Endringer i Vær Varsom-plakaten vedtatt
Presseforbundets styre har vedtatt endringer i punktene om sponsing av journalistikk og omtale av selvmord. Nye punkt 2.8 og 4.9 blir gjeldende fra nyttår. I tillegg er det vedtatt en mindre endring i punkt 1.1.
I fjor høst nedsatte Presseforbundet to utvalg som skulle vurdere om det er behov for endringer i Vær Varsom-plakatens punkter om sponsing og omtale av selvmord. Redaktørforeningen har vært representert i begge utvalg, ved generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i 4.9-utvalget og seniorrådgiver Arne Jensen i spons-utvalget. Utvalgene la fram sine anbefalinger i juni, og høringsrunden ble avsluttet i november. Styret i Presseforbundet behandlet saken 8. desember og vedtok da endringer i punkt 1.1, 2.8 og 4.9.
Går vekk fra spons-begrepet
I tråd med utvalgets forslag, blir nå spons-begrepet borte fra plakaten. Dette er et begrep som har blitt oppfattet som tvetydig ute blant folk, og som har åpnet for omgåelse av regelverket, argumenterte utvalget. Begrepet erstattes nå av "ekstern finansiering" og vil favne både kommersielle- og ikke-kommersielle bidragsytere. Det skarpe skillet mellom nyhetsjournalistikk og annen journalistikk forsvinner. Og det blir lagt større vekt på åpenhet, også om avtalene som inngås.
Slik blir det nye punkt 2.8:
«Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på noen del av mediets journalistiske virksomhet. Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet. Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern. Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.»
Fra advarsler til veiledning
Punktet om selvmord i VVP har lenge vært gjenstand for debatt. Det har skjedd mye både med åpenhet i samfunnet rundt selvmord og forståelsen for hvor viktig det er å omtale dette samfunnsproblemet. Utvalget foreslo å gjøre store endringer i punktet, for å gå bort fra ordlyd som ble oppfattet som sterke advarsler til formuleringer som i større grad kan gi retning for god presseskikk på området.
Slik blir det nye punkt 4.9:
«Ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk er det god presseskikk å vektlegge en nøktern fremstilling. Vis hensyn til dem som er direkte berørt. Vær Varsom ved omtale på et tidlig tidspunkt. Det kreves høy aktsomhet ved beskrivelse av metode og det spesifikke stedet for handlingen.»
Redaktørforeningen vil ta initiativ til å få utarbeidet en veileder for journalistikk om selvmord på nyåret. Et viktig funn i 4.9-utvalgets arbeid var hvor mye frykten for å gjøre feil preger arbeidet med saker om selvmord. En veileder vil kunne bidra til å styrke journalister og redaktører i disse sakene, og gi mer utfyllende veiledning enn det er plass til i Vær Varsom-plakaten.
Sannhetssøkende journalistikk
Presseforbundets styre vedtok også å ta ordet "sannhetssøkende" inn i punkt 1.1 i VVP. Spons-utvalget foreslo opprinnelig å ta dette begrepet inn i punkt 2.1, men NPs styre landet på at dette hører bedre hjemme i kapittel 1.
Nytt punkt 1.1 blir slik:
«Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig og sannhetssøkende presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn».