

TV 2 vist til at de her ikke har samme mulighet til å " skru av" leserkommentarer, men at 

de forsøker å følge med på om det kommer krenkende uttalelser i tilknytning til det som 

publiserer på deres Facebookside. Dersom de ser det er krenkende uttalelser vil de kunne 

slette disse. Hva gjelder de aktuelle utsagnene på Facebook, ble de først påpekt av Eide 

ved dette saksanlegget, og TV 2 har vist til at de ikke var kjent med innholdet i innleggene 

før dette tidspunktet. Utsagnene utgjør en del av de påklagede forhold, og retten kan ikke 

se at det forhold at kommentarene ikke er slettet før dom foreligger kan medføre at 

redaktørene har opptrådt uaktsomt. Retten har i denne sammenheng vektlagt at TV 2 har 

vist til at de aktuelle Facebook publiseringen fra 2012 aktivt må lettes opp. 

 

Som følge av dette er det ikke grunnlag for å idømme redaktørene oppreisningserstatning i 

medhold av skadeerstatningsloven § 3-6a, hverken for det som fremkom på TV 2-

nyhetene, TV2.no eller som leserkommentarer på TV 2s Facebookside eller på TV2.no.   

 

Eide har anført en rekke andre rettslige grunnlag, enn skadeerstatningsloven for å idømme 

redaktørene oppreisningserstatning. Dette spørsmålet er særlig relevant i forhold til mulige 

ærekrenkende beskyldninger som fremkommer som leserkommentarer på TV 2s 



 - 37 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Facebook-side, og som leserkommentarer til artikler på TV2.no, idet det i denne saken kun 

er redaktørene som eventuelt kan stå ansvarlig for disse. Retten vil i det følgende gå 

igjennom de rettslige grunnlag som er anført. 

 

Ulovfestet erstatningsansvar 

Det er anført at det gjelder et ulovfestet prinsipp om objektivt ansvar for redaktører. Som 

nevnt over, har et slikt objektiv ansvar vært lovfestet frem til den nylige endringen av 

straffeloven og skadeserstatningsloven. Da hjemmelen for erstatningsansvar på objektivt 

grunnlag ble tatt bort ved lovendringen, kan ikke den samme bestemmelsen fortsette å 

gjelde på et ulovfestet grunnlag.  

 

Erstatningsansvar direkte i medhold av EMK art 8 og EØS avtalen  

Basert på det som er anført er det ikke mulig for retten å ta stilling til om disse 

bestemmelsene kan føre frem. Til det er anførselen i alt for liten grad utdypet. Det er heller 

ikke påvist at EMD-dommene det er vist til skal kunne medføre et objektivt 

erstatningsansvar for redaktører.   

 

Ehandelsloven § 18 

Retten tar heller ikke stilling til hvorvidt ehandelsloven vil kunne få anvendelse på 

redaktørenes eventuelle ansvar, idet det i ehandelsloven § 18 litra b uansett stilles et krav 

om forsett eller grov uaktsomhet for at et erstatningsansvar skal kunne oppstå. Det vises 

her til at retten tidligere har kommet til at ingen av redaktørene har opptrådt uaktsomt.  

 

Idet retten har kommet til at det ikke foreligger et rettslig grunnlag for å idømme 

redaktørene oppreisningserstatning, tar ikke retten heller stilling til hvorvidt 

leserkommentarene i tilknytning til TV 2s Facebook-side og TV2.no inneholder 

ærekrenkende beskyldinger mot Eide.    

 

Fastsettelse av oppreisningserstatningen.  

Det skal utmåles en oppreisningserstatning som retten finner rimelig, jf. 

skadeserstatningsloven § 3-6 a første ledd. Utgangspunktet for utmålingen er at det skal 

foretas en bred skjønnsmessig helhetsvurdering av krenkelsen og partenes forhold.  

 

Ved utmålingen må det kunne tas utgangspunkt i alminnelige utmålingsprinsipper i 

erstatningsretten. Det innebærer at det må kunne ses hen til skadevolders økonomi, 

beskyldingens alvorlighet og den utviste skyld, de interesser som er krenket, samt den 

konkrete belastningen for den enkelte. Det preventive hensynet vil også ha betydning selv 

om oppreisningsansvaret skulle bety en moderat økonomisk belastning for skadevolder.  

 

Ved fastsettelsen av oppreisningserstatningen ser retten hen til at Eide opplevde en 

mediepågang som var massiv over lengre tid. Det var en rekke oppslag både på TV 2s 

nyhetssendinger og nyhetsartikler på nett som satte Eide i et meget dårlig lys, og som 

inneholdt svært krenkende påstander.   

 



 - 38 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Videre sees det hen til at mediedekningen fikk store konsekvenser for Eide både 

profesjonelt og personlig. Eide har forklart at han som følge av publiseringene i desember 

2012 ikke var i stand til å jobbe og gjennomføre operasjoner på sykehuset i denne 

perioden. Flere operasjoner på sykehuset måtte derfor utsettes. Han opplevde at hans 

faglige rykte som han hadde opparbeidet gjennom mange år både i Norge og internasjonalt, 

ble revet ned i løpet av kort tid. Han beskrev i retten det han hadde opplevd som egnet til å 

ta liv, men at han fikk god støtte av familie og venner i den vanskelige perioden. Eide har 

fire barn som var i alderen 4 til 15 år i den aktuelle perioden, og barna ble konfrontert med 

oppslagene om faren både i barnehagen og på skolen. Han sa også fra seg seksjonsleder- 

ansvaret i etterkant av de første publiseringene. Da kan kom tilbake i jobb opplevde han at 

pasienter kjente han igjen og nektet å la seg behandle av ham. Flere uttalte at de fikk fysisk 

vondt av å se ham i legefrakk etter oppslagene de hadde sett om ham. 

 

Ved vurderingen av nivået på oppreisningen legger retten også vekt på den mangel på 

aktsomhet som er utvist i forbindelse med journalistenes arbeid med saken som det er 

nærmere redegjort for under rettsstridvurderingen.  

 

Eide har vist til at det ved fastsetting av oppreisningsbeløpet må sees hen til at hans heleide 

firma (dpCom) gikk dårlig økonomisk i etterkant av publiseringene, og at han personlig har 

måttet gi flere lån til selskapet. Oppreisningserstatning er ment som en erstatning for tort 

og svie, og retten kan i utgangspunktet ikke se at dette forholdet er relevant for 

fastsettingen av oppreisningserstatningen. Uansett er det ikke nærmere dokumentert for 

retten hvorfor lånene ble gitt eller om de i dag er tilbakebetalt til Eide. 

 

Det finnes lite sammenlignbar rettspraksis fra Høyesterett og EMD om oppreisningens 

størrelse. Retten har likevel funnet en viss veiledning i Rt. 2014 side 1170, (Avisa 

Nordland), hvor tingretten satte oppreisningsbeløpet til 400 000 kroner, og hvor 

Høyesterett uttalte at de ikke hadde funnet grunn til å fravike dette beløpet. Saken gjaldt 

ærekrenkelser fremsatt av Avisa Nordland mot en lege med påstand om uforsvarlig 

pasientbehandling. Hovedoppslagene om saken gikk over to dager etterfulgt av to 

lederartikler i Avisa Nordland. Avisen er en lokalavis i Bodø/ Saltenområdet. 

 

Etter rettens syn, må samlet oppreisningserstatningen ligge høyere enn det som ble 

resultatet i saken mot Avisa Nordland, idet omfanget av de ærekrenkende beskyldningene i 

den saken var langt mindre enn i foreliggende sak. Videre ble de ærekrenkende 

beskyldningene i den nevnte dommen framsatt i en lokalavis, mens det her ble fremsatt på 

riksdekkende TV-nyheter over flere uker og med de dramaturgiske virkemidlene som det 

tidligere er redegjort for. Forskningssaken var over flere dager hovedoppslag på TV 2 

nyhetene, og Eide ble ved flesteparten av oppslagene på TV og nett fremstilt både med 

navn og bilde. Krenkelsen overfor Eide ble også forsterket av at det ved en rekke av 

publiseringene ble vist intervjuer med politikere og andre myndighetspersoner som sterkt 

kritiserte Eides handlinger etter å ha sett TV 2s oppslag.  

 



 - 39 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Retten går ikke nærmere inn på ambulansesjåførdommen og oppreisningsbeløpet som der 

ble tilkjent. Faktum i saken er ikke direkte sammenlignbar og overføringsverdien til 

foreliggende sak er derfor begrenset.  

 

Retten finner på bakgrunn av dette og ut fra preventive hensyn at oppreisningsbeløpet for 

Lund Aaserud, Taalesen og Nørve kan settes til 50.000 kroner for hver av dem, mens det 

for Lysvåg settes til 75.000 kroner. Det er i denne sammenheng vektlagt at Lysvåg var 

redaktør med et overordnet ansvar for det som ble publisert om forskningssaken. 

 

Det følger av skadeserstatningsloven § 3-6 at TV 2 AS kan idømmes et høyere beløp enn 

de som har handlet i deres tjeneste dersom dette er rimelig. TV 2 AS er en stor og 

profesjonell aktør i mediebransjen, og allmennpreventive grunner tilsier et høyt nivå på 

erstatningen. Retten finner etter dette at oppreisningsbeløpet for TV 2 kan settes til 

600.000 kroner. 

 

Disse beløpene står etter rettens syn ikke i misforhold til krenkelsen og sanksjonen er 

således proporsjonal, jf. EMDs dom i storkammersaken Pedersen og Baadsgaard mot 

Danmark, 17. desember 2004, avsnitt 93.   

 

Advokat Danielsen har i retten presisert at han ved påstanden som ble nedlagt, mente å 

anføre at TV 2 AS skal være solidarisk ansvarlig for de oppreisningsbeløp de øvrige 

saksøkte blir idømt, men at de øvrige saksøkte ikke skal være solidarisk ansvarlig med 

hverandre eller med TV 2 AS. De saksøkte har ikke hatt særskilte bemerkninger til 

solidaransvaret, og retten har kommet til at solidaransvar skal idømmes i tråd med det som 

er anført av Eide. 

 

Det er krevd forsinkelsesrente fra 14 dager etter uttak av forliksklage den 1. desember 

2016. Det er ikke reist innvendinger til dette, og retten har derfor kommet til at det skal 

beregnes forsinkelsesrente fra den 14. desember 2016. 

 

Sakskostnader: 

Det følger av tvisteloven § 20-6 at i saker der det er flere parter på samme side avgjøres 

rett og plikt til sakskostnader i forhold til motparten særskilt for hver part. 

 

Oppreisningen er satt betydelig lavere enn det som er påstått, særlig i forhold til kravet mot 

TV 2 AS. Men oppreisningen ligger likevel innenfor påstanden som ble nedlagt av Eide. 

Denne var formulert som oppreisning etter rettens skjønn, men oppad begrenset til  

5 millioner for TV 2 AS, 150 000 kroner for hver av de saksøkte journalistene, og oppad 

begrenset til 250 000 kroner for Lysvåg. 

 

Spørsmålet er om Eide kan sies å ha vunnet saken ved å ha fått medhold fullt ut eller i det 

vesentlige overfor TV 2 AS og journalistene, jf. tvisteloven § 20-2 første og annet ledd.  

 



 - 40 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Retten har kommet til at Eide har vunnet saken i det vesentlige mot Lund Aaserud, 

Taalesen, Nørve og Lysvåg selv om oppreisningen ligger under påstandens 

maksimumsbeløp. Det vises i denne sammenheng til at tvisten i all hovedsak har dreid seg 

om hvorvidt det var grunnlag for et oppreisningskrav.  

 

Spørsmålet er videre om Eide kan sies å ha vunnet saken mot TV 2 AS ved å ha fått 

medhold fullt ut eller i det vesentlige, når oppreisningen ligger så vidt langt under 

påstandens maksimumsbeløp.  

 

I tilfeller hvor det som kreves er en reell skjønnsfastsettelse fra rettens side av kravets 

omfang, har domstolen gått langt i å anse kravshaveren for å ha vunnet saken fullstendig, 

selv om domsresultatet ligger betydelige lavere enn det angitte maksimumsbeløpet i 

påstanden, se Schei m.fl. Tvisteloven bind I s. 893. Videre er det av betydning for 

vurderingen hvor hovedtyngden i tvisten har ligget, jf. Rt. 2010 side 508. Som nevnt over, 

har retten i denne saken oppfattet at tvisten hovedsakelig har vært om det forelå grunnlag 

for oppreisning, og et avvik fra påstandens maksimumsbeløp er i denne sammenheng 

lettere å forene med hovedregelen om at saken er vunnet ved medhold i det vesentlige.  

 

Selv om resultatet her ligger i grenseland med hensyn til anvendelsesområdet for 

tvisteloven § 20-2 annet ledd, er retten kommet at Eide har fått medhold i det vesentlige i 

søksmålet mot TV 2 AS. 

 

Retten finner i denne sammenheng grunn til å påpeke at Eide uansett har fått medhold av 

betydning, og at det foreligger tungtveiende grunner til å tilkjenne sakskostnader av 

motparten, jf. tvisteloven § 20-3. Det vises til at Eide har vunnet frem med hovedtyngden i 

tvisten, som var om det var grunnlag for oppreisning. Eide er privatperson og 

styrkeforholdet mellom partene tilsier også at TV 2 AS skal dekke sakskostnadene. Videre 

vektlegges at saken er av stor velferdsmessig betydning for Eide i det han ved TV 2s 

publiseringer har vært utsatt for grove beskyldinger. Det følger av Rt. 2010 side 1262 at 

det ved den skjønnsutøvelsen som skal foretas etter tvisteloven § 20-3 skal sees hen til om 

resultatet ligger i grenseland for anvendelsesområdet for tvisteloven § 20-2 annet ledd. 

 

Retten har etter dette kommet til at Eide har krav på å få dekket sine sakskostnader fra  

TV 2 AS, Lund Aaserud, Taalesen, Nørve og Lysvåg. 

 

Advokat Danielsen har inngitt en omkostningsoppgave på 4 694 722 kroner, eksklusiv 

merverdiavgift. I tillegg er det krevd rettsgebyr for Forliksrådet og tingretten. Samlet 

rettsgebyr for forliksrådet og tingretten utgjør til sammen 41 000 kroner. I tillegg har 

advokat Danielsen fremmet et omkostningskrav på kroner 68 450 kroner eksklusiv 

merverdiavgift. Kostandene er påløpt i forbindelse med 22 timers arbeid med prosesskriv i 

tilknytning til reassumeringen.  

 

Totalt utgjør omkostningskravet 4 763 213 kroner eksklusiv mva. 

 



 - 41 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Eide har krav på å få dekket nødvendige utgifter ved saken. Ved denne vurderingen skal 

det legges vekt på om det har vært rimelig å pådra dem, jf. tvisteloven § 20-5 første ledd. 

Spørsmålet er derfor om Eides sakskostnader har vært rimelige og nødvendige. De 

saksøkte har hatt innsigelser til omkostningsoppgaven og mente at den var for høy, jf. 

tvisteloven § 20 -5 femte ledd.  

 

Advokat Danielsen har krevd dekket utgifter til utenrettslig behandling i Forliksrådet med  

207 timer (utgjør 729 387, 50 kroner). De saksøkte har vist til at det ikke er hjemmel for en 

slik dekning i tvisteloven. Retten er ikke enig i dette.  

 

Maksimalbegrensningen i tvisteloven § 6-13 er ikke til hinder for at ytterligere kostander 

påløpt før behandlingen i forliksrådet kan kreves dekket dersom saken går videre til 

tingretten. Omfanget av Eides sakskostnader for tingretten begrenses kun av 

nødvendighetskriteriet i tvistloven § 20-5. Kostnader påløpt før stevning kan kreves dekket 

dersom arbeidet er kommet til nytte ved utarbeidelsen av stevningen. Det vises i denne 

sammenheng til Borgarting lagmannsretts dom av 24. januar 2014 (LB 2013- 006498). 

 

Advokat Danielsen har krevd dekket til sammen 1604,5 timers arbeid med saken. Selv om 

det normalt må legges til grunn at en saksøker har et høyere omkostningskrav enn 

saksøkte, har de saksøkte til sammenligning innlevert en kostnadsoppgave på 3 004 640 

kroner eks. mva., som innbefatter 823 arbeidstimer. Retten har forståelse for at saken har 

vært arbeidskrevende, men finner at de totale saksomkostningene ligger utenfor det som 

har vært rimelig og nødvendig, jf. Tvisteloven § 20-5 første ledd. I denne sammenheng 

bemerkes at advokat Danielsens prosesskriv av 2. mars 2017, på 189 sider pluss vedlegg, 

dels vidløftiggjorde saken. Dette ble påpekt i rettens brev til advokat Danielsen den 14. 

mars 2017.   

 

Retten har etter dette kommet til at kostnadene settes skjønnsmessig til 3, 5 millioner 

kroner med tillegg av mva.  

 

Det fremgår ikke av advokat Danielsens omkostningsoppgave hvor stor del av 

sakskostnadene som er knyttet til søksmålet mot de ulike saksøkte. Det er kun 

sakskostnader som er knyttet til de fem som er idømt oppreisningserstatning som kan 

kreves dekket. Retten har komme til at halvparten av sakskostnadene ville vært påløpt 

uavhengig av antall saksøkte. Det vises her til det som tidligere er uttalt om at 

hovedtyngden av saken har gått på hvorvidt det er fremsatt rettstridige ærekrenkende 

beskyldinger eller ikke. Dette vurderingstema har i stor grad vært sammenfallende for 

samtlige av de saksøkte. Den resterende halvpart av Eides sakskostnader deles etter dette 

på de 5 saksøkte ettersom de resterende 3 saksøkte er frifunnet. Retten har etter dette 

kommet til at det skjønnsmessig skal trekkes fra 656 250 kroner i kostnadskravet.  

 

Eides sakskostnader settes etter dette til 2 843 750 kroner. Medregnet mva. utgjør kravet  

3 554 687 kroner.  

 



 - 42 - 16-182092TVI-OTIR/06 

Det er nedlagt påstand om at TV 2 AS, Lund Aaserud, Taalesen, Nørve og Lysvåg i 

fellesskap skal hefte for sakskostnadene. Retten har kommet til at de frem saksøkte skal 

hefte i fellesskap for Eides sakskostnader, jf. Tvisteloven § 20-6 annet ledd. Det er i denne 

sammenheng lagt vekt på den nærheten det er mellom de krav som er behandlet.   

 

Eide har i tillegget krevd dekket 1, 8 millioner kroner i utgifter til utarbeidelse av klagen til 

PFU. Det er vist til at dette kravet skal dekkes inn under tvistelovens bestemmelser i 

kapitel 20 om sakskostnader.  

 

Tvistelovens § 20-5 gir bare rett til dekning av kostnader med saken. Med dette menes 

rettsaken. Utgifter til utarbeidelse av PFU-klagen er etter retten syn ikke en del av 

kostnadene ved saken i tvistelovens forstand. Retten har derfor kommet til at det ikke er 

grunnlag for å kreve dette beløpet erstattet i medhold av tvistelovens regler om 

sakskostnader. 

 

Redaktørene Sandnes, Hildrum og Årsæther frifinnes for kravet om oppreisningserstatning. 

De har derfor vunnet saken, og har som hovedregel krav på full erstatning for sine 

sakskostnader, jf. Tvisteloven § 20-2 første ledd.  

 

Retten har kommet til at Eide skal fritas for dette erstatningsansvaret fordi tungtveiende 

grunner gjør det rimelig, jf. Tvisteloven § 20-2 tredje ledd. Retten har i denne sammenheng 

lagt vekt på mange av de samme hensynene som begrunner at man etter tvisteloven  

§ 20-3 kan kreve sine kostnader dekket, jf. Ovenfor. Retten har også vektlagt at det først 

under de saksøktes prosedyre i retten ble anført at det objektive redaktøransvaret i 

skadeserstatningsloven ikke lenger eksisterte. Videre er det sett hen til at de tre redaktørene 

utgjorde en del av ledelsen i en stor mediebedrift, og styrkeforholdet mellom partene taler 

derfor for å frita Eide for ansvar for sakskostnadene. Det er i denne sammenheng naturlig å 

identifisere de tre redaktørene med TV 2 AS, selv om de er saksøkt personlig.  

 

Eide frifinnes etter dette for krav om sakskostnader. 

 

  



 - 43 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Kjennelse 

 

Under hovedforhandlingen inngikk Per Kristian Eide og Øyvind Ytterbø Brigg utenrettslig 

forlik. Forliket omfattet sakskostnadene. Begge parter begjærte saken hevet som forlikt.  

 

Retten tar begjæringen tilfølge. 

 

 

 

 

 

 

  



 - 44 - 16-182092TVI-OTIR/06 

 

Slutning i dom 

 

1. Sophie Lund Aaserud, Hanne Taalesen, Jens Christian Nørve, dømmes hver for seg 

til å betale oppreisning til Per Kristian Eide med 50 000 – femtitusen – kroner 

innen 2 - to - uker fra dommens forkynnelse, med tillegg av forsinkelsesrente fra 

14. desember 2016 og til betaling skjer. TV 2 AS hefter solidarisk for beløpene. 

 

2. Per Nikolas Lysvåg dømmes til å betale oppreisning til Per Kristian Eide med 

75 000 – syttifemtusen – kroner innen 2 - to - uker fra dommens forkynnelse, med 

tillegg av forsinkelsesrente fra 14. desember 2016 og til betaling skjer. TV 2 AS 

hefter solidarisk for beløpet.  

 

3. TV 2 AS dømmes til å betale oppreisning til Per Kristian Eide med 600 000 – 

sekshundretusen – kroner innen 2 - to - uker fra dommens forkynnelse, med tillegg 

av forsinkelsesrente fra 14. desember 2016 og til betaling skjer. 

 

4. Alf Ivar Hildrum, Jan Ove Rafshol Årsæther, Olav Terjeson Sandnes frifinnes. 

 

5. TV 2 AS, Sophie Lund Aaserud, Hanne Taalesen, Jens Christian Nørve dømmes i 

fellesskap til å betale Per Kristian Eide sakskostnader med 3 554 687 –

tremillionerfemhundreogfemtifiretusensekshundreogåttisyv – kroner innen 2 - to - 

uker fra dommens forkynnelse. 

 

6. Alf Ivar Hildrum, Jan Ove Rafshol Årsæther, Olav Terjeson Sandnes tilkjennes 

ikke sakskostnader. 

 

 

                                                  Slutning i kjennelse  

 

1. Sak 16-182 092TVI-OTIR/06 mellom Per Kristian Eide og Øyvind Ytterbø Brigg 

heves som forlikt. 

 

 

*** 

 

Retten hevet 

 

 

  Inga Bejer Engh   

 

 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker vedlegges. 



 

 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker 
 

Reglene i tvisteloven kapitler 29 og 30 om anke til lagmannsretten og Høyesterett regulerer 

den adgangen partene har til å få avgjørelser overprøvd av høyere domstol. Tvisteloven har 

noe ulike regler for anke over dommer, anke over kjennelser og anke over beslutninger. 

 

Ankefristen er én måned fra den dagen avgjørelsen ble forkynt eller meddelt, hvis ikke noe 

annet er uttrykkelig bestemt av retten. Ankefristen avbrytes av rettsferien. Rettsferie er 

følgende: Rettsferiene varer fra og med siste lørdag før palmesøndag til og med annen 

påskedag, fra og med 1. juli til og med 15. august og fra og med 24. desember til og med       

3. januar, jf. domstolloven § 140.  

 

Den som anker må betale behandlingsgebyr. Den domstolen som har avsagt avgjørelsen kan 

gi nærmere opplysning om størrelsen på gebyret og hvordan det skal betales. 

 

Anke til lagmannsretten over dom i tingretten 

Lagmannsretten er ankeinstans for tingrettens avgjørelser. En dom fra tingretten kan ankes på 

grunn av feil i bedømmelsen av faktiske forhold, rettsanvendelsen, eller den saksbehandlingen 

som ligger til grunn for avgjørelsen.  

 

Tvisteloven oppstiller visse begrensninger i ankeadgangen. Anke over dom i sak om 

formuesverdi tas ikke under behandling uten samtykke fra lagmannsretten hvis verdien av 

ankegjenstanden er under 125 000 kroner. Ved vurderingen av om samtykke skal gis skal det 

blant annet tas hensyn til sakens karakter, partenes behov for overprøving, og om det synes å 

være svakheter ved den avgjørelsen som er anket eller ved behandlingen av saken. 

 

I tillegg kan anke – uavhengig av verdien av ankegjenstanden – nektes fremmet når 

lagmannsretten finner det klart at anken ikke vil føre fram. Slik nekting kan begrenses til 

enkelte krav eller enkelte ankegrunner. 

 

Anke framsettes ved skriftlig ankeerklæring til den tingretten som har avsagt avgjørelsen. 

Selvprosederende parter kan inngi anke muntlig ved personlig oppmøte i tingretten. Retten 

kan tillate at også prosessfullmektiger som ikke er advokater inngir muntlig anke.  

 

I ankeerklæringen skal det særlig påpekes hva som bestrides i den avgjørelsen som ankes, og 

hva som i tilfelle er ny faktisk eller rettslig begrunnelse eller nye bevis.  

Ankeerklæringen skal angi: 

- ankedomstolen 

- navn og adresse på parter, stedfortredere og prosessfullmektiger 

- hvilken avgjørelse som ankes 

- om anken gjelder hele avgjørelsen eller bare deler av den 

- det krav ankesaken gjelder, og en påstand som angir det resultatet den ankende parten 

krever 

- de feilene som gjøres gjeldende ved den avgjørelsen som ankes 

- den faktiske og rettslige begrunnelse for at det foreligger feil 

- de bevisene som vil bli ført 

- grunnlaget for at retten kan behandle anken dersom det har vært tvil om det 

- den ankende parts syn på den videre behandlingen av anken 

 



 

 

Anke over dom avgjøres normalt ved dom etter muntlig forhandling i lagmannsretten. 

Ankebehandlingen skal konsentreres om de delene av tingrettens avgjørelse som er omtvistet 

og tvilsomme når saken står for lagmannsretten. 

 

Anke til lagmannsretten over kjennelser og beslutninger i tingretten 

Som hovedregel kan en kjennelse ankes på grunn av feil i bevisbedømmelsen, 

rettsanvendelsen eller saksbehandlingen. Men dersom kjennelsen gjelder en 

saksbehandlingsavgjørelse som etter loven skal treffes etter et skjønn over hensiktsmessig og 

forsvarlig behandling, kan avgjørelsen for den skjønnsmessige avveiningen bare angripes på 

det grunnlaget at avgjørelsen er uforsvarlig eller klart urimelig.  

 

En beslutning kan bare ankes på det grunnlaget at retten har bygd på en uriktig generell 

lovforståelse av hvilke avgjørelser retten kan treffe etter den anvendte bestemmelsen, eller på 

at avgjørelsen er åpenbart uforsvarlig eller urimelig. 

 

Kravene til innholdet i ankeerklæringen er som hovedregel som for anke over dommer.  

 

Etter at tingretten har avgjort saken ved dom, kan tingrettens avgjørelser over 

saksbehandlingen ikke ankes særskilt. I et slikt tilfelle kan dommen isteden ankes på grunnlag 

av feil i saksbehandlingen.  

 

Anke over kjennelser og beslutninger settes fram for den tingretten som har avsagt 

avgjørelsen. Anke over kjennelser og beslutninger avgjøres normalt ved kjennelse etter ren 

skriftlig behandling i lagmannsretten.  

 

Anke til Høyesterett 

Høyesterett er ankeinstans for lagmannsrettens avgjørelser.  

 

Anke til Høyesterett over dommer krever alltid samtykke fra Høyesteretts ankeutvalg. Slikt 

samtykke skal bare gis når anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den 

foreliggende saken, eller det av andre grunner er særlig viktig å få saken behandlet av 

Høyesterett. – Anke over dommer avgjøres normalt etter muntlig forhandling. 

 

Høyesteretts ankeutvalg kan nekte å ta til behandling anker over kjennelser og beslutninger 

dersom de ikke reiser spørsmål av betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke 

andre hensyn taler for at anken bør prøves, eller den i det vesentlige reiser omfattende 

bevisspørsmål.  

 

Når en anke over kjennelser og beslutninger i tingretten er avgjort ved kjennelse i 

lagmannsretten, kan avgjørelsen som hovedregel ikke ankes videre til Høyesterett. 

 

Anke over lagmannsrettens kjennelse og beslutninger avgjøres normalt etter skriftlig 

behandling i Høyesteretts ankeutvalg.  


