#jegvilvite
NR og de øvrige medieorganisasjonene oppfordrer redaksjonene til å dele emneknaggene #jegvilvite #egvilvite og #munhàlidandiehtit.
Kampanjen er en videreføring av #takkfortilliten som ble satt igang før påske.
Medieorganisasjonene har utfordret en rekke samfunnsstemmer til å dele informasjon om hva de vil vite. Noen gjør det på video, andre gjennom tekst. Alle under emneknaggen #jegvilvite. Den finnes også som filter på Facebook i både bokmål, nynorsk og samisk versjon.
Denne kampanjen er en dugnad med mange bidrag fra mediehusene. Logoene består av bokstaver fra ulike mediehus-logoer, er laget av Simen Grytøyr i VG, mens filmene er redigert av Hilda Klaveness i NRK. Med i videoene er både kjente og ukjente stemmer - her er blant andre LO-sjefen, NHO-direktøren, medieforsker Bente Kalsnes, artistene Mari Boine og Stian Staysman Thorbjørnsen og P4-programleder Merete Vikre.
Her finner du videoene på youtube. Del gjerne!
Bak kampanjen står følgende medieorganisasjoner:
- Norsk Journalistlag
- Mediebedriftenes Landsforening
- Landslaget for lokalaviser
- Norsk Presseforbund
- Norsk lokalradioforbund
- Fagpressen
- Norsk Redaktørforening
Ønsker du å søke opp filtrene på Facebook og bruke dem på profilbildet ditt, gjør du slik:
1. Trykk på ditt profilbilde på Facebook.
2. Velg «Legg til ramme».
3. Søk etter #jegvilvite, #egvilvite eller #munhaliidándiehtit og ta filteret i bruk.